Hoe goed is de huidige generatie?

Gestart door FolkertE, 26 april 2014 - 09:10:03

« vorige - volgende »

FolkertE

Welkom bij mijn eerste topic hier op de pits :P hehe

Ik kwam ergens anders op een forum een verhitte discussie tegen tussen huidige generatie en vroegere generatie. Er werd gesteld dat de huidige generatie helemaal niet goed is en dat Rijders als Schumacher, Senna, Prost, Lauda, Steward en Clark verreweg beter waren dan wie dan ook van de huidige generatie.
Er werd gezegd dat Schumacher en Senna de huidige generatie zoek zou rijden als je ze allemaal tegen elkaar late racen op 28 jarige leeftijd.
Nu vroeg ik me dus af: Hoe goed vinden jullie de huidige generatie?

0634

Na een aantal mindere jaren is de huidige generatie m.i. ijzersterk. We hebben zeker drie wereldcoureurs die met de allerbesten uit de geschiedenis mee kunnen (FA, SB, LH). Dan hebben we nog twee iets minder groten die prima meekunnen met de iets minder groten uit de geschiedenis (JB, KR die meekunnen met Alan Jones of Mika Hakkinen).

Daaronder bevindt zich nog een laag met coureurs die de potentie om nog te groeien als Hulk, Grosjean en Ricciardo. Al met al momenteel een zeer sterk deelnemersveld. In de jaren 94-2005 vond ik het aanmerkelijk minder in grote lijnen (en dan doel ik niet op Schumacher uiteraard).

Heart of Light

Ik denk dat ik het met Jeroen eens ben. Bovendien, de huidige generatie is volgens mij veel technischer. Dus als je ze tegen elkaar laat rijden, in wat voor wagens stop je ze dan? Ik weet dat Coulthard bijvoorbeeld al eens gezegd heeft dat de techniek hem nu al voorbij is.

FolkertE

Het is altijd moeilijk verschillende generaties met elkaar te vergelijken. Totaal andere auto's en coureurs van vroeger werden ook klaar gestoomd voor de auto's van destijds. Coureurs vandaag de dag zijn gaan racen in meer technische auto's, maar ik weet zeker dat coureurs van vroeger zich even makkelijk zouden aan passen in de huidige auto's als andersom. Een coureur heeft altijd een bepaald gevoel voor rijden en dat zal nooit veranderen, alleen past de ene stijl beter bij bepaalde soort auto of techniek dan andere.

Huidige generatie vind ik ook ijzersterk. Vettel, HAmilton, Alonso zijn nu de top. Kimi schaar ik daar helaas weer net onder(al schaarde ik hem vorig jaar toch wel hoger in.)
Button is een uitstekende rijder en had denk ik beter gepresteerd als zijn auto daar was. Te laat kwam hij in een goede auto terwijl hij het wel verdiende.

Maar ik ben er zeker van dat Schumacher en Senna keihard zouden moeten knokken om Alonso, Hamilton en Vettel achter zich houden.

Maar aan de andere kant is dat natuurlijk erg moeilijk te vergelijken en te bepalen. We zullen het nooit weten. En misschien had Schumacher nooit zo succesvol geweest in auto's van 2007-2013 of hadden Vettel, Hamilton en Alonso moeite met de auto's van toen.
Al denk ik dat de natuurlijke rij stijl van Alonso en Hamilton meer bij de auto's van vroeger passen.


Ik ben het verder met Jeroen eens dat de generatie van 94-2003/2005 wat matig was. Hill, Villeneuve, Frenzen, DC, Rubens, Irvine, Ralf Schumacher. Montoya. Allemaal leuke coureurs, maar allemaal net geen WK's.
Daarom vind ik die 7 titels van Schumacher soms wat onrealistisch. Niets ten nadele van Schumacher, want hij was gewoon de beste.
Maar daarom geniet ik ook zo van huidige generatie. Ricciardo gaat zich dit jaar van goede kant laten zien en dan hebben we misschien 4absolute toppers(Alonso, Hamilton, Vettel en Ricciardo) , 2  top(kimi, Button) en 3 sub toppers( Rosberg, Hulkenberg en Bottas.

Maar goed dat is natuurlijk ook speculatie.

janke

Elke decennia in de F1 heeft zijn toppers gehad, en zijn veldvulling. Je kunt dat helemaal niet met elkaar vergelijken. Maar dat vind ik. Er zaten grote coureurs tussen en mindere. En daar tussenin het net niet.

En  F1fan2987 met alle respect, Rosberg subtopper? En Ricciardo de top? Sorry, dat ben ik niet met je eens.
Some things are too important to be left in the past.

Kootje

Citaat van: F1fan2987Hill, Villeneuve, Frenzen, DC, Rubens, Irvine, Ralf Schumacher. Montoya. Allemaal leuke coureurs, maar allemaal net geen WK's.

Volgens mij nét wel hoor. :P

FolkertE

Citaat van: janke op 26 april 2014 - 10:38:45
Elke decennia in de F1 heeft zijn toppers gehad, en zijn veldvulling. Je kunt dat helemaal niet met elkaar vergelijken. Maar dat vind ik. Er zaten grote coureurs tussen en mindere. En daar tussenin het net niet.

En  F1fan2987 met alle respect, Rosberg subtopper? En Ricciardo de top? Sorry, dat ben ik niet met je eens.
Daarom zei ik ook misschien ;). Ricciardo moet natuurlijk eerst nog maar eens paar van races als Bahrein en China laten zien voor het zo ver is. Maar denk dat hij nog wel eens grote jongen kan worden.
Citaat van: Kootje op 26 april 2014 - 10:48:28
Citaat van: F1fan2987Hill, Villeneuve, Frenzen, DC, Rubens, Irvine, Ralf Schumacher. Montoya. Allemaal leuke coureurs, maar allemaal net geen WK's.

Volgens mij nét wel hoor. :P

Hehe, foutje. Je hebt gelijk.

Breaktest

Blijft toch een hachelijke zaak dit soort discussies. De generatie Prost, Senna, Mansell, Piquet mocht er ook zijn, maar zoals reeds door anderen opgemerkt, de auto's evolueren mee, en daarmee ook het type rijder dat in de betreffende auto tot bloei kan komen. Ik heb wel eens van een computersimulatieprogramma gehoord, maar dat liep vast op dit soort overwegingen. Zet je Jim Clark in dit tijdsgewricht en maak je van hem een moderne playstation boy, zoals de huidige generatie, dan is dat niet meer de Jim Clark van toen. 
Los daarvan, ik vind het ook een kwaliteit van de coureur om te weten wanneer het je tijd is om te gaan, zoals Jacky Stewart ooit haarfijn demonstreerde, maar kom daar tegenwoordig maar eens om.

Perton

Het is een goede generatie en net als dat atleten door verbeterd schoeisel, pakken, etc. records altijd maar weer blijven verbeteren, kunnen de Formule 1-coureurs van nu betere technieken meer uitrichten op een circuit, zie bijvoorbeeld dat Eau Rouge (hopelijk is dat dit jaar weer anders) nu gewoon vol gas stampen is. Dus evolutionair gezien is dit de beste generatie ooit, ook Max Chilton en Marcus Ericsson. Relatief gezien naar de technische mogelijkheden van die tijd? Geen idee of dit dan de beste generatie is. Ze kunnen nu ook meer risico nemen door de verbeterde veiligheid.

Breaktest

De oplossing die dit vraagstuk nog het meest benadert is de coureurs van nu in de auto's van toen plaatsen - en dan natuurlijk niet voor een of ander Goodwood festivalletje, maar echt met het mes tussen de tanden. Waarschijnlijk zullen naast een stapel verse banden, ook een stapel verse luiers in de pitsstraat klaar moeten staan.

Perton

Ja en zet Lauda in een hedendaagse Jaguar en hij spint meteen 3 keer per ronde.

Wings

Om de vraag die in de topictitel staat te beantwoorden: geen idee. Ik heb geen idee dat als je Senna zou kunnen terughalen en als 28-jarige in de auto van Alonso plaatst of hij mee zou kunnen. Zelf denk ik dat deze generatie rijders te verwend zijn en op handen gedragen worden. Verwend door de techniek, verwend door de engineer die zoekt naar oplossingen, die de auto aan de hand van de telemetrie uitleest en afstelt,  verwend door de sportinstructeur die trainingsprogramma's uitzet en verwend door de voedingsdeskundige die in grove lijnen bepaald wat de rijders eten. Dan heb ik het niet over de hulpmiddelen die het rijden makkelijker maken, de hulp op afstand om remmen af te laten koelen of zuiniger te laten rijden (iets wat rijders vroeger zelf aflazen), en vooral de verbeterde veiligheid (of naast de baan staan als je een fout maakt of een redelijke kans om serieus gewond te raken of zelfs dood) zorgen ervoor dat de rijder zich puur en alleen hoeft te focussen op het rijden zelf. Even kort door de bocht hebben ze alle overige factoren uit handen genomen.

*ik moet weg dus kan het verhaal niet afronden. Maar de strekking lijkt me wel duidelijk*

0634

Citaat van: Breaktest op 26 april 2014 - 11:50:41
Los daarvan, ik vind het ook een kwaliteit van de coureur om te weten wanneer het je tijd is om te gaan, zoals Jacky Stewart ooit haarfijn demonstreerde, maar kom daar tegenwoordig maar eens om.
Stewart was murw gebeukt door de vele ongelukken en stopte nog abrupter als dat hij wilde door dat zijn teamgenoot om het leven kwam. Gelukkig hoeft dat nu niet meer. Bovendien ging zijn generatiegenoot Graham Hill juist weer veel te lang door. Die won al jaren niks meer.

De enige twee die te lang doorgingen in recente jaren waren m.i. Schumacher en Mansell. De rest niet. Hakkinen stopte juist tamelijk vroeg nog zelfs.

0634

Verder denk ik dat de lichting Senna, Prost, Mansell, Piquet ijzersterk was, misschien wel de sterkste lichting rijders ooit. Maar de huidige lichting doet er niet veel voor onder. Alonso had destijds ook gewoon mee kunnen doen voorin. Tuurlijk worden er nu andere dingen gevraagd, maar dat komt ook met het tijdsbeeld waarin je opgroeit.

Uiteindelijk gaat het om racetalent en denk ik niet dat we te moeilijk moeten doen over 'rijders als Clark of Senna of wie dan ook zouden nu niet meer kunnen en andersom'. Ik denk van wel. Ik denk dat als je met de lichting raceautos van de betreffende tijd opgeroeit, het verder wel goed komt, mits je voldoende rijtalent hebt.

Perton

Dat denk ik ook ja, we hebben het in een ander topic over aanpassen, en ik weet vrijwel zeker dat dat hiervoor ook geldt. Als je jarenlang met flapjes rijdt, dan zal met een pook schakelen best even een lastig verhaal worden bij 280km/u. Daarentegen kennen we denk ik ook het verhaal van Mansell die voor het eerst met flapjes moest schakelen.