Styling it Out: Waarom doen Raikkonen en Vettel het slecht?

Gestart door Heart of Light, 23 april 2014 - 16:38:17

« vorige - volgende »

Heart of Light

Ik kwam dit artikel van Will Buxton tegen. Het is heel interessant om te lezen en legt in simpele termen uit waarom Vettel en Raikkonen dit jaar met hun auto's worstelen en door hun teamgenoten verslagen worden.

Over Vettel schrijft hij samenvattend dat hij het extreem goed deed sinds de introductie van de blown diffuser. De technologie zorgde voor extra downforce en een stabiele achterkant van de wagen, daardoor kon hij zijn Red Bull een medium snelle bocht insturen door van zijn gas te gaan of een klein beetje bij te remmen, en daardoor kon hij sneller weer gas geven dan Webber en de meeste andere coureurs. Die manier van rijden ging tegen de intuitie van coureurs in. Vettel heeft beter dan alle andere coureurs geleerd om op die manier te rijden en de achterkant van de wagen te vertrouwen en harder en sneller de bochten in te gaan dan mogelijk leek.

In 2014 gedragen de wagens zich precies tegenovergesteld van waar Vettel zo goed in was. De achterkant is nu onbetrouwbaar en instabiel. Vettel kan niet meer gewoon sturen en op het gas trappen, omdat de achterkant dan direct uitbreekt. Hij moet dus zijn hele stijl aanpassen, en daar heeft hij moeite mee. Daardoor is Vettel niet alleen langzamer dan hij was, hij vergt ook veel meer van zijn banden. Dat terwijl hij altijd een coureur was die heel goed met banden om kon gaan. Ricciardo was minder afhankelijk van de blown diffuser techniek, en dus hoeft hij ook minder af te leren.

Wat Raikkonen betreft schrijft Buxton dat zijn probleem 'em vooral zit in de nieuwe manier van remmen. Normaal gesproken is de beste manier van remmen op snelheid om eerst hard te remmen, en dan geleidelijk remkracht terug te nemen. Dit jaar is dat anders door het nieuwe Energy Recovery System. Coureurs hoeven veel minder hard te remmen dan voorheen, terwijl de remkracht groter is. Hierdoor blokkeren de remmen veel sneller. Normaal kan dit worden gecompenseerd door gedoseerd gas te geven tijdens het remmen, maar in 2014 werkt dat niet omdat er dan niet genoeg energie wordt opgeslagen. Als een coureur er niet in slaagt die energie op te slaan wordt z'n auto aanzienlijk langzamer.

Volgens de observaties van Buxton heeft Raikkonen erg veel problemen met deze nieuwe manier van remmen en remt hij vaak te weinig, waardoor hij harder de bochten ingaat dan de concurrentie en daardoor veel meer last van onderstuur heeft. Hij verliest tijd doordat de auto glijdt en met minder snelheid de bochten uitkomt, en daarbovenop doordat hij minder energie verzamelt en zijn vermogen omlaag gaat. Daarnaast lijkt Raikkonen het moeilijk te hebben met de stuurbekrachtiging van de Ferrari.

Anyway, ik weet dat dit in een aantal andere threads besproken wordt, maar dit leek me genoeg nieuwe informatie om een gecombineerde thread te starten over de twee wereldkampioenen. Hoe denken jullie over de nieuwe informatie? Zit er waarheid in?

Ik vraag me af wat dit zegt over de toekomst van Vettel en Raikkonen, aangezien deze regels langere tijd aanwezig zullen blijven. Bovendien, wat zegt dit over Vettel's kwaliteiten? Het klinkt bijna alsof het enige dat Vettel beter kan dan anderen dom sturen en hard gasgeven is, terwijl hij technisch veel zwakker is.

Thoughts?

Sabai

Raikkonen heeft zelf aangegeven dat hij het meeste moeite heeft om zijn banden op temperatuur te krijgen.  Dit komt door zijn soepele rijstijl waardoor hij weinig druk op de banden geeft. En geen temperatuur in de banden betekent blokkerende banden bij het aanremmen en weinig grip. Voor mij is deze reden geloofwaardig omdat Kimi altijd erg zuinig op de banden is en vaak het langste kon doorrijden.


Vettel kon ook prima zonder geblazen diffuser rijden zelfs zijn eerste titel heeft hij zonder behaald. Hij zal ongetwijfeld moeite hebben met de nieuwe techniek maar zal zich hoogstwaarschijnlijk gaan aanpassen.

Perton

Dat Vettel die eerste titel zonder blown diffuser heeft behaald, is leuk, maar wat Buxton schrijft is dat Vettel de afgelopen jaren het rijden mét compleet heeft geperfectioneerd. Dat is ook iets wat ik recentelijk nog op dit forum zei: dat Vettel dat zó verschrikkelijk goed heeft gedaan, dat zijn hedendaagse tegenvallende prestaties juist extra benadrukken hoe verschrikkelijk goed zijn laatste drie titels eigenlijk zijn geweest. Het is dus een gigantisch compliment van mij als 'basher' ;). Ik kan mij dus voorstellen dat Vettel het rijden zonder een klein beetje verleerd is en wat meer tijd nodig heeft om het weer onder de knie te krijgen. Is ook verder niet erg, zolang het hem maar lukt.

Om de vraag van HoL te beantwoorden: van Raikkonen roep ik al langer dat hij een bepaalde erg smalle window heeft waarin hij sensationeel presteert en daarbuiten gewoon een goede coureur is. Over Vettel roep ik dat het mogelijk is dat voor hem hetzelfde geldt. Let wel: de nadruk ligt hierbij op mogelijk, ik verbind hieraan nog helemaal geen conclusies, daarvoor zitten we nog veel te vroeg in dit seizoen en dit tijdperk. Maar mocht het zo zijn dat Vettel moeite blijft hebben en verslagen blijft worden door Ricciardo, op de middellange tot lange termijn, dan is mijn conclusie dat voor Vettel hetzelfde geldt als Raikkonen: een hele goede coureur, zonder twijfel, maar wel eentje die een veel smallere window heeft waarin hij zijn talent écht goed kan laten zien.

En nu geldt dat ongetwijfeld voor elke coureur dat hij in een bepaalde window beter presteert, er zullen vast mensen opstaan die met argumenten gaan komen waarom Alonso en Hamilton dat ook hebben, maar dat is mijn punt niet. Dat zal ook allicht kloppen. Ik denk alleen dat bij Raikkonen (en EVENTUEEL dus Vettel) het verschil tussen prestaties binnen dat window en buiten dat window verder uit elkaar liggen dan bij iemand als Alonso.

Maakt dat Raikkonen (en EVENTUEEL Vettel, ik kan niet genoeg benadrukken dat ik nog helemaal geen conclusies aan de huidige prestaties wil verbinden, ik heb gister ook al weer wat posts gezien die zulke insinuaties wel gaven waar ik me heb moeten inhouden er niet op te reageren) geen topcoureur? Absoluut niet, het blijft een topcoureur, en dat geldt ook voor Vettel mocht over een paar maanden, of zelfs paar jaar, de conclusie zijn dat de huidige auto hem eigenlijk totaal niet ligt.

0634

Tja, het zou allemaal best kunnen HoL. Ik kan me er best iets bij voorstellen.

Blijft echter overeind dat absolute toppers zich aan moeten kunnen passen aan wisselende regels. Van Vettel verwacht ik dus dat hij dat gaat doen.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 23 april 2014 - 19:08:36
Tja, het zou allemaal best kunnen HoL. Ik kan me er best iets bij voorstellen.

Blijft echter overeind dat absolute toppers zich aan moeten kunnen passen aan wisselende regels. Van Vettel verwacht ik dus dat hij dat gaat doen.
bijna een pole en gewoon een podium in zn eerste echte raceweekend, met amper kilometers in de benen. Zo erg kunnen die aanpassingsproblemen niet zijn ;)


Tuesday

Citaat van: Jeroen op 23 april 2014 - 19:25:51

ha ha, komt het zo over??
niet echt een inhoudelijke reactie overigens ;) en dat vind ik jammer, want wat ik aanhaal is wel degelijk een argument die tegen de aanpassingstheorie in gaat. Niet dat die m helemaal om ver blaast, maar het is wel enigzins tegenstrijdig met elkaar.

Sphinx

Vettel zal heus wel een manier vinden zich aan te passen, maar de omstandigheden zijn nu anders. Webber had constant gezooi met die auto, of omdat hij het concept niet vertrouwde of omdat hij teveel áf moest leren om net zo snel als Vettel te worden. Nadat de off-throttle diffusers in de ban gingen, en Vettel het even moeilijk had, ging de renstal voor het eerst zelfs twee kanten op (was volgens mij 2012 de eerste vier races). Daarna vond Vettel in Spanje een setting die hem beviel en alles werd langzaam weer normaal.

Grote verschil is dat Ricciardo vrij vers is, niet zoveel hoeft AF te leren en al bij HRT en STR bewees een snelle leerling te zijn. Nogmaals, Vettel past zich wel aan, maar zo makkelijk als dat hij Webber af kon schudden nu Ricciardo losrijden, nee dat moet ik nog zien. Aan zijn motivatie zal het niet liggen, maar wat me altijd aan Vettel opvalt, als ie boos wordt, gaat ie niet alleen sneller, maar ook wat wilder rijden. Laatste echter klapper was natuurlijk Turkije met Mark, maar deze met Button vond ik exemplarisch



In hetzelfde seizoen had hij ook een aanvaring met Sutil om een top10 plek, waarbij hij Sutil op Silverstone niet voorbij kwam en hem na een paar gewone pogingen maar af beukte vlak voor de finish. Dat wildere zag je ook in de manier waarop hij Ricciardo afgelopen race probeerde af te stoppen, maar dankzij de marbles schoot ie te ver door.

Dat waren volgens mij ook de laatste echte fouten onder druk, aangezien Vettel vervolgens een hele sloot races in de kwali en in de eerste ronden won met een beproefde tactiek: quali óf winnen óf rij 1 rijden, dan bij de start volgas met maximale k-ers-boost en dat drie rondjes volhouden tot hij buiten DRS bereik was. Het knappe aan die tactiek is dat ie dat foutloos kon, iedere keer opnieuw. De rest was controle, controle en nog eens controle. En af en toe pech met een alternator.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

0634

Citaat van: Tuesday op 23 april 2014 - 19:32:51
Citaat van: Jeroen op 23 april 2014 - 19:25:51

ha ha, komt het zo over??
niet echt een inhoudelijke reactie overigens ;) en dat vind ik jammer, want wat ik aanhaal is wel degelijk een argument die tegen de aanpassingstheorie in gaat. Niet dat die m helemaal om ver blaast, maar het is wel enigzins tegenstrijdig met elkaar.

Je haalt inhoudelijk niet veel meer aan, anders dan dat je de suggestie wekt dat het allemaal wel lekker gaat. Natuurlijk kan het ook iets anders zijn dan gewenning, maar de gewenningstheorie klinkt zo gek nog niet in mijn ogen.


Tuesday

Citaat van: Jeroen op 23 april 2014 - 20:24:29
Je haalt inhoudelijk niet veel meer aan, anders dan dat je de suggestie wekt dat het allemaal wel lekker gaat. Natuurlijk kan het ook iets anders zijn dan gewenning, maar de gewenningstheorie klinkt zo gek nog niet in mijn ogen.
nee, in China ging het niet lekker nee, in Maleisië ging het een stuk beter. In geval van gewenning zou je verwachten dat het steeds beter gaat, maar het was afgelopen weekend slechter dan een maand geleden, een stuk slechter zelfs. Bij gewenning zou je dat toch eerder andersom verwachten. Dat is wat ik bedoelde. Ik geloof meer in de gewenningstheorie voor het hele team, mogelijk dat ze met beide auto's/powertrains verschillende richtingen op gaan. In Australië was dat volgens mij ook al de basis van het probleem bij Vettel.

Jehoentelaar

Gewenning heeft geen volledig lineaire ontwikkeling; dat gaat met ups en downs. Je kunt op basis van vier races nog niet stellen of er wel of niet sprake is van een gewenningsproces bij Vettel.


Tuesday

Citaat van: Jehoentelaar op 23 april 2014 - 21:52:51
Gewenning heeft geen volledig lineaire ontwikkeling; dat gaat met ups en downs. Je kunt op basis van vier races nog niet stellen of er wel of niet sprake is van een gewenningsproces bij Vettel.
dat is zeker zo, ik sluit het ook niet uit ofzo. Maar Vettel is een volwassen coureur, daar zou het toch redelijk lineair moeten zijn. De auto en met name de powertrain staat echt nog in zn kinderschoenen. 2 maanden geleden konden ze er nog weinig mee beginnen, de boel is nog volop in ontwikkeling, dan is het niet geheel onrealistisch dat beide auto's en dan met name de powertrain niet identiek zijn. Lotus rijdt ook weer met heel ander spul rond als RBR.

Jehoentelaar

Ik durf niet te stellen dat een coureur als Vettel dat makkelijker zou moeten kunnen oppakken omdat hij een volwassen coureur is. Zoals hier eerder is aangegeven heeft Vettel een dergelijke situatie nooit eerder in de Formule 1 meegemaakt, dus is het niet zo heel gek dat het nu even wat lastiger gaat.

Hoe het vervolgens bij Räikkönen zit zou ik niet kunnen zeggen.

Kootje

Ik durf zelfs wel te stellen dat dat eerder andersom werkt. Omdat Vettel en Räikkönen zo aan 'n bepaalde rijstijl gewend zijn, is het juist veel moeilijker om deze aan te passen. Iets wat 'n 2e natuur geworden is, leer je nu eenmaal niet zo makkelijk af.