Styling it Out: Waarom doen Raikkonen en Vettel het slecht?

Gestart door Heart of Light, 23 april 2014 - 16:38:17

« vorige - volgende »

Perton

Citaat van: Jeroen op 14 mei 2014 - 21:45:08
Citaat van: Perton op 14 mei 2014 - 17:00:22
Ok, naja ik hoor Rosberg wat vaker over graining praten dan Hamilton, vandaar dat ik het idee heb gekregen. Maar dat kan inderdaad verkeerd opgevat zijn door mij.

Maar we horen ook niet ieder boordradio-gesprek he. Dus dat kan nogal vertekenen.
Ik doelde dan ook voornamelijk op interviews en perspraatjes ;)

-edit- kan overigens ook zijn dat ik er bij Rosberg meer op ben gaan letten, omdat hij in Australiƫ praktisch de enige coureur was die het over graining had en het me daarom in de races erna bij hem meer is opgevallen.

Sabai

Citaat van: Jeroen op 14 mei 2014 - 21:42:48
Citaat van: Sabai op 14 mei 2014 - 19:20:56
Citaat van: Jozef op 14 mei 2014 - 19:15:12
Citaat van: Sabai op 14 mei 2014 - 18:19:49
Ik verwacht in ieder geval nog wel een soort van Webber , Vettel relletje bij Mercedes dit jaar.Een soort van Turkije 2010 bijvoorbeeld.

Ik niet. Rosberg is net zo braaf als Webber, en Hamilton zal niet zo dom zijn als Vettel, simpelweg omdat hij meer ervaring heeft en waarschijnlijk de WK-leiding voor de rest van het seizoen in handen zal hebben.

Ik hoorde anders weer een zenuwachtige Hamilton in spanje op de onboard radio. Ik dacht hij veranderd was maar schijn bedriegt.  Als hij echt onder druk komt verwacht ik dezelfde foutjes weer van hem.

Als hij zo doorgaat zal er niet veel druk komen denk ik.

Tsja daar heb je wel een punt  :-\

FolkertE

Citaat van: Perton op 13 mei 2014 - 19:39:01
Bij mercedes is het vooralanog altijd de coureur die na de start tweede ligt die de alternatieve strategie krijgt (als deze al komt), en aangezien dat steevast rosberg is, is het logisch dat hij dat telkens is. Pas als hamilton ook op de tweede plaats liggend de gangbare strategie krijgt, kan je stellen dat er sprake is van voorkeur.
Maar ik vraag me af, was medium, medium hard nu wel de optimum strategie? In mijn ogen is het medium hard medium. Het is een beetje moeilijk aflezen, maar als je kijkt naar het verschil zou je denken dat medium sneller is dan hard. En Rosberg stond in zowel Bahrein als Spanje in de laatste stind op zacht en met minder brandstof lijkt me dat de snellere optie.

FolkertE

Citaat van: Sabai op 14 mei 2014 - 15:17:20
Citaat van: Perton op 14 mei 2014 - 10:35:24
Citaat van: Tuesday op 13 mei 2014 - 23:29:16
Citaat van: Jeroen op 13 mei 2014 - 23:16:01
Mede daarom kon hij ook nog zo dichtbij komen. Ik zie het ook niet hoor, die conspiracy theorie. Die bij Merc niet en die bij Ferrari ook niet.
dat eerste ben ik het niet mee eens, Rosberg zat ook in de eerste stint al op de staart van Hamilton, maar met gelijke strategie was ie er nooit voorbij gekomen denk ik(tenzij hij eerder zou mogen pitten). Op deze manier kreeg hij toch nog een kans, maar dan had ie in de 2e stint het gat kleiner moeten houden zodat hij in de 3e stint op de mediums en Hamilton op de harde band eerder (en dus langer) kon aanvallen.
Inderdaad, vandaar ook dat de engineer van Hamilton zei dat ie het gat op minstens 4 seconden moest houden en Rosberg te horen kreeg dat hij het gat naar 2 seconden moest brengen. In die tweede stint heeft Rosberg alle kansen gehad om Hamilton te pakken.

Het gat was voor Lewis zijn stop 3 sec. De Stop van Rosberg was 1.5 sec sneller zijn outlap 1 sec. En toch zat hij er 5.5 sec achter na de stop doordat ze hem 2 ronde te lang lieten doorrijden.  Ook gingen beide compounds evenveel ronden mee. Rosberg is imo gepiepeld.
Omdat de strategie veranderd, moet er natuurlijk wel het een en ander veranderen qua ronden per stint. De laatste stint moet dus niet te lang duren omdat hij anders te veel van zijn banden moet vragen. Het is dus ook redelijk logisch dat Rosberg dan iets langer door rijd om zijn strategie te optimaliseren.
Verder denk ik niet dat ze rijders perse voor de ander willen hebben. Hamilton doet het voor als nog gewoon beter dan Rosberg en Alonso voorals nog iets beter dan Kimi. 

FolkertE

Citaat van: Sabai op 14 mei 2014 - 19:20:56
Citaat van: Jozef op 14 mei 2014 - 19:15:12
Citaat van: Sabai op 14 mei 2014 - 18:19:49
Ik verwacht in ieder geval nog wel een soort van Webber , Vettel relletje bij Mercedes dit jaar.Een soort van Turkije 2010 bijvoorbeeld.

Ik niet. Rosberg is net zo braaf als Webber, en Hamilton zal niet zo dom zijn als Vettel, simpelweg omdat hij meer ervaring heeft en waarschijnlijk de WK-leiding voor de rest van het seizoen in handen zal hebben.

Ik hoorde anders weer een zenuwachtige Hamilton in spanje op de onboard radio. Ik dacht hij veranderd was maar schijn bedriegt.  Als hij echt onder druk komt verwacht ik dezelfde foutjes weer van hem.
Ik  verwacht het niet. Als je afgelopen races hebt gekeken heeft Hamilton behoorlijk wat druk gehad en het toch zonder fouten heeft door staan. En het is Rosberg die fouten heeft gemaakt in China.

0634

Dat is niet echt druk he. Voorop rijden kunnen al die toppers prima, ook met een mannetje in de rug. WK-druk is wel anders. Dat hebben zelfs de grootsten der aarde ooit ondervonden (Mansell en Schumacher bijvoorbeeld). Nou zeg ik niet dat Lewis dat niet aan kan hoor, 2008 is al een tijdje terug, maar dat hij dit kon dat wisten we wel.

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 17 mei 2014 - 21:06:16
Dat is niet echt druk he. Voorop rijden kunnen al die toppers prima, ook met een mannetje in de rug. WK-druk is wel anders. Dat hebben zelfs de grootsten der aarde ooit ondervonden (Mansell en Schumacher bijvoorbeeld). Nou zeg ik niet dat Lewis dat niet aan kan hoor, 2008 is al een tijdje terug, maar dat hij dit kon dat wisten we wel.


En we weten niet in het hoeverre het 'gejammer' van Lewis was bedoeld als misinformatie. Ik bedoel, klagen over grip en toch stapje voor stapje je voorsprong uitbouwen op je teamgenoot in dezelfde auto...


Zag ik ook bij McLaren. Klagen over zijn achterbanden, maar wel de snelste ronde boeken. :P


FolkertE

Citaat van: Jeroen op 17 mei 2014 - 21:06:16
Dat is niet echt druk he. Voorop rijden kunnen al die toppers prima, ook met een mannetje in de rug. WK-druk is wel anders. Dat hebben zelfs de grootsten der aarde ooit ondervonden (Mansell en Schumacher bijvoorbeeld). Nou zeg ik niet dat Lewis dat niet aan kan hoor, 2008 is al een tijdje terug, maar dat hij dit kon dat wisten we wel.
Dat klopt. Maar vaak is die druk toch wel te vergelijken. Rosberg is ook zijn directe concurrent in zowel de titel als op de baan. En tot nu toe is het Rosberg die de fouten maakt. Al heeft het hem bijna niks gekost op een kans op de overwinning na dan. Al denk ik dat hij nooit echt bij machte is geweest om Hamilton te verslaan voor de overwinning. Al kwam hij in Bahrein wel heel dicht bij.

0634

Ik denk niet dat het vergelijkbaar is. De druk van races winnen op de baan hebben ze al zo vaak gehad, dat kunnen ze allemaal wel. Van Massa tot Vettel, van Button tot Webber. WK-druk is toch anders. Veel meer media-aandacht, een foutje kan fataal zijn, geen herkansingen meer, een hele natie die alleen maar met jou bezig is. Dat is een druk die verder gaat dan alleen die 1,5 uur op de baan, dat is een druk die je ook op zaterdagochtend bij je schoonmoeder op de koffie nog bezig houdt.

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 18 mei 2014 - 14:24:16
Ik denk niet dat het vergelijkbaar is. De druk van races winnen op de baan hebben ze al zo vaak gehad, dat kunnen ze allemaal wel. Van Massa tot Vettel, van Button tot Webber. WK-druk is toch anders. Veel meer media-aandacht, een foutje kan fataal zijn, geen herkansingen meer, een hele natie die alleen maar met jou bezig is. Dat is een druk die verder gaat dan alleen die 1,5 uur op de baan, dat is een druk die je ook op zaterdagochtend bij je schoonmoeder op de koffie nog bezig houdt.
Dat wel en daar heb je ook wel een punt. Maar toch is het enige verschil dat je die druk van de race elke dag hebt, de druk om te winnen. uit eindelijk bezwijk je onder de druk of je weer staat de druk.