Silly Season 2014/2015

Gestart door 0634, 14 april 2014 - 18:05:37

« vorige - volgende »

Maikel0230

Citaat van: Jehoentelaar op 06 juni 2014 - 23:52:18
Ik ga mee in de mening van Maikel, al mogen we niet vergeten dat de kans om te slagen tegenwoordig bijzonder klein is door de bij ons wel bekende ontwikkelingen. Het gat tussen een team op papier en serieus meedoen in de middenmoot is een stuk groter dan het vroeger was.

Dat klopt, daarom dat ik al schreef dat een nieuw team aanzienlijk meer kans heeft om overkop te gaan dan een gevestigde waarde. Laten we ook niet vergeten dat laatste drie nieuwe teams die erbij zijn gekomen met een waslijst aan beloften werden gelokt waar niets van in huis is gekomen, dat maakt het feit dat Marussia en Caterham (hoe wankel die nu op dit moment ook zijn) er nog steeds zijn een prestatie op zichzelf.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Jehoentelaar

Ik ben vluchtig door de discussie gegaan, dus ik heb zo links en rechts wel wat dingetjes gemist. ;) Maar het is inderdaad een wereldprestatie wat die teams neerzetten gezien hun mogelijkheden. Ze halen het maximale uit de omstandigheden en ze vallen mij gevoelsmatig vooral op dankzij de betrouwbaarheid van het spul (met name Marussia). Waarbij ik niet direct de vergelijking maak met de andere teams, want dat zou niet reëel zijn.

NielsD

Citaat van: Maikel0230 op 06 juni 2014 - 23:43:23Wat je vooral lijkt te vergeten is dat vele van de huidige teams in de F1 ooit zijn begonnen als armzalig achterhoede team en zich uiteindelijk toch wisten op te werken en dan laat ik de gouden 3 (Ferrari, Williams en McLaren) eventjes achterwege. Het is dus niet geheel ondenkbaar dat binnen 5 a 7 jaar bijvoorbeeld Marussia onder ander eigenaarschap een vaste waarde is geworden in de middenmoot.

Lotus - Toleman
Mercedes - BAR
Force India - Jordan
Red Bull - Stewart Racing
Toro Rosso - Minardi

Heb je gelijk in. Maar zonder Brawn had het huidige Mercedes niet bestaan. Het was de mazzel dat Brawn zelf zijn team opstartte, want een andere koper had hem en zijn technische staff echt niet kunnen betalen.

De andere teams die je noemt hebben allemaal een forse investeerder gekregen en geld betekent meer ontwikkeling. Caterham en Marussia zeuren al jaren om het budgetplafond, omdat ze met hun huidige middelen simpelweg niet aan de bak komen in de middenmoot. Ja, dat Bianchi een puntje pakte is leuk, maar dat is natuurlijk eenmalig dit seizoen.

Misschien moeten we niet direct de nieuwe teams in de grond boren, maar ik kijk naar de huidige economische situatie en wat het verleden ons al geleerd heeft en dat geeft mij weinig vertrouwen. Ik hoop van harte dat het tegendeel wordt bewezen, maar ik vrees voor het ergste.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

0634

Citaat van: Maikel0230 op 06 juni 2014 - 23:43:23
Er is voor mij persoonlijk nog te weinig geweten op dit moment om al meteen een kruisteken te maken over deze nieuwe teams.
Ik hekel trouwens dit in je redenering Jeroen

Citaat van: Jeroen op 06 juni 2014 - 22:38:16Tuurlijk, op dat punt snap ik Kootje wel, het is goed dat iemand het af en toe probeert, maar er moet wel een idee, een gedachte achtenzitten. Een eigen imago, een meerjarenplan over hoe men gaat proberen naar voren te komen. Nu zullen ze best plannen hebben, maar er komt nooit wat uit. Telkens weer financiële ellende en meer van dat soort zonder ook maar enige sportieve vooruitzichten.

Je geeft ze geen kans en dat is niet eerlijk, laten we even rationeel nadenken, denk jij nu werkelijk dat een groep personen die samenkomt om een formule 1 team te starten geen langetermijnplan heeft uitgewerkt voorgelegd aan de FIA om aan te tonen dat hun project leefbaar zal zijn. Uiteraard zal de werkelijkheid altijd anders zijn maar meteen aannemen dat er alleen ellende en miserie van gaat komen vind ik eigenlijk maar een naïeve gedachte.

Natuurlijk zullen ze plannen hebben, dat schreef ik dan ook letterlijk, maar er komt zelden iets van, althans, ik zie er niets van. Ook niet na een paar jaar. Even had ik hoop toen Branson met Virgin kwam aanzetten maar ook hij was schijnbaar een gloryhunter zoekende naar fifteen minutes of fame. Lukt het niet na een jaar? Weg met die handel.

Zoals ik ook al zei: Lotus is als enige erin geslaagd imagotechnisch nog iets toe te voegen. De rest kan zich in niets onderscheiden. Als Marussia en Caterham morgen van kleur wisselen merkt niemand het. Inwisselbare teams, met inwaisselbare visie's en inwisselbare coureurs ook nog eens.

Men roept wel eens 'Minardi was toch ook leuk?', en dat klopt; dat waren ze ook. Maar Minardi was een echt raceteam, met een eigen gezicht, een idee, met rijders met potentie, met liefhebbers achter de schermen. Een raceteam met louter oog voor het racen. Dat zie ik niet meer bij Caterham of Marussia (of HRT, of Midlans of hoe al die paarjarige flutteams allemaal mogen heten.

CitaatUiteraard voegen die teams iets toe aan de F1, ze zijn de underdogs die met man en macht proberen hun minder goede wagens zo hoog mogelijk op de grid te krijgen. Voor mij voeg je iets toe als team als je erin slaagt een kist op de baan te krijgen die reglementair is en voldoet aan de veiligheidseisen van de FIA. Misschien ben ik daar wel te soft in maar ik blijf toch achter dat sentiment staan.

Dat kan. Voor mij is dat slechts een begin. Van daaruit zal je langzaam moeten ontwikkelen tot iets dat wél iets toe gaat voegen. In mijn ogen is zowel Marussia als Caterham nog niet eens begonnen met een ontwikkeling. Het is nog steeds niks meer dan op de grid staan, meedoen en hopen en bidden. Veldvulling dus.

We zijn een paar jaar verder, we moeten nu iets van ze hebben gezien. Maar wat dan? Waar is de ontwikkeling? Waar is de stijgende lijn? Waar is de stabiele basis die het stevige cement onder de komende jaren moet worden? Wat is de visie?

Er wordt een arsenaal aan toekomstloze coureurs over de baan heen gebraakt, maar waar gaat het allemaal toe leiden? Ik weet het wel hoor: die coureurs verdwijnen weer als de zakken leeg zijn geschud en het team verdwijnt als er een volgende gloryhunter met een arm om Bernie's schouder heen kwijlend klaar staat voor de camera's. Naamsverandering. Nieuwe sponsor. Nieuwe stikker. De volgende trut achter het stuur die toevallig uit hetzelfde land komt als de gloryhunter of diens sponsor en hup, we gaan weer een paar jaar rommelen in de marge.

Zo gaat het gewoon vaak. Dan komt er geen instant succes (duhhhhh), sponsor wordt onrustig, koopt een voetbalclub, zegt het team gedag en daar gaan we weer. Net zolang tot er een faillissement komt of tot dat er een koper komt die er wél iets van snapt.

CitaatWat je vooral lijkt te vergeten is dat vele van de huidige teams in de F1 ooit zijn begonnen als armzalig achterhoede team en zich uiteindelijk toch wisten op te werken en dan laat ik de gouden 3 (Ferrari, Williams en McLaren) eventjes achterwege. Het is dus niet geheel ondenkbaar dat binnen 5 a 7 jaar bijvoorbeeld Marussia onder ander eigenaarschap een vaste waarde is geworden in de middenmoot.

Lotus - Toleman
Mercedes - BAR
Force India - Jordan
Red Bull - Stewart Racing
Toro Rosso - Minardi
.

Dat vergeet ík juist niet, dat vergeten júllie. Ik hoor namelijk steeds maar weer dat het allemaal zo moeilijk is en dat het economisch slecht gaat en dat die gemene Bernie en die nare FIA het allemaal zo onnodig duur maken, en het is allemaal bla bla bla (bedoel ik niet naar hoor, ik chargeer wat ter verduidelijking ;)).

Natuurlijk is het niet eenvoudig en natuurlijk kan er wel eens wat mislukken. Maar je geeft uitstekende voorbeelden van teams die met een visie, een idee, een imago, een budget, een plan aan het avontuur zijn begonnen. En hé, dan wordt het dus wel wat, ondanks de crisis, ondanks Bernie en ondanks dat het allemaal zo moeilijk is.

Ik heb niets tegen nieuwe teams, ik heb iets tegen de gelukszoekers die op de bonnefooi denken iets te kunnen bereiken in deze sport. Ook als er ooit een budgetcap zal zijn zal dat niet lukken. De tijden van de garageteams (zoals Enzo Ferrari dat noemde) uit de jaren 50 en 60 zijn voorbij. Er is iets meer nodig dan een sluwe zakenman, twee noeste sleutelaars, een garage met een brug erin en een bevriend supertalent.

Overigens, even over het voorbeeld van Brawn: die gleden mee met de golven van Honda. Die waren zelf natuurlijk ook gewoon kampioen geworden, waarschijnlijk met een grotere voorsprong. Brawn was een uniek verhaal, die kregen een topwagen voor niets in de schoot geworpen. Bovendien is het niet zo dat zonder Brawn Mercedes er niet was geweest. Mercedes kwam al terug in de F1 met Sauber destijds, ontwikkelde zich door bij McLaren en de plannen voor een eigen team hadden ze heus wel gerealiseerd, in welke vorm dan ook.

CitaatDit is trouwens geen aanval op je mening Jeroen, ik moest gewoon even mijn eigen mening geven want ik begrijp de jouwe volkomen ook al kan ik ze niet onderschrijven.

Ik zou persoonlijk wachten todat ze op de grid staan om een oordeel te vellen over de situatie, nu is het nog allemaal vaag en nog helemaal niet duidelijk.

Ik voel het ook absoluut niet als een aanval, iedereen mag zijn idee erover hebben. Veel mensen zijn gek op underdogs, ik niet. In ieder geval niet per definitie of bij voorbaat al :).

En natuurlijk verdienen ze een kans, en die krijgen ze ook. Maar sceptisch ben ik inmiddels wel, ja.

Maikel0230

Goed, ik begrijp je standpunt nu ook beter, niet dat ik het er mee eens ben. Het is goed dat mensen zoals jij er op blijven wijzen dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

0634

http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/311850/boullier-hint-naar-langer-verblijf-button-bij-mclaren/

Citaat15:55 – McLaren-teambaas Eric Boullier denkt dat Jenson Button zijn aflopende contract zal verlengen. De Fransman werd eind januari naar het team gehaald om samen met Ron Dennis de organisatie aan te pakken, nadat vorig seizoen als rampzalig bestempeld kan worden.

De 34-jarige Button laat dit seizoen zien het racen niet verleerd te zijn en is over het algemeen beter dan rookie-teamgenoot Kevin Magnussen. "Sinds ik bij het team ben gekomen ben ik erachter gekomen wat voor geweldige concurrent hij is", looft Boullier zijn kopman in gesprek met Sky.

Vanaf komend seizoen gaat McLaren een samenwerking aan met Honda, een bedrijf waar Button veel ervaring mee heeft. "Ik waardeer meer en meer wat hij kan. Ik ben erg tevreden en zou graag met hem doorgaan. Ik verwacht dat hij blijft, maar we hebben er nog niet echt goed over gesproken", aldus de oud-chef van Lotus.

Button, wereldkampioen in 2009, liet eerder al weten nog geen punt achter zijn loopbaan te willen zetten na dit seizoen.

Figge

Volgens mij heeft Button ook niet zoveel opties naast McLaren als het om topteams gaat. Misschien wippen ze daar Kevin voor Romain.

NielsD

Citaat van: Figge op 10 juni 2014 - 07:15:24
Misschien wippen ze daar Kevin voor Romain.

Dat doen ze NOOIT. Die jongen heeft het hele traject bij McLaren Young Drivers School (hoe je het ook noemt), die wippen ze echt niet.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Figge

Oja? Ik heb meer het idee dat Kevin het product is van Ron om zich weer in het team te laten gelden. Het begint toch wel duidelijk te worden dat Jenson Kevin onder de duim houdt. De link Boullier en Grojean is toch nog steeds erg actueel. En Romain is zijn reputatie als snel toch wel aan het bevestigen. Als Kevin zo onder Jenson blijft presteren is dat geen garantie voor een lange toekomst in F1. Driver school of niet. Wat zegt dat nu helemaal. Bij Ferrari heeft er nog nooit een "talent" het Ferrari F1 team gehaald. Bij RB worden ze massaal gedropped na een matig jaar. Een welke talenten heeft McLaren nu helemaal voortgebracht met z'n driverschool sinds Lewis? Volgens mij helemaal niemand.

Matthijs

Citaat van: Figge op 10 juni 2014 - 10:12:59Het begint toch wel duidelijk te worden dat Jenson Kevin onder de duim houdt.
Je bedoelt dat ex-wereldkampioen en meest ervaren coureur Jenson de rookie Kevin onder de duim houdt?
Net zoals rookie-Grosjean werd verpulverd door teamgenoot Alonso en een paar jaar later halve-rookie Grosjean werd verslagen door Kimi Raikkonen? Misschien moet je Magnussen iets meer tijd gunnen.

Wings

Ik las overigens dat de geruchtenmolen weer volle toeren draait wat Alonso betreft. Hij wordt opnieuw gelinkt aan McLaren. Button vind ik een pracht rijder die ik zeker onderschat heb maar vraag me af of hij instaat is de kar te trekken en het team naar een hoger plan te trekken. Van Alonso verwacht ik dit wel (maar begrijp als mensen twijfelen gezien het uitblijven van successen bij Ferrari).

Figge

Citaat van: Matthijs op 10 juni 2014 - 10:26:25
Citaat van: Figge op 10 juni 2014 - 10:12:59Het begint toch wel duidelijk te worden dat Jenson Kevin onder de duim houdt.
Je bedoelt dat ex-wereldkampioen en meest ervaren coureur Jenson de rookie Kevin onder de duim houdt?
Net zoals rookie-Grosjean werd verpulverd door teamgenoot Alonso en een paar jaar later halve-rookie Grosjean werd verslagen door Kimi Raikkonen? Misschien moet je Magnussen iets meer tijd gunnen.

Nou dat zou ik als teambaas zeker niet doen. Waarom niet? Er zijn betere rijders op de markt op het moment. Elke situatie is uniek. Voor die van Grojean geldt dat er ook niets beters beschikbaar op die momenten dat ze hem bij Lotus bevestigde. Voor Kevin geld dat niet.

Gerard

Citaat van: Wings op 10 juni 2014 - 10:37:36
Ik las overigens dat de geruchtenmolen weer volle toeren draait wat Alonso betreft. Hij wordt opnieuw gelinkt aan McLaren. Button vind ik een pracht rijder die ik zeker onderschat heb maar vraag me af of hij instaat is de kar te trekken en het team naar een hoger plan te trekken. Van Alonso verwacht ik dit wel (maar begrijp als mensen twijfelen gezien het uitblijven van successen bij Ferrari).
Dat zou de sneeuwbal wel weer eens in gang kunnen zetten... Ik zie Kimi niet blijven, dus wat gaat ghet dan worden bij Ferrari? Vettel naast hulk?
Of Bianchi?

Jehoentelaar

Bianchi zie ik niet gebeuren eigenlijk. Zijn zat andere opties, en ik geloof niet dat er vanuit het hele Ferrari Academy-ding reden is om bij Marussia plaats te maken voor een nieuw talent.

Figge

Citaat van: Gerard op 10 juni 2014 - 10:44:53
Citaat van: Wings op 10 juni 2014 - 10:37:36
Ik las overigens dat de geruchtenmolen weer volle toeren draait wat Alonso betreft. Hij wordt opnieuw gelinkt aan McLaren. Button vind ik een pracht rijder die ik zeker onderschat heb maar vraag me af of hij instaat is de kar te trekken en het team naar een hoger plan te trekken. Van Alonso verwacht ik dit wel (maar begrijp als mensen twijfelen gezien het uitblijven van successen bij Ferrari).
Dat zou de sneeuwbal wel weer eens in gang kunnen zetten... Ik zie Kimi niet blijven, dus wat gaat ghet dan worden bij Ferrari? Vettel naast hulk?
Of Bianchi?

Ik verwacht mooie geruchten allemaal dit jaar. Maar Seb zit toch nog voor langere tijd aan RBR vast? Persoonlijk denk ik dat als ie dit én komend jaar van Ricciardo verliest hij er wel weg zou willen. Maar nu nog niet.
Kimi en Ferrari, hmm ik weet t niet. Eerst de maar eens kijken hoe hij presteert na Monza. Ferrari doet namelijk echt een waardeloze zaak waar het gaat om de auto door ontwikkelen. Ik denk dat ze daar wel een groter probleem hebben. Misschien kunnen ze beide rijders niet eens vasthouden. Maar Hulk zou dan zeker kunnen gaan als er plek komt, hoewel ik denk dat Vijay daar wel heel strikte voorwaarden aan heeft gesteld.