Silly Season 2014/2015

Gestart door 0634, 14 april 2014 - 18:05:37

« vorige - volgende »

Perton

Tsja en ik heb juist het idee dat het bij Ferrari al jaren niks is en het dus maar afwachten is of dat volgend jaar plots anders zal zijn. In zo'n geval heeft McLaren een grotere kans dat het, juist door de veranderingen in het technische pakket aldaar, volgend jaar beter zal gaan.

Maar beide opties blijven een gigantische gok natuurlijk, want Honda kan evengoed vol problemen zitten volgend jaar.

Leroy

Citaat van: Perton op 10 oktober 2014 - 14:50:08
Tsja en ik heb juist het idee dat het bij Ferrari al jaren niks is en het dus maar afwachten is of dat volgend jaar plots anders zal zijn. In zo'n geval heeft McLaren een grotere kans dat het, juist door de veranderingen in het technische pakket aldaar, volgend jaar beter zal gaan.

Maar beide opties blijven een gigantische gok natuurlijk, want Honda kan evengoed vol problemen zitten volgend jaar.

of ze kunnen de sterren van de hemel rijden...

Makke

Citaat van: Kootje op 10 oktober 2014 - 13:40:33
Mwah ... Ferrari doet het beter omdat zij Alonso hebben terwijl McLaren het (met alle respect) met Button moet doen. Zou je dat omdraaien, dan zie ik McLaren het zomaar beter doen. Uiteindelijk doen ze het beiden gewoon slecht voor hun status en zie ik bij McLaren, dankzij de komst van Honda, meer toekomstperspectief dan bij Ferrari. Er is 'n reden dat Alonso die overstap wil maken en dat is niet omdat hij verwacht dat Ferrari het beter zal doen dan McLaren.

Het kan natuurlijk 3 kanten uit met McLaren. Ze kunnen een stap zetten (als de Honda-motor reuze zou meevallen), ze kunnen helemaal wegdeemsteren (als de Honda-motor niet is wat men er van verwacht) of ter plekke blijven trappelen.

Bij Ferrari is de kans groot dat er maar een kleine stap gezet wordt. De wagen van '15 is een doorontwikkeling van '14. Dus écht grote wijzingen zullen er niet zijn gok ik zo.

In elk geval, als McLaren-fan hoop ik dat het seizoen '15 zo snel mogelijk begint. Dat ik weet wat te denken van de Honda-motor.

Perton

Citaat van: Leroyvdheuvel op 10 oktober 2014 - 15:00:26
Citaat van: Perton op 10 oktober 2014 - 14:50:08
Tsja en ik heb juist het idee dat het bij Ferrari al jaren niks is en het dus maar afwachten is of dat volgend jaar plots anders zal zijn. In zo'n geval heeft McLaren een grotere kans dat het, juist door de veranderingen in het technische pakket aldaar, volgend jaar beter zal gaan.

Maar beide opties blijven een gigantische gok natuurlijk, want Honda kan evengoed vol problemen zitten volgend jaar.

of ze kunnen de sterren van de hemel rijden...
Klopt, daarom denk ik dat qua gok McLaren een betere optie is. Als Ferrari al gaat verbeteren, gok ik pas vanaf 2016, want die zullen volgend jaar toch wel gaan reorganiseren nu met die nieuwe teambaas enzo. En voor McLaren-Honda valt hetzelfde te zeggen, een jaar wennen en dan vanaf 2016 presteren.

Maar goed, ik denk, zoals Makke ook zegt, dat er bij McLaren meer scenario's denkbaar zijn, en daarom is dat wat mij betreft een betere gok. Maar het blijft uiteraard een gok.

Leroy

en wat gaat de renault motor aankomend seizoen doen kwa prestaties... das ook nog een vraag ! aangezien massa al de hint gaf dat alonso naar caterham ging  ::) :D

Tuesday

Citaat van: Wings op 10 oktober 2014 - 09:41:05
Citaat van: Tuesday op 09 oktober 2014 - 18:01:22
nou, aangezien Raikkonen dit jaar bij Ferrari rijdt en Vettel niet, denk ik dat de auto in principe meer afgestemd zal zijn op Raikkonen als op Vettel.

Op Alonso lijkt mij logischer. Kimi heeft het hele jaar al problemen met het kunnen lezen van de auto.
ik zeg alleen meer op Kimi als op Vettel. Maar misschien nog wel meer op Alonso idd, ik weet het niet. Ze weten al een tijdje dat Alonso weggaat en ze weten waar de problemen van Raikkonen liggen (bij de voorkant), dus daar zullen ze toch zeker wel rekening mee houden. Bovendien zijn Allison en Raikkonen geen onbekenden van elkaar.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 10 oktober 2014 - 06:17:09
Ik zoek dat in het mentale omdat ik geen andere oorzaak kan bedenken waar ik in geloof, althans niet als de dip al zolang duurt. Daar is toch niets abnormaal aan?
misschien moet je er wat meer in verdiepen?

Kootje

Citaat van: Leroyvdheuvel op 10 oktober 2014 - 14:00:59
maar gaat hij die overstap met 100% zekerheid maken?

Dat weten alleen hij, Dennis en 'n paar ingewijden, maar het lijkt er wel sterk op.


Citaatniks is tot nu toe zeker...  behalve dat vettel weg is bij RB ;)

Precies, daarom sluit ik 'n overstap van Vettel naar McLaren ook nog niet uit. Enige dat zeker is is dit:

Mercedes AMG Petronas
N. Rosberg
L. Hamilton

Infiniti Red Bull Racing
D. Ricciardo
D. Kvyat

Williams Martini Racing
F. Massa
V. Bottas

Scuderia Ferrari
K. Raikkonen
___________

Sahara Force India F1
N. Hulkenberg
____________

McLaren Honda
____________
____________

Scuderia Toro Rosso
Max Verstappen
_____________

Lotus
Pastor Maldonado
______________

Marussia
______________
______________

Sauber
______________
______________

Caterham 
______________
______________

Kootje

Citaat van: Dimensie op 10 oktober 2014 - 14:15:34
Als ze beiden slecht zijn dan zou ik liever voor Ferrari rijden

Jij wel, ik niet. ;)

Behalve mijn afkeer van Ferrari is McLaren statistisch gezien het betere vd twee teams, dus alleen daarom al zou ik eerder voor hen kiezen.
Daarnaast zie ik Ferrari komend jaren niet ineens weer de aansluiting met de top maken, bij McLaren Honda zie ik dat sneller gebeuren. Dat is weliswaar 'n gevoel, maar toch .... dat is eigenlijk het enige waar je op af kunt gaan, zekerheidjes zijn er niet.

Leroy

Citaat van: Tuesday op 10 oktober 2014 - 15:39:33
Citaat van: Wings op 10 oktober 2014 - 09:41:05
Citaat van: Tuesday op 09 oktober 2014 - 18:01:22
nou, aangezien Raikkonen dit jaar bij Ferrari rijdt en Vettel niet, denk ik dat de auto in principe meer afgestemd zal zijn op Raikkonen als op Vettel.

Op Alonso lijkt mij logischer. Kimi heeft het hele jaar al problemen met het kunnen lezen van de auto.
ik zeg alleen meer op Kimi als op Vettel. Maar misschien nog wel meer op Alonso idd, ik weet het niet. Ze weten al een tijdje dat Alonso weggaat en ze weten waar de problemen van Raikkonen liggen (bij de voorkant), dus daar zullen ze toch zeker wel rekening mee houden. Bovendien zijn Allison en Raikkonen geen onbekenden van elkaar.

mocht vettel daar komen te rijden zal dat ook zijn probleem zijn... dus als ze het probleem voor kimi op kunnen lossen... dan heeft vettel daar ook profijt van... aangezien die een auto moet hebben die een gigantische downforce heeft... en dus niet kan glijden... (lijkt me trouwens dat iedere coureur dat probleem graag verdwenen ziet, maar dat terzijde...) je rijstijl bepaalt of je meer onderstuur of meer overstuur met hebben met het strakker door de bochten gaan... bij lotus was hij ook niet gecharmeerd van de lange wielbasis... puur omdat deze teveel onderstuur had(voorkant)... als ze die combinatie aan gaan passen voor raikkonen ... dan krijgt vettel daar ook een goede auto mee:)

Kootje

Dat hoeft niet zo te zijn. Als de huidige Ferrari juist veel onderstuurt en dat iets is waar Vettel van houd, dan gaat hij absoluut niet blij zijn met 'n, aan Räikkönens voorliefde voor overgestuurde auto's, aangepaste Ferrari. Hiermee wil ik overigens niet beweren dat Kimi overstuur prefereert en Seb juist onderstuur, daarvan heb ik geen idee, maar indien dat het geval is dan gaat hij echt niet vrolijk worden van zijn hoogstwaarschijnlijke overstap naar Ferrari.

Tuesday

Citaat van: Kootje op 10 oktober 2014 - 15:55:19
Citaat van: Dimensie op 10 oktober 2014 - 14:15:34
Als ze beiden slecht zijn dan zou ik liever voor Ferrari rijden

Jij wel, ik niet. ;)

Behalve mijn afkeer van Ferrari is McLaren statistisch gezien het betere vd twee teams, dus alleen daarom al zou ik eerder voor hen kiezen.
Daarnaast zie ik Ferrari komend jaren niet ineens weer de aansluiting met de top maken, bij McLaren Honda zie ik dat sneller gebeuren. Dat is weliswaar 'n gevoel, maar toch .... dat is eigenlijk het enige waar je op af kunt gaan, zekerheidjes zijn er niet.
ik wou eigenlijk zeggen, dat hangt er maar vanaf welke statistieken je gebruikt, maar bij nader inzien (google/wikipedia) doet Ferrari het statistisch gezien op vrijwel alle fronten beter.

Kootje

Niet als je het procentueel bekijkt, in mijn ogen het enige eerlijke vergelijk. ;)

Mclaren
48 jaar actief - 12x WDC (25%) - 8x WCC (16,6%)
Ferrari
64 jaar actief - 15x WDC (23,4%) - 16x WCC (25%)

Dat is 3-1 voor McLaren. ;)


Voor de volledigheid heb ik ook de rest vd cijfers omgerekend en daarin scoort Ferrari inderdaad op alle fronten beter (5-0), maar ... het gaat om het behalen van titels in de F1, niet om dagsuccessen. En voor het halen van titels zul je toch echt bij McLaren moeten zijn.

McLaren
742 GP's - 182x winst (24,5%) - 483x podium (65%) - 155x pole (20,8%) - 153x snelste ronde (20,6%) - 4832,5 punten (6,5 punt per race)
Ferrari
870 GP's - 221x winst (25,4%) - 678x podium (77,9%)- 207x pole (23,7%) - 230x snelste ronde (26,4%) - 6550,27 punten (7,5 punt per race)


Tuesday

#1303
Citaat van: Kootje op 10 oktober 2014 - 16:41:14
Niet als je het procentueel bekijkt, in mijn ogen het enige eerlijke vergelijk. ;)

Mclaren
48 jaar actief - 12x WDC (25%) - 8x WCC (16,6%)
Ferrari
64 jaar actief - 15x WDC (23,4%) - 16x WCC (25%)

Dat is 3-1 voor McLaren. ;)

3-1 voor McLaren?
dit is idd zo n beetje de enige statistiek die in het voordeel van McLaren spreekt, de rest is toch allemaal voor Ferrari. Als ze op de huidige voet doorgaan, dan is Ferrari McLaren over een jaartje of 10 ook in deze statistiek voorbij ;)

Kootje

Euh ... nee :-[

Weet ook niet hoe ik daarbij kom. :-\