Geen budgetcap

Gestart door Breaktest, 07 april 2014 - 10:46:08

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Figge op 14 mei 2014 - 22:05:55
Ik zal mij zeker geen zorgen maken over de portemonnee van Bernie en co. Maar doen alsof er niets aan de hand is en geen voorbereiding treffen op de aanpassingen in de toekomst is niet slim. Het is niet aannemelijk dat men in Azië altijd zoveel voor de races blijft betalen. Dus de inkomsten zullen lager worden. Dat is niet erg of zo, maar het is niet zo dat het altijd maar sneller meer of beter kan. En dat moment ligt dichter bij dan dat t lijkt. Dus zult je er iets mee moeten doen in je verdien model. Op het moment bijvoorbeeld dat betaal tv minder rendabel wordt, en men terug gaat naar openzet zenders, dan gaan de tv opbrengsten omlaag. Dit soort contracten zijn nu nog lopend maar zijn ook eindig. Zullen worden beoordeeld op rendement. Vervolgens heroverwogen.
er is ook niks aan de hand. Inkomsten lopen alleen maar op. Waar jij het vandaan haalt dat inkomsten lager zullen worden is mij een raadsel. Tuurlijk moeten ze zorgen dat inkomsten ook voor de toekomst gewaarborgd blijven en dat is idd nooit een vanzelfsprekendheid, maar volgens mij kun je dat juist prima aan Bernie en co overlaten. Die zijn juist verantwoordelijk voor de enorme commerciële groei die de F1 heeft meegemaakt. Verder moet de F1 gewoon interessant en relevant blijven, dan is er niks aan de hand.

Jehoentelaar

Op dit moment stijgen de inkomsten inderdaad, maar volgens mij bedoelt Figge vooral dat de sport moet blijven inspelen op ontwikkelingen die de boel kunnen beïnvloeden, negatief of positief. Dat het nu financieel relatief gezien goed gaat wil niet zeggen dat dat het geval blijft.

Tuesday

Citaat van: Jehoentelaar op 15 mei 2014 - 00:21:53
Op dit moment stijgen de inkomsten inderdaad, maar volgens mij bedoelt Figge vooral dat de sport moet blijven inspelen op ontwikkelingen die de boel kunnen beïnvloeden, negatief of positief. Dat het nu financieel relatief gezien goed gaat wil niet zeggen dat dat het geval blijft.
ja, tuurlijk, maar is daar momenteel reden om aan te twijfelen? ik zie het niet direct. Verder staat dat gedeelte los van kostenbesparingen bij de teams. In principe 2 totaal verschillende issue's, je maakt het alleen maar onnodig ingewikkeld om deze 2 door elkaar te gaan husselen, mede omdat er aan de commerciële kant van de F1 (FOM, CVC etc) helemaal geen problemen zijn wat betreft inkomsten. Zo lang F1 aansprekend en populair blijft hoef je je over de inkomsten weinig zorgen te maken. Ik zou juist eerder zeggen dat het allemaal wel wat minder mag en volgens mij wordt er ook altijd volop geklaagd over Bernie zn geldzucht.

Jehoentelaar

Er is geen directe aanleiding om te twijfelen aan de huidige zekerheden, maar dat is wat anders dan er voor de volle 100% van uit gaan dat alles gaat zoals het gaat. Waarmee ik niet meteen zeg dat jij dat wel zegt uiteraard.

Tuesday

Citaat van: Jehoentelaar op 15 mei 2014 - 01:11:23
Er is geen directe aanleiding om te twijfelen aan de huidige zekerheden, maar dat is wat anders dan er voor de volle 100% van uit gaan dat alles gaat zoals het gaat. Waarmee ik niet meteen zeg dat jij dat wel zegt uiteraard.
nee, dat zeg ik idd niet. Ik zeg dat er weinig reden is om aan het huidige manament te twijfelen. Uiteindelijk verkoopt de F1 ook grotendeels zichzelf, t is vooral een kwestie van goed en hard onderhandelen. Zoals ik al zei mag het wat mij betreft juist wel wat minder. Het liefst zou ik zelfs zien dat de teams zelf de rechten gaan beheren en te gelde maken, maar dat is inmiddels haast onmogelijk geworden aangezien die rechten miljarden euro's waard zijn.

Figge

#185
Kijk, daar heb je meteen het punt te pakken. Het is onrealistisch veel waard. Noem deze waarde voor het gemak even de "Bernie factor". Het is eerder waarschijnlijk dan onwaarschijnlijk dat die factor binnen nu en 5 jaar weg is. In die periode zult je alvast wat aan het verdien model moeten veranderen. Het is Bernie's gave om mensen irrationeel veel voor F1 te laten betalen. Dat gaat veranderen. Turkije en Korea betaalden erg veel, maar hebben ratio toegepast op het lopende contract, geconstateerd dat het nooit geld oplevert onder deze voorwaarden en dus hoeft men daar niet meer naar toe. India gaat niet door. Vast niet omdat t even niet uitkomt, maar meer waarschijnlijk omdat de acceptgiro van de FOM nog niet betaald is. Dat Bernie's netwerk zo uitgebreid is dat ie Poetin een race laat organiseren, is prima. Maar zoveel landen zijn er niet meer uit te nutten om het inkomstenniveau op peil te houden.
Waarom ik dit onderwerp even in deze discussie betrek, is enerzijds omdat dit 400 mio (oneerlijk) verdeeld inkomen is voor de teams. Gaat dat omlaag (ik acht dat waarschijnlijk) dan zullen de teams die hier het meest van profiteren van zelf een gat in de begroting krijgen. Daarnaast heeft het natuurlijk ook een voorbeeld functie voor de teams. Teams hebben vooral korte termijn planningen. En nu behoefte aan geld. Ze komen niet uit om zelf regels voor lagere budgetten op te zetten. Dat snap ik. Het is tegen natuurlijk. Dus wat je moet doen is het natuurlijk maken.
Door bijvoorbeeld ook het inkomen van de sport realistischer te maken. Dus alles naar een lager realistisch niveau brengen. Dan gaat men vanzelf ander gedrag vertonen. Of wat ook kan, is het via de reglementen oplossen, maar dat is een voor de teams ook tegennatuurlijke grondhouding.
Je kop in het zand steken en niet vooruit kijken is niet slim voor F1. Budgetten van de teams los zien van de commerciële opbrengsten evenmin. Het is van elkaar afhankelijk. Voor de teams geld, geen F1 = geen bestaansrecht. Voor F1 geld, geen teams = geen bestaansrecht.
Formule 1 is een "oud" instituut. Dat zich organisatorisch niet aan de moderne tijd heeft aangepast. Dat wordt hoog tijd. De hele wereld economie verandert. Maar F1 hanteert nog steeds het verdien model van de jaren 90. Voorbeelden van organisaties die bijna of helemaal onder die oogkleppen zijn bezweken, zijn er genoeg.

Franky R.

Hoeveel is de F1 waard? Eigenlijk helemaal niets, want de waarde wordt bij gratie van de tv-contracten bepaald en de medewerking van de F1-teams. Als daar een kink in komt, gaat er 3 a 4 miljard in rook op...De 3 a 4 miljard wat nauwelijks concreet is, IMHO.

Tuesday

Citaat van: Figge op 15 mei 2014 - 07:06:40
Kijk, daar heb je meteen het punt te pakken. Het is onrealistisch veel waard. Noem deze waarde voor het gemak even de "Bernie factor". Het is eerder waarschijnlijk dan onwaarschijnlijk dat die factor binnen nu en 5 jaar weg is. In die periode zult je alvast wat aan het verdien model moeten veranderen. Het is Bernie's gave om mensen irrationeel veel voor F1 te laten betalen. Dat gaat veranderen. Turkije en Korea betaalden erg veel, maar hebben ratio toegepast op het lopende contract, geconstateerd dat het nooit geld oplevert onder deze voorwaarden en dus hoeft men daar niet meer naar toe. India gaat niet door. Vast niet omdat t even niet uitkomt, maar meer waarschijnlijk omdat de acceptgiro van de FOM nog niet betaald is. Dat Bernie's netwerk zo uitgebreid is dat ie Poetin een race laat organiseren, is prima. Maar zoveel landen zijn er niet meer uit te nutten om het inkomstenniveau op peil te houden.
Waarom ik dit onderwerp even in deze discussie betrek, is enerzijds omdat dit 400 mio (oneerlijk) verdeeld inkomen is voor de teams. Gaat dat omlaag (ik acht dat waarschijnlijk) dan zullen de teams die hier het meest van profiteren van zelf een gat in de begroting krijgen. Daarnaast heeft het natuurlijk ook een voorbeeld functie voor de teams. Teams hebben vooral korte termijn planningen. En nu behoefte aan geld. Ze komen niet uit om zelf regels voor lagere budgetten op te zetten. Dat snap ik. Het is tegen natuurlijk. Dus wat je moet doen is het natuurlijk maken.
Door bijvoorbeeld ook het inkomen van de sport realistischer te maken. Dus alles naar een lager realistisch niveau brengen. Dan gaat men vanzelf ander gedrag vertonen. Of wat ook kan, is het via de reglementen oplossen, maar dat is een voor de teams ook tegennatuurlijke grondhouding.
Je kop in het zand steken en niet vooruit kijken is niet slim voor F1. Budgetten van de teams los zien van de commerciële opbrengsten evenmin. Het is van elkaar afhankelijk. Voor de teams geld, geen F1 = geen bestaansrecht. Voor F1 geld, geen teams = geen bestaansrecht.
Formule 1 is een "oud" instituut. Dat zich organisatorisch niet aan de moderne tijd heeft aangepast. Dat wordt hoog tijd. De hele wereld economie verandert. Maar F1 hanteert nog steeds het verdien model van de jaren 90. Voorbeelden van organisaties die bijna of helemaal onder die oogkleppen zijn bezweken, zijn er genoeg.
ja en één van die voorbeelden gebruik jij blijkbaar om een doemscenario te schetsen. De F1 organisatie heeft juist commercieel gezien een enorme vlucht genomen en ook in crisistijd is het hard doorblijven groeien. Natuurlijk zullen ze altijd alert moeten blijven want succes voor de toekomst is nooit gegarandeerd, maar kom aub met concrete aanwijzingen waarom het fout dreigt te gaan.
Wat betreft de waarde; het is zoveel waard als het waard is. De balanswaarde kun je niet zomaar ff zelf uit de losse pols bepalen. Wil je mij overtuigen zul je toch echt met cijfers moeten komen. De F1 group heeft iig de rechten nog tot het jaar 2111, dat betekend dat ze nog bijna 100 jaar de F1 rechten mogen uitbuiten. Het huidige verdienmodel hoeft en kan weinig aan veranderd worden, want veel meer dan races en tv rechten verkopen kan de Formula 1 group helemaal niet doen. Maar goed, kom eens met voorstellen anders?

Figge

Beste Tuesday, ik ben gewoon ingesprek hoor. Ben je zeker niet aan het overtuigen :). Het is gewoon hoe ik er naar kijk. Ik schets naar mijn idee aan aantal risico's die naar mijn idee reeel zijn. En wie heeft t over een doemscenario? Ik stel aan alleen dat de commerciele F1 inkomsten in de toekomst zullen dalen en dat ik dat verwacht. Redenen waarom heb ik al aangegeven. Bijvoorbeeld, "nieuwe" races in bijvoorbeeld Azie betalen meer dan 60 miljoen voor een race aan de FOM. Ik durf het wel aan dat deze organisatoren minder gaan betalen in de toekomst. En niet een beetje minder, maar ook op het niveau van de europese GP's komt. Dat gaat echt fors inkomsten kosten. Is dat erg? Nee natuurlijk niet, maar het zal gevolgen hebben voor de algemene cashflow in de sport. Kijkcijfers lopen al een paar jaar achteruit, dus FOM gaat F1 achter de decoder verkopen om de inkomsten op peil te houden. Deze contracten lopen een paar jaar, dus in de resultaten zie je een stijgende lijn. Maar de kijkcijfers lopen nog verder terug. Gevolg voor nieuwe contracten is dat F1 minder waardevol wordt voor bijvoorbeeld de trackside sponsors. Nieuwe conctracten zullen dus minder waarde krijgen, want er is immers een kleinere meer specifieke doelgroep aan het ontstaan. Dit zelfde effect gaat ook voor teams gelden. Misschien een van de redenen waarom McLaren's nieuwe titelsponsor nog niet bekend is?
Jij vindt die risico's niet niet reeel omdat F1 ook in crisistijd meer winst heeft gemaakt. Ik vind het prima dat jij dat vindt.
Als je mij vraagt of ik je concrete cijfers kan geven over een eventuele achteruitgang in de toekomst, dan weet je zelf heel goed dat dat niet mogelijk is.
Of ik signalen herken waarvan ik denk dat ze een risico vormen. Die heb ik wel voor je. 

Tuesday

Citaat van: Figge op 16 mei 2014 - 07:45:07
Beste Tuesday, ik ben gewoon ingesprek hoor. Ben je zeker niet aan het overtuigen :). Het is gewoon hoe ik er naar kijk. Ik schets naar mijn idee aan aantal risico's die naar mijn idee reeel zijn. En wie heeft t over een doemscenario? Ik stel aan alleen dat de commerciele F1 inkomsten in de toekomst zullen dalen en dat ik dat verwacht. Redenen waarom heb ik al aangegeven. Bijvoorbeeld, "nieuwe" races in bijvoorbeeld Azie betalen meer dan 60 miljoen voor een race aan de FOM. Ik durf het wel aan dat deze organisatoren minder gaan betalen in de toekomst. En niet een beetje minder, maar ook op het niveau van de europese GP's komt. Dat gaat echt fors inkomsten kosten. Is dat erg? Nee natuurlijk niet, maar het zal gevolgen hebben voor de algemene cashflow in de sport. Kijkcijfers lopen al een paar jaar achteruit, dus FOM gaat F1 achter de decoder verkopen om de inkomsten op peil te houden. Deze contracten lopen een paar jaar, dus in de resultaten zie je een stijgende lijn. Maar de kijkcijfers lopen nog verder terug. Gevolg voor nieuwe contracten is dat F1 minder waardevol wordt voor bijvoorbeeld de trackside sponsors. Nieuwe conctracten zullen dus minder waarde krijgen, want er is immers een kleinere meer specifieke doelgroep aan het ontstaan. Dit zelfde effect gaat ook voor teams gelden. Misschien een van de redenen waarom McLaren's nieuwe titelsponsor nog niet bekend is?
Jij vindt die risico's niet niet reeel omdat F1 ook in crisistijd meer winst heeft gemaakt. Ik vind het prima dat jij dat vindt.
Als je mij vraagt of ik je concrete cijfers kan geven over een eventuele achteruitgang in de toekomst, dan weet je zelf heel goed dat dat niet mogelijk is.
Of ik signalen herken waarvan ik denk dat ze een risico vormen. Die heb ik wel voor je.
ok, we gaan het zien. Zoals ik al zei, de F1 moet gewoon zorgen dat het zn aantrekkingskracht behoudt,  dan zal het allemaal wel loslopen. Maar daar heeft de F1 Group niet zo heel veel grip op. Dat Mclaren nog geen nieuwe sponsor heeft zou ik niet direct aan dalende kijkcijfers wijten, dat team bakt er zelf ook weinig van en heeft momenteel ook geen aansprekende coureurs. Maar goed, we houden er maar over op, hier gaan we toch niet uitkomen zo te zien.

0634

Button is een hele meneer in Engeland hoor. Maar goed, de Britse sponsormarkt is door het duo Lewis/Jenson natuurlijk wel uitgemolken.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 16 mei 2014 - 20:11:16
Button is een hele meneer in Engeland hoor. Maar goed, de Britse sponsormarkt is door het duo Lewis/Jenson natuurlijk wel uitgemolken.
maar da's meer op basis van een aantal jaren geleden, bij Button lijkt het beste er ook wel een beetje af. Hij is niet de man die McLaren naar nieuwe successen gaat leiden.

0634

Geen idee. Kijk eens terug wat ik er een paar jaar terug van zei.

Wings


C.G. de Beaufort

Bij Ferrari komt er volgend jaar wel een budgetkrapte. Montezemolo ligt eruit en de aandelen worden aan het einde van dit jaar verkocht aan de aandeelhouders en die behoren  Fiat/Chrysler bedrijf (90%) en de overige op de vrije markt (10%). En in dat geval neem ik aan dat de aandeelhouders zich met de F1 gaat bemoeien... Ik denk dat ze niet inlopen op de Merdeces en Red Bull in het jaar 2015/2016.

http://fd.nl/ondernemen/900560/fiat-chrysler-gaat-ferrari-afstoten

Groet,

C.G.