Geen budgetcap

Gestart door Breaktest, 07 april 2014 - 10:46:08

« vorige - volgende »

janke

Citaat van: Franky R. op 07 april 2014 - 18:23:55
Citaat van: Jehoentelaar op 07 april 2014 - 11:10:55
Nederlaag voor de sport. Maar ja, eigen schuld.


Deze nederlaag is er een van de velen.

Klopt. Ze hebben er door de jaren heen zulke hoge standards aan gegeven dat het bijna niet meer te betalen is. Ik zei toen de V6 definitief werd, hoezo budgetcap?? Deze regelverandering kost de teams gewoon klauwen met geld.
Some things are too important to be left in the past.

Tuesday

Citaat van: janke op 07 april 2014 - 19:43:51
Citaat van: Franky R. op 07 april 2014 - 18:23:55
Citaat van: Jehoentelaar op 07 april 2014 - 11:10:55
Nederlaag voor de sport. Maar ja, eigen schuld.


Deze nederlaag is er een van de velen.

Klopt. Ze hebben er door de jaren heen zulke hoge standards aan gegeven dat het bijna niet meer te betalen is. Ik zei toen de V6 definitief werd, hoezo budgetcap?? Deze regelverandering kost de teams gewoon klauwen met geld.
nu wel, maar t is wel de bedoeling dat deze motor wel een jaartje of tien meegaat. Volgens mij zijn de budgetten van de topteams de afgelopen jaren toch al een heel stuk omlaag gegaan. Een regel die moeilijk te handhaven is moet je gewoon niet willen, daar komt alleen maar gedoe van.

Jehoentelaar

Omlaag gegaan? Ik las hier laatst juist dat de budgetten inmiddels weer de pan uit rezen.

Tuesday

Citaat van: Jehoentelaar op 07 april 2014 - 19:54:40
Omlaag gegaan? Ik las hier laatst juist dat de budgetten inmiddels weer de pan uit rezen.
volgens mij zaten er een jaartje of 10 geleden teams tegen de 500 miljoen aan, weet niet of dat dollars of euro's waren, maar sowieso is het nu een stuk lager, zeker als je ook nog een inflatiecorrectie toepast.

Jehoentelaar

Ah ja, het hangt er ook wel van af welk jaar je als nulmeting pakt.

janke

Citaat van: Tuesday op 07 april 2014 - 19:51:02
Citaat van: janke op 07 april 2014 - 19:43:51
Citaat van: Franky R. op 07 april 2014 - 18:23:55
Citaat van: Jehoentelaar op 07 april 2014 - 11:10:55
Nederlaag voor de sport. Maar ja, eigen schuld.


Deze nederlaag is er een van de velen.

Klopt. Ze hebben er door de jaren heen zulke hoge standards aan gegeven dat het bijna niet meer te betalen is. Ik zei toen de V6 definitief werd, hoezo budgetcap?? Deze regelverandering kost de teams gewoon klauwen met geld.

. Een regel die moeilijk te handhaven is moet je gewoon niet willen, daar komt alleen maar gedoe van.

Nou dat blijkt nu wel.
Some things are too important to be left in the past.


Jozef

Een wild en opgeblazen verhaaltje.

0634

Is het verhaal dat Olav Mol ook vertelde tijdens de race. Geen idee of daar iets van waarheid in zit. Zou ook kunnen dat het weer eens zo'n machtspelletje in de dop is, die uiteindelijk weer in de kiem en met wat compromissen gesmoord wordt. Of het is een journalist met een natte duim. Geen idee.

Figge

Het probleem met F1 is dat iedereen er aan meedoet vanuit een egoistisch standpunt.
F1 zal altijd met compromissen komen, die echte gedrochten zijn. De enige optie om de sport goedkoper te maken is eenvoudig weg de noodzaak voor de aburde uitgaven weg te nemen. En alle bobo's in F1, CVC en FIA kunnen zich er waanzinnig druk om maken. Maar het probleem lost zich op dat vlak echt niet op. Nu niet, nooit niet.
Het dreigement om GP1 op te richten gaat het nooit halen. Het duurt veels te lang voor die naam dezelfde status als Formule 1 heeft gerealiseerd. Commercieel heeft dus niemand hier baat bij. En omdat niemand financieel verlies wil nemen, komt GP1 nooit van de grond.

Breaktest

Citaat van: Perton op 07 april 2014 - 17:58:41
Maar waarom zou je dat willen? F1 onderscheidt zich al jaren doordat iedereen zijn eigen auto bouwt (oké, ik ben dan nog wel voorstander van klantenchassis, maar dat moet alsnog een keuze zijn, geen verplichting). Als dit compleet verdwijnt, is het voor mij geen Formule 1 meer. Dan heb ik persoonlijk liever dat de klasse ermee ophoudt en ga ik wel Formula E kijken. Ik ben er absoluut voor dat de Formule 1 met zijn tijd meegaat (denk aan de huidige hybride motoren), maar het moet niet doorschieten waardoor de hele essentie van de Formule 1 verdwijnt.

Bovendien is IndyCar al jaren op sterven na dood, maar wordt die klasse elk jaar weer gereanimeerd. NASCAR, dat is populair, IndyCar echt niet. Da's in Amerika (op de Indy 500 na wellicht) ongeveer zo populair als de BARC Formule Renault is op dit forum.
... Maar dit terzijde - had hier volgens mij nog even bij gemoeten. Misschien was IndyCar niet zo'n gelukkig voorbeeld, maar goed, laten we het NASCAR noemen. Ook dat is vele malen goedkoper dan F1 en biedt de kijker minstens zo veel plezier.
Waarom je dat zou willen? Het is geen kwestie van willen, het is zo ongeveer de enige weg, wil je serieus werk maken van kostenverlaging.

Figge

Nascar is goedkoper omdat er met oude techniek gereden wordt. Hetzelfde geld voor Indycar. Men kijkt daar gewoon naar andere elementen. Primair de show voor het publiek. Techische vooruitgang is daar niet leidend, dus zijn de kosten lager. Dat geld ook bij Indycar en eigenlijk alle andere klassen. Behalve in F1. F1 draait om technische vooruitgang. F1 is daarmee verkeerd bezig, omdat ze iedere 5 jaar de formule aanpassen, naar een nieuwe te straks uitgewerkt reglement. Ofwel, in principe is het reglement te veel richting bijvoorbeeld indycars. Om daarin suc6vol te zijn moet men zoveel geld uitgeven om alle uithoeken van de regels uit te proberen om beter te zijn dan de concurrenten. Om beter te zijn dan je tegenstanders moet je dus nieuwe techniek introduceren. En dat is dé kostenpost in F1. Haal die angel er uit en F1 kan goedkoper worden.

Breaktest

Citaat van: Figge op 08 april 2014 - 15:41:04
Nascar is goedkoper omdat er met oude techniek gereden wordt. Hetzelfde geld voor Indycar. Men kijkt daar gewoon naar andere elementen. Primair de show voor het publiek. Techische vooruitgang is daar niet leidend, dus zijn de kosten lager. Dat geld ook bij Indycar en eigenlijk alle andere klassen. Behalve in F1. F1 draait om technische vooruitgang. F1 is daarmee verkeerd bezig, omdat ze iedere 5 jaar de formule aanpassen, naar een nieuwe te straks uitgewerkt reglement. Ofwel, in principe is het reglement te veel richting bijvoorbeeld indycars. Om daarin suc6vol te zijn moet men zoveel geld uitgeven om alle uithoeken van de regels uit te proberen om beter te zijn dan de concurrenten. Om beter te zijn dan je tegenstanders moet je dus nieuwe techniek introduceren. En dat is dé kostenpost in F1. Haal die angel er uit en F1 kan goedkoper worden.
Ja maar hoe haal je die angel eruit? dat is de 20 million dollar question.

Figge

#28
Door de noodzaak om altijd de auto sneller te maken weg te nemen. F1 moet natuurlijk de snelste klasse blijven en dat kan ook gewoon. Maar zorg dat het niet meer noodzakelijk is om als topteam, nog sneller en sneller te gaan. Dan heeft men 150 miljoen (of misschien zelfs wel minder) nodig om de gemaximeerd prestatieflimiet te halen, en meer niet. Bijkomend voordeel is dat als je die limiet haalt, andere teams die prestatie limiet ook kunnen halen. Hoe meer zielen aan het front hoe beter.
Voorbeeld:
De kampioensauto is de beste auto van het jaar. Die auto is de nieuwe nulmeting. De prestaties bestaan uit oa vermogen, verbruik, downforce en vast nog wel een aantal indicatoren. Die indicatoren mogen elk jaar met bijvoorbeeld maximaal 3% verbeterd worden. Levert je auto vanuit een standaard windtunnel calibratie 5% meer downforce op. Dan wordt de auto niet toegelaten in het kamioenschap. Zo doe je dat ook met de andere indicatoren. Nieuwe onderdelen? Aantonen dat je niet over die limiet heen gaat.
Zou toch mooi zijn als je weet dat de Mercedessen niet harder zullen gaan dan ze nu doen tov de rest, maar dat andere teams die prestaties wel kunnen inhalen. Dat je de wetenschap hebt dat de Ferrari's en RBR's zich op een later moment ook op dat prestatie niveau melden. Dan wordt de invloed van de rijders groter. Meer rijders aan kop van het veld. Voor het nieuwe seizoen? Meer teams zullen zich dan meteen tegen die nieuwe limiet aan ontwikkelen.
Heb je ineens 6 teams op hetzelfde prestatieniveau. Achterhoede teams die ineens maar 3% toegeven op de toppers. En met die limiet kun je natuurlijk uitstekend zorgen dat F1 ten alle tijden de snelste raceklasse op deze planeet blijft. Nieuwe techniek de ruimte bieden? Er zijn altijd mogelijkheden.

Perton

Citaat van: Breaktest op 08 april 2014 - 15:24:04
... Maar dit terzijde - had hier volgens mij nog even bij gemoeten. Misschien was IndyCar niet zo'n gelukkig voorbeeld, maar goed, laten we het NASCAR noemen. Ook dat is vele malen goedkoper dan F1 en biedt de kijker minstens zo veel plezier.
Waarom je dat zou willen? Het is geen kwestie van willen, het is zo ongeveer de enige weg, wil je serieus werk maken van kostenverlaging.
Ja, maar NASCAR is wederom een spec-serie, en dat zal de Formule 1 nooit worden. Waarom zouden Honda, Ferrari, McLaren etc. meedoen met een (grotendeels) door iemand anders gebouwde auto? Te veel standaardisering maakt de sport even goed als te veel vrijheid zoals nu.