Geen budgetcap

Gestart door Breaktest, 07 april 2014 - 10:46:08

« vorige - volgende »

Breaktest

De kogel is door de kerk, er komt geen budgetcap, vooral omdat de teams elkaar niet vertrouwen bij de uitvoering ervan. Grappig genoeg zegt men nog steeds voor kostenverlaging te zijn, maar die moet dan maar komen via FIA-regelgeving. Ja ja, zoals de turbomotor dus. Ben benieuwd wat dit verder in de praktijk betekent. Welke maatregelen zijn haalbaar en effectief? 1 set banden per race? Parkeerverbod voor F1 motor homes?

Kootje

Als de FIA de kosten verder omlaag moet brengen, dan denk ik dat we idd op maatregelen uit gaan komen waarbij er nog minder sets banden beschikbaar komen, er nog efficiënter met de brandstof omgegaan moet worden, er minder reserve-onderdelen gebruikt mogen worden. het testen verder beperkt wordt en teams minder personeel mee mogen nemen naar de GP's.

Perton

Dan zullen het inderdaad dit soort maatregelen worden. Maar dan moeten Di Montezemolo en Horner niet weer gaan zeuren, want zij hebben hier nu voor gekozen.

Jehoentelaar

Nederlaag voor de sport. Maar ja, eigen schuld.

Hamilton#44

Snap de problemen niet, Todt opent 11 bankrekeningen voor alle teams met daarop 100 miljoen euro.
De teambaas krijgt een pinpasje, als de bankrekening leeg is, is het leeg

Breaktest

Citaat van: Hamilton#44 op 07 april 2014 - 11:15:23
Snap de problemen niet, Todt opent 11 bankrekeningen voor alle teams met daarop 100 miljoen euro.
De teambaas krijgt een pinpasje, als de bankrekening leeg is, is het leeg
Monopolygeld zeker? Of bitcoins?

Kootje

Als het zo simpel was. ::)


Nee ... ik snap best dat het heel lastig controleerbaar wordt, maar ... niet dat de teams dat als tegenargument aandragen. Uiteindelijk is het controleren hiervan taak vd FIA, niet vd teams zelf. Zij dienen zich er slechts aan te houden. Ervaringen in het verleden wijzen echter uit dat men altijd zal proberen om de regeltjes te omzeilen, maar wees dan gewoon eerlijk en zeg: Ik ben tegen, want ik ga me er toch niet aan houden!

Figge

Formule 1 wordt alleen maar steeds duurder omdat er altijd nieuwe technieken beschikbaar zijn. Nieuwe techniek is duur. Nieuwe techniek moet wel mogelijk blijven natuurlijk, maar je moet de urgentie voor nieuwe techniek laten afnemen. Ofwel de prestaties van de auto's maximeren. Heb hier in het verleden wel eens bomen over opgetuigd op het forum en niemand snapt dat, maar dat is in mijn opinie de enige manier om F1 goedkoper te maken. Goedkoper betekent dus niet langzamer.

Kootje

Je hebt gelijk. Daarnaast zou het ook helpen als de FIA niet ieder jaar nieuwe regeltjes bedenkt waardoor de teams steeds maar weer 'n nieuwe auto moeten bouwen ipv 'n simpele doorontwikkeling te maken. Maar ja ... beiden zijn nu eenmaal inherent aan F1, zonder zou F12 geen F1 meer zijn.

Figge

Tsja dat is ook lastig. Verandering van spijs doet eten zeg maar.
F1 is net als de gezondheidszorg. Nieuwe behandelmethoden hoeven niet per saldo efficienter te werken als bestaande methoden. Maar ze worden toch ontwikkeld en in gezet. Gevolg, behandeling worden er niet altijd beter van maar wel duurder. Zo werkt F1 ook de laatste 20 jaar.
Ik vind dan ook dat reglementen vrijer moeten zijn qua technische mogelijkheden, maar dat de urgentie op de prestatie van de auto op zich best aan banden gelegd mag worden. Zo kan een team kiezen voor een revolutionair nieuw concept, als je het kunt betalen, of een evolutie auto, omdat je dat niet kunt. Als je dat niet kunt hoeft dat niet te betekenen dat je niet meer competatief kunt zijn.

Hamilton#44

Citaat van: Breaktest op 07 april 2014 - 11:20:34
Citaat van: Hamilton#44 op 07 april 2014 - 11:15:23
Snap de problemen niet, Todt opent 11 bankrekeningen voor alle teams met daarop 100 miljoen euro.
De teambaas krijgt een pinpasje, als de bankrekening leeg is, is het leeg
Monopolygeld zeker? Of bitcoins?

Hoe bedoel je?  :)

het maakt toch niet uit waar een team  geld aan geeft, als ze 10 miljoen aan de catering doen moeten ze dat zelf weten maar dat kan je dan niet meer aan de auto betalen.
Moet een team zelf beslissen, ze mogen alleen rekeningen betalen met de FIA bankrekening zodat zij alle betalingen weten. Tuurlijk fraude is er altijd maar dat is ook zo bij de technische regels, die ga je daarom toch ook niet afschaffen.

Breaktest

Misschien is het hele F1 concept wel achterhaald maar weten ze het nog niet. Een indycar race is naar verluidt 10 keer goedkoper te organiseren dan een F1 race. En ik geloof echt niet dat een gemiddelde Amerikaan minder plezier beleeft  aan een indycar race dan een Europeaan aan een F1 race.

De meest effectieve manier om F1 regeltechnisch goedkoper te maken lijkt me door zich toch meer richting Indycar te ontwikkelen. BV door het verplicht stellen van gestandaardiseerde onderdelen en de ontwikkeling en productie ervan te concentreren. Om de teamverschillen te benadrukken zouden die onderdelen wel veel afstelmogelijkheden moeten hebben.

Of dit politiek haalbaar is, is een tweede, ik geloof dat men liever de wal het schip laat keren dan dat men er actief beleid op ontwikkelt.

Perton

Maar waarom zou je dat willen? F1 onderscheidt zich al jaren doordat iedereen zijn eigen auto bouwt (oké, ik ben dan nog wel voorstander van klantenchassis, maar dat moet alsnog een keuze zijn, geen verplichting). Als dit compleet verdwijnt, is het voor mij geen Formule 1 meer. Dan heb ik persoonlijk liever dat de klasse ermee ophoudt en ga ik wel Formula E kijken. Ik ben er absoluut voor dat de Formule 1 met zijn tijd meegaat (denk aan de huidige hybride motoren), maar het moet niet doorschieten waardoor de hele essentie van de Formule 1 verdwijnt.

Bovendien is IndyCar al jaren op sterven na dood, maar wordt die klasse elk jaar weer gereanimeerd. NASCAR, dat is populair, IndyCar echt niet. Da's in Amerika (op de Indy 500 na wellicht) ongeveer zo populair als de BARC Formule Renault is op dit forum.

Franky R.

Citaat van: Jehoentelaar op 07 april 2014 - 11:10:55
Nederlaag voor de sport. Maar ja, eigen schuld.


Deze nederlaag is er een van de velen. Zo vond ik de keuze voor een V6-turbo ipv een viercilinder al een foute keuze...En in de eerste jaren van de sport waren er maar een paar fabrikanten, die juist hun geld verdienden door auto te verkopen aan welgestelde amateurs [of centenschrapers a la Frank Williams]!




Jehoentelaar

IndyCar leeft inderdaad voor geen meter; het is elk jaar spannend welke races blijven, omdat het voor lokale organisatoren bijna niet te doen is om de kosten eruit te halen. De Indianapolis 500 doet het uiteraard traditioneel buitensporig goed, en de Toyota Grand Prix of Long Beach draait zover ik weet ook aardig (getuige hun contractverlenging), maar daar houdt het wel op.