Bahrein: wat vond je ervan?

Gestart door 0634, 06 april 2014 - 18:46:28

« vorige - volgende »

zeg t maar

10
7 (25%)
9
14 (50%)
8
4 (14.3%)
7
1 (3.6%)
6
1 (3.6%)
5
0 (0%)
4
1 (3.6%)
3
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 21

Fietser

Een dikke acht.
Minder leuk: een avondrace.
Opvallend: het verschil in tempo tussen de Red Bulls.
Smaakmakers: Bernt Maylander (hoort een Umlaut op) en indirect dus ook Maldonado.
Winnaar: naast de veelgenoemden, vooral het publiek.
Geheime winnaar: de vaak verguisde Tilke, want op old school tracks was dit niet mogelijk geweest.
Humor/cynisme: Alonso die zwaaiend van blijdschap de finish passeert.

Enzo

Verreweg de beste race van het seizoen. IK geef het een 6je... ;D

Breaktest

Vooral petje af voor Rosberg die zijn teamgenoot (een beetje geholpen door de safetycar) de hele race het vuur na aan de schenen legde. Petje af voor Mercedes ook dat het dit toestond.

Matthijs

Citaat van: Fietser op 07 april 2014 - 09:20:46
Geheime winnaar: de vaak verguisde Tilke, want op old school tracks was dit niet mogelijk geweest.

Ben ik het niet mee eens. Op vrijwel alle Tilke-banen is tractie vanuit trage bochten essentieel. In voorgaande seizoenen hadden auto's veel downforce en relatief weinig koppel (blijkt nu), dus kon je op tractie geen verschil maken en werd het een optocht. Nu met de nieuwe turbomotoren en de mindere downforce blijkt heel veel spektakel te komen uit de verschillen in tractie (in combinatie met oude banden, nieuwe banden etc). Maar Tilke heeft zijn circuits nooit ontwikkeld voor turbomotoren met enorm veel koppel, dus het is meer geluk bij een ongeluk voor good-old Hermann dan inzicht. Daar komt bij dat ik nog geen bewijs heb gezien dat dit op old-school tracks niet mogelijk zou zijn.

Ik heb trouwens een 9 gegeven. Jammer dat ik afgeleid werd door blèrende kinderen, anders was ik IN de televisie gekropen!

Jehoentelaar

Ik roep wel vaker dat je een circuit niet kunt afrekenen op één raceklasse of formule. Dat bleek nu wel: met de juiste technische regelgeving kun je van elk circuit een feestje maken.

Kootje

Mwah ... vorig jaar behoorde de race in Bahrein ook tot één vd mooiste van het seizoen, en ook in 2007 was de race echt wel de moeite waard. Het is dus niet zo dat er nu voor het eerst 'n keer 'n fatsoenlijke race verreden werd in Manama, er zijn alleen teveel saaie optochten geweest waardoor men de mooie races vergeten lijkt.

Daarbij wordt ik er 'n beetje moe van dat Tilke altijd maar weer verguist wordt. Ja ... hij heeft 'n aantal draken van circuits ontworpen, maar ook genoeg mooie waarop bijna ieder jaar wel leuke races te zien zijn. Z'n eerste poging (Maleisië) blijf ik nog steeds de beste vinden, maar ook Turkije en China lever(d)en eigenlijk altijd mooie races op. En ja ... z'n draken zorgen soms ook voor spektakel. De eerste 2x Singapore waren echt het aanzien waard, Bahrein heeft al eerder voor leuke races gezorgd en ook Abu Dhabi was niet altijd saai. Hell ... zelfs Valencia heeft 'n fantastische race op z'n naam staan.



@Jehoentelaar,

Je hebt in principe gelijk dat je 'n circuit niet af mag rekenen op één klasse. Echter vind ik dat in het geval vd Tilke banen niet helemaal opgaan. Deze banen zijn specifiek ontworpen vóór de F1, dus dan mag je ook verwachten dat ze daar geschikt voor zijn. ::)

Jehoentelaar

Dat is waar, Kootje. Maar je kan anderzijds ook weer niet inschatten hoe de Formule 1 zich ontwikkelt. Het is op zich niet slecht dat de races op dergelijke circuits beter worden zodra de auto's lastiger te besturen zijn.

Perton

Probleem met Tilke is dat hij ook altijd enorme restricties opgelegd heeft gekregen qua veiligheid enzo. Daarom lijken al die circuits van hem ook zo op elkaar qua basisidee. Kijk naar Austin waar hij meer vrijheid had en prompt heeft ie een ontzettend vette eerste bocht op een heuvel. Ik zou wel eens een conceptcircuit (of liever zelfs nog een echte) van Tilke willen zien als hij de volledige vrijheid krijgt om in een mooi glooiend landschap (denk aan Spa, Interlagos) een circuit te ontwerpen.

Figge

Zo is het. En de circuits van Tilke zijn juist ontworpen om te kunnen inhalen. Uiteindelijk draait het om het racen. En als dit het racen in F1 anno 2014 is en kan blijven de rest van het jaar, dan hebben toch een fraaie nieuwe formule te pakken. De verloren snelheid halen de teams echt wel weer terug.
Oja de race. 9, wat fantastisch. Volslagen anarchie. Teammaten die elkaar buiten de baan dwingen. Vettel die gewoon klop krijgt. Hulk die toch wel even zal denken aan hoe Perez zich erlangs wurmde. Uiteindelijk was Williams misschien zelfs wel een van de verliezers. En dan Ferrari, @ Jehoentelaar, ik denk dat je de 2014 uit je voetnoot wel weg mag laten. Of vervangen voor 2015. Vrees dat het dit jaar niks gaat worden met Fernando.
 

Matthijs

Citaat van: Figge op 07 april 2014 - 11:19:20En de circuits van Tilke zijn juist ontworpen om te kunnen inhalen.
Dat bedoel ik dus: als dat zo zou zijn dat heeft hij in veel gevallen de plank volledig misgeslagen met de atmosferische motoren. Op circuits als Spa en Silverstone kan veel makkelijker ingehaald worden dan op circuits als Buddh en Abu Dhabi.
Maakt niet uit, we rijden niet meer met de atmosferische motoren, maar met turbo's. Ik kijk uit naar de rest van het seizoen!

Figge

Ik denk dat we dit jaar meer mooie races op de Tilke banen zullen zien dan ooit. De oude Vblokken met te veel downforce, maakte dat je niet dicht genoeg in elkaars buurt kon rijden. Dat is nu eindelijk veranderd. Banen als Spa en Silverstone blijven naar mijn idee nog steeds lastig inhalen.

Kootje

@Perton,

Austin is geen Tilke ontwerp, zijn ontwerpbureau had slechts 'n adviserende rol. De lay-out vd baan is echter door Tavo Hellmund en Kevin Schwantz ontworpen.

Perton

Citaat van: Kootje op 07 april 2014 - 11:38:02
@Perton,

Austin is geen Tilke ontwerp, zijn ontwerpbureau had slechts 'n adviserende rol. De lay-out vd baan is echter door Tavo Hellmund en Kevin Schwantz ontworpen.
Ah ik twijfelde er al over en keek op Wikipedia. Daar stond Tilke. Maar nu je dit zo zegt, herinner ik het me weer. Nuja, slecht voorbeeld dan mij.

Dat gezegd hebbende.. hoe zou Turn 8 van Istanbul met deze motoren worden genomen?

Kootje

Geen idee, qua motoren zou ik zeggen nog steeds vol gas, maar ja ... er schijnt wel minder grip te zijn. Dus euh ... liftend? We gaan het zien op Suzuka (130R) en Spa (Eau Rouge/Raidillon). Dat zijn ook van die bochten waar ze vorig jaar nog makkelijk vol gas doorheen gingen, maar of dat nu nog zo is? Ik hoop dat het alleen de helden lukt, zoals dat vroeger ook al was. Dan krijgen ze tenminste weer iets van hun glorie terug.

Jehoentelaar

Citaat van: Figge op 07 april 2014 - 11:19:20
En dan Ferrari, @ Jehoentelaar, ik denk dat je de 2014 uit je voetnoot wel weg mag laten. Of vervangen voor 2015. Vrees dat het dit jaar niks gaat worden met Fernando.
Oh ja, ik heb onderschriften uitgeschakeld omdat het mij wat te dol werd met al die afbeeldingen. Maar ik haal het pas weg als het mathematisch niet meer mogelijk is, hoe onwaarschijnlijk alles nu lijkt te zijn. ;)