Uitgekeken op oude coureurs

Gestart door Breaktest, 31 maart 2014 - 14:18:21

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Breaktest op 16 april 2014 - 16:48:48
Citaat van: Jozef op 16 april 2014 - 16:21:26
Citaat van: Breaktest op 16 april 2014 - 15:35:22Het is bijvoorbeeld bizar dat in een sport dat zo prat gaat op profesionaliteit nog nooit onderzoek is gedaan naar de meerwaarde van ervaring. Het zou best kunnen dat het verschil tussen 1 en 3 jaar ervaring wel uitmaakt, maar tussen 4 en 8 jaar nauwelijks.
...
In elk geval, dat reactiesnelheid toeneemt na 24 jaar boeit me echt heel weinig. Bovendien is dat een gemiddelde dat voortgekomen is uit een groep gamers. F1-coureurs zijn echter speciale wezens dus wie weet geldt dat gemiddelde van 24 jaar helemaal niet voor hen. Daar zie ik ook graag een onderzoek naar.
De reactiesnelheid neemt af na 24 jaar, niet toe (maar dat zal waarschijnlijk je evenmin boeien?)
zoals jezelf al aanhaalt is het maar een heel klein aspect. Maar jij wil graag af van wereldkampioenen van boven de 30, die door een betere score op andere aspecten gewoon nog ruim beter zijn als broekies van begin 20. Eén hele belangrijke factor is TALENT! Op een gegeven moment wordt het overall vast wel een tikkie minder, maar dat wil niet zeggen dat er direct gelijkwaardige talenten klaarstaan. PSG gaat toch ook niet Ibrahimovic langs de kant zetten om een jonge spits de kans te geven? nee, die kans krijg je pas als je datzelfde niveau hebt, anders blijft de oudere garde gewoon staan.
Maar sowieso snap ik niet waarom je nu ineens hiermee aan komt zetten, ik dacht dat jouw punt meer was dat je de oude garde gewoon zat was??  in je openingspost zeg je juist dat het je er niet om gaat of de oudere garde nog capabel is, maar dat je gewoon vers bloed wilt...

Matthijs

Citaat van: Breaktest op 16 april 2014 - 15:56:23
Citaat van: Matthijs op 16 april 2014 - 14:44:21
Citaat van: Breaktest op 16 april 2014 - 13:34:18En op je argumentatie ga ik verder maar niet in. Wel het advies om iets verder te lezen dan alleen de eerste regel.
Ik begrijp je reactie niet zo goed. Mijn argumentatie? Enzo, Perton en Figge komen met vergelijkbare argumentatie. En ik heb zeker ook verder gelezen dan de eerste regel, hoezo denk je van niet?
Er zijn juist in deze moderne tijd zo veel coureurs die al jong kampioen werden (Alonso, Hamilton, Vettel) dat ik je reactie echt niet serieus kan nemen. Het zou eerder een eye opener moeten zijn voor teambazen, lijkt me. Waarom zou je een overbetaalde meervoudig kampioen nemen als het in principe ook met een knaap met een vlasbaardje kan? Daarnaast, dat ik mijn mening verdedigen betekent niet dat ik andermans mening niet accepteer. Wat een rare gedachtekronkel is dat toch.
(Dit was een reactie met gezonde tegenzin) >:(.

Jammer dat je mijn reactie niet serieus wil nemen. Ik denk namelijk dat er veel meer bij komt kijken dan reactiesnelheid, maargoed let's agree to disagree.

Ten slotte: het is zeker geen rare gedachtenkronkel van mij dat ik vind dat jij andere meningen niet accepteert. Je bewijst het nota bene zelf door te stellen "I hate it to be right". Met deze opstelling plaats je alle mensen die het met jou oneens zijn in het hoekje "wrong", terwijl er helemaal geen sprake is van gelijk of ongelijk (alleen verschillende meningen).

Breaktest, je hebt een interessant thema aangeboord maar de manier waarop je je mening verdedigt is niet vlekkeloos.

Breaktest

Citaat van: Tuesday op 16 april 2014 - 20:30:46
Citaat van: Breaktest op 16 april 2014 - 16:48:48
Citaat van: Jozef op 16 april 2014 - 16:21:26
Citaat van: Breaktest op 16 april 2014 - 15:35:22Het is bijvoorbeeld bizar dat in een sport dat zo prat gaat op profesionaliteit nog nooit onderzoek is gedaan naar de meerwaarde van ervaring. Het zou best kunnen dat het verschil tussen 1 en 3 jaar ervaring wel uitmaakt, maar tussen 4 en 8 jaar nauwelijks.
...
In elk geval, dat reactiesnelheid toeneemt na 24 jaar boeit me echt heel weinig. Bovendien is dat een gemiddelde dat voortgekomen is uit een groep gamers. F1-coureurs zijn echter speciale wezens dus wie weet geldt dat gemiddelde van 24 jaar helemaal niet voor hen. Daar zie ik ook graag een onderzoek naar.
De reactiesnelheid neemt af na 24 jaar, niet toe (maar dat zal waarschijnlijk je evenmin boeien?)
zoals jezelf al aanhaalt is het maar een heel klein aspect. Maar jij wil graag af van wereldkampioenen van boven de 30, die door een betere score op andere aspecten gewoon nog ruim beter zijn als broekies van begin 20. Eén hele belangrijke factor is TALENT! Op een gegeven moment wordt het overall vast wel een tikkie minder, maar dat wil niet zeggen dat er direct gelijkwaardige talenten klaarstaan. PSG gaat toch ook niet Ibrahimovic langs de kant zetten om een jonge spits de kans te geven? nee, die kans krijg je pas als je datzelfde niveau hebt, anders blijft de oudere garde gewoon staan.
Maar sowieso snap ik niet waarom je nu ineens hiermee aan komt zetten, ik dacht dat jouw punt meer was dat je de oude garde gewoon zat was??  in je openingspost zeg je juist dat het je er niet om gaat of de oudere garde nog capabel is, maar dat je gewoon vers bloed wilt...
Ik heb het gevoel dat ik mezelf begin te herhalen, maar wil het best nog een keer toelichten. Ik ben de oude garde zat, enerzijds puur om een onhebbelijke reden, namelijk dat ik inderdaad na een x aantal jaar uitgekeken raak op 'zo'n kop'. Dit vloeit voor uit het feit dat ik F1 vooral als circus zie, en voor een ondergeschikt deel als sport - waarbij ik onmiddellijk toegeef niet heel consequent te zijn; iemand met 'personality' heeft bij mij meer krediet dan een kleurloos figuur als een Sutil. Ik vind het tien keer verfrissender om mannen als Ricciardo  aan het werk te zien dan weer diezelfde Button of Raikkonen van wie ik de kwaliteiten nu wel ken, hoewel ik heel goed begrijp dat het merendeel van  de fans juist oude vertrouwde namen koesteren. Zelfs naar Bottas, die niet bepaald flamboyant te noemen is, ben ik nieuwsgierig. In de verte doet ie me een beetje ie me een beetje aan Alan Jones denken, en ben benieuwd of hij ook zo ver kan reiken. F1 is gebaat bij verandering, dus ook qua bezetting wat mij betreft.

Op de tweede plaats, en ook dat heb ik hiervoor al uitgebreid toegelicht, ben ik ervan overtuigd dat de onderlinge concurrentie aan de top minder groot is dan men ons wil doen geloven, in ieder geval minder heftig dan aan de onderkant waar men bijna per race zijn carrière niet zeker is. Dat de oude heren zo veel beter zijn dan de rest vind ik meer een mythe dan dat dat keer op keer wordt aangetoond. Bij een evenwichtig verdeelde concurrentie zou men er aan de bovenkant even vaak moeten uitvliegen als aan de onderkant.

Je kunt bijvoorbeeld stellen dat Button zijn carriere aardig weet te verlengen omdat ie niet echt uitgedaagd wordt. Eerst Perez, toch al geen supertalent, die bovendien slechts een jaartje de kans krijgt, en nu weer een jongen zonder ervaring (begrijp me niet verkeerd, ik juich het toe dat Magnussen er is, maar het gaat mij hier om de positie van Button). Op het moment dat het wel gebeurde (met Hamilton) bleek Button de mindere, maar in tegenstelling tot wat vaak aan de onderkant gebeurt had dit geen enkele consequentie.

Wat mij betreft hoeft een aanstromend talent niet even goed of beter te zijn om een ouwe rot van zijn stoel te stoten. Bijna even goed presterend is voor mij al goed genoeg, juist vanwege zijn groeipotentie - en wat dacht je van de kostenbesparing?

Figge

#138
Citaat van: Breaktest op 17 april 2014 - 15:16:50
Op de tweede plaats, en ook dat heb ik hiervoor al uitgebreid toegelicht, ben ik ervan overtuigd dat de onderlinge concurrentie aan de top minder groot is dan men ons wil doen geloven, in ieder geval minder heftig dan aan de onderkant waar men bijna per race zijn carrière niet zeker is. Dat de oude heren zo veel beter zijn dan de rest vind ik meer een mythe dan dat dat keer op keer wordt aangetoond. Bij een evenwichtig verdeelde concurrentie zou men er aan de bovenkant even vaak moeten uitvliegen als aan de onderkant.

Je kunt bijvoorbeeld stellen dat Button zijn carriere aardig weet te verlengen omdat ie niet echt uitgedaagd wordt. Eerst Perez, toch al geen supertalent, die bovendien slechts een jaartje de kans krijgt, en nu weer een jongen zonder ervaring (begrijp me niet verkeerd, ik juich het toe dat Magnussen er is, maar het gaat mij hier om de positie van Button). Op het moment dat het wel gebeurde (met Hamilton) bleek Button de mindere, maar in tegenstelling tot wat vaak aan de onderkant gebeurt had dit geen enkele consequentie.


In dit deel van je pleidooi kan ik mij vinden. Zeker in het voorbeeld van Button. Maar ook als je kijkt naar Alonso heb ik het gevoel dat ie niet maximaal presteerde naast Massa. Ik ben ook van mening dat ze daarom bij Ferrari Raikkonen hebben gehaald. Om Alonso meer onderdruk tee zetten om weer uitzonderlijk te presteren. Rijders zijn ook maar mensen en komen ook in andere levensfasen. Je kunt niet eeuwig mega ambitieus zijn.
Daarnaast ligt die motivatie ook heel erg aan de teams. Die delen te makkelijk lange termijn contracten uit. Een rijder die bij een topteam voor 5 jaar of langer tekent, heeft eigenlijk haast "een ambtenarenstatus" in F1. Stiekem zou ik wel eens willen weten hoe het zou zijn als je de regel in voert voor rijders dat zij niet langer dan 3 jaar voor hetzelfde team mogen rijden.
Dan had Vettel al na zijn 2e titel op zoek gemoeten naar een ander team. Had Alonso kunnen instappen bij RBR. Had Lewis ook in 2010 voor een ander team moeten rijden. En om Button weer aan te halen, in 2013 had ie dan niet meer voor McLaren gereden. Welk team zou hem hebben opgepikt? Ik denk niet dat dit een topteam zou zijn geweest om heel eerlijk te zijn. Dan zou Hulkenberg ook zijn kans hebben gehad. Ik denk dat ik je wel gelijk moet geven dat de interne teamstrijd aan kop van het veld niet zo extreem is als men wel eens denkt.
Hoewel Mercedes tot zover een prettig uitzondering is. Hopelijk geven zij ons een epic seizoen ala 1988.

Jozef

Citaat van: Figge op 17 april 2014 - 15:49:41Stiekem zou ik wel eens willen weten hoe het zou zijn als je de regel in voert voor rijders dat zij niet langer dan 3 jaar voor hetzelfde team mogen rijden.
Dan had Vettel al na zijn 2e titel op zoek gemoeten naar een ander team. Had Alonso kunnen instappen bij RBR. Had Lewis ook in 2010 voor een ander team moeten rijden. En om Button weer aan te halen, in 2013 had ie dan niet meer voor McLaren gereden. Welk team zou hem hebben opgepikt? Ik denk niet dat dit een topteam zou zijn geweest om heel eerlijk te zijn.

Dit vind ik een heel interessante gedachte! :) Zou het ook wel eens willen zien.

Figge

#140
Ja het kan heel mooi uitwerken. Kijk naar Alonso, reed voor Renault. Haalde 2 titels. Hoe lang reed ie daar toen? 3 of 4 al jaar? Anyway, naar McLaren in 2007 en een mega strijd met Hamilton én het team. Toch maar weer terug naar Renault omdat het niet werkte. Maakte er 2 goede jaren door. In 2010 naar Ferrari. 2010, 2011 en 2012 was ie daar zo ongekend goed, dat iedereen ondanks de titels voor Vettel, Alonso toch als de grote meneer ziet. Maar dan 2013 het 4e jaar bij Ferrari. De klad lijkt er in te zitten. Maar nu roept de meest ambitieuze man van de startopstelling dat ie zijn carriere juist bij het team wil afsluiten dat hem niet de resultaten levert die zijn eerzucht zo nodig heeft, maar waar juist de klad in zit. Ik zeg laat alle kampioenen maar lekker korte contracten nemen om zo hun teams onder druk te houden. Dat je als Alonso zijnde zegt tegen Ferrari: Ja prima jongens, maar 3 jaar is genoeg voor mij. Want mochten jullie er met al jullie management lagen er een zootje van maken, dan maak ik daar tenminste geen deel van uit. Kan ik tenminste ook nog eens zeggen dat jullie lopen te prutsen. Iedereen kent mijn kwaliteiten, dus als jullie mij willen ontslaan, prima, dan zal jullie grootste vijand mij met open armen ontvangen.
Eigenlijk is het personeelsbeleid van Williams zo gek nog niet geweest de afgelopen jaren. Daarom verbaasd het mij ook dat ze een 5 jaren deal hebben met Felipe Massa. Gek is dat eigenlijk. Zal wel komen omdat Frank het niet meer helemaal voor het zeggen heeft. :P

Wings

Ik dacht dat Massa een driejarige overeenkomst heeft gesloten. Toch niet vijf? Dat zou wel debiel lang zijn!

janke

Citaat van: Wings op 17 april 2014 - 19:20:41
Ik dacht dat Massa een driejarige overeenkomst heeft gesloten. Toch niet vijf? Dat zou wel debiel lang zijn!

Drie is al over the top. :P
Some things are too important to be left in the past.

Perton

Voor officieel werd, ging het verhaal dat Massa een vijfjarig contract zou gaan tekenen. Hoe lang het uiteindelijk officieel is geworden, weet niemand. Behalve de betrokken partijen natuurlijk.


Trouwens, leuk dat het hier over reactietijden ging, daar heeft Gary Hartstein het juist deze week over in een interview met Maurice Hamilton:

MH: I'm always amazed by a driver's ability to multitask at 180mph.

GH: It's astonishing. When people ask what makes a great racer, they talk about reaction time. I don't think their reaction times, excellent though they may be, are better than those of other athletes. But on a physical level, they have tremendous ability to change focus with their eyes rapidly. I think their ocular muscles are incredibly strong. There's the concentration, too.


(.....)

Their information-processing is phenomenal but I think that, say, a Eurofighter pilot is the same. He's tracking three-dimensional targets, controlling the aeroplane, selecting weapons and pulling 6G. So I don't think drivers are demi-gods, but their information-processing sets them apart.

Then you get into the more human factors. The great champions have been extremely intelligent men; they're not just racers.

Tuesday

Citaat van: Breaktest op 17 april 2014 - 15:16:50
Ik heb het gevoel dat ik mezelf begin te herhalen, maar wil het best nog een keer toelichten. Ik ben de oude garde zat, enerzijds puur om een onhebbelijke reden, namelijk dat ik inderdaad na een x aantal jaar uitgekeken raak op 'zo'n kop'. Dit vloeit voor uit het feit dat ik F1 vooral als circus zie, en voor een ondergeschikt deel als sport - waarbij ik onmiddellijk toegeef niet heel consequent te zijn; iemand met 'personality' heeft bij mij meer krediet dan een kleurloos figuur als een Sutil. Ik vind het tien keer verfrissender om mannen als Ricciardo  aan het werk te zien dan weer diezelfde Button of Raikkonen van wie ik de kwaliteiten nu wel ken, hoewel ik heel goed begrijp dat het merendeel van  de fans juist oude vertrouwde namen koesteren. Zelfs naar Bottas, die niet bepaald flamboyant te noemen is, ben ik nieuwsgierig. In de verte doet ie me een beetje ie me een beetje aan Alan Jones denken, en ben benieuwd of hij ook zo ver kan reiken. F1 is gebaat bij verandering, dus ook qua bezetting wat mij betreft.
wat mij betreft hoef je het niet toe te lichten, dit was precies zoals ik het begrepen heb. Maar daarom verbaasde het me juist dat je ineens je gelijk probeerde te halen deze week met dat onderzoek wat je aanhaalde.
Citaat van: Breaktest op 17 april 2014 - 15:16:50
Op de tweede plaats, en ook dat heb ik hiervoor al uitgebreid toegelicht, ben ik ervan overtuigd dat de onderlinge concurrentie aan de top minder groot is dan men ons wil doen geloven, in ieder geval minder heftig dan aan de onderkant waar men bijna per race zijn carrière niet zeker is. Dat de oude heren zo veel beter zijn dan de rest vind ik meer een mythe dan dat dat keer op keer wordt aangetoond. Bij een evenwichtig verdeelde concurrentie zou men er aan de bovenkant even vaak moeten uitvliegen als aan de onderkant.

Je kunt bijvoorbeeld stellen dat Button zijn carriere aardig weet te verlengen omdat ie niet echt uitgedaagd wordt. Eerst Perez, toch al geen supertalent, die bovendien slechts een jaartje de kans krijgt, en nu weer een jongen zonder ervaring (begrijp me niet verkeerd, ik juich het toe dat Magnussen er is, maar het gaat mij hier om de positie van Button). Op het moment dat het wel gebeurde (met Hamilton) bleek Button de mindere, maar in tegenstelling tot wat vaak aan de onderkant gebeurt had dit geen enkele consequentie.

Wat mij betreft hoeft een aanstromend talent niet even goed of beter te zijn om een ouwe rot van zijn stoel te stoot. Bijna even goed presterend is voor mij al goed genoeg, juist vanwege zijn groeipotentie - en wat dacht je van de kostenbesparing?
grappig dat je het eerst opneemt voor de jonge garde en nu dan weer stelt dat Button niet uit wordt gedaagd (door diezelfde jonge garde). Perez stond toch weer mooi op het podium afgelopen weekend en dat deed ie ook het jaar voor McLaren.

hoe dan ook, waarom zou je dit niet gewoon aan de teams laten, die kiezen toch gewoon wat het beste voor hen is? en juist die gevestigde namen geven de jonkies uiteindelijk ook meer credibility.
Ik vind je punt op zich goed, en goed voer voor discussie, maar niet van toepassing op genoemde coureurs. Een aantal jaren geleden was dit misschien meer relevant, met een Barichello, Trulli, Webber, De la Rosa en Schumacher

Maikel0230

Tja eigenlijk is de oude garde zo oud nog niet.

Button - 34
Raikkonen - 34
Alonso - 32
Massa 32
Sutil - 31
Hamilton - 29

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Jozef

Citaat van: Perton op 17 april 2014 - 22:28:45
Voor officieel werd, ging het verhaal dat Massa een vijfjarig contract zou gaan tekenen. Hoe lang het uiteindelijk officieel is geworden, weet niemand. Behalve de betrokken partijen natuurlijk.


Trouwens, leuk dat het hier over reactietijden ging, daar heeft Gary Hartstein het juist deze week over in een interview met Maurice Hamilton:

MH: I'm always amazed by a driver's ability to multitask at 180mph.

GH: It's astonishing. When people ask what makes a great racer, they talk about reaction time. I don't think their reaction times, excellent though they may be, are better than those of other athletes. But on a physical level, they have tremendous ability to change focus with their eyes rapidly. I think their ocular muscles are incredibly strong. There's the concentration, too.


(.....)

Their information-processing is phenomenal but I think that, say, a Eurofighter pilot is the same. He's tracking three-dimensional targets, controlling the aeroplane, selecting weapons and pulling 6G. So I don't think drivers are demi-gods, but their information-processing sets them apart.

Then you get into the more human factors. The great champions have been extremely intelligent men; they're not just racers.

Idd, dit ligt volledig in lijn met wat ik op de vorige pagina zei. Ik geloof dat ik dat had gehoord in het stukje van Webber op de BBC in de voorbeschouwing voor Maleisië, maar ik weet het niet zeker of het daar was. Dat stukje was wel extreem interessant overigens.

0634

Citaat van: Maikel0230 op 17 april 2014 - 23:54:25
Tja eigenlijk is de oude garde zo oud nog niet.

Button - 34
Raikkonen - 34
Alonso - 32
Massa 32
Sutil - 31
Hamilton - 29
Klopt. En bovendien is er zoiets als natuurlijke selectie. Als een jong talent beter is, zal die dat moeten afdwingen.

Figge

Citaat van: Wings op 17 april 2014 - 19:20:41
Ik dacht dat Massa een driejarige overeenkomst heeft gesloten. Toch niet vijf? Dat zou wel debiel lang zijn!

3 is goed. Ik wist het simpelweg niet meer. 5 is op eoa manier in mijn hoofd blijven hangen.

Franky R.

http://www.gppits.net/magazine/column_felipe_massa_wijst_weer_naar_anderen/


Een column over Felipe Massa...gefrustreerde coureur of een man die nooit in de spiegel kijkt?! Wat jullie?