Uitgekeken op oude coureurs

Gestart door Breaktest, 31 maart 2014 - 14:18:21

« vorige - volgende »

Breaktest

#120
Citaat van: Matthijs op 16 april 2014 - 13:08:41
Kerel, accepteer nou gewoon dat de meesten van ons een andere mening hebben dan jij als het de oude rotten en wereldkampioenen in de F1 aangaat. Het is een oprecht interessant onderzoek dat reactiesnelheid afneemt na het 24e jaar, maar het feit dat de meeste coureurs pas wereldkampioen worden na hun 24e geeft al aan dat er veel meer bij komt kijken dan reactiesnelheid om een topcoureur te zijn (ervaring bijvoorbeeld, geestelijk stabiliteit, afstelcapaciteiten, team naar je hand zetten etc).
Pffff.... ik accepteer het. En op je argumentatie ga ik verder maar niet in. Wel het advies om iets verder te lezen dan alleen de eerste regel.   

Figge

Dat lijkt mij echt niet relevant. Reactiesnelheid neemt vast wel af. Maar, reactiesnelheid is trainbaar. En dat doen alle coureurs natuurlijk. Daarnaast zorgen de toprijders er juist voor dat hun concentratie vermogen ook bovengemiddeld is en zorgen zij er samen met hun team voor dat een auto voorspelbaar wordt. Dus je bent het corrigeren van de auto voor. En dat is waar jij waarschijnlijk op doelt. En daarmee is het voor F1 een stuk minder relevant dan je nu suggereert. Sorry, man. You hate it to be right. So you love it to be wrong ?? :S

Enzo

Los van dit alles is reactiesnelheid slechts een onderdeel van een topcoureur. Er komt zoveel meer bij kijken, zoals ervaring, strategisch inzicht, zelfvertrouwen, respect en invloed etc.

Perton

Citaat van: Enzo op 16 april 2014 - 13:47:34
Los van dit alles is reactiesnelheid slechts een onderdeel van een topcoureur. Er komt zoveel meer bij kijken, zoals ervaring, strategisch inzicht, zelfvertrouwen, respect en invloed etc.
Precies.

Bovendien heb ik ooit een artikel gelezen van Jonathan Noble die ergens in Abu Dhabi samen met wat andere journalisten een fysiek trainingsprogramma mocht volgen die jonge coureurs ook volgden, destijds was Jules Bianchi er ook bij. Kwam er op neer dat Formule 1-coureurs helemaal geen bovengemiddelde reactietijd hebben in vergelijking met een normaal iemand. Door training zal het vast wel iets beter worden, maar in de basis is er weinig verschil. Dat doet mij vermoeden (zeker weten doe ik het natuurlijk niet) dat reactiesnelheid helemaal geen belangrijk aspect is van een Formule 1-coureur en in de discussie over oude en jonge coureurs zelfs te verwaarlozen is.

Enzo

Citaat van: Perton op 16 april 2014 - 14:14:45
Citaat van: Enzo op 16 april 2014 - 13:47:34
Los van dit alles is reactiesnelheid slechts een onderdeel van een topcoureur. Er komt zoveel meer bij kijken, zoals ervaring, strategisch inzicht, zelfvertrouwen, respect en invloed etc.
Precies.

Bovendien heb ik ooit een artikel gelezen van Jonathan Noble die ergens in Abu Dhabi samen met wat andere journalisten een fysiek trainingsprogramma mocht volgen die jonge coureurs ook volgden, destijds was Jules Bianchi er ook bij. Kwam er op neer dat Formule 1-coureurs helemaal geen bovengemiddelde reactietijd hebben in vergelijking met een normaal iemand. Door training zal het vast wel iets beter worden, maar in de basis is er weinig verschil. Dat doet mij vermoeden (zeker weten doe ik het natuurlijk niet) dat reactiesnelheid helemaal geen belangrijk aspect is van een Formule 1-coureur en in de discussie over oude en jonge coureurs zelfs te verwaarlozen is.

Yep, daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben. Ergens zal reactiesnelheid wel een rol spelen, maar het weegt niet op tegen de voordelen van opgedane ervaring etc.

Matthijs

Citaat van: Breaktest op 16 april 2014 - 13:34:18En op je argumentatie ga ik verder maar niet in. Wel het advies om iets verder te lezen dan alleen de eerste regel.
Ik begrijp je reactie niet zo goed. Mijn argumentatie? Enzo, Perton en Figge komen met vergelijkbare argumentatie. En ik heb zeker ook verder gelezen dan de eerste regel, hoezo denk je van niet?

Breaktest

Citaat van: Figge op 16 april 2014 - 13:38:40
Dat lijkt mij echt niet relevant. Reactiesnelheid neemt vast wel af. Maar, reactiesnelheid is trainbaar. En dat doen alle coureurs natuurlijk. Daarnaast zorgen de toprijders er juist voor dat hun concentratie vermogen ook bovengemiddeld is en zorgen zij er samen met hun team voor dat een auto voorspelbaar wordt. Dus je bent het corrigeren van de auto voor. En dat is waar jij waarschijnlijk op doelt. En daarmee is het voor F1 een stuk minder relevant dan je nu suggereert. Sorry, man. You hate it to be right. So you love it to be wrong ?? :S
Ik denk dat je zaken door elkaar haalt, reflexen en reactiesnelheid. Reactiesnelheid is iets van het autonoom zenuwstelsel en is niet trainbaar. Een reflex, het snel reageren op een bepaalde situatie is wel trainbaar, maar wordt per saldo begrenst door de met de leeftijd afnemende reactiesnelheid. Reactiesnelheid is hier dus de scherprechter, en daar valt moedertje lief niet tegenop te trainen. Het is gewoon het menselijk verval.

In mijn vorige reactie heb ik al aangegeven dat dit niet de enige factor is die de coureur maakt tot wat ie is - dus in dat opzicht geven jouw reactie en die van Matthijs geen nieuwe inzichten. We kunnen discussiëren over het belang van een hoge reactiesnelheid, en ik ben het met je eens dat die inderdaad gering is, maar het blijft wel een unique selling point van jongere coureurs die over een hele race genomen toch iets kan opleveren. En zo kun je nog wel een paar zaken noemen, zoals meer geldingsdrang en minder oog voor de gevaarlijke aspecten. Daarnaast is er het aspect van de concentratie welk ook met de leeftijd afneemt. Dit is weliswaar trainbaar, maar ik heb niet de indruk dat coureurs daar veel werk van maken (bijvoorbeeld Schumacher maakte in zijn laatste jaar maakte een paar opzichtige concentratiefoutjes, zie bv Hongarije, Duitsland). Eigenlijk weten we maar heel weinig van welke aspecten echt relevant zijn. Het is bijvoorbeeld bizar dat in een sport dat zo prat gaat op profesionaliteit nog nooit onderzoek is gedaan naar de meerwaarde van ervaring. Het zou best kunnen dat het verschil tussen 1 en 3 jaar ervaring wel uitmaakt, maar tussen 4 en 8 jaar nauwelijks.

En zo lang we het niet weten blijf ik voorstander van meer doorstroming en meer jong bloed op de grid, al is het maar op emotionele gronden, en dan heb ik het specifiek over doorstroming naar bovenste helft. Ik heb de stellige indruk dat aan de onderkant van de ranglijst de concurrentie om een stoeltje veel harder is dan aan de bovenkant. Lukt het je eenmaal om door te dringen tot de bovenste helft - meestal door een combinatie eigen kunnen en geluk - dan zit je relatief veilig. Het meest perverse voorbeeld, in de historie voorbeelden te over, vind ik dat kampioenen gaan bepalen wie hun teamgenoot wordt. Het zou bv mij niet verbaasd hebben als Grosjean Raikkonen in zijn derde Lotus-jaar zou hebben verslagen. Maar dat zijn helaas dingen die we nooit zullen weten.

Breaktest

Citaat van: Matthijs op 16 april 2014 - 14:44:21
Citaat van: Breaktest op 16 april 2014 - 13:34:18En op je argumentatie ga ik verder maar niet in. Wel het advies om iets verder te lezen dan alleen de eerste regel.
Ik begrijp je reactie niet zo goed. Mijn argumentatie? Enzo, Perton en Figge komen met vergelijkbare argumentatie. En ik heb zeker ook verder gelezen dan de eerste regel, hoezo denk je van niet?
Er zijn juist in deze moderne tijd zo veel coureurs die al jong kampioen werden (Alonso, Hamilton, Vettel) dat ik je reactie echt niet serieus kan nemen. Het zou eerder een eye opener moeten zijn voor teambazen, lijkt me. Waarom zou je een overbetaalde meervoudig kampioen nemen als het in principe ook met een knaap met een vlasbaardje kan? Daarnaast, dat ik mijn mening verdedigen betekent niet dat ik andermans mening niet accepteer. Wat een rare gedachtekronkel is dat toch.
(Dit was een reactie met gezonde tegenzin) >:(.

Franky R.

Noot Moderator: Ok, dat is hopelijk duidelijk?

Gaarne richten op het onderwerp van gesprek, ipv elkaar... :)

Jozef

Citaat van: Breaktest op 16 april 2014 - 15:35:22Het is bijvoorbeeld bizar dat in een sport dat zo prat gaat op profesionaliteit nog nooit onderzoek is gedaan naar de meerwaarde van ervaring. Het zou best kunnen dat het verschil tussen 1 en 3 jaar ervaring wel uitmaakt, maar tussen 4 en 8 jaar nauwelijks.

Bron?

En verder, F1-coureurs hebben geen snellere reactietijd dan hun gemiddelde leeftijdsgenoten. Dit is dus geen differentiërende factor voor F1-coureurs. Wel hebben ze veel minder hersenactiviteit op het moment dat ze ergens snel op moeten reageren. Dit maakt dat ze hun hersenen veel meer vrijhouden voor andere dingen (bv. de auto die naast je rijdt in de gaten houden terwijl je zelf een beetje uitbreekt). Ik denk dat dit wel trainbaar is (ben niet helemaal zeker) maar dat is wel iets dat extreem diep ingebakken moet zitten, m.a.w. iets dat pas verschijnt na duizenden herhalingen en oefeningen. En of dit weer afneemt met leeftijd? Geen idee.

In elk geval, dat reactiesnelheid toeneemt na 24 jaar boeit me echt heel weinig. Bovendien is dat een gemiddelde dat voortgekomen is uit een groep gamers. F1-coureurs zijn echter speciale wezens dus wie weet geldt dat gemiddelde van 24 jaar helemaal niet voor hen. Daar zie ik ook graag een onderzoek naar.

Sabai

http://www.libelle.be/gezondheid/62704/mannen-en-vrouwen-bewegen-anders


Uit dit onderzoek blijkt dat reactie snelheid wel trainbaar is , juist met het spelen van games. Het is net als met zoveel onderzoeken "welke wil je geloven"

Jozef

Die keuze is wel erg gemakkelijk in dit geval, de ene is een gepubliceerd wetenschappelijk paper en de andere is de website van Libelle. ;D ;D

Breaktest

Citaat van: Jozef op 16 april 2014 - 16:21:26
Citaat van: Breaktest op 16 april 2014 - 15:35:22Het is bijvoorbeeld bizar dat in een sport dat zo prat gaat op profesionaliteit nog nooit onderzoek is gedaan naar de meerwaarde van ervaring. Het zou best kunnen dat het verschil tussen 1 en 3 jaar ervaring wel uitmaakt, maar tussen 4 en 8 jaar nauwelijks.
...
In elk geval, dat reactiesnelheid toeneemt na 24 jaar boeit me echt heel weinig. Bovendien is dat een gemiddelde dat voortgekomen is uit een groep gamers. F1-coureurs zijn echter speciale wezens dus wie weet geldt dat gemiddelde van 24 jaar helemaal niet voor hen. Daar zie ik ook graag een onderzoek naar.
De reactiesnelheid neemt af na 24 jaar, niet toe (maar dat zal waarschijnlijk je evenmin boeien?)

Sabai

Citaat van: Jozef op 16 april 2014 - 16:36:11
Die keuze is wel erg gemakkelijk in dit geval, de ene is een gepubliceerd wetenschappelijk paper en de andere is de website van Libelle. ;D ;D

Dit was maar een voorbeeld  ;) . Ik wil er alleen maar mee duidelijk maken dat er voor elk onderzoek een ander onderzoek is wat het tegendeel beweert. Met de stelling van Breaktest ben ik het dan ook niet eens.

0634

Het wordt ook jaarlijks op de baan bewezen natuurlijk dat rijders boven een bepaalde leeftijd niet ineens minder zijn. Ik bedoel, geen weldenkend mens zal vinden dat Alonso niet meer in de F1 thuishoort lijkt mij. Net als dat geldt voor vele anderen door de decennia heen. En dat allemaal nog even los van het voordeel van de ervaren rijder búiten de cockpit om, als het gaat om technische aspecten, feedback, testrijden, tactiek en set-ups.

Het is wel heel makkelijk om een artikel ergens vandaan te plukken aangaande één relatief klein onderdeel van het coureur-zijn en dan te zeggen 'kijk mij eens gelijk hebben'. Wanneer je dat doet, stel je eigenlijk dat autoracen geen donder voorstelt. Dat iedere rookie met reactiesnelheid het net zo goed, of nog beter moet kunnen, dan Alonso zelf.