Round 3: Bahrain Grand Prix, Bahrain International Circuit, Sakhir

Gestart door Maikel0230, 31 maart 2014 - 00:02:53

« vorige - volgende »

Tuesday


robbert

Citaat van: Tuesday op 07 april 2014 - 19:26:34
Citaat van: Jehoentelaar op 07 april 2014 - 19:23:35
Citaat van: rafael25 op 07 april 2014 - 17:46:42

Zo in het echt is dat geluid toch wel, eh, apart.
en je hoort dingen die je vroeger veel minder hoorde ;)

en dat is het voordeel van een ander geluid, vind ik zeer positief

Jozef

Citaat van: Kootje op 07 april 2014 - 11:42:04
Citaat van: FiggeHahaha, De alternatieve strategie was er bij Mercedes alleen om de mannen op dat moment even uit het directe gevecht weg te halen. Het laat in mijn beleving wel een beetje zien aan wie ze het voordeel gunde bij Mercedes. Maar dat terzijde.

Zonder SC had Rosberg hoogstwaarschijnlijk niet meer gestopt. Hamilton moest nog naar binnen voor de medium band. Het gat tussen die twee was op het moment vd SC slechts 8 sec. en liep niet met rasse schreden op. Rara wie er zonder SC gewonnen had?

Waar baseer je dit eigenlijk op? Ik geloof never nooit dat ze Rosberg op een 1-stopper hadden gezet. Dan zou hij 36 ronden op die banden moeten doen. Geen enkele andere coureur kwam daar nog maar bij in de buurt, de Williams-jongens kozen zelfs voor een 3-stopper. En bovendien, als hij echt op een 1-stopper stond, waarom zou de SC daar dan iets aan veranderen? Het is niet verplicht om dan te pitten of zo. Dan zouden ze hem gewoon laten rijden hebben en had hij de leiding gehad achter de SC. Met het extra voordeel dat van die 36 ronden op dat setje, er 6 achter de SC waren.

Nee, de "alternative" strategy voor Rosberg was puur het omdraaien van de compounds. De normale strategie, die bijna alle teams volgden, was soft-soft-medium. Rosberg schakelde over op soft-medium-soft. Volgens mij hoopten ze dat Rosberg op mediums Hamilton redelijk zou kunnen volgen, want in de eerste snelheid leek hij mogelijk iets meer pace te hebben. Dan zou hij in de laatste stint kunnen toeslaan op de zachtere banden. Wat nu dus ook bijna gebeurde, al werd Rosberg serieus geholpen door de SC (wat natuurlijk ook altijd een mogelijk scenario is waar strategen rekening mee houden in hun simulaties en beslissingen tijdens de race).

Tuesday

Citaat van: Jozef op 08 april 2014 - 01:36:25
Citaat van: Kootje op 07 april 2014 - 11:42:04
Citaat van: FiggeHahaha, De alternatieve strategie was er bij Mercedes alleen om de mannen op dat moment even uit het directe gevecht weg te halen. Het laat in mijn beleving wel een beetje zien aan wie ze het voordeel gunde bij Mercedes. Maar dat terzijde.

Zonder SC had Rosberg hoogstwaarschijnlijk niet meer gestopt. Hamilton moest nog naar binnen voor de medium band. Het gat tussen die twee was op het moment vd SC slechts 8 sec. en liep niet met rasse schreden op. Rara wie er zonder SC gewonnen had?

Waar baseer je dit eigenlijk op? Ik geloof never nooit dat ze Rosberg op een 1-stopper hadden gezet. Dan zou hij 36 ronden op die banden moeten doen. Geen enkele andere coureur kwam daar nog maar bij in de buurt, de Williams-jongens kozen zelfs voor een 3-stopper. En bovendien, als hij echt op een 1-stopper stond, waarom zou de SC daar dan iets aan veranderen? Het is niet verplicht om dan te pitten of zo. Dan zouden ze hem gewoon laten rijden hebben en had hij de leiding gehad achter de SC. Met het extra voordeel dat van die 36 ronden op dat setje, er 6 achter de SC waren.

Nee, de "alternative" strategy voor Rosberg was puur het omdraaien van de compounds. De normale strategie, die bijna alle teams volgden, was soft-soft-medium. Rosberg schakelde over op soft-medium-soft. Volgens mij hoopten ze dat Rosberg op mediums Hamilton redelijk zou kunnen volgen, want in de eerste snelheid leek hij mogelijk iets meer pace te hebben. Dan zou hij in de laatste stint kunnen toeslaan op de zachtere banden. Wat nu dus ook bijna gebeurde, al werd Rosberg serieus geholpen door de SC (wat natuurlijk ook altijd een mogelijk scenario is waar strategen rekening mee houden in hun simulaties en beslissingen tijdens de race).
hij deed 21 rondjes op soft, met kwalificatie erbij zelfs 24. 36 rondjes op de hardere compound zou in theorie moeten kunnen ook gezien het feit dat auto natuurlijk al een heel stuk lichter was. Of het daadwerkelijk de bedoeling was?? uiteraard was die SC in theorie ook niet nadelig, maar valt niet uit te sluiten dat het m wel de overwinning heeft gekost. Misschien stond ie idd op een 1 stopper, misschien had ie ook wel met een 2 stopper het gat dichtgereden en was ie in de flow ook Hamilton voorbij gegaan.

Kootje

@Jozef,

Je hebt waarschijnlijk gelijk dat men in eerste instantie op 'n 2-stopper zou zitten en dat men slechts de volgorde vd compounds, dus soft-medium-soft ipv soft-soft-medium, wou verdraaien om zo 'n direct gevecht te vermijden. Maar .... gezien het feit dat men over de boordradio naar Nico roept dat de mediums sneller waren dan verwacht en het door Tuesday aangehaalde aantal rondes, geloof ik oprecht dat dit onder normale omstandigheden 'n 1 stopper geworden was.

Nu kwam echter die SC. Daarin hadden ze idd kunnen kiezen om Nico buiten te laten en op "oude" mediums de leiding te laten nemen. Maar wat is daar het voordeel van? Lewis had dan direct daarachter op P2 gereden met "verse" mediums en hem dan op zeker weer verschalkt. Om Nico dus alsnog 'n kans te geven op de overwinning, was het slimmer om hem "verse" softs te geven die weer net iets sneller zijn.

Zonder SC was dit niet nodig geweest omdat Lewis dan nog naar binnen had gemoeten en Nico dan de leiding in handen had gekregen. De leiding die hij direct weer af had moeten staan wanneer ook hij naar binnen was gegaan voor z'n 3e setje. Ze hadden op dat moment dus eigenlijk geen andere keus gehad dan voor 'n 1 stopper te gaan, het was zijn enige kans geweest.

Jozef

Hmm, zo had ik het nog niet bekeken, het is wel een goed punt! Op het moment dat de SC naar buiten kwam was het idd een moeilijke beslissing voor Rosberg en zijn strategen:
A. doorrijden, dan heb je oudere banden maar heb je wel de eerste positie in handen (positie vasthouden is gemakkelijker dan inhalen)
B. ook pitten, verse softs hebben maar wel moeten aanvallen vanop P2

Ik zou dan waarschijnlijk ook optie B kiezen inderdaad. Al is het sowieso een lastig verhaal, Hamilton is gewoon beter in close racing dan Rosberg. :)

En ja, misschien heb je gelijk en zouden ze overgeschakeld zijn op een 1-stop, dat zullen we nooit zeker weten. Volgens mij was het dan óók een lastig verhaal want voor de SC had Lewis zo'n 10 seconden voorsprong. Na diens pitstop zou Rosberg dan een goeie 10 seconden hebben gehad, evenwel op een Hamilton op banden die 20 ronden verser waren...

Tuesday

Citaat van: Jozef op 08 april 2014 - 17:09:12
Hmm, zo had ik het nog niet bekeken, het is wel een goed punt! Op het moment dat de SC naar buiten kwam was het idd een moeilijke beslissing voor Rosberg en zijn strategen:
A. doorrijden, dan heb je oudere banden maar heb je wel de eerste positie in handen (positie vasthouden is gemakkelijker dan inhalen)
B. ook pitten, verse softs hebben maar wel moeten aanvallen vanop P2

Ik zou dan waarschijnlijk ook optie B kiezen inderdaad. Al is het sowieso een lastig verhaal, Hamilton is gewoon beter in close racing dan Rosberg. :)

En ja, misschien heb je gelijk en zouden ze overgeschakeld zijn op een 1-stop, dat zullen we nooit zeker weten. Volgens mij was het dan óók een lastig verhaal want voor de SC had Lewis zo'n 10 seconden voorsprong. Na diens pitstop zou Rosberg dan een goeie 10 seconden hebben gehad, evenwel op een Hamilton op banden die 20 ronden verser waren...
optie A was geen optie, lijkt me duidelijk. Zonder SC en met een 1 stopper had ie het waarschijnlijk ook niet gered, maar P2 zou er iig nooit mee in gevaar komen, was dus het proberen waard. Met een 2 stopper en een korte stint op zacht, had ie ook weer in de buurt van Hamilton gekomen, maar dan nog was het lastig verhaal geworden om er langs te komen. De SC heeft absoluut zn kansen verhoogd, maar we zullen nooit exact weten wat er zonder SC was gebeurd. Soms is een 20% kans ook genoeg om te winnen en soms verknal je een uitgelezen kans (zoals Rosberg zondag deed).

0634

Sja, met en seconde per ronde sneller, kan je natuurlijk best eens een tactisch gokje nemen.

0634

Zal Maldonado nog steeds zo blij zijn met zijn overstap. Niet alleen vwb Lotus, maar ook vwb Williams.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 08 april 2014 - 18:58:29
Zal Maldonado nog steeds zo blij zijn met zijn overstap. Niet alleen vwb Lotus, maar ook vwb Williams.
ik denk blijer als pakweg een maand geleden. Ik zie Lotus dit jaar Williams ook nog wel inhalen. En daarnaast doet hij het vooralsnog vrij aardig tov Grosjean, wat natuurlijk ook lekker meegenomen is.

Jozef

Ik moet het nog maar zien hoor, dat Lotus Williams gaat inhalen. Als het al gebeurt, zal het meer zijn omdat Williams wegzakt dan omdat Lotus naar voren klimt. Zeker in het WK gaat het heel lastig worden, Williams heeft nu al 30 punten vast en die kloof zie ik Lotus héél moeilijk dichten! Want ze zullen nog wel punten gaan scoren, maar om plaatsen 4-5 zie ik ze niet zo snel meedoen, de grote teams gaan namelijk ook blijven ontwikkelen.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 08 april 2014 - 19:31:03
Ik moet het nog maar zien hoor, dat Lotus Williams gaat inhalen. Als het al gebeurt, zal het meer zijn omdat Williams wegzakt dan omdat Lotus naar voren klimt. Zeker in het WK gaat het heel lastig worden, Williams heeft nu al 30 punten vast en die kloof zie ik Lotus héél moeilijk dichten! Want ze zullen nog wel punten gaan scoren, maar om plaatsen 4-5 zie ik ze niet zo snel meedoen, de grote teams gaan namelijk ook blijven ontwikkelen.
ik denk een combinatie van beiden, bij Lotus is iig nog heel veel ruimte voor verbetering, hebben amper kunnen testen (en ontwikkelen) en hebben daarnaast motorisch ook nog wel het één en ander te winnen. 30 punten vind ik op zich nog wel meevallen, als Williams haar volle potentieel had (kunnen) benut(ten), dan was het verschil stukken groter geweest en was het idd wel héél moeilijk geworden. Daarnaast zijn er nog de dubbele punten in de laatste race en is het seizoen nog heeeel lang. Maar goed, t ging over Pastor, meer punten als vorig jaar moet sowieso wel lukken, dus een vooruitgang is het sowieso.
Trouwens die 'best decision' uitspraak ging niet direct over resultaten, want dit stond nl ook in dat stuk;

Citaat
"I don't know if [my decision to move teams] is good or worse for the results, we need to race first," he added.

Tuesday

Trouwens, wat ging die Williams zondag slecht met zn banden om, vergeleken met andere Mercedes teams is dat toch wel zorgwekkend.

0634

Citaat van: Jozef op 08 april 2014 - 19:31:03
Ik moet het nog maar zien hoor, dat Lotus Williams gaat inhalen. Als het al gebeurt, zal het meer zijn omdat Williams wegzakt dan omdat Lotus naar voren klimt. Zeker in het WK gaat het heel lastig worden, Williams heeft nu al 30 punten vast en die kloof zie ik Lotus héél moeilijk dichten! Want ze zullen nog wel punten gaan scoren, maar om plaatsen 4-5 zie ik ze niet zo snel meedoen, de grote teams gaan namelijk ook blijven ontwikkelen.

En Renault zal Mercedes ook niet inhalen. Dus ik ben het met je eens. Zal lastig worden voor Lotus.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 08 april 2014 - 19:58:03
Citaat van: Jozef op 08 april 2014 - 19:31:03
Ik moet het nog maar zien hoor, dat Lotus Williams gaat inhalen. Als het al gebeurt, zal het meer zijn omdat Williams wegzakt dan omdat Lotus naar voren klimt. Zeker in het WK gaat het heel lastig worden, Williams heeft nu al 30 punten vast en die kloof zie ik Lotus héél moeilijk dichten! Want ze zullen nog wel punten gaan scoren, maar om plaatsen 4-5 zie ik ze niet zo snel meedoen, de grote teams gaan namelijk ook blijven ontwikkelen.

En Renault zal Mercedes ook niet inhalen. Dus ik ben het met je eens. Zal lastig worden voor Lotus.
dat hoeft ook niet denk ik. Als ze in de buurt komen, dan kan de auto de rest van het verschil wel (goed)maken. Ik zeg trouwens niet dat het gaat gebeuren, maar heel erg onrealistisch is het ook niet.