Race 1: Rolex Australian GP

Gestart door T.Nuvolari, 07 maart 2014 - 12:23:42

« vorige - volgende »

Wie gaat de eerste race winnen?

Vettel
0 (0%)
Riccardo
0 (0%)
Hamilton
11 (42.3%)
Rosberg
7 (26.9%)
Raikkonen
2 (7.7%)
Alonso
2 (7.7%)
Grosjean
0 (0%)
Maldonado
0 (0%)
Massa
3 (11.5%)
Bottas
0 (0%)
Button
0 (0%)
Magnussen
0 (0%)
Hulkenberg
0 (0%)
Perez
1 (3.8%)

Totaal aantal stemmen: 20

Jozef

Een belangrijk punt is dat alle sensoren een andere afwijking hebben. Op Autosport staat dat de fabrikant van de sensoren zegt dat 92% van alle sensoren een afwijking van minder dan 0.25% hebben. Dat is een goede prestatie denk ik dan, want het is echt complex om iets als dit te meten. Alle sensoren worden bovendien op voorhand individueel gekalibreerd om ervoor te zorgen dat ze allemaal nog gelijker zijn.

De reden dat er een fuel flow sensor wordt gebruikt en niet de methode die Red Bull nu voorstelde (op basis van brandstofdruk en timing van de injectoren) is dat deze laatste methode in theorie nog minder nauwkeurig is.

Dus Red Bull kan wel beweren dat de sensor fout is en dat hun eigen methode beter is, maar dan gaan ze hun best moeten doen om dat te bewijzen. Zeker nu ook bekend is dat een andere sensor, die in FP2 en op zaterdag werd gebruikt, nog steeds een te hoge lezing van de fuel flow gaf.

Red Bull heeft, net als alle andere teams, een aanwijzing gekregen van de FIA om uit te gaan van de fuel flow sensor en niet van hun eigen alternatieve meting. Misschien hadden ze hun brandstof daarom 1% terug moeten schroeven. Maar andere teams hebben blijkbaar ook aanwijzingen van de FIA gekregen en dan maar gewoon echt hun brandstof teruggeschroefd.

Daarom gaat Red Bull (en Ricciardo) nooit ofte nimmer dit beroep winnen. Ricciardo heeft (in tegenstelling tot wat ik gisteren dacht) namelijk wel gewoon voordeel behaald ten opzichte van de teams die hun fuel flow wel netjes hebben bijgesteld op vraag van de FIA.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 17 maart 2014 - 17:08:29
Een belangrijk punt is dat alle sensoren een andere afwijking hebben. Op Autosport staat dat de fabrikant van de sensoren zegt dat 92% van alle sensoren een afwijking van minder dan 0.25% hebben. Dat is een goede prestatie denk ik dan, want het is echt complex om iets als dit te meten. Alle sensoren worden bovendien op voorhand individueel gekalibreerd om ervoor te zorgen dat ze allemaal nog gelijker zijn.

De reden dat er een fuel flow sensor wordt gebruikt en niet de methode die Red Bull nu voorstelde (op basis van brandstofdruk en timing van de injectoren) is dat deze laatste methode in theorie nog minder nauwkeurig is.

Dus Red Bull kan wel beweren dat de sensor fout is en dat hun eigen methode beter is, maar dan gaan ze hun best moeten doen om dat te bewijzen. Zeker nu ook bekend is dat een andere sensor, die in FP2 en op zaterdag werd gebruikt, nog steeds een te hoge lezing van de fuel flow gaf.

Red Bull heeft, net als alle andere teams, een aanwijzing gekregen van de FIA om uit te gaan van de fuel flow sensor en niet van hun eigen alternatieve meting. Misschien hadden ze hun brandstof daarom 1% terug moeten schroeven. Maar andere teams hebben blijkbaar ook aanwijzingen van de FIA gekregen en dan maar gewoon echt hun brandstof teruggeschroefd.

Daarom gaat Red Bull (en Ricciardo) nooit ofte nimmer dit beroep winnen. Ricciardo heeft (in tegenstelling tot wat ik gisteren dacht) namelijk wel gewoon voordeel behaald ten opzichte van de teams die hun fuel flow wel netjes hebben bijgesteld op vraag van de FIA.
dus 8% heeft wel een afwijking van meer dan 0,25%. Da's dus zo'n 1 op 12. Met 22 coureurs zouden dan statistisch gezien 1 of 2 coureurs een grotere afwijking hebben. Zou net Ricciardo geweest kunnen zijn. Wat andere teams hebben gedaan vindt ik er eigenlijk los van staan. RBR neemt een risico, de andere teams niet. Als het idd om deze kleine percentages gaat kan het voordeel iig nooit groot geweest zijn en weegt het totaal niet op tegen het risico dat ze genomen hebben. Ze moeten dan ook wel erg zeker van hun zaak en daarom zou ik ze zeker niet kansloos noemen.

Dimensie

Als je honderden miljoenen steekt in ontwikkeling van de auto en motor dan is het niet te verkroppen dat je dan zomaar je 100% efficiënte motor 4% minder moet geven omdat de fia in een race weekeinde tot de conclusie komt dat de meet apparatuur niet lekker is....
Ik vertrouw de RB en Renault engineers net iets meer in de deze omdat deze een groter budget en meer technische kennis hebben dan de fia.
Ook zit de sensor op de auto dus hoe de fia dan ooit kan weten of deze opnieuw gekalibreerd moet worden en of dat deze wel of niet defect is?

Kootje

Citaat van: Dimensie op 17 maart 2014 - 17:39:24Ik vertrouw de RB en Renault engineers net iets meer in de deze omdat deze een groter budget en meer technische kennis hebben dan de fia.

Even uitgaande van hun schuld, zullen zij dit nimmer toegeven natuurlijk. Daarmee snijden ze zichzelf alleen maar in de vingers. Zij hebben er dus belang bij de waarheid te verdoezelen en de schone onschuld te spelen, maar wat is het belang vd FIA hierin? Wat schiet de FIA ermee op om iemand ten onrechte uit de uitslag te halen? Hoewel de FIA hierin zeker fout kan zijn, heb ik meer vertrouwen in hun goede wil, als in die van Red Bull.

Dimensie

Citaat van: Kootje op 17 maart 2014 - 18:23:12
Citaat van: Dimensie op 17 maart 2014 - 17:39:24Ik vertrouw de RB en Renault engineers net iets meer in de deze omdat deze een groter budget en meer technische kennis hebben dan de fia.

Even uitgaande van hun schuld, zullen zij dit nimmer toegeven natuurlijk. Daarmee snijden ze zichzelf alleen maar in de vingers. Zij hebben er dus belang bij de waarheid te verdoezelen en de schone onschuld te spelen, maar wat is het belang vd FIA hierin? Wat schiet de FIA ermee op om iemand ten onrechte uit de uitslag te halen? Hoewel de FIA hierin zeker fout kan zijn, heb ik meer vertrouwen in hun goede wil, als in die van Red Bull.

De fia hanteert gewoon de regels en wat betreft de uitslag hebben ze waarschijnlijk gelijk.
Wat de techniek betreft gok ik dat RB gelijk heeft.

Tuesday

Citaat van: Kootje op 17 maart 2014 - 18:23:12
Citaat van: Dimensie op 17 maart 2014 - 17:39:24Ik vertrouw de RB en Renault engineers net iets meer in de deze omdat deze een groter budget en meer technische kennis hebben dan de fia.

Even uitgaande van hun schuld, zullen zij dit nimmer toegeven natuurlijk. Daarmee snijden ze zichzelf alleen maar in de vingers. Zij hebben er dus belang bij de waarheid te verdoezelen en de schone onschuld te spelen, maar wat is het belang vd FIA hierin? Wat schiet de FIA ermee op om iemand ten onrechte uit de uitslag te halen? Hoewel de FIA hierin zeker fout kan zijn, heb ik meer vertrouwen in hun goede wil, als in die van Red Bull.
tuurlijk geven ze het niet toe want ze hebben er bewust voor gekozen. Ze proberen helemaal niks te verdoezelen, dat ze over die 100 kg/u zouden gaan (volgens de FIA sensor) was vantevoren al duidelijk en ze wisten ook dat de FIA dit zou gaan opmerken.

Perton

Citaat van: Kootje op 17 maart 2014 - 18:23:12

Even uitgaande van hun schuld, zullen zij dit nimmer toegeven natuurlijk. Daarmee snijden ze zichzelf alleen maar in de vingers. Zij hebben er dus belang bij de waarheid te verdoezelen en de schone onschuld te spelen, maar wat is het belang vd FIA hierin? Wat schiet de FIA ermee op om iemand ten onrechte uit de uitslag te halen? Hoewel de FIA hierin zeker fout kan zijn, heb ik meer vertrouwen in hun goede wil, als in die van Red Bull.
Even advocaat van de duivel (letterlijk, want Red Bull): FIA heeft natuurlijk de hele winter gewerkt aan deze sensoren, en ze niet alleen ingevoerd in de Formule 1, maar straks ook in het WEC. Als in het eerste de beste weekend blijkt dat de sensoren eigenlijk niet goed werken, gaan ze keihard af en hebben ze voor hun beide kampioenschappen een groot probleem. Dus probeert de FIA er alles aan doen om een positieve werking van deze sensoren af te geven.

Dit is overigens niet wat ik daadwerkelijk denk, ik denk namelijk dat de FIA gewoon gelijk heeft en Red Bull gegokt en verloren heeft. Maar ik kan me dus wel een scenario voorstellen waarbij de FIA er belang bij heeft om een beetje met de waarheid te spelen.

Kootje

Er is één dingetje mis met die theorie.

Als de FIA de buitenwereld wil laten denken dat er niets mis is met deze sensoren, waarom dan überhaupt Red Bull diskwalificeren. Juist deze diskwalificatie zorgt ervoor dat nu naar buiten komt dat er weleens iets mis mee kan zijn. Hadden ze RBR niet gediskwalificeerd, waren de problemen ook niet aan het licht gekomen.

Perton

Touché.

Of ze weten dat ze het qua procedures zo goed hebben volgebouwd, dat Red Bull het beroep nooit kan gaan winnen (dus dat Red Bull hun adviezen een paar keer heeft genegeerd, zeg maar) en ze daardoor als FIA juist nog sterker uit zo'n beroep zouden kunnen komen.

Maar het wordt nu wel heel erg een conspiracytheorie, en ik geloof ook niet in de kwade bedoelingen van de FIA, dus ik vind het eigenlijk wel mooi geweest wat dit onderwerp betreft. ;D

Tuesday

Citaat van: Kootje op 17 maart 2014 - 19:00:39
Er is één dingetje mis met die theorie.

Als de FIA de buitenwereld wil laten denken dat er niets mis is met deze sensoren, waarom dan überhaupt Red Bull diskwalificeren. Juist deze diskwalificatie zorgt ervoor dat nu naar buiten komt dat er weleens iets mis mee kan zijn. Hadden ze RBR niet gediskwalificeerd, waren de problemen ook niet aan het licht gekomen.
dat lijkt me sowieso geen optie, dan is nl het hek van de dam. Dan kun je die regel ook wel afschaffen, als je m toch niet gaat handhaven.

Perton

Wat ik trouwens wel leuk vind om te lezen in een interview met Rosberg..

Iedereen (of iedereen... ik niet, maar je hebt die mensen wel) heeft natuurlijk de angst dat Formule 1 een kwestie wordt van langzaam rijden, maar Rosberg gaf aan dat dat gewoon niet kon afgelopen zondag. Als ie het namelijk rustig aan ging doen, gingen zijn banden eraan, omdat ze buiten hun operatiewindow kwamen. Zal wel met temperatuur en zo te maken hebben. Dus coureurs zullen alsnog wel redelijk moeten blijven pushen willen ze een goede race rijden.

Op zich niet heel verrassend misschien, maar ik denk wel (hoop wel) dat het betekent dat we alsnog leuke gevechten om de winst gaan krijgen, zodra er een team is dat zich met Mercedes kan meten.

Jozef

Citaat van: Dimensie op 17 maart 2014 - 17:39:24
Als je honderden miljoenen steekt in ontwikkeling van de auto en motor dan is het niet te verkroppen dat je dan zomaar je 100% efficiënte motor 4% minder moet geven omdat de fia in een race weekeinde tot de conclusie komt dat de meet apparatuur niet lekker is....
Ik vertrouw de RB en Renault engineers net iets meer in de deze omdat deze een groter budget en meer technische kennis hebben dan de fia.
Ook zit de sensor op de auto dus hoe de fia dan ooit kan weten of deze opnieuw gekalibreerd moet worden en of dat deze wel of niet defect is?

Het gaat niet om vier procent, maar om minder dan 1 procent. Misschien zelfs maar 0.25%.

Ik ben het er wel mee eens dat het de taak van de FIA is om iedereen gelijk voor de wet te stellen en dat ze er alles aan moeten doen om dat te bereiken. Daarom zou het best kunnen dat Red Bull nu expres de zaak op de spits drijft zoals hierboven al werd gesteld: ze weten misschien al dat ze die punten nooit terug zullen zien, maar willen de FIA pushen om de sensoren beter en betrouwbaarder te maken voor de toekomst.

FolkertE

Hahaha, het seizoen is net 1 race oud en er is nu al weer een grote controversie.

Dimensie

Citaat van: Jozef op 17 maart 2014 - 23:47:14
Citaat van: Dimensie op 17 maart 2014 - 17:39:24
Als je honderden miljoenen steekt in ontwikkeling van de auto en motor dan is het niet te verkroppen dat je dan zomaar je 100% efficiënte motor 4% minder moet geven omdat de fia in een race weekeinde tot de conclusie komt dat de meet apparatuur niet lekker is....
Ik vertrouw de RB en Renault engineers net iets meer in de deze omdat deze een groter budget en meer technische kennis hebben dan de fia.
Ook zit de sensor op de auto dus hoe de fia dan ooit kan weten of deze opnieuw gekalibreerd moet worden en of dat deze wel of niet defect is?

Het gaat niet om vier procent, maar om minder dan 1 procent. Misschien zelfs maar 0.25%.

Ik ben het er wel mee eens dat het de taak van de FIA is om iedereen gelijk voor de wet te stellen en dat ze er alles aan moeten doen om dat te bereiken. Daarom zou het best kunnen dat Red Bull nu expres de zaak op de spits drijft zoals hierboven al werd gesteld: ze weten misschien al dat ze die punten nooit terug zullen zien, maar willen de FIA pushen om de sensoren beter en betrouwbaarder te maken voor de toekomst.

Ik heb het over de correctie die ze op het laatste moment toe moeten passen, en niet over de de afwijking die de fia of fabrikant op geeft.

Fietser

Iedereen heeft erg veel tekst, na deze eerste race in 2014. Soit. Wat me echter opvalt dat nog niemand is gevallen over het gepiep van (remmende/blokkerende) banden. Dat heb ik, in 5 decennia F1, nooit eerder gehoord. Bandengegil is leuk in een parkeergarage of indoor kartbaan, niet in de F1.
Overigens heb ik geen enkel probleem met alle nieuwe maatregelen, die horen nu eenmaal bij deze hoogste autosportdiscipline - een kwestie van dynamiek. Maar dat het rubber nu soms het motorgeluid overstemt...