Race 1: Rolex Australian GP

Gestart door T.Nuvolari, 07 maart 2014 - 12:23:42

« vorige - volgende »

Wie gaat de eerste race winnen?

Vettel
0 (0%)
Riccardo
0 (0%)
Hamilton
11 (42.3%)
Rosberg
7 (26.9%)
Raikkonen
2 (7.7%)
Alonso
2 (7.7%)
Grosjean
0 (0%)
Maldonado
0 (0%)
Massa
3 (11.5%)
Bottas
0 (0%)
Button
0 (0%)
Magnussen
0 (0%)
Hulkenberg
0 (0%)
Perez
1 (3.8%)

Totaal aantal stemmen: 20

Wings

Citaat van: Perton op 16 maart 2014 - 15:01:57
Nee. Zo werkt het dus niet. De auto voldeed mogelijk dus wél aan alle reglementen, maar Red Bull heeft verkeerde procedures gevolgd. Het is niet zwart-wit in deze situatie.

Op die fiets. Sja, procedures zijn ook niet voor niks vastgesteld en zullen wel hout snijden. Aan de andere kant, als eventueel voordeel kan worden uitgesloten, zou ik het een prima oplossing vinden en hoeft een rijder daar niet voor te bloeden.

Perton

Citaat van: Franky R. op 16 maart 2014 - 15:03:01
Jezusmina, hoe verwarrend kun je het hebben...Ik heb het betoog van Jozef drie keer gelezen, en nog vind ik het niet zonneklaar. Iets zegt mij dat Ricciardo wellicht zijn punten terug krijgt.


Typisch FIA om zo onduidelijk te zijn. Bouw dan een standaard brandstoftank waar niet meer dan 100 kilo of 130 Liter brandstof in kan, en laat de heren coureurs en strategen het lekker zelf uitzoeken...


Maar dat zal wel te simpel zijn? ::)
Dat is het ook. Want je moet ook brandstof voor de ronde dat je naar de grid hebt in de auto zitten - en de opwarmrnde. Dan kan je wel zeggen: "vooruit een tank van 104 kilo", maar dan heeft iemand die dus heeeel langzaam naar de grid is gereden al meer dan 100 kg te besteden. Dan zou je het reglement zo moeten maken dat je zegt: "105 en een beetje kilo, inclusief naar de grid rijden", maar dat vind ik persoonlijk onzinnig.

Perton

Citaat van: Wings op 16 maart 2014 - 15:08:03
Citaat van: Perton op 16 maart 2014 - 15:01:57
Nee. Zo werkt het dus niet. De auto voldeed mogelijk dus wél aan alle reglementen, maar Red Bull heeft verkeerde procedures gevolgd. Het is niet zwart-wit in deze situatie.

Op die fiets. Sja, procedures zijn ook niet voor niks vastgesteld en zullen wel hout snijden. Aan de andere kant, als eventueel voordeel kan worden uitgesloten, zou ik het een prima oplossing vinden en hoeft een rijder daar niet voor te bloeden.
Precies, dat dubio heb ik ook. Aan de ene kant: reglementen zijn reglementen, gewoon dikke pech voor Red Bull, aan de andere kant is dit nou echt zo'n voorbeeld van geen voordeel hebben en juist door de letter van de wet worden bestraft.

Dit even los van of Ricciardo echt geen voordeel heeft gehad of niet natuurlijk. Want dat moet ook nog blijken.

janke

Een vraag: Kan het ook niet zo zijn dat Ricciardo te weinig van zijn hybride systeem per ronde heeft gebruikt, en zo per ronde meer brandstof heeft gebruikt dan wat de regels aangeven??

Some things are too important to be left in the past.

Franky R.

Citaat van: Perton op 16 maart 2014 - 15:10:29
Citaat van: Franky R. op 16 maart 2014 - 15:03:01
Jezusmina, hoe verwarrend kun je het hebben...Ik heb het betoog van Jozef drie keer gelezen, en nog vind ik het niet zonneklaar. Iets zegt mij dat Ricciardo wellicht zijn punten terug krijgt.


Typisch FIA om zo onduidelijk te zijn. Bouw dan een standaard brandstoftank waar niet meer dan 100 kilo of 130 Liter brandstof in kan, en laat de heren coureurs en strategen het lekker zelf uitzoeken...


Maar dat zal wel te simpel zijn? ::)
Dat is het ook. Want je moet ook brandstof voor de ronde dat je naar de grid hebt in de auto zitten - en de opwarmrnde. Dan kan je wel zeggen: "vooruit een tank van 104 kilo", maar dan heeft iemand die dus heeeel langzaam naar de grid is gereden al meer dan 100 kg te besteden. Dan zou je het reglement zo moeten maken dat je zegt: "105 en een beetje kilo, inclusief naar de grid rijden", maar dat vind ik persoonlijk onzinnig.


Ik zou het dan supersimpel houden. 100 kilo is 100 kilo...en wat de heren uitvreten bij de opwarmronde [of twee] undsoweiter, dat zoeken ze maar uit. Het zijn toch geen kleine kinderen?!


Hoewel...

Dimensie

Citaat van: Franky R. op 16 maart 2014 - 15:03:01
Jezusmina, hoe verwarrend kun je het hebben...Ik heb het betoog van Jozef drie keer gelezen, en nog vind ik het niet zonneklaar. Iets zegt mij dat Ricciardo wellicht zijn punten terug krijgt.


Typisch FIA om zo onduidelijk te zijn. Bouw dan een standaard brandstoftank waar niet meer dan 100 kilo of 130 Liter brandstof in kan, en laat de heren coureurs en strategen het lekker zelf uitzoeken...


Maar dat zal wel te simpel zijn? ::)

Precies standaard brandstof tank, probleem opgelost.
Voor het seizoen begon waren er al problemen met de sensors...


Tuesday

Citaat van: Jozef op 16 maart 2014 - 14:52:49
Alleen al daarom heeft Red Bull volgens mij geen poot om op te staan. Ze hebben op eigen initiatief gehandeld, en dat strookt niet met de richtlijnen. Dan ben je af.
Maar dat was dan op vrijdag en zaterdag toch?? vandaag hebben ze de originele sensor weer gebruikt, maar waren de metingen weer te hoog. Voor het gebruik van een andere sensor hadden ze gisteren dan al voor gestraft moeten worden, maar dat is niet gebeurt en daarmee toch al door de vingers gezien??

Arthur

Citaat van: Franky R. op 16 maart 2014 - 15:03:01
Jezusmina, hoe verwarrend kun je het hebben...Ik heb het betoog van Jozef drie keer gelezen, en nog vind ik het niet zonneklaar. Iets zegt mij dat Ricciardo wellicht zijn punten terug krijgt.


Typisch FIA om zo onduidelijk te zijn. Bouw dan een standaard brandstoftank waar niet meer dan 100 kilo of 130 Liter brandstof in kan, en laat de heren coureurs en strategen het lekker zelf uitzoeken...


Maar dat zal wel te simpel zijn? ::)

Ik vind dus niet dat hij zijn punten terugkrijgt. RBR monitoort het en informeert hem. Niet legaal is niet legaal los van het feit of Ricciardo wel of geen fout heeft gemaakt. Klare wijn lijkt mij!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

NielsD

Citaat van: Franky R. op 16 maart 2014 - 15:22:00
Citaat van: Perton op 16 maart 2014 - 15:10:29
Citaat van: Franky R. op 16 maart 2014 - 15:03:01
Jezusmina, hoe verwarrend kun je het hebben...Ik heb het betoog van Jozef drie keer gelezen, en nog vind ik het niet zonneklaar. Iets zegt mij dat Ricciardo wellicht zijn punten terug krijgt.


Typisch FIA om zo onduidelijk te zijn. Bouw dan een standaard brandstoftank waar niet meer dan 100 kilo of 130 Liter brandstof in kan, en laat de heren coureurs en strategen het lekker zelf uitzoeken...


Maar dat zal wel te simpel zijn? ::)
Dat is het ook. Want je moet ook brandstof voor de ronde dat je naar de grid hebt in de auto zitten - en de opwarmrnde. Dan kan je wel zeggen: "vooruit een tank van 104 kilo", maar dan heeft iemand die dus heeeel langzaam naar de grid is gereden al meer dan 100 kg te besteden. Dan zou je het reglement zo moeten maken dat je zegt: "105 en een beetje kilo, inclusief naar de grid rijden", maar dat vind ik persoonlijk onzinnig.


Ik zou het dan supersimpel houden. 100 kilo is 100 kilo...en wat de heren uitvreten bij de opwarmronde [of twee] undsoweiter, dat zoeken ze maar uit. Het zijn toch geen kleine kinderen?!


Hoewel...

Of reken uit hoeveel kilo je kwijtraakt bij een ronde die je op bijvoorbeeld max. 200 km/h kan rijden en pleur dat erin! Zorg er dan voor dat (net zoals bij een safety car), die auto niet harder kan dan 200. En laat het de coureurs verder zelf uitzoeken..
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Jozef

#519
Citaat van: Tuesday op 16 maart 2014 - 16:08:08
Citaat van: Jozef op 16 maart 2014 - 14:52:49
Alleen al daarom heeft Red Bull volgens mij geen poot om op te staan. Ze hebben op eigen initiatief gehandeld, en dat strookt niet met de richtlijnen. Dan ben je af.
Maar dat was dan op vrijdag en zaterdag toch?? vandaag hebben ze de originele sensor weer gebruikt, maar waren de metingen weer te hoog. Voor het gebruik van een andere sensor hadden ze gisteren dan al voor gestraft moeten worden, maar dat is niet gebeurt en daarmee toch al door de vingers gezien??

Red Bull zegt: de sensor is niet goed, we pakken een andere
FIA zegt: hij is wel goed, zet hem terug en pas je wagen maar aan
Red Bull denkt: hij is echt niet goed, we zullen het op een andere manier aantonen. Dus Red Bull zet hem terug, maar past zijn wagen niet aan.

Tot en met zaterdag is alles in overleg met de FIA gebeurd dus is er ook niet gestraft. Zondag hadden ze echter Ricciardo's verbruik terug moeten schroeven, maar blijkbaar waren ze zeker genoeg van hun zaak om dat niet te doen. Het is dus pas vandaag dat ze ingegaan zijn tegen duidelijke FIA-instructies.

Ik sluit nog altijd niet uit dat Red Bull misschien gelijk heeft, maar dan moeten ze wel aantonen dat zowel de sensor die vrijdag/zondag is gebruikt als die van zaterdag foute lezingen geven. Zo gesteld klinkt het eigenlijk toch vrij onwaarschijnlijk...

Edit: wat ik wel hoop, is dat de FIA hier open-minded naar gaat kijken in samenwerking met Red Bull. Bij Kobayashi's crash door falende remmen stond dat expliciet in het communiqué. Dat is logisch want de FIA heeft er belang bij dat de sport veilig verloopt. Maar de FIA heeft er ook belang bij dat de sport eerlijk verloopt en dat dit soort situaties zich niet meer voordoen. Dus ik hoop dat er een verder onderzoek komt...

Tuesday

Citaat van: Jozef op 16 maart 2014 - 16:39:15
Citaat van: Tuesday op 16 maart 2014 - 16:08:08
Citaat van: Jozef op 16 maart 2014 - 14:52:49
Alleen al daarom heeft Red Bull volgens mij geen poot om op te staan. Ze hebben op eigen initiatief gehandeld, en dat strookt niet met de richtlijnen. Dan ben je af.
Maar dat was dan op vrijdag en zaterdag toch?? vandaag hebben ze de originele sensor weer gebruikt, maar waren de metingen weer te hoog. Voor het gebruik van een andere sensor hadden ze gisteren dan al voor gestraft moeten worden, maar dat is niet gebeurt en daarmee toch al door de vingers gezien??

Red Bull zegt: de sensor is niet goed, we pakken een andere
FIA zegt: hij is wel goed, zet hem terug en pas je wagen maar aan
Red Bull denkt: hij is echt niet goed, we zullen het op een andere manier aantonen. Dus Red Bull zet hem terug, maar past zijn wagen niet aan.

Tot en met zaterdag is alles in overleg met de FIA gebeurd dus is er ook niet gestraft. Zondag hadden ze echter Ricciardo's verbruik terug moeten schroeven, maar blijkbaar waren ze zeker genoeg van hun zaak om dat niet te doen. Het is dus pas vandaag dat ze ingegaan zijn tegen duidelijke FIA-instructies.

Ik sluit nog altijd niet uit dat Red Bull misschien gelijk heeft, maar dan moeten ze wel aantonen dat zowel de sensor die vrijdag/zondag is gebruikt als die van zaterdag foute lezingen geven. Zo gesteld klinkt het eigenlijk toch vrij onwaarschijnlijk...

Edit: wat ik wel hoop, is dat de FIA hier open-minded naar gaat kijken in samenwerking met Red Bull. Bij Kobayashi's crash door falende remmen stond dat expliciet in het communiqué. Dat is logisch want de FIA heeft er belang bij dat de sport veilig verloopt. Maar de FIA heeft er ook belang bij dat de sport eerlijk verloopt en dat dit soort situaties zich niet meer voordoen. Dus ik hoop dat er een verder onderzoek komt...
ok, maar ze hebben vandaag dus niet met een afwijkende sensor gereden, gisteren wel, maar daarmee was de FIA akkoord.  Ik vind het vreemd dat ze daar nu dan weer op terug komen. Dat komt ietwat kinderachtig over, maar misschien begrijp ik het verkeerd.

Jozef

Het is ook een hele vage situatie.

Vast staat dat ook de alternatieve meting, die op zaterdag dus, geen goede waardes gaf. Voor de FIA genoeg reden om te zeggen dat RB het dan maar zelf uit moest zoeken, met de originele sensor. Terecht? Dat weten alleen de mensen die de ruwe data in hun handen hebben.

FolkertE

Citaat van: gloudiesaurus op 16 maart 2014 - 14:13:36
Welkom hier F1fan2987  :)
Dankje wel. Hoop dat de leden hier wat objectiever zijn en met meer respect met elkaar omgaan. Op een aantal andere sites waar ik actief was gaat het er veel te hard en hatend aan toe. Was zelfs een volwasse man die aantal leden daar dood wenste.
Ben op verschillende sites ook ineens verrassend genoeg fan geworden van andere coureurs, coureurs die veel onterechte kritiek ontvangen en ben aantal coureurs minder gaan respecteren omdat er onterecht allerlei kwaliteiten werden toegeschreven. Was eerst Alonso fan, maar moest hem toch aantal keer behoorlijk bekritiseren door zijn fanboys. Heb zelfs voor Vettel redelijk wat respect gekregen. Hhaha. Maar bedankt, ik ga proberen mijn steentjes bij te dragen.

Perton

Citaat van: Jozef op 16 maart 2014 - 17:08:31
Het is ook een hele vage situatie.

Vast staat dat ook de alternatieve meting, die op zaterdag dus, geen goede waardes gaf. Voor de FIA genoeg reden om te zeggen dat RB het dan maar zelf uit moest zoeken, met de originele sensor. Terecht? Dat weten alleen de mensen die de ruwe data in hun handen hebben.
Nuja zelf uitzoeken, Bauer heeft suggesties gedaan voor aanpassingen, waar Red Bull zich niet aan heeft gehouden. Natuurlijk weten we niet of de problemen daarmee daadwerkelijk opgelost waren geweest, maar als Red Bull daar gewoon naar had geluisterd, hadden ze nu een poot om op te staan door te zeggen: "He, we moesten dit en dit doen van jullie, dat werkte niet, is jullie fout." Door Bauer genegeerd te hebben, is de hele basis van hun argumentatie wel een beetje weggevallen. Dat ze ook de wedstrijdleiding hebben genegeerd, snap ik op zich wel. Kwestie van in je eigen gelijk geloven en het na de race maar oplossen.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 16 maart 2014 - 17:08:31
Het is ook een hele vage situatie.

Vast staat dat ook de alternatieve meting, die op zaterdag dus, geen goede waardes gaf. Voor de FIA genoeg reden om te zeggen dat RB het dan maar zelf uit moest zoeken, met de originele sensor. Terecht? Dat weten alleen de mensen die de ruwe data in hun handen hebben.
ok, de overtreding van vandaag blijft gewoon staan natuurlijk, tenzij RBR nog kan aantonen dat de originele sensor, die vandaag volgens voorschrift is gebruikt, niet de goede waardes aangeeft/aangaf. Maar dat punt D in het FIA rapport snap ik niet zo goed, wel als aanvulling, maar niet als strafbaar feit. Maar goed, ik vraag me wel af waarop RBR baseert dat die sensor niet goed is. Ik neem aan dat ze meer bewijs hebben dan alleen die metingen van vrijdag.