Race 1: Rolex Australian GP

Gestart door T.Nuvolari, 07 maart 2014 - 12:23:42

« vorige - volgende »

Wie gaat de eerste race winnen?

Vettel
0 (0%)
Riccardo
0 (0%)
Hamilton
11 (42.3%)
Rosberg
7 (26.9%)
Raikkonen
2 (7.7%)
Alonso
2 (7.7%)
Grosjean
0 (0%)
Maldonado
0 (0%)
Massa
3 (11.5%)
Bottas
0 (0%)
Button
0 (0%)
Magnussen
0 (0%)
Hulkenberg
0 (0%)
Perez
1 (3.8%)

Totaal aantal stemmen: 20

Perton

#585
Citaat van: Tuesday op 18 maart 2014 - 14:42:29
beweerd er iemand het tegendeel dan?
Ja, jij, in een eerdere post, dat er dan 1 of 2 coureurs moesten rondrijden met een foutmarge boven de 0,25%. Wat dus simpelweg niet klopt. Tenzij ik die post verkeerd heb begrepen natuurlijk, dat is mogelijk.

-edit- deze:

Citaat van: Tuesday op 17 maart 2014 - 17:38:31
dus 8% heeft wel een afwijking van meer dan 0,25%. Da's dus zo'n 1 op 12. Met 22 coureurs zouden dan statistisch gezien 1 of 2 coureurs een grotere afwijking hebben.

Tuesday

Citaat van: Perton op 18 maart 2014 - 14:46:53
Citaat van: Tuesday op 18 maart 2014 - 14:42:29
beweerd er iemand het tegendeel dan?
Ja, jij, in een eerdere post, dat er dan 1 of 2 coureurs moesten rondrijden met een foutmarge boven de 0,25%. Wat dus simpelweg niet klopt. Tenzij ik die post verkeerd heb begrepen natuurlijk, dat is mogelijk.

-edit- deze:

Citaat van: Tuesday op 17 maart 2014 - 17:38:31
dus 8% heeft wel een afwijking van meer dan 0,25%. Da's dus zo'n 1 op 12. Met 22 coureurs zouden dan statistisch gezien 1 of 2 coureurs een grotere afwijking hebben.
volgens mij is daar niks mis mee. En ik heb Statistiek 2 ruim 10 jaar geleden al gehaald ;)

Perton

Zoals ik het las, kwam het over als feit dat 1 of 2 coureurs een afwijking moeten hebben, en dat klopt natuurlijk niet. Er is een kans dat 1 of 2 het hadden, maar ook een kans dat niemand had, of zelfs iedereen.

Tuesday

Citaat van: Perton op 18 maart 2014 - 14:54:24
Zoals ik het las, kwam het over als feit dat 1 of 2 coureurs een afwijking moeten hebben, en dat klopt natuurlijk niet. Er is een kans dat 1 of 2 het hadden, maar ook een kans dat niemand had, of zelfs iedereen.
statistisch gezien zou....


Tuesday

Om daar nog heel ff op terug te komen, waar ik naartoe wilde (en ook ging) met die percentages is dat het goed mogelijk is dat die meter van Ricciardo (mogelijk als enige) een grotere afwijking had. Dat zou dan kunnen verklaren dat RBR als enige team niet het advies van de FIA volgde. Kan ook verklaren waarom er bij de auto van Vettel geen problemen waren met de meter. Verder vind ik dat er nog veels teveel onduidelijkheden zijn om hier een oordeel over te geven. Kan best zijn dat ze die 18 punten niet terug krijgen, maar dat er wel dingen aangepast gaan worden rondom de sensor. Ik denk dat het RBR vooral om het laatste gaat, maar dat het uiteraard ook graag die 18 punten terug wil.

Perton

Wat de sensor zelf betreft zijn er veel onduidelijkheden, maar wat betreft het negeren van de FIA heeft Red Bull gewoon duidelijk een overtreding begaan. Natuurlijk is het nuttig om te discussiëren over de beweegredenen van Red Bull om dat te doen (en dan kom je inderdaad bij die onduidelijkheden terecht), maar feit blijft dat ze doelbewust de FIA hebben genegeerd en daarmee de reglementen hebben overtreden. Daarom vind ik de diskwalificatie terecht, en vind ik het ook terecht en heel interessant dat er een beroep plaatsvindt en hoe deze zal uitpakken.

Maar je kan niet de procedures aanpassen straks na het beroep en vervolgens met terugwerkende kracht zeggen: "de procedures klopten niet, dus Ricciardo mag zijn positie behouden." Dan krijg je namelijk geheid een verontwaardigd McLaren dat zegt: "Ja euh, wij hebben wel aanpassingen gedaan en zijn nu achter hem gefinisht, dikke doei dat we dit accepteren."

Binnen de in Australië (en de komende races) geldende regels heeft Red Bull gewoon fout gehandeld, of de sensor nou wel of niet goed werkte. Heel sneu voor ze indien de sensor inderdaad niet goed werkte en er niets mis was met de fuel flow van Ricciardo, maar zo is het nou eenmaal. Mocht dit inderdaad zo zijn, hoop ik ook zeker dat er aanpassingen aan de procedures en misschien de sensoren worden gedaan, maar door de FIA drie keer te negeren (twee keer op zaterdag, één keer op zondag, aldus Whiting) heeft Red Bull qua diskwalificatie wat mij betreft geen poot om op te staan - welke onduidelijkheden er verder ook over de sensor mogen zijn.

Tuesday

Citaat van: Perton op 18 maart 2014 - 16:32:09
Wat de sensor zelf betreft zijn er veel onduidelijkheden, maar wat betreft het negeren van de FIA heeft Red Bull gewoon duidelijk een overtreding begaan. Natuurlijk is het nuttig om te discussiëren over de beweegredenen van Red Bull om dat te doen (en dan kom je inderdaad bij die onduidelijkheden terecht), maar feit blijft dat ze doelbewust de FIA hebben genegeerd en daarmee de reglementen hebben overtreden. Daarom vind ik de diskwalificatie terecht, en vind ik het ook terecht en heel interessant dat er een beroep plaatsvindt en hoe deze zal uitpakken.

Maar je kan niet de procedures aanpassen straks na het beroep en vervolgens met terugwerkende kracht zeggen: "de procedures klopten niet, dus Ricciardo mag zijn positie behouden." Dan krijg je namelijk geheid een verontwaardigd McLaren dat zegt: "Ja euh, wij hebben wel aanpassingen gedaan en zijn nu achter hem gefinisht, dikke doei dat we dit accepteren."

Binnen de in Australië (en de komende races) geldende regels heeft Red Bull gewoon fout gehandeld, of de sensor nou wel of niet goed werkte. Heel sneu voor ze indien de sensor inderdaad niet goed werkte en er niets mis was met de fuel flow van Ricciardo, maar zo is het nou eenmaal. Mocht dit inderdaad zo zijn, hoop ik ook zeker dat er aanpassingen aan de procedures en misschien de sensoren worden gedaan, maar door de FIA drie keer te negeren (twee keer op zaterdag, één keer op zondag, aldus Whiting) heeft Red Bull qua diskwalificatie wat mij betreft geen poot om op te staan - welke onduidelijkheden er verder ook over de sensor mogen zijn.
tenzij de commissie die hierover gaat de beweegredenen van RBR zwaar genoeg vind wegen. Het gaat uiteindelijk om de regels, niet om de adviezen. Of de regel ook daadwerkelijk is overtreden is nog maar de vraag. Als je wordt geflitst terwijl je 49 rijdt (waar je 50 mag) met verkeerde meetapparatuur ben je in principe ook schuldig omdat de regels nou eenmaal zeggen dat die meetapparatuur leidend is. Maar als jij zou kunnen aantonen dat de apparatuur niet juist werkt, dan heb je mijns inziens toch een goede zaak. Vraag is alleen of RBR dat kan, ik weet het niet.  Als het bezwaar ontvankelijk wordt verklaard, dan zou dat dus ook met terugwerkende kracht moeten kunnen.

Perton

#593
Naja als ik de wedstrijdleiding goed begrepen heb, staat in de regels gewoon wat te doen indien een sensor faalt. Zelfs daar heeft Red Bull zich al niet aan gehouden.

Maar als je tot drie keer toe wordt gewaarschuwd dat je niet van je eigen snelheidsmeter uit moet gaan (om even in te haken op jouw voorbeeld), dan ben je gewoon oliedom als je dan alsnog op je eigen teller de 50 blijft volgen. Of dat terecht is of niet, is dan natuurlijk een tweede kwestie, maar als de wet (reglementen) voorschrijft dat het zus en zo gaat, heb je je er maar aan te houden. Of het belachelijk is of niet. Maakt de boete of diskwalificatie niet minder terecht.

Ik zeg ook niet dat ik de diskwalificatie van Red Bull an sich terecht vind (ik vind de regel van 100kg/u namelijk überhaupt gewoon te dom voor woorden, al snap ik de redenen erachter wel), maar binnen de mogelijkheden die ze hebben gehad om het probleem te vermijden, zoals ze zijn opgesteld in de reglementen, zaten ze verkeerd. Als die reglementen dan verkeerd zijn, moeten de reglementen worden aangepast en heeft Red Bull, helaas voor hen, gewoon dikke vette pech.

Tenminste, dit is wel allemaal gebaseerd op de aanname dat Red Bull zowel op zaterdag als op zondag op geen enkele wijze heeft getracht met de wedstrijdleiding over een oplossing na te denken. Aangezien de wedstrijdleiding noch Red Bull (en met name Red Bull) ook nergens heeft gesuggereerd dat dat is gebeurd, vind ik dat Red Bull niet moet zeuren. Als straks bij het beroep blijkt dat Red Bull wel allerlei oplossingen heeft aangedragen, neem ik mijn woorden uiteraard terug.

Tuesday

Citaat van: Perton op 18 maart 2014 - 17:38:23
Naja als ik de wedstrijdleiding goed begrepen heb, staat in de regels gewoon wat te doen indien een sensor faalt. Zelfs daar heeft Red Bull zich al niet aan gehouden.

Maar als je tot drie keer toe wordt gewaarschuwd dat je niet van je eigen snelheidsmeter uit moet gaan (om even in te haken op jouw voorbeeld), dan ben je gewoon oliedom als je dan alsnog op je eigen teller de 50 blijft volgen. Of dat terecht is of niet, is dan natuurlijk een tweede kwestie, maar als de wet (reglementen) voorschrijft dat het zus en zo gaat, heb je je er maar aan te houden. Of het belachelijk is of niet. Maakt de boete of diskwalificatie niet minder terecht.

Ik zeg ook niet dat ik de diskwalificatie van Red Bull an sich terecht vind (ik vind de regel van 100kg/u namelijk überhaupt gewoon te dom voor woorden, al snap ik de redenen erachter wel), maar binnen de mogelijkheden die ze hebben gehad om het probleem te vermijden, zoals ze zijn opgesteld in de reglementen, zaten ze verkeerd. Als die reglementen dan verkeerd zijn, moeten de reglementen worden aangepast en heeft Red Bull, helaas voor hen, gewoon dikke vette pech.

Tenminste, dit is wel allemaal gebaseerd op de aanname dat Red Bull zowel op zaterdag als op zondag op geen enkele wijze heeft getracht met de wedstrijdleiding over een oplossing na te denken. Aangezien de wedstrijdleiding noch Red Bull (en met name Red Bull) ook nergens heeft gesuggereerd dat dat is gebeurd, vind ik dat Red Bull niet moet zeuren. Als straks bij het beroep blijkt dat Red Bull wel allerlei oplossingen heeft aangedragen, neem ik mijn woorden uiteraard terug.
RBR heeft gewoon met de goede sensor gereden, dus daar kunnen ze niet op gepakt worden. Verder is wel degelijk uitvoerig contact geweest met de FIA. Daarnaast zou je als je puur voor jezelf denkt idd beter 48 kunnen gaan rijden om een boete te voorkomen, maar je zou ook bewust die overtreding kunnen maken om zodoende in een rechtzaak oid aan te tonen dat de meter niet juist is en zodoende een rechtvaardiger situatie voor iedereen creëren. Volgens mij is dat ook wat RBR nu aan het doen is, dus kijk er ook op die manier na en kijk niet alleen naar die 18 punten. Jammer dat je al zo snel je oordeel klaar hebt terwijl je er voor ons nog heel veel onduidelijkheden zijn. RBR heeft het recht op een beroep, dus van zeuren is helemaal geens sprake. Je kunt de discussie ook prima voeren zonder dit soort termen te gebruiken.

Perton

a) ik zeg niet dat ze met een verkeerde sensor reden
b) dat van dat contact heb ik dan gemist, maar ik geloof je,
c) heel sympathiek dat Red Bull nu voor het precedent gaat, maakt de straf niet minder terecht
d) hoezo heb ik zo snel mijn oordeel klaar? Ik oordeel gebaseerd op de feiten die wij als buitenstaander hebben. Als we al geen oordeel mogen hebben, omdat we inside info missen, zullen we dit forum dan maar opdoeken? Want er is geen enkele situatie waarvan wij alle info hebben. Botsing tussen twee coureurs? We hebben de telemetrische gegevens niet.

Het spreekt voor zich dat ik niet alle info heb, en als bij het beroep blijkt dat Red Bull wel degelijk gelijk heeft, dan zal je mij dat horen zeggen. Maar met de info die ik wél heb, kom ik er op dat de diskwalificatie terecht is. Wat ben je ook weer verschrikkelijk kinderachtig  dat ik nu weer word beschuldigd van het zo snel mijn oordeel klaar hebben, terwijl ik gewoon mijn mening baseer op de feiten die ik wél ken. Dat zijn ook de enige feiten die we in een discussie kunnen gebruiken en daar trek ik mijn eigen conclusies uit.

Uiteraard heeft Red Bull recht op een beroep, maar de manier waarop ze dat doen vind ik wel een beetje zeurderig. En die mening mag ik met argumentatie ook gewoon hebben, en die argumentatie heb ik ook meermaals gegeven in dit topic. Daar mag jij het mee oneens zijn, maar ik ga niet zeggen dat ik ze niet vind zeuren, omdat jij daardoor op je teentjes bent getrapt.

En jij bent wel de laatste persoon die het moet gaan hebben over welke termen ik wel en niet mag gebruiken in een discussie na meerdere mensen in meerdere discussies de afgelopen weken uit te hebben gemaakt voor partijdig, omdat ze die en die voorkeur zouden hebben. Wat een verschrikkelijke kleuter ben je ook eigenlijk. Dit was dan ook weer mijn laatste reactie op jou in dit topic.

Sabai

Hou het wel een beetje gezellig hé  ;). Respecteer ieder zijn mening en probeer niet persoonlijk te worden  :)

Perton

Ik probeer het, maar ik word er een beetje zat van dat ik er eerder in dit topic al van word beschuldigd dat ik anti-Red Bull ben (wat ik overigens ben, daar niet van) en daarom een bepaalde mening heb over de diskwalificatie. Grappig, want als ik Red Bull vervolgens in Het Grote Motoren-topic enorm loop te verdedigen en op te hemelen, maar daar hoor ik hem niet over. Overigens deed hij deze beschuldiging ook aan Maikel, die natuurlijk gewoon een redactielid is hier. Als ik dan vervolgens opnieuw te horen krijg 'dat ik mijn oordeel te snel' klaar heb, dan ben ik daar eerlijk gezegd best wel klaar mee.

En dit is niet de eerste keer dat Tuesday dit flikt, deed ie ook in het Schumacher-topic, dat iedereen die kritisch was een Schumacher-hater was, en zo is het nog wel een paar keer voorgekomen. Blijkbaar als je mening anders is dan die van Tuesday, ben je een hater, dan wel fanboy in zijn ogen. En daar kan ik persoonlijk heel slecht tegen.

Sorry dat ik het nu dan in het openbaar aankaart, ik had het namelijk al bij de redactie aangekaart. Geen idee of die daar nog iets mee hebben gedaan, maar zo ja, dan heeft Tuesday daar blijkbaar niets van geleerd. Hij moet echt eens leren open te staan voor de mening van een ander, in plaats van keer op keer met allerlei beschuldigen te komen.

Nogmaals, sorry aan de rest hier, maar ik word hier oprecht gewoon boos over. We zijn toch een stel volwassen mensen bij elkaar op een discussieforum, dan lijkt me juist dat je de mening van een ander respecteert. Maar misschien ben ik wel een te lief persoon en moet ik me juist wel vaker als een klootzak gedragen, ik weet het ook niet, maar ik vind het te triest voor woorden, dat ik geen mening over een onderwerp kan geven, zonder dat daar, direct of indirect, een beschuldiging op volgt.

Jozef

Je hoeft je anders ook helemaal niet zo beledigd te voelen als iemand vindt dat je je oordeel snel klaar hebt. Dat kun je toch bezwaarlijk een persoonlijke aanval noemen lijkt me...

Perton

#599
Als er wordt gezegd dat ik mijn oordeel snel klaar heb, heb ik daar ook niet zoveel moeite mee. Als er een dag, of twee dagen geleden nog tegen mij en anderen die dezelfde mening als ik hebben wordt gezegd dat we Red Bull-haters zijn, en dat niet de eerste keer is dat hij zulke beschuldigingen uit (niet alleen naar mij, ook naar andere forummers), dan ben ik er gewoon klaar mee.

Ik voel me ook niet beledigd of zo, ik vind het gewoon in en intriest dat iemand keer op keer met dit soort verwijten moet strooien op het moment dat iemand een mening heeft die hij niet deelt.

Stel je voor dat ik jou Mercedes-fanboi had genoemd tijdens onze discussie in het motorentopic, dan was de discussie toch gewoon al snel klaar geweest? En de eerste keer denk je misschien van: die Perton moet niet zo dom doen, de tweede keer denk je: nu mag die wel een keer ophouden met zijn domme beschuldigingen, en de derde keer denk je: ja, laat ook maar met die jongen.