Race 1: Rolex Australian GP

Gestart door T.Nuvolari, 07 maart 2014 - 12:23:42

« vorige - volgende »

Wie gaat de eerste race winnen?

Vettel
0 (0%)
Riccardo
0 (0%)
Hamilton
11 (42.3%)
Rosberg
7 (26.9%)
Raikkonen
2 (7.7%)
Alonso
2 (7.7%)
Grosjean
0 (0%)
Maldonado
0 (0%)
Massa
3 (11.5%)
Bottas
0 (0%)
Button
0 (0%)
Magnussen
0 (0%)
Hulkenberg
0 (0%)
Perez
1 (3.8%)

Totaal aantal stemmen: 20

Perton

Nee, ik heb wel wat beters te doen. Het lijkt me ook weinig relevant of ik heb gekeken of niet, ik zeg alleen dat het qua brandstof niet per se zoals vorig jaar hoeft te zijn, ook al gaan ze op hetzelfde punt over op zachte banden.

Maar dan nog weet ik niet waar je op baseert dat de auto's licht waren, behalve het feit dat ze net als vorig jaar na een half uur op zachte banden reden. Je maakt een aanname, net als ik in mijn vorige post deed.

Tuesday

Citaat van: Perton op 14 maart 2014 - 15:02:41
Nee, ik heb wel wat beters te doen. Het lijkt me ook weinig relevant of ik heb gekeken of niet, ik zeg alleen dat het qua brandstof niet per se zoals vorig jaar hoeft te zijn, ook al gaan ze op hetzelfde punt over op zachte banden.

Maar dan nog weet ik niet waar je op baseert dat de auto's licht waren, behalve het feit dat ze net als vorig jaar na een half uur op zachte banden reden. Je maakt een aanname, net als ik in mijn vorige post deed.
nou ja, als ik uit je post al op kan merken (of iig de indruk krijg) dat je niet hebt gekeken, dan lijkt het mij wel relevant. Ik heb wel gekeken en heb vorig jaar ook veel vrijdagtrainingen gezien en voor mij is het patroon overduidelijk.

Perton

En ik heb 7 jaar professioneel trainingen gekeken, omdat ik er verslag van moest doen, en even vaak gezien dat de vrijdag lang niet zo'n goede indicatie gaf als dat het wel zo was. Je punt is dus?

Tuesday

Citaat van: Perton op 14 maart 2014 - 15:16:15
En ik heb 7 jaar professioneel trainingen gekeken, omdat ik er verslag van moest doen, en even vaak gezien dat de vrijdag lang niet zo'n goede indicatie gaf als dat het wel zo was. Je punt is dus?
kijk je uberhaupt nog wel eens waar een discussie vandaan komt? ik geef aan dat dit een veel beter beeld vormt dan Bahrein omdat iedereen onder gelijke omstandigheden die tijden neer heeft gezet. De snelste tijden van vandaag zijn allemaal in een tijdsbestek van zo'n 10 minuten neergezet, halverwege de 2e training, op een enkeling na (oa Hamilton en Grosjean), op de zachte band. En daarna allemaal een racesimulatie. En zoals ik ook al aangaf zullen er hier en daar best wat kilootjes verschil zitten, dus meer dan een goede indicatie is het ook niet.

Perton

Chapeau, wil je een lolly?

We hebben een Button die zegt dat McLaren lang niet zo goed is als de tijden suggereren (kan een leugen van hem zijn), we hebben insiders uit de sport die nog steeds roepen dat Williams dé concurrent van Mercedes kan zijn (die kwamen niet verder dan de achtste plaats), we hebben een Red Bull gezien dat inderdaad snel gaat, maar met allerlei ongeteste onderdelen rijdt, dus we hebben nog 0,0 idee hoe dat zich in 305 kilometer gaat verhouden, en zo valt er over elk team wel een op- of aanmerking te maken. Daar hoef ik de training niet voor gezien te hebben.

Misschien wordt Mercedes-Ferrari-Red Bull-McLaren-Williams-Force India-STR-Sauber-Marussia-Lotus-Caterham inderdaad de uitslag, misschien ook niet. Ik heb geen idee. Dat merk ik zondag wel.

robbert

Citaat van: Tuesday op 14 maart 2014 - 14:22:54
Citaat van: Jozef op 14 maart 2014 - 11:40:13
De verschillen zijn een stuk kleiner dan verwacht. Maar het is vrijdag en de tijden zeggen dus nauwelijks meer dan de afgelopen wintertests. Het feit dat Mercedes 1-2 staat, laat de optie open dat ze nog meer in petto hebben maar geen zin hadden om dat te laten zien.

Ik heb heel veel zin in de kwalificatie morgen!
de tijden zeggen juist veel meer nu omdat iedereen onder vrijwel dezelfde omstandigheden met een lichte auto en nieuwe softs een tijd heeft gezet. Enkel Hamilton zette zijn tijd op een later tijdstip neer, wat mogelijk (een deel van) het verschil met Rosberg verklaart. Vooralsnog lijkt Mercedes een dikke halve seconde te pakken te hebben op Red Bull, iets minder in racepace. Ferrari lijkt qua 'racepace' toch wat tegen te vallen, al was daar misschien wat meer aan de hand omdat ze behoorlijk minder ronden reden dan de concurrentie. Maar goed, voor een heel seizoen is het idd nog veels te vroeg voor conclusies, maar dat Mercedes voor zondag en ook voor de komende races de grote favoriet is, da's nu wel duidelijk. Die kwalificatiesnelheid hadden ze vorig jaar natuurlijk ook al in de eerste helft, maar qua racepace lijkt het nu ook goed te zitten. Maar goed om te zien dat het allemaal zo dicht bij elkaar zit en dat RBR en Ferrari toch ruim in de top 10 zitten.
ja dat was al van in de testen te zien dat mercedes de betere wagen zal hebben

Tuesday

Citaat van: Perton op 14 maart 2014 - 15:29:34
Chapeau, wil je een lolly?

We hebben een Button die zegt dat McLaren lang niet zo goed is als de tijden suggereren (kan een leugen van hem zijn), we hebben insiders uit de sport die nog steeds roepen dat Williams dé concurrent van Mercedes kan zijn (die kwamen niet verder dan de achtste plaats), we hebben een Red Bull gezien dat inderdaad snel gaat, maar met allerlei ongeteste onderdelen rijdt, dus we hebben nog 0,0 idee hoe dat zich in 305 kilometer gaat verhouden, en zo valt er over elk team wel een op- of aanmerking te maken. Daar hoef ik de training niet voor gezien te hebben.

Misschien wordt Mercedes-Ferrari-Red Bull-McLaren-Williams-Force India-STR-Sauber-Marussia-Lotus-Caterham inderdaad de uitslag, misschien ook niet. Ik heb geen idee. Dat merk ik zondag wel.
Ik heb het toch ook alleen over tijden?? (kijk wederom waar de discussie vandaan komt). Red Bull kan idd nog allerlei problemen krijgen en ik moet ook nog maar zien of ze uberhaupt punten gaan pakken. Wat betreft Williams, we zullen zien waar ze morgen staan, ik zie ze de top 5 niet halen.
Maar goed, ik ben jouw arrogante houding meer dan zat en ga geen discussies meer met jou aan. Lijkt me voor andere lezers en posters wel zo prettig.

Perton

Jozef begon met de stelling dat de tijden weinig zeggen, waarop jij reageerde dat ze wel degelijk wat zeiden, om nu aan te komen met dat het nog inderdaad onzeker is waar sommige teams daadwerkelijk staan in de races. Dus we zijn weer terug bij af: tijden zeggen inderdaad vrij weinig, behalve wellicht over de kwalificatie.

Dus ik kijk heel goed waar de discussie vandaan komt, en dat is de stelling dat tijden maar weinig zeggen. Tijden zouden wat zeggen als je naar aanleiding van vandaag zou kunnen zeggen wat min of meer de krachtsverhoudingen in de race zullen zijn. En dat kan jij blijkbaar ook nog niet, dus ik snap na meerdere posts nog steeds niet goed welk punt je nou precies probeert te maken met dat de tijden wel wat zouden zeggen.

Heeft vrij weinig met arrogantie te maken. Misschien ben ik gewoon wel een heel erg domme jongen die het allemaal niet zo goed snapt in deze wereld. Ik sluit geen enkele mogelijkheid uit.

Tuesday

Citaat van: Perton op 14 maart 2014 - 15:56:49
Jozef begon met de stelling dat de tijden weinig zeggen, waarop jij reageerde dat ze wel degelijk wat zeiden, om nu aan te komen met dat het nog inderdaad onzeker is waar sommige teams daadwerkelijk staan in de races. Dus we zijn weer terug bij af: tijden zeggen inderdaad vrij weinig, behalve wellicht over de kwalificatie.

Dus ik kijk heel goed waar de discussie vandaan komt, en dat is de stelling dat tijden maar weinig zeggen. Tijden zouden wat zeggen als je naar aanleiding van vandaag zou kunnen zeggen wat min of meer de krachtsverhoudingen in de race zullen zijn. En dat kan jij blijkbaar ook nog niet, dus ik snap na meerdere posts nog steeds niet goed welk punt je nou precies probeert te maken met dat de tijden wel wat zouden zeggen.

Heeft vrij weinig met arrogantie te maken. Misschien ben ik gewoon wel een heel erg domme jongen die het allemaal niet zo goed snapt in deze wereld. Ik sluit geen enkele mogelijkheid uit.
ze hebben ook allemaal een racesimulatie gedaan van bijna 3 kwartier. Dus ook van de racepace is er een indicatie. Een lijst met rondetijden kun je wel terugvinden op internet. Betrouwbaarheid is een heel ander verhaal, ik heb nog nooit een uitvaller juist voorspeld, dus daar waag ik me nu ook zeker niet aan.
Wat betreft arrogantie; kijk ff naar de eerste zin van je vorige post. En da's niet de eerste keer dat je zo a-sociaal op mij reageert. Ik ben er nu definitief klaar mee iig! Zal lastig worden, maar desnoods trek ik me wel van het forum terug.

Sphinx

Ik ken Perton al van een paar forums terug, en hoewel zijn uitspraak wat scherp is, snijdt het wel hout. Vorig jaar én het jaar daarvoor waren er vooral kleinschaliger wijzigingen. Het is noge niet voorgekomen dat allerlei ingrijpende wijzigingen tegelijk werden ondernomen. En als F1-teams ergens goed in zijn, is het wel "sandbagging". Alleen het uiterste minimum in trainingen laten zien, niet teveel opvallen. Helemaal nu iedereen zijn simulaties en programma's af te werken had.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Wings

Citaat van: Jozef op 14 maart 2014 - 11:40:13
De verschillen zijn een stuk kleiner dan verwacht. Maar het is vrijdag en de tijden zeggen dus nauwelijks meer dan de afgelopen wintertests. Het feit dat Mercedes 1-2 staat, laat de optie open dat ze nog meer in petto hebben maar geen zin hadden om dat te laten zien.

Als tijden niks meer zeggen kan je niet zeggen of ze wat zeggen. Want het zegt weinig dus ook of het wat zegt. Snappie? ;D ;D

CitaatIk heb heel veel zin in de kwalificatie morgen!

Me 2.

Wings

Citaat van: Sphinx op 14 maart 2014 - 16:30:36
Vorig jaar én het jaar daarvoor waren er vooral kleinschaliger wijzigingen. Het is noge niet voorgekomen dat allerlei ingrijpende wijzigingen tegelijk werden ondernomen. En als F1-teams ergens goed in zijn, is het wel "sandbagging". Alleen het uiterste minimum in trainingen laten zien, niet teveel opvallen. Helemaal nu iedereen zijn simulaties en programma's af te werken had.

Waarom zouden ze? Als je eindeloos kunt testen en dingen uitproberen is er ruimte om zand in de ogen van de concurrenten te strooien maar naar mijn idee is de situatie nu zo dat de rijtijd die er is maximaal benut 'moet' worden. Ik geloof niet dat er teams zijn die sandbaggen en niet -bewust- het achterste van hun tong laten zien.

Tuesday

Citaat van: Sphinx op 14 maart 2014 - 16:30:36
Ik ken Perton al van een paar forums terug, en hoewel zijn uitspraak wat scherp is, snijdt het wel hout. Vorig jaar én het jaar daarvoor waren er vooral kleinschaliger wijzigingen. Het is noge niet voorgekomen dat allerlei ingrijpende wijzigingen tegelijk werden ondernomen. En als F1-teams ergens goed in zijn, is het wel "sandbagging". Alleen het uiterste minimum in trainingen laten zien, niet teveel opvallen. Helemaal nu iedereen zijn simulaties en programma's af te werken had.
juist tijdens het testen hadden ze allemaal verschillende programma's en verschillende omstandigheden waaronder ze hun snelle rondjes reden. Nu deed iedereen vrijwel hetzelfde, waarbij idd de gewichten niet bekend zijn. Maar als je een 1e stint van een race gaat simuleren (op de zachte 'kwalificatieband'), zoals iedereen leek te doen, dan doe je dat doorgaans met een volle tank. En die snelle ronde die ze daarvoor doen is altijd met een lichte auto, waarbij er best wat verschil in gewicht kan zitten, maar veel zal dat niet zijn. Ik zeg ook niet dat de grid voor morgen al vast staat, ik zeg alleen dat ik dit een veel betere indicatie vind als Bahrein, juist omdat teams wel dezelfde programma's af werkten, afgezien van Lotus en Caterham uiteraard. Ik vind het zelf niet zo'n gewaagde uitspraak dat nu zondag steeds dichterbij komt de verhoudingen steeds duidelijker zichtbaar worden. Sandbaggen is iets dat tijdens wintertesten volgens mij meer gebeurd dan tijdens vrije trainingen. Uiteraard zal het morgen nog wat harder gaan, maar meestal maken alle teams die stap wel, waardoor de verhoudingen niet veel veranderen. Maar goed, t is mijn theorie maar hè, jullie hoeven dat echt niet voor waarheid aan te nemen.

Niels_

Maldonado: "Ik ben helemaal klaar voor morgen." ;D

Perton

Nuja hij heeft zich niet hoeven inspannen vandaag, dus in dat opzicht is ie morgen fitter dan de concurrentie.