Ferrari in 2014

Gestart door Tuesday, 02 maart 2014 - 13:26:26

« vorige - volgende »

Op welke plek finisht de eerste Ferrari in Melbourne?

P1
Podium
Top 5
Top 10
Buiten de punten/halen de finish niet

Jehoentelaar

Uiteraard, maar voor dit jaar was het als constructeur een naam uit het verre verleden. Dat de naam Mercedes vervolgens in bijna elke andere denkbare discipline voorkomt, is denk ik niet enorm van belang.

0634

Overigens is die Ferrari wel stevig hoor. Na dat contact zou ik gezworen hebben dat Alonso ergens schade zou moeten hebben, maar niks daarvan.

http://www.f1fanatic.co.uk/2014/04/20/alonso-lucky-finish-contact-massa/

Mol gaf overigens Alonso snel de schuld maar vond ik wel meevallen. Stuurde niet naar Massa toe maar recht vooruit. Daardoor werd Massa wel geknepen, maar het is net zo goed Massa's verantwoording om te liften als Alonso's verantwoording om iets meer ruimte te gunnen. Gewoon een startongevalletje.

Kootje

Mwah .... ben het wel met Mol eens dat Alonso de schuldige is, als je dan toch 'n schuldige aan moet wijzen. Hij stuurde dan wel niet in op Massa, al leek dat initieel wel zo, maar hij was wel degene die het gat dichtkneep. Prima als dat gat er nog is, maar dat gat was ondertussen al opgevuld door Massa en dan kun je dus niet meer knijpen. Ik denk alleen niet dat Alonso Massa daar gezien heeft, dus een halszaak wil ik er nu ook weer niet van maken. Uiteindelijk is het idd niet meer dan 'n startincidentje, maar wel eentje waar Massa 100% vrijuit ingaat.

0634

Dat vind ik dus niet. Vooropgesteld: inderdaad een startongeval, maar het gebeurd wel voor de neus van Massa. Hij is degene met het overzicht en Alonso week niet van zijn lijn. Had Alonso dat wel gedaan had Massa niet kunnen anticiperen, nu wel. Hij ziet namelijk dat het gat gaat verdwijnen. Dan kan Massa zelf ook liften. Maar inderdaad: geen halszaak van maken.

Perton

Massa moet niet als een wilde stier in een keer een ruk aan zijn stuur geven en plotseling twee, drie meter naar links rijden. Logisch dat Alonso hem daar vervolgens niet verwacht. Op onboard is dan vervolgens wel te zien dat Alonso lichtjes naar rechts stuurt, waardoor dat kleine gat dat er tussen hem en Vettel dichtgaat, en toen kwam de botsing. Maar ik zie oprecht niet hoe Massa hier 100% vrijuit gaat. Hij zit rechtsachter Ricciardo, geeft een ruk aan het stuur en duikt in het kleine gat tussen Vettel en Alonso, die helemaal links van Ricciardo rijden. Je moet als Alonso wel een complete waarzegger zijn wil je dat aan zien komen van Massa.

Ik ben ook van mening dat het gewoon een startincident is, dikke YOLO verder, en allicht had Alonso het gat iets meer open kunnen laten, maar Massa deed wel een  Maldonadootje in mijn ogen.

Kootje

Hoezo deed Massa daar iets fout dan? Het gat was er op het moment dat hij 'm er instuurde. Hij zat al volledig naast Alonso en Ricciardo op het moment dat Alonso naar binnen knijpt. Ricciardo ziet hem wel en blijft op z'n plek, Alonso ziet hem niet en raakt hem. Race-incident, meer niet. Maar never nooit niet Massa's fout hoor, laat staan 'n Maldonadootje.

Tuesday

Citaat van: Kootje op 21 april 2014 - 11:38:57
Hoezo deed Massa daar iets fout dan? Het gat was er op het moment dat hij 'm er instuurde. Hij zat al volledig naast Alonso en Ricciardo op het moment dat Alonso naar binnen knijpt. Ricciardo ziet hem wel en blijft op z'n plek, Alonso ziet hem niet en raakt hem. Race-incident, meer niet. Maar never nooit niet Massa's fout hoor.
helemaal mee eens. Als je een schuldige aan moet wijzen is het Alonso, maar vooral gewoon een race/start incident.

0634

Massa was m.i. degene die het als enige had kunnen voorkomen. Had gewoon kunnen liften want het gebeurd voor zijn neus. Alonso had dat overzicht niet gezien zijn positie.

Maar hé: in de drukte van de start valt het niemand echt kwalijk te nemen. Startongeval.

Perton

Oké, Maldonadootje was wat overdreven, maar ik vond de ruk aan het stuur van Massa nergens voor nodig. Op het moment dat hij dat deed, riep ik al: "Dit gaat mis". Of eigenlijk riep ik het niet, want ik was alleen thuis, maar je snapt mijn punt. Bij zo'n actie ben je dan compleet afhankelijk van of andere coureurs je wel daadwerkelijk zien, wat ditmaal niet het geval was.

Laat ik het dan anders verwoorden: het was niet zozeer de fout van Massa, maar hij nam wat mij betreft wel een dusdanig risico waarvan ik vind dat het onnodig om dat risico bij de start te nemen.

Wings

Gelukkig dat er nog risico wordt genomen. Daarom is een start ook altijd spannend. Je weet nooit wie fractioneel later remt of ergens een gat induikt. Als alles altijd van een lei dakje zou gaan en niemand wat probeert zou de start niet het meest spannende element zijn van de race.

Tuesday

#235
Citaat van: Perton op 21 april 2014 - 11:46:04
Oké, Maldonadootje was wat overdreven, maar ik vond de ruk aan het stuur van Massa nergens voor nodig. Op het moment dat hij dat deed, riep ik al: "Dit gaat mis". Of eigenlijk riep ik het niet, want ik was alleen thuis, maar je snapt mijn punt. Bij zo'n actie ben je dan compleet afhankelijk van of andere coureurs je wel daadwerkelijk zien, wat ditmaal niet het geval was.

Laat ik het dan anders verwoorden: het was niet zozeer de fout van Massa, maar hij nam wat mij betreft wel een dusdanig risico waarvan ik vind dat het onnodig om dat risico bij de start te nemen.
het is toch echt Alonso die naar rechts stuurt. Daarvoor had Massa een rare swieper, maar dat was ruim voor dit incident en staat daar ook los van
(Brundle zegt op het einde ook, there might have been a bit of turning right there from Alonso)
(vanuit de onboard van Massa lijkt het duidelijk de fout van Alonso, vanuit de onboard van Alonso lijkt het de fout van Massa. In andere camera positie's zie ik toch Alonso iets naar rechts gaan. Ik kan er iig niks anders van maken

Kootje

Citaat van: Jeroen op 21 april 2014 - 11:42:37
Massa was m.i. degene die het als enige had kunnen voorkomen. Had gewoon kunnen liften want het gebeurd voor zijn neus.

Toch vreemd dat iets wat vóór z'n neus gebeurde, schade aan z'n achterwiel opleverde. ::)


CitaatAlonso had dat overzicht niet gezien zijn positie.

Als je van rijbaan veranderd, wat Alonso in zekere zin deed, dan moet je naast je kijken. Zeker tijdens de start weet je dat ieder gaatje elk moment opgevuld kan worden en goed om je heen kijken daarom nog belangrijker is. 


CitaatMaar hé: in de drukte van de start valt het niemand echt kwalijk te nemen. Startongeval.

Idd, startongeval en ik neem Alonso ook absoluut niets kwalijk. Maar ... als ik toch iemand iets kwalijk moet nemen, dan kan dat niemand anders zijn dan Alonso.

Perton

Ik klaag er ook verder niet over, maar als een risico misgaat, moet dat ook gezegd kunnen worden.

@Kootje... Mjah ik zie dat Alonso al bezig is met naar rechts sturen, kan Massa ook gewoon op anticiperen. Al lijkt het op dat overview-standpunt dat ie op het laatst nog een klein extra tikje geeft, maar daar kan ik me in vergissen. Dan houd ik het op 50/50 schuld.

Tuesday

Citaat van: Perton op 21 april 2014 - 11:58:08
Ik klaag er ook verder niet over, maar als een risico misgaat, moet dat ook gezegd kunnen worden.

@Kootje... Mjah ik zie dat Alonso al bezig is met naar rechts sturen, kan Massa ook gewoon op anticiperen. Al lijkt het op dat overview-standpunt dat ie op het laatst nog een klein extra tikje geeft, maar daar kan ik me in vergissen. Dan houd ik het op 50/50 schuld.
Massa kan geen kant op en Alonso kan ook gewoon stoppen met naar rechts gaan hoor ;)

Wings

Citaat van: Perton op 21 april 2014 - 11:58:08
Ik klaag er ook verder niet over, maar als een risico misgaat, moet dat ook gezegd kunnen worden.

Tussen opmerken en herhaaldelijk bespreken zit een groot verschil. Bovendien gaat Alonso ook niet vrijuit als je per sé een schuldige wilt aanwijzen. Dat verzandt het in een die is zoveel procent schuld en de ander zoveel procent. Daarom zeg ik: raceincident! Keep it simpel.