Ferrari in 2014

Gestart door Tuesday, 02 maart 2014 - 13:26:26

« vorige - volgende »

Op welke plek finisht de eerste Ferrari in Melbourne?

P1
Podium
Top 5
Top 10
Buiten de punten/halen de finish niet

Jozef

Citaat van: Keijmel op 16 april 2014 - 20:36:31
Zolang er bij Ferrari een Italiaan aan het roer staat wordt het helemaal niets.
Italiaan staat synoniem voor chaos!
En wat doet di Montezemolo; hij verruilt de ene Italiaan voor een andere, ik snap er niets van.
Di Montezemolo weet toch ook dat de personen die verantwoordelijk waren voor de meest succesvolle periode van de afgelopen veertig jaar géén Italianen waren?
Mannen als Ross Brawn en Jean Todt hebben ze daar nodig...

Als je deze uitspraak als publiek persoon zou doen, zouden ze je vervolgen wegens racisme. En het is ook echt onzin...

0634

Citaat van: Keijmel op 16 april 2014 - 20:36:31
Zolang er bij Ferrari een Italiaan aan het roer staat wordt het helemaal niets.
Italiaan staat synoniem voor chaos!


Het team is opgebouwd door een Italiaan. Flavio Briatore is een Italiaan. Een paar van de grootste en meest succesvolle voetbalclubs zijn Italiaans. En zijn zat grote bedrijven die gerund worden door Italianen. Ik hoor wel vaker wat je zegt, maar er zijn ook genoeg voorbeelden die het tegendeel bewijzen.

Figge

#182
Ferrari is een geval apart naar mijn idee. De huidige regels zijn niet geschikt voor de organisatie structuur van dit team. Ferrari is als raceteam te groot en daarmee te bureaucratisch. Ferrari is daarmee een team dat succesvol is in geval van een tijdperk van evolutie, niet van revolutie. Dat is volgens mij altijd al zo geweest. Ze hebben ook alle faciliteiten daarop ingericht. Het testverbod is hen logischerwijze dan ook een doorn in het oog, met een prive circuit in de achtertuin. Ze hebben de middelen om bijna dagelijks een GP afstand te testen, maar kunnen niets doen. Voor het team is het dus gokken of de gekozen ontwikkelrichting de juiste is. Pas op de vrijdagen tijdens de GP weekenden merken ze nu of ze de goede kant op zijn gegaan. Of niet.
Misschien is het ook wel nodig om iemand als teambaas neer te zetten die als "projectopdracht" krijgt om de organisatiestructuur van het raceteam aan te passen. Zodat het team meer een structuur krijgt voor deze tijd in F1. Misschien is Marco wel een uitstekende verandermanager. En dat is juist wat ik denk dat Ferrari nodig heeft. Als je zo'n traject ingaat, dan is dit het moment om het te doen. 2014 is zo'n beetje over voordat het is begonnen. Misschien gaan er nog wel meer koppen rollen boven in het team. Ze hebben nu én Pat Fry, én Rory Byrne én James Allison. Tuurlijk, allemaal met hun eigen gedefinieerde rol, maar dat is te gelijk ook de achilleshiel van dit team. Denk ik.
Het is namelijk volslagen onzinnig om te denken dat als je hetzelfde blijft doen als altijd, alleen met andere mensen, er iets zal veranderen.
Ik als Ferrari met gepaste belangstelling volgen dit jaar. Niet voor de resultaten op de baan, maar voor het gerommel daarnaast. 

Jozef

Rory Byrne heeft volgens mij niet echt een officiële rol in het team, dus die loopt echt niet in de weg.

Allison en Fry hebben wel gelijkaardige posities en dan loopt Nicholas Tombazis er ook nog rond als hoofdontwerper. Naast/boven Tombazis kun je iemand zetten die het technisch management van het ontwerpproces regelt (een auto wordt namelijk niet ontworpen door één man maar door tientallen). Dus dat is een plek voor Fry of Allison (ik zou zeggen Fry), maar ik heb geen idee wat de ander dan eigenlijk doet...

Figge

Citaat van: Jozef op 17 april 2014 - 16:28:23
Rory Byrne heeft volgens mij niet echt een officiële rol in het team, dus die loopt echt niet in de weg.

Allison en Fry hebben wel gelijkaardige posities en dan loopt Nicholas Tombazis er ook nog rond als hoofdontwerper. Naast/boven Tombazis kun je iemand zetten die het technisch management van het ontwerpproces regelt (een auto wordt namelijk niet ontworpen door één man maar door tientallen). Dus dat is een plek voor Fry of Allison (ik zou zeggen Fry), maar ik heb geen idee wat de ander dan eigenlijk doet...

Exact wat jij nu zegt is het probleem wat ik bedoel. Het zit allemaal onnodig in ingewikkeld in elkaar. Te veel machthebbenden, die allemaal hetzelfde willen, maar mogelijk door hun positie en ambitie niet de juiste resultaten leveren die je van ze mag verwachten. Namelijk een winnende auto bouwen. Deze namen zijn geen pannekoekenbakkers en hebben eerder wel winnende auto's gebouwd. Aan hen ligt het dus niet, net als aan de rijders. Kimi heeft nota bene vorig jaar nog gewonnen in een auto van Allison. Maar desondanks hebben ze het slechtste jaar sinds hoelang? Geen idee eigenlijk. Lang in ieder geval. Het zou zomaar kunnen dat ze een "McLaren in 2013" jaar tegemoet gaan. Misschien moeten ze nog wat ego's aan de top "laten gaan".

De stragegie was misschien, als wij het zelf geen goede wagens meer kunnen bouwen, dan kopen we de mannen die het wel kunnen, al is het maar dat ze zo min mogelijk bij de concurrentie werken :P

Jozef

Dat laatste was de strategie van Mercedes en die werpt dus nu zijn vruchten af. Die hebben echt een hele waslijst aan sleutelfiguren bij andere teams weggeplukt (Lowe, Costa, Willis, Wolff, Bob Bell (is alweer weg) en dan vergeet ik er waarschijnlijk nog een paar).

Maar bij Mercedes zijn ze er volgens mij wel in geslaagd om hier een duidelijke structuur in aan te brengen. En ja, daarvoor heb je iemand aan de top nodig die doortastende beslissingen neemt die door iedereen gedragen worden. Ik kan me voorstellen dat Domenicali niet (meer) die persoon was.

Helemaal goed zicht hebben we daarop echter nog niet. Allison is pas in juli vorig jaar aangekomen en toen stonden de grote lijnen voor 2014 ongetwijfeld al uitgetekend. Ferrari lijkt in ieder geval nu toch betere kaarten in handen te hebben met het oog op 2015 en verder. Domenicali laat in elk geval geen complete puinhoop achter.

Maikel0230

Daar heb je wel een punt, wat hij achterlaat kan je nu moeilijk een zooitje ongeregeld noemen. Allison, Fry... toch competent volk dacht ik zo.

Alleen kan OCD het niet laten je erop te wijzen dat Costa ontslagen werd bij Ferrari en niet weggelokt. ;)

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Jozef

I don't know, het officiële bericht was daar dat beide partijen het onderling eens waren de samenwerking te stoppen. Hij mocht dan de rest van 2011 nergens meer werken maar 2 maanden na zijn vertrek bij Ferrari werd zijn aanstelling bij Mercedes al aangekondigd. Dus het lijkt er niet op dat Mercedes hem weggekocht heeft, maar het ging in elk geval wel snel. En je kunt het ook zo bekijken: als hij niet bij Mercedes was begonnen, had een ander team hem wel opgeraapt. Dus dan heeft Mercedes alsnog iets goed gedaan om Costa over te halen.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 17 april 2014 - 17:55:02
Dat laatste was de strategie van Mercedes en die werpt dus nu zijn vruchten af. Die hebben echt een hele waslijst aan sleutelfiguren bij andere teams weggeplukt (Lowe, Costa, Willis, Wolff, Bob Bell (is alweer weg) en dan vergeet ik er waarschijnlijk nog een paar).

Maar bij Mercedes zijn ze er volgens mij wel in geslaagd om hier een duidelijke structuur in aan te brengen. En ja, daarvoor heb je iemand aan de top nodig die doortastende beslissingen neemt die door iedereen gedragen worden. Ik kan me voorstellen dat Domenicali niet (meer) die persoon was.

Helemaal goed zicht hebben we daarop echter nog niet. Allison is pas in juli vorig jaar aangekomen en toen stonden de grote lijnen voor 2014 ongetwijfeld al uitgetekend. Ferrari lijkt in ieder geval nu toch betere kaarten in handen te hebben met het oog op 2015 en verder. Domenicali laat in elk geval geen complete puinhoop achter.
maar gooi een Mercedes motor in de Red bull en ze staan er nog achter (denk ik). Uiteraard zullen die versterkingen geholpen hebben, maar de echte winst ligt bij de motor (als fabrieksteam)
En de motor lijkt mij vooralsnog ook Ferrari's grootste zorg. Nog meer als Renault.

0634

Nou... de Red Bull is als wagen volgens mij helemaal niet zo slecht. OP de bochtige delen scoren ze ook erg goed.

Figge

Citaat van: Jozef op 17 april 2014 - 17:55:02
Dat laatste was de strategie van Mercedes en die werpt dus nu zijn vruchten af. Die hebben echt een hele waslijst aan sleutelfiguren bij andere teams weggeplukt (Lowe, Costa, Willis, Wolff, Bob Bell (is alweer weg) en dan vergeet ik er waarschijnlijk nog een paar).

Maar bij Mercedes zijn ze er volgens mij wel in geslaagd om hier een duidelijke structuur in aan te brengen. En ja, daarvoor heb je iemand aan de top nodig die doortastende beslissingen neemt die door iedereen gedragen worden. Ik kan me voorstellen dat Domenicali niet (meer) die persoon was.

Helemaal goed zicht hebben we daarop echter nog niet. Allison is pas in juli vorig jaar aangekomen en toen stonden de grote lijnen voor 2014 ongetwijfeld al uitgetekend. Ferrari lijkt in ieder geval nu toch betere kaarten in handen te hebben met het oog op 2015 en verder. Domenicali laat in elk geval geen complete puinhoop achter.

Voor 2015 zou het zomeer stukken beter kunnen gaan. Ze hebben de juiste mensen en rijders. Maar het zou mij uiteindelijk niet verbazen als we een prachtig silly season voorgeschoteld krijgen. Het zou mij namelijk niets verbazen Alonso alle veranderingen niet meer trekt en met andere teams in gesprek gaat. Hij wil nu toch echt wel eens die 3e wereldtitel op zijn naam. En de tijd begint te tikken voor hem. En instappen bij een ander team gaat hem doorgaans heel goed af. Mclaren en Ferrari in de laatste race de titel verliezen. Rentree bij Renault de sterkste 2e seizoenshelft van het hele veld.
Als ik Alonso was zou ik het wel weten. Ik zou op onderzoek gaan. Misschien heeft Vettel na dit seizoen wel een nieuwe uitdaging nodig, als Daniel net zo goed als hem blijkt. Ach hoe het ook zal verlopen. 2014 is een boeiend jaar bij Ferrari.

robbert

ja ik denk ook dat alonso zijn geduld zal verliezen en vertrekken, als het niet betert bij ferrari. Hij gaf vorig seizoen al een paar keer te kennen dat hij niet meer tevreden was bij ferrari. Alé toch niet met zoveel woorden, als de grote baas van ferrari erbij stond

Jehoentelaar

Vettel wil sowieso eens voor Ferrari rijden, dus vroeg of laat komt daar een plek vrij. Zie het Red Bull alleen niet doen om Alonso aan te trekken gezien hun hele opleidingsprogramma (er vanuit gaande dat Ricciardo zijn stijgende lijn blijft vasthouden).

robbert

Maar Vettel wil ook winnen, dus ik denk niet dat hij nog zo graag naar ferrari gaat om in de middennoot te rijden. Ik denk dat ferrari eerst weer bij de top zal moeten horen eer ze een toprijder kunnen krijgen

Kootje

Citaat van: robbert op 18 april 2014 - 12:00:35
Maar Vettel wil ook winnen, dus ik denk niet dat hij nog zo graag naar ferrari gaat om in de middennoot te rijden. Ik denk dat ferrari eerst weer bij de top zal moeten horen eer ze een toprijder kunnen krijgen

En waarom niet? Vettel heeft al zoveel gewonnen dat hij het best als 'n uitdaging kan zien om Ferrari weer naar de top te brengen. Schumacher deed ooit hetzelfde. Die ging ook naar 'n kwakkelend Ferrari en had daar 5 jaar nodig om weer kampioen te worden. Ferrari is sowieso zijn droom en hij heeft niets meer te bewijzen, dus ik zou dit zeker niet uitsluiten. De magische aantrekkingskracht van Ferrari zou best sterker kunnen zijn dan zijn eerzucht.