Ferrari in 2014

Gestart door Tuesday, 02 maart 2014 - 13:26:26

« vorige - volgende »

Op welke plek finisht de eerste Ferrari in Melbourne?

P1
Podium
Top 5
Top 10
Buiten de punten/halen de finish niet

robbert

ja, gerard berger is al de 3de naam die passeert. Dat wil zeggen dat men het zelf nog niet weet. Wie weet, blijft die nieuwe gewoon. Afwachten is de boodschap

Wings

Citaat van: Jozef op 15 april 2014 - 02:12:11
Iedereen die de tweede plaatsen in het WK aan elkaar rijgt, doet het wel prima. Ja, ook als je Ferrari bent. Uiteindelijk moet het ook gewoon meezitten om kampioen te worden. Zoals opgemerkt in onze 'wat als'-discussie had Ferrari net zo goed 2 titels kunnen pakken in de laatste 4 jaar. Ik vind het zo gemakkelijk om Domenicali weg te zetten als een oetlul ömdat hij nooit wat gewonnen heeft".

Die twee 'bijna-titels' schrijf ik meer het kennen en kunnen van Alonso toe dan aan Ferrari. Wat mij het meest heeft gestoord is dat Ferrari al jaren niet kan bijkomen/groeien tijdens het seizoen en zelfs verder achterop raakt. Daar kan je één keer intrappen als team, nou oké, een tweede keer is ook niet onoverkomelijk maar als je 4-5 jaren achtereenvolgend gedurende het raceseizoen verder achterop raakt mag je je toch afvragen of het niet bij het bovenste orgaan misgaat. Van een Domenicali mag je toch verwachten dat hij het lek binnen afzienbare tijd bovenkrijgt en instaat is het team verder omhoog te helpen?

Perton

Dat is inderdaad waarom ik het snap dat Domenicali zijn baan kwijt is. Ferrari heeft gewoon steevast het probleem dat ze een auto introduceren die het gewoon net niet blijkt te zijn. Het ene jaar (bijvoorbeeld een 2012) komen ze qua resultaten nog wel een beetje mee, het andere jaar wat minder en uiteindelijk pakken ze op de een of andere manier nog wel het vice-kampioenschap, maar daar draait het bij dat team niet om. Slecht zijn de resultaten ook niet per se. Ik bedoel, Alonso is drie van de vier keer vice-kampioen geworden. Maar niet slecht is wat anders dan top.

Ik herinner me nog een discussie in het GP2-topic waarin een beetje verontwaardigd werd gereageerd toen ik stelde dat ART een slecht seizoen had gedraaid in 2013 en er een beetje de angst was dat ze misschien steeds meer zouden afglijden (gelukkig heeft Vandoorne al aangetoond dat dat niet het geval is). De verontwaardiging was er omdat Calado vorig jaar op papier nog wel meedeed om de titel. En een ander voorbeeld buiten de racerij is natuurlijk Manchester United. Het is natuurlijk van den zotte dat je na bijna 30 jaar Ferguson een nieuw tijdperk ingaat en de nieuwe coach vervolgens na één jaar de deur wordt gewezen (hoewel dat natuurlijk nog niet officieel is). Maar zo werkt topsport.

Ik vind het jammer voor Domenicali en hij heeft prestaties geleverd waar 80% van de grid jaloers op mag zijn. Maar het gaat Ferrari niet om die prestaties.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 14 april 2014 - 22:28:36
Citaat van: Tuesday op 14 april 2014 - 20:25:48
Tja, het lijkt een beetje lood om oud ijzer. Dat ze afscheid gingen nemen van Domenicali zat er wel aan te komen natuurlijk, en had misschien al veel eerder moeten gebeuren. Op zich een prima teambaas en een symphatieke kerel, maar het was het toch steeds 'net niet'. Een echte topteambaas kan daar misschien 'net wel' van maken al moet het soms ook gewoon ff meezitten.

Op basis van wat vind jij Domenicali een prima teambaas dan (serieuze vraag)?
ik hield de omschrijving expres wat vaag om deze discussie (na vorige week) niet weer te hoeven voeren. 'Op zich een prima teambaas', daar kun je heel wat kanten mee op. Alleen al het feit dat Ferrari m de kans geeft en hij het 6 jaar heeft volgehouden, geeft alleen aan dat ie geen koekenbakker is. Verder valt er idd over te discussiëren, dan moet je je ook afvragen hoe goed RBR was etc.

0634

Sja, hoe je het ook wend of keert, als een manager in het bedrijfsleven in zo'n lange periode zijn doelstellingen niet haalt, valt het doek voor hem ook. Domenicali's ontslag is i.m.o. ook een logische stap.

Of de keuze van  zijn opvolger ook een logische is, zal nog even moeten blijken. Ik heb in ieder geval geen enkel idee.

Jozef

Citaat van: Wings op 15 april 2014 - 17:24:16
Citaat van: Jozef op 15 april 2014 - 02:12:11
Iedereen die de tweede plaatsen in het WK aan elkaar rijgt, doet het wel prima. Ja, ook als je Ferrari bent. Uiteindelijk moet het ook gewoon meezitten om kampioen te worden. Zoals opgemerkt in onze 'wat als'-discussie had Ferrari net zo goed 2 titels kunnen pakken in de laatste 4 jaar. Ik vind het zo gemakkelijk om Domenicali weg te zetten als een oetlul ömdat hij nooit wat gewonnen heeft".

Die twee 'bijna-titels' schrijf ik meer het kennen en kunnen van Alonso toe dan aan Ferrari. Wat mij het meest heeft gestoord is dat Ferrari al jaren niet kan bijkomen/groeien tijdens het seizoen en zelfs verder achterop raakt. Daar kan je één keer intrappen als team, nou oké, een tweede keer is ook niet onoverkomelijk maar als je 4-5 jaren achtereenvolgend gedurende het raceseizoen verder achterop raakt mag je je toch afvragen of het niet bij het bovenste orgaan misgaat. Van een Domenicali mag je toch verwachten dat hij het lek binnen afzienbare tijd bovenkrijgt en instaat is het team verder omhoog te helpen?

Voorlopig wijst alles erop dat dat probleem gevonden en opgelost is (windtunnel). Dat ze in Bahrein niet mee konden, valt m.i. vooral te wijten aan de lay-out van dat circuit, waar je met een betere motor een enorm voordeel hebt. Het lijkt me dan ook niet dat dit de reden is waarom Domenicali is moeten opstappen; wel dat ze weer de seizoensstart hebben gemist.

En bij mijn weten is Alonso lid van Ferrari dus hoe dat een argument tegen Domenicali kan zijn (als het al waar is), snap ik niet goed.

Jozef

Citaat van: Jeroen op 15 april 2014 - 06:57:17
Mwah, natuurlijk kan Domenicali wel wat, want hij heeft heel veel functies doorlopen en zich opgewerkt tot teambaas. Dan ben je inderdaad geen pannekoek. Tevens ben ik het met je eens dat het soms ook een beetje moet meezitten.

Maar wat er wel (m.i.) geconstateerd moet worden is dat er een teruglopende curve in presteren zit. Het wordt niet beter, nee, het wordt steeds slechter. Als je dat relateert aan het budget, dan kan er wel gezegd worden 'maar het moet meezitten en tweede wordt je ook niet zomaar',  maar in topsport moet je presteren. Zeker voor dit soort ploegen met dit soort mogelijkheden.

Als je steeds net mis grijpt is dat echt geen toeval meer. Ik zou dan ook niet durven te stellen dat het een 'prima' teambaas is, zoals jij stelt. Sterker, ik heb ernstige twijfels.

Kun je dat ook aantonen? Ik zie dat namelijk helemaal niet.

2008 werden ze kampioen (met Domenicali als nieuwe teambaas, dus niet geheel zijn verdienste).
2009 was een rampjaar (lange titelstrijd in 2008, regelwijzigingen, double diffuser).
2010 was een stuk beter en Alonso verloor pas in laatste instantie de titel.
2011 was weer iets minder dan 2010, deze keer was het het verhaal van de blown diffuser. Alonso was een vaste podiumklant maar in de ene race dat de blown diffuser verboden was (Engeland) reed hij met gemak naar de zege.
2012 was weer een sterk jaar waarin Alonso alweer op 3 punten de titel verliest.
2013 was het jaar waarin niemand wat kon doen tegen Red Bull en Vettel.

Ik zie geen neergang, ik zie sterke even jaren en minder sterke oneven jaren. In die mindere jaren botsten ze tegen innovaties van Brawn of Newey, waar ze niet tegenop konden.

Wat je Domenicali nog zou kunnen verwijten, is dat hij blijkbaar een team leidde waarin geen baanbrekende innovaties worden gedaan die echt het verschil maken. Maar om eerlijk te zijn is Ferrari dat ook nooit geweest (correct me if I'm wrong).

0634

#172
Nu ja, 2013 was gewoon ontzettend beroerd, dat de concurrent zo goed is is het meest merkwaardige argument daarvoor, 2014 tot nu toe het dieptepunt. Maar je hebt gelijk: echt neergaand is de lijn niet, eerder gewoon structureel te laag.  De neergaande lijn heeft zich pas begin vorig jaar ingezet m.i.: leuk begonnen, slecht geeindigd en dit jaar nog slechter begonnen.

Verder hebben ze zich gedurende een jaar heen nooit naar voren, maar veel vaker juist naar achteren gewerkt op de grid. De ontwikkeling tijdens een jaar is zeker niet super i.m.o.. Laat ik het dan anders formuleren: er is geen enkele vooruitgang waarneembaar onder hem in 6 jaar tijd en doelstellingen werden structureel niet gehaald. Dat is voor managers in bedrijven ook vaak fataal. Niks geks aan.

Dat laatste punt van jou verwijt ik hem niet. Van mij hoeft een team niet innovatief te zijn. Dat is slechts een middel naar succes toe, maar niet perse hét middel. Ook conservatieve constructeurs kunnen winnen. En inderdaad, Ferrari is nooit heeft innovatief geweest. Sinds dat ze de semi versnellingsbak hebben bedacht ergens midden jaren 80 of zoiets, hebben ze nooit meer een 'eureka' momentje gekend volgens mij. Daar zal hij niet snel op afgerekend zijn lijkt me.

Jozef

Innovatief zijn is inderdaad geen middel dat succes garandeert, maar het is wel iets waardoor je kunt verliezen als je het niet hebt. Dat is gebleken in 2009 en 2011.

En 2014 het dieptepunt? En dat kun jij zeggen na 3 races? 2009 was in elk geval nog heel wat erger (nul punten na 3 races, in het huidige puntensysteem waren het er 2 geweest), in 2012 was het ook nauwelijks beter dan nu (37 punten vs. 33), en toch was Alonso tot het laatste moment titelkandidaat. Dit is wel erg vroeg om een seizoen uit te roepen tot dieptepunt hoor.

Over de ontwikkeling tijdens het jaar hebben we het al gehad: alles wijst er vooralsnog op dat dat probleem verholpen is. Jawel, onder leiding van Domenicali.

Nu goed, ik denk dat we deze discussie stilaan kunnen afronden, we gaan veel te ver door op iets waar we het eigenlijk bijna over eens zijn. Ik vind namelijk ook dat het vertrek van Domenicali terecht is, alleen vind ik dat er té negatief over hem gesproken wordt want ik vind niet dat hij het slecht heeft gedaan.

Sabai

Uiteindelijk was Domincali de eindverantwoordelijke en heeft hij het niet slecht gedaan de afgelopen  jaren maar niet goed genoeg voor een team als Ferrari.  Vraag me trouwens af of als Horner er bijvoorbeeld de leiding zou hebben gehad ze wel kampioen waren geworden.  Eigenlijk denk ik van niet en ik wens die nieuwe veel succes.

0634

Citaat van: Jozef op 16 april 2014 - 16:05:13
En 2014 het dieptepunt?
Tot nu toe wel ja. Die auto hobbelt momenteel ergens tussen plekken 7 en 10. Force India is ze ogenschijnlijk al voorbij.

CitaatOver de ontwikkeling tijdens het jaar hebben we het al gehad: alles wijst er vooralsnog op dat dat probleem verholpen is. Jawel, onder leiding van Domenicali.
Hoe kan je dat nou zeggen? Zullen we even afwachten? Ik ben sceptisch hoor.

CitaatNu goed, ik denk dat we deze discussie stilaan kunnen afronden, we gaan veel te ver door op iets waar we het eigenlijk bijna over eens zijn. Ik vind namelijk ook dat het vertrek van Domenicali terecht is, alleen vind ik dat er té negatief over hem gesproken wordt want ik vind niet dat hij het slecht heeft gedaan.
Ik spreek niet perse negatief over hem. Hij heeft zich in 25 jaar opgewerkt binnen Ferrari, dan kan je echt wel wat. Maar uiteindelijk is hij eindverantwoordelijk voor de resultaten die inmiddels al een fors aantal jaren niet aan de doelstellingen voldoen. Dan houdt het gewoon op.


3phasE

Zolang er bij Ferrari een Italiaan aan het roer staat wordt het helemaal niets.
Italiaan staat synoniem voor chaos!
En wat doet di Montezemolo; hij verruilt de ene Italiaan voor een andere, ik snap er niets van.
Di Montezemolo weet toch ook dat de personen die verantwoordelijk waren voor de meest succesvolle periode van de afgelopen veertig jaar géén Italianen waren?
Mannen als Ross Brawn en Jean Todt hebben ze daar nodig...
The future is electric!

robbert

Citaat van: Keijmel op 16 april 2014 - 20:36:31
Zolang er bij Ferrari een Italiaan aan het roer staat wordt het helemaal niets.
Italiaan staat synoniem voor chaos!
En wat doet di Montezemolo; hij verruilt de ene Italiaan voor een andere, ik snap er niets van.
Di Montezemolo weet toch ook dat de personen die verantwoordelijk waren voor de meest succesvolle periode van de afgelopen veertig jaar géén Italianen waren?
Mannen als Ross Brawn en Jean Todt hebben ze daar nodig...

ja we mogen dan wellicht de komende jaren geen succes verwachten van ferrari.

Franky R.

Citaat van: Keijmel op 16 april 2014 - 20:36:31
Zolang er bij Ferrari een Italiaan aan het roer staat wordt het helemaal niets.
Italiaan staat synoniem voor chaos!
En wat doet di Montezemolo; hij verruilt de ene Italiaan voor een andere, ik snap er niets van.
Di Montezemolo weet toch ook dat de personen die verantwoordelijk waren voor de meest succesvolle periode van de afgelopen veertig jaar géén Italianen waren?
Mannen als Ross Brawn en Jean Todt hebben ze daar nodig...


Briatore is ook een Italiaan, en die zou misschien de boel op rails kunnen zetten...Di Montezemolo slaat IMHO wel erg wild om zich heen met de aanstelling van Mattiacci...