Red Bull in 2014 / 2015

Gestart door Sabai, 01 maart 2014 - 13:12:55

« vorige - volgende »

Halen ze de finish in Melbourne?

ja
nee
ja met 1 auto minstens.

0634

Citaat van: Wings op 26 maart 2014 - 21:05:50
Ik ontken ook niet dat geen geld is geïnvesteerd hé. Ik onderstreep dat juist en vind het daarom een soort van machtsvertoon. 'Kijk, ik heb het meeste geld, kaap de sleutelfiguren overal weg en ben succesvol.' Goed, nu overdrijf ik ontzettend en zal het misschien zelfs best ver van de waarheid liggen, maar ik ben en blijf fervent liefhebber van teams die ontstaan zijn uit de liefde voor het racen zelf en die van niets iets hebben gemaakt. Zoals McLaren, zoals Lotus, zoals Ferrari, ontstaan door en voor het racen. Puur.
Ik ook. Ik denk de meesten van ons wel. Maar ik kan niet anders dan diep, diep buigen voor wat Mateschitz en de zijnen hebben neergezet. Ze hebben inmiddels net zoveel geschiedenis geschreven als teams als Brabham of Benetton of heel wat andere teams. Ze hebben nu al een plek in de historie verdiend en ik zal het vervelend vinden als ze op een rottige manier uit de sport verdwijnen. Hoe je het ook went of keert, ze snappen hoe het spel gespeeld wordt en zijn (mede) verantwoordelijk voor het race-icoon Vettel.

Jehoentelaar

Ik kan mij wel vinden in het betoog van Jeroen, alleen niet in het specifieke voorbeeld van Red Bull. Dat bedrijf kan van mij het liefst vandaag nog in zijn geheel verdwijnen. Dat is echter wel een uitzondering; bij andere teams zou ik het in verschillende mate jammer vinden als het zou verdwijnen. Geldt ook voor zaken als circuits. Dingen die de sport kleur geven zijn altijd een gemis eerder ze er niet meer zijn. Het oude Hockenheim mis ik bijvoorbeeld ook best wel, ook al is het wel weer even geleden dat daarop is geracet (en ik ook nog best jong was).

Tuesday

Citaat van: Jehoentelaar op 26 maart 2014 - 23:36:48
Ik kan mij wel vinden in het betoog van Jeroen, alleen niet in het specifieke voorbeeld van Red Bull. Dat bedrijf kan van mij het liefst vandaag nog in zijn geheel verdwijnen. Dat is echter wel een uitzondering; bij andere teams zou ik het in verschillende mate jammer vinden als het zou verdwijnen. Geldt ook voor zaken als circuits. Dingen die de sport kleur geven zijn altijd een gemis eerder ze er niet meer zijn. Het oude Hockenheim mis ik bijvoorbeeld ook best wel, ook al is het wel weer even geleden dat daarop is geracet (en ik ook nog best jong was).
zou je niet liever zijn dat ze gewoon een paar jaar wel meedoen, maar geen WK worden?? Dat Alonso en Ferrari, Vettel en Red Bull kloppen?? da's toch veel mooier?

Jehoentelaar

Oh, dat mag op zich ook wel hoor. Als tussenoplossing.

Tuesday

Citaat van: Jehoentelaar op 27 maart 2014 - 00:21:51
Oh, dat mag op zich ook wel hoor. Als tussenoplossing.
ok, maar ze moeten wel sowieso weg?

Perton

Citaat van: Sabai op 26 maart 2014 - 18:29:01
Maar RBR is ook ontstaan uit een voorliefde voor racen door Dietrich Mateschitz lijkt mij. De beste man is gek op F1 en sponsort al ruim 30 jaar in de F1. Dat hij een team opkocht kwam voort uit de drang naar succes in de sport en is hem nog gelukt ook.
Uiteraard is RBR ontstaan uit een voorliefde voor racen, maar de core business van het team is nog steeds het promoten van het merk Red Bull. De core business van McLaren was het racen in de Formule 1 (nu dan ook straatauto's erbij), de core business van Williams was het racen in de Formule 1 (de afgelopen jaren zijn daar ook wat activiteiten bij gekomen), en dit geldt ook voor Ferrari en Sauber. Red Bull heeft uiteraard de liefde voor de Formule 1, maar niet die eigenlijk niet te breken connectie met de sport. De voorgaande vier voorbeelden kunnen de F1 eigenlijk niet verlaten.

Perton

Citaat van: Tuesday op 27 maart 2014 - 00:24:53
Citaat van: Jehoentelaar op 27 maart 2014 - 00:21:51
Oh, dat mag op zich ook wel hoor. Als tussenoplossing.
ok, maar ze moeten wel sowieso weg?
Wat mij betreft wel. Dat heeft overigens niets te maken met hoe ik over Red Bull denk, maar omdat wat mij betreft de privateers, of in ieder geval de teams met echte racewortels, de Formule 1 mooi maken, en niet de fabrieksteams of teams die om commerciële redenen in de F1 actief zijn.

Natuurlijk is iets als McLaren tegenwoordig veel meer dan een raceteam, maar zoals in mijn vorige post al uitgelegd, ze hebben de F1 eigenlijk wel nodig. En uiteraard is Ferrari gewoon een fabrieksteam, maar ook daar geldt dat de ziel van het team gewoon puur racen is.

Maar als ik echt mijn eigen droom-Formule 1 zou mogen creëren dan zou dat dus alleen zijn met teams die privateer zijn of hun ontstaan danken aan de racerij. En dat geldt momenteel alleen voor de vier teams die ik in mijn vorige post noemde.  Mercedes is natuurlijk een uitzondering die moeilijk te plaatsen is, want het is in feite ook een fabrieksteam, maar wel een die racen ademt - die echter ook vrij gemakkelijk de sport kunnen verlaten.

Dus je merkt wel, er zitten heel wat haken en ogen aan mijn hypothetische F1, maar met Red Bull, STR, Caterham, Lotus, Force India en Marussia heb ik gewoon echt helemaal niets. Dat zijn marketingtools, of investeringsprojecten, geen raceteams met een ziel.

0634

#172
Citaat van: Perton op 27 maart 2014 - 01:15:02
Citaat van: Sabai op 26 maart 2014 - 18:29:01
Maar RBR is ook ontstaan uit een voorliefde voor racen door Dietrich Mateschitz lijkt mij. De beste man is gek op F1 en sponsort al ruim 30 jaar in de F1. Dat hij een team opkocht kwam voort uit de drang naar succes in de sport en is hem nog gelukt ook.
Uiteraard is RBR ontstaan uit een voorliefde voor racen, maar de core business van het team is nog steeds het promoten van het merk Red Bull. De core business van McLaren was het racen in de Formule 1 (nu dan ook straatauto's erbij), de core business van Williams was het racen in de Formule 1 (de afgelopen jaren zijn daar ook wat activiteiten bij gekomen), en dit geldt ook voor Ferrari en Sauber. Red Bull heeft uiteraard de liefde voor de Formule 1, maar niet die eigenlijk niet te breken connectie met de sport. De voorgaande vier voorbeelden kunnen de F1 eigenlijk niet verlaten.

Waarom niet? Sauber deed dat al eerder. Brabham deed het ook. Giancarlo Minardi deed het. Eddie Jordan. Stoddart. Tal van voorbeelden van racers die toch de sport verlieten. Ik snap je punt wel hoor, heb zelf ook een zwak voor die teams, maar we moeten ook niet doorslaan in het vereren van pure raceteams en het dissen van andersoortige teams. Ook Mateschitz is een racefanaat, die zijn fortuin aangrijpt om de F1 in te stormen. Zou zomaar kunnen dat het de vervulling van zijn droom is. Bovendien is de wereld veranderd. Ferrari (Fiat) is ook gewoon een commercieel merk dat het raceteam mede gebruikt om autootjes te verkopen.

Perton

#173
Sauber: financiële problemen en wilde voor het voortbestaan van zijn team zorgen
Brabham: failliet
Minardi: financiële problemen en wilde voor het voortbestaan van zijn team zorgen
Jordan: financiële problemen en wilde voor het voortbestaan van zijn team zorgen
Stoddart: financiële problemen en wilde voor het voortbestaan van zijn team zorgen

En dat is het verschil. Geld (en de continuïteit van het team, maar dat heeft weer alles met geld te maken) is voor hen de enige reden om de sport te verlaten / de boel te verkopen. Red Bull hoeft dat niet te doen. Mateschitz is fan van het spelletje en als hij er niet zoveel zin meer heeft, stopt ie er mee. Ongetwijfeld zal hij nog een poging doen de boel te verkopen, maar het verschil met andere teams is dat hij kan en zal vertrekken wanneer hij er zelf klaar mee is, niet omdat omstandigheden hem daar toe dwingen.

Dat heeft niks met verering van privateers te maken of het dissen van andersoortige teams, maar gewoon met kijken naar omstandigheden waarin teams de sport (kunnen) verlaten. En dan is er nog steeds wel een verschil tussen 'privateers' (uiteraard tussen aanhalingstekens, want de echte privateer bestaat eigenlijk niet meer) en andere teams. Geen verschil waar ik me verder druk om maak, maar wel eentje die relevant is voor de gedachte waarom een team de sport zou kunnen verlaten.

-edit- nuja, nu heeft het vertrekken van Honda en Toyota ook te maken met geld natuurlijk, maar je snapt wel wat ik bedoel met mijn post. Die trekken gewoon bij wijze van spreken op maandagochtend de stekker uit het project, omdat ze een tegenvallend weekend hebben gehad.

Dimensie

Citaat van: Perton op 27 maart 2014 - 01:21:14
Dat heeft overigens niets te maken met hoe ik over Red Bull denk, maar omdat wat mij betreft de privateers, of in ieder geval de teams met echte racewortels, de Formule 1 mooi maken, en niet de fabrieksteams of teams die om commerciële redenen in de F1 actief zijn.

Natuurlijk is iets als McLaren tegenwoordig veel meer dan een raceteam, maar zoals in mijn vorige post al uitgelegd, ze hebben de F1 eigenlijk wel nodig. En uiteraard is Ferrari gewoon een fabrieksteam, maar ook daar geldt dat de ziel van het team gewoon puur racen is.

Maar als ik echt mijn eigen droom-Formule 1 zou mogen creëren dan zou dat dus alleen zijn met teams die privateer zijn of hun ontstaan danken aan de racerij. En dat geldt momenteel alleen voor de vier teams die ik in mijn vorige post noemde.  Mercedes is natuurlijk een uitzondering die moeilijk te plaatsen is, want het is in feite ook een fabrieksteam, maar wel een die racen ademt - die echter ook vrij gemakkelijk de sport kunnen verlaten.

Dus je merkt wel, er zitten heel wat haken en ogen aan mijn hypothetische F1, maar met Red Bull, STR, Caterham, Lotus, Force India en Marussia heb ik gewoon echt helemaal niets. Dat zijn marketingtools, of investeringsprojecten, geen raceteams met een ziel.

De return on investment is in de f1 heel laag dus dat laatste rijtje is nooit 0% liefde en 100% marketing.
Hoeveel er bij Ferrari en Mc laren nog liefde is, is ook niet zo makkelijk vast te stellen want die kunnen geen kant op omdat het hun core business is om sportwagens te verkopen.
Alle teams zijn min of meer om commerciële redenen in de F1 actief en daar is eigenlijk Williams de enige die nooit zijn team heeft verkocht waar er wel kansen waren.



Perton

Je zegt het zelf al: McLaren en Ferrari kunnen geen kant op, in tegenstelling tot die teams uit het laatste rijtje. Misschien dat Caterham en Marussia zich nog kunnen ontwikkelen tot van F1-afhankelijke teams, maar voorlopig nog niet: Fernandes heeft al gedreigd de stekker uit het project te trekken bij het uitblijven van resultaten en volgens de laatste geruchten wil Marussia de boel alweer kwijt.

Dimensie

Dan is de vraag in hoe verre het geen kant op kunnen liefde is?
De andere teams lopen eigenlijk een groter risico er niets mee te winnen en ze doen toch mee.

Perton

O maar ik was ook niet degene die begon over liefde. Ik reageerde alleen op de opmerking dat Mateschitz net zo erg autosportliefhebber was als een Williams. Volgens mij zit er wel een verschil in ontstaansgeschiedenis en functie tussen die teams, da's alles. Liefde voor de sport is ook eigenlijk irrelevant voor de punten die ik wilde maken.

0634

#178
Citaat van: Perton op 27 maart 2014 - 11:16:21
Sauber: financiële problemen en wilde voor het voortbestaan van zijn team zorgen
Brabham: failliet
Minardi: financiële problemen en wilde voor het voortbestaan van zijn team zorgen
Jordan: financiële problemen en wilde voor het voortbestaan van zijn team zorgen
Stoddart: financiële problemen en wilde voor het voortbestaan van zijn team zorgen

En dat is het verschil. Geld (en de continuïteit van het team, maar dat heeft weer alles met geld te maken) is voor hen de enige reden om de sport te verlaten / de boel te verkopen. Red Bull hoeft dat niet te doen. Mateschitz is fan van het spelletje en als hij er niet zoveel zin meer heeft, stopt ie er mee. Ongetwijfeld zal hij nog een poging doen de boel te verkopen, maar het verschil met andere teams is dat hij kan en zal vertrekken wanneer hij er zelf klaar mee is, niet omdat omstandigheden hem daar toe dwingen.

Dat heeft niks met verering van privateers te maken of het dissen van andersoortige teams, maar gewoon met kijken naar omstandigheden waarin teams de sport (kunnen) verlaten. En dan is er nog steeds wel een verschil tussen 'privateers' (uiteraard tussen aanhalingstekens, want de echte privateer bestaat eigenlijk niet meer) en andere teams. Geen verschil waar ik me verder druk om maak, maar wel eentje die relevant is voor de gedachte waarom een team de sport zou kunnen verlaten.

-edit- nuja, nu heeft het vertrekken van Honda en Toyota ook te maken met geld natuurlijk, maar je snapt wel wat ik bedoel met mijn post. Die trekken gewoon bij wijze van spreken op maandagochtend de stekker uit het project, omdat ze een tegenvallend weekend hebben gehad.

Ja, maar iedereen heeft zijn redenen om te stoppen. Feit is dat je nooit van tevoren kunt inschatten hoelang een team zal bestaan en wat de impact van het team zal zijn, of het nou racefanaten, fabrikanten of bedrijven zijn. Zie Renault. Zie honda. Zie Merc. Allemaal fabrikanten die niet aaneensluitend in de F1 actief zijn geweest, maar wel flink wat jaren meedoen in verschillende vormen. Dat is net zo belangrijk voor de F1 als de Stoddarts en de Jordans van deze wereld. Al die liefhebbers die een longshot in de F1 maken, zijn ook vaak degenen (zoals je hierboven ook schetst) die het toch niet helemaal voor elkaar hebben en uiteindelijk maar weer een koper zoeken.  Hoeveel van die liefhebbers zijn nou echt voor langere tijd succesvol geweest? Meer niet dan wel hoor. Veel en veel meer niet dan wel zelfs. Ik probeer alleen maar te zeggen: liefde voor de sport is verre van zaligmakend.

0634

Citaat van: Perton op 27 maart 2014 - 14:10:11
O maar ik was ook niet degene die begon over liefde. Ik reageerde alleen op de opmerking dat Mateschitz net zo erg autosportliefhebber was als een Williams. Volgens mij zit er wel een verschil in ontstaansgeschiedenis en functie tussen die teams, da's alles. Liefde voor de sport is ook eigenlijk irrelevant voor de punten die ik wilde maken.

Maar m.i. zijn de fabrikanten, de liefhebbers en de bedrijventeams alleen min of meer even belangrijk voor het voortbestaan van deze sport.