Red Bull in 2014 / 2015

Gestart door Sabai, 01 maart 2014 - 13:12:55

« vorige - volgende »

Halen ze de finish in Melbourne?

ja
nee
ja met 1 auto minstens.

0634

#150
Nee, maar de impact van BMW, Toyota en Honda was nihil tov RBR. Dat zijn de mensen met net zulke diepe zakken als Mateschitz, maar die er geen reet van gebakken hebben, die ik in mijn eerdere post aanhaalde (oneerbiedig gezegd, en ja, ik weet dat Brawn ook een door Honda ontworpen auto was, maar toen waren ze zelf al weg ;)).

Red Bull is in zekere zin een team als het vroegere Lotus of Brabham: de F1 zal ook zonder hen bestaan, maar het is dood- en doodzonde als ze vertrekken, m.i., want ze hebben nogal wat heldendaden op hun naam staan.

Kootje

Teams komen en gaan, ook dat is F1. Als dat dan Red Bull is, doet mij dat net zo weinig als dat het m'n geliefde Williams zou zijn of het kansloze Marussia. Zolang er maar weer nieuwe teams voor terugkomen, al dan niet voortbordurend op het oude, vind ik het prima. Het enige team dat imo niet gemist kan worden is Ferrari, al mogen die van mij persoonlijk ook vertrekken. De overige teams zijn prima vervangbaar. Het oude Lotus, het echte zeg maar, heb ik nog nooit gemist. Datzelfde geld voor al die andere teams die verdwenen zijn. Ik mis louter bepaalde personen zoals Eddie Jordan, Paul Stoddardt, Flavio Briatore. Hun teams niet, die leven voort in andere gedaantes.

Perton

Precies wat Kootje zegt, de races worden er geen minuut minder om. Weet je nog hoe iedereen riep hoe de Formule 1 zou zijn zonder Schumacher? Eerste race van 2007 heb ik geen minuut aan hem gedacht. De aderlating is er misschien op papier, maar zodra die auto's op het circuit rondrijden, is het een compleet ander verhaal.

0634

#153
Races worden er ook niet minder om, zoals ik al zei overleefd de sport het prima zonder welk team dan ook, en ook zonder Ferrari en ook zonder Monaco. Maar dat is wat anders dan 'Lotus zal niet gemist worden en Red Bull dus ook niet.' Ik mis types als Colin Chapman dus wel. Uitgesproken, innovatief, charismatisch, charmant, net als zijn hele team was. Een team met smoelwerk.

Ik zeg niet dat ik er minder van zal slapen, ik zeg alleen dat ik het doodzonde vind als een dergelijk team verdwijnt. En Red Bull met alles er omheen is een dergelijk team. Maar misschien ligt dat aan mij, maar ik hecht aan dat soort dingen. Zoals ik ook met weemoed terugdenk aan de rechte stukken van Hockenheim of de bluf en branie van Briatore.

Wings

Ik kan me er wel in vinden. Maar heb dan ook meer met de charme van een Williams dan met de successen van Red Bull. Ik gun het ze van harte maar zie zulks als een commerciële draaimolen waar Williams ontstond uit de voorliefde voor het racen op zichzelf. Dus puur qua gevoel. Als Red Bull vertrekt vind ik dat jammer maar verder niks. Iets anders zijn teams als McLaren, Ferrari en Williams. Daar heb ik veel meer mee.

Sabai

Maar RBR is ook ontstaan uit een voorliefde voor racen door Dietrich Mateschitz lijkt mij. De beste man is gek op F1 en sponsort al ruim 30 jaar in de F1. Dat hij een team opkocht kwam voort uit de drang naar succes in de sport en is hem nog gelukt ook.

Wings

Daarom zeg ik ook gevoelsmatig. Dat betekent niet dat het ook zo is. Als ik Red Bull zie, zie ik een commerciële draaimolen dat successen kocht. Eigenlijk een beetje de hobby van miljardair Dietrich. Core Business is het produceren [lees: verkopen] van sportdrank. Teams als Williams ontstonden uit voorliefde voor het racen. Teams die met hun laatste spaarcenten verouderde chassis kochten en zo begonnen te bouwen aan iets moois verdienen groot respect. Daar heb ik veel meer mee. Maar goed, ik ben mij er ook terdege van bewust dat deze tijden achterhaald zijn. Neemt niet weg dat ik de romantiek mis bij teams als Red Bull. Ik heb er niks mee.

0634

Ik heb op zich ook niet veel met Red Bull (smerig spul trouwens), maar dat komt mede door de ietwat verstikkende successen van de laatste jaren. Iedereen vindt Williams nu zo sympathiek en charmant, maar toen zij alles wonnen was de publieke opinie ook anders. Toen vond men het ook een kil, klinisch team en vond met Frank Williams spijkerhard toen hij regerend wereldkampioenen als Hill of Mansell zomaar wegstuurde.

De massale sympathie kwam veel meer (los van individuele meningen uiteraard) op gang toen het team over diens hoogtepunt heen was. God, wat werd er gelachen toen Villeneuve kansloos ten onder ging in 1998 met de Williams Mechachrome. Eindelijk kreeg dat nare Williams het deksel op de neus.

Wings

Kritiek staat natuurlijk los van algeheel respect voor successen. Zo was ik als tifoso absoluut geen supporter toen Alain Prost er reed. Ik denk dat ieder team van deze fases kent. Veelal als er rijders rijden die of succesvol zijn of gaan domineren. Dan krijg je tweekampen. Zo denk ik dat er nu stukken minder mensen anti-Ferrari zijn dan in de jaren dat Schumacher domineerde. Het heeft meer met de situatie te maken dan met het team zelf. Wat Williams betreft, natuurlijk vond ik 1992 geen tof jaar maar buiten 1992 heb ik Williams nooit gehekeld. Zelfs in 1993 stond ik op de banken als Hill won. ;)

Franky R.

@Jeroen,


Daar zeg je zoiets!
Doch werd dat door mij heel anders beleefd. Immers was Williams het team dat Prost zijn vierde titel mogelijk maakte...Mansell was voor mij ook een held, maar ook een aansteller. Het wegsturen van Hill wekte bevreemding, maar toen Damon een prima deal van McLaren afwees had ik toch zoiets van "Eigen schuld, Damon". Helemaal nadat Hakkinen WK werd in 1998...


Toen werd er zo een beetje het gelijk van Frank Williams bewezen, in mijn ogen...


Williams vond ik wel kil toen Boutsen er reed. Bouten die won in Hongarije, maar blijdschap of vreugde? Nein! Dat vond en vind ik nu nog onbegrijpelijk.


Dat gevoel van 'nare team' heb ik alleen bij Ferrari 2000-2004 en Red Bull vanaf 2010 gehad...

Maikel0230

Citaat van: Wings op 26 maart 2014 - 19:29:48
Daarom zeg ik ook gevoelsmatig. Dat betekent niet dat het ook zo is. Als ik Red Bull zie, zie ik een commerciële draaimolen dat successen kocht. Eigenlijk een beetje de hobby van miljardair Dietrich. Core Business is het produceren [lees: verkopen] van sportdrank. Teams als Williams ontstonden uit voorliefde voor het racen. Teams die met hun laatste spaarcenten verouderde chassis kochten en zo begonnen te bouwen aan iets moois verdienen groot respect. Daar heb ik veel meer mee. Maar goed, ik ben mij er ook terdege van bewust dat deze tijden achterhaald zijn. Neemt niet weg dat ik de romantiek mis bij teams als Red Bull. Ik heb er niks mee.

Mwa op zich heeft Red Bull toch ook wat moois neergezet hoor. Je mag niet vergeten dat toen Red Bull het wrak dat Jaguar was kocht er veel geld en werk is gestoken in de opbouw van een kampioenenteam. Het verzamelen van de juiste mensen, know-how en faciliteiten mag en kan je niet onderschatten denk ik.

Ik lees wel vaker dat Dietich veel geld in zijn team stopt wat een superbudget met zich meebrengt maar dat is volgens mij niet noodzakelijk waar, vergeet niet dat het team 4 jaar achter elkaar het constructeurs heeft gewonnen en in 2009 ook al vice kampioen was. Dat brengt toch ook heel wat centjes in het laatje dacht ik nog altijd.

Het enige wat ik jammer vindt is dat het team zijn ziel heeft moeten verkopen om daar te komen, Jeroen herhaalt wel eens vaker dat toen het team in de F1 stapte het moto was: extreem, fun, plezier, feesten exclusief enzovoorts, uiteraard heeft hij daar gelijk in. Om succesvol te zijn moet je ijskoud en professioneel zijn en dat wisten ze maar al te goed toen Newey de ploeg kwam versterken.

Over het Williams van vandaag kan ik alleen maar zeggen dat het echt niet meer een team is dat er alleen is voor de liefde van de sport, die tijden zijn ook daar vervlogen hoor, het team heeft zich moeten richten op hun 'engineering skills' om bepaalde zaken uit de F1 te kunnen verkopen zoals KERS enz. wat de activiteiten in de F1 relatief op de rails hield zonder al te grote sponsordeals maar ondertussen is het team ook op de beurs gegaan, er is dus ook een soort van winstbejag aanwezig bij het team van vandaag.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Wings

Ik ontken ook niet dat geen geld is geïnvesteerd hé. Ik onderstreep dat juist en vind het daarom een soort van machtsvertoon. 'Kijk, ik heb het meeste geld, kaap de sleutelfiguren overal weg en ben succesvol.' Goed, nu overdrijf ik ontzettend en zal het misschien zelfs best ver van de waarheid liggen, maar ik ben en blijf fervent liefhebber van teams die ontstaan zijn uit de liefde voor het racen zelf en die van niets iets hebben gemaakt. Zoals McLaren, zoals Lotus, zoals Ferrari, ontstaan door en voor het racen. Puur.

Maikel0230

Citaat van: Wings op 26 maart 2014 - 21:05:50
Ik ontken ook niet dat geen geld is geïnvesteerd hé. Ik onderstreep dat juist en vind het daarom een soort van machtsvertoon. 'Kijk, ik heb het meeste geld, kaap de sleutelfiguren overal weg en ben succesvol.' Goed, nu overdrijf ik ontzettend en zal het misschien zelfs best ver van de waarheid liggen, maar ik ben en blijf fervent liefhebber van teams die ontstaan zijn uit de liefde voor het racen zelf en die van niets iets hebben gemaakt. Zoals McLaren, zoals Lotus, zoals Ferrari, ontstaan door en voor het racen. Puur.

Tja, daar kan ik alleen maar akkoord mee gaan maar die tijden zijn vervlogen, je kan de nieuwe teams niet meer op die manier beoordelen, feit is natuurlijk dat ook Frank Williams zijn team niet heeft kunnen bouwen van de hemelse dauw natuurlijk.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

0634

Citaat van: Franky R. op 26 maart 2014 - 20:44:51
@Jeroen,


Daar zeg je zoiets!
Doch werd dat door mij heel anders beleefd. Immers was Williams het team dat Prost zijn vierde titel mogelijk maakte...Mansell was voor mij ook een held, maar ook een aansteller. Het wegsturen van Hill wekte bevreemding, maar toen Damon een prima deal van McLaren afwees had ik toch zoiets van "Eigen schuld, Damon". Helemaal nadat Hakkinen WK werd in 1998...


Toen werd er zo een beetje het gelijk van Frank Williams bewezen, in mijn ogen...


Williams vond ik wel kil toen Boutsen er reed. Bouten die won in Hongarije, maar blijdschap of vreugde? Nein! Dat vond en vind ik nu nog onbegrijpelijk.


Nog erger was het toen Reggazoni de eerste Williams-zege binnenhaalde en Frank was er niet blij mee. Zijn vriend Jones had moeten winnen.

0634

Citaat van: Wings op 26 maart 2014 - 20:43:25
Kritiek staat natuurlijk los van algeheel respect voor successen.
I know. Zo bedoelde ik het ook niet, Wings :).