Red Bull in 2014 / 2015

Gestart door Sabai, 01 maart 2014 - 13:12:55

« vorige - volgende »

Halen ze de finish in Melbourne?

ja
nee
ja met 1 auto minstens.

robbert

ja hoeveel pagina's waren we nu off topic??  :D

rafael25

De teams van Renault hebben van de motorleverancier toestemming gekregen om komend weekend in Australië de motoren op volle toeren te draaien. De Franse autofabrikant had in de wintertests veel problemen, maar met enkele modificaties moeten die tot het verleden behoren. http://www.f1today.net/nl/
daarom zijn ze sneller geworden!!!!!!!

lieven

en wij maar denken dat de motoren vast lagen sinds eind februari...

Wings

Citaat van: rafael25 op 14 maart 2014 - 11:14:19
De teams van Renault hebben van de motorleverancier toestemming gekregen om komend weekend in Australië de motoren op volle toeren te draaien. De Franse autofabrikant had in de wintertests veel problemen, maar met enkele modificaties moeten die tot het verleden behoren. http://www.f1today.net/nl/
daarom zijn ze sneller geworden!!!!!!!

Kortom, om even kort door de bocht te gaan, heeft Red Bull het opnieuw voor elkaar om te buigen aan vooraf bepaalde regels.

Perton

Modificaties ten behoeve van de betrouwbaarheid hebben altijd gemogen en mogen ook nu nog steeds.

Dus als Renault niet voluit kan gaan OMDAT de motor onbetrouwbaar is, mogen ze gewoon wijzigingen aanbrengen om die betrouwbaarheid te verbeteren. Dat het als consequentie heeft dat de auto's nu wel voluit mogen, is niet geheel verrassend en eerlijk gezegd ook niet iets wat ik als verkeerd zie.

Tuesday

Citaat van: Wings op 14 maart 2014 - 16:33:18
Citaat van: rafael25 op 14 maart 2014 - 11:14:19
De teams van Renault hebben van de motorleverancier toestemming gekregen om komend weekend in Australië de motoren op volle toeren te draaien. De Franse autofabrikant had in de wintertests veel problemen, maar met enkele modificaties moeten die tot het verleden behoren. http://www.f1today.net/nl/
daarom zijn ze sneller geworden!!!!!!!

Kortom, om even kort door de bocht te gaan, heeft Red Bull het opnieuw voor elkaar om te buigen aan vooraf bepaalde regels.
volgens mij gaat het alleen om aanpassingen in de software. Dat artikel op F1today is sowieso niet helemaal juist vertaald.

Wings

O? Tell me more...

Citaat van: Perton op 14 maart 2014 - 16:36:17
Modificaties ten behoeve van de betrouwbaarheid hebben altijd gemogen en mogen ook nu nog steeds.

Dus als Renault niet voluit kan gaan OMDAT de motor onbetrouwbaar is, mogen ze gewoon wijzigingen aanbrengen om die betrouwbaarheid te verbeteren. Dat het als consequentie heeft dat de auto's nu wel voluit mogen, is niet geheel verrassend en eerlijk gezegd ook niet iets wat ik als verkeerd zie.

Is dat zo? Heb ik nooit geweten. Dacht altijd dat motoren verzegeld moesten zijn. Dat betekent dat niks gemodificeerd kan worden.

Perton

Verzegeld? Nee ik bedoel in het ontwerp zelf he, niet de motor tijdens het weekend. In dat ontwerp zijn aanpassingen gedaan voorafgaand aan Australië. Dat mag gewoon, ondanks de freeze. Daarom was er in het V8-tijdperk in het begin ook wel wat kritiek, omdat de motor na een jaar of 2 qua prestaties flink was toegenomen, ondanks de freeze. Maar dat waren gewoon prestatiewinsten als gevolg van het vervangen van onderdelen voor de betrouwbaarheid. Een van die mannetjes van Renault, ben even vergeten welke, zei paar weken geleden nog in een interview dat de V8-motor aan het einde van zijn cyclus 95% (!!) anders was dan de motor waarmee ze waren begonnen.

Maar wat Renault nu heeft gedaan is gewoon 100% legaal.

Sabai

Citaat van: Wings op 14 maart 2014 - 17:55:57
O? Tell me more...

Citaat van: Perton op 14 maart 2014 - 16:36:17
Modificaties ten behoeve van de betrouwbaarheid hebben altijd gemogen en mogen ook nu nog steeds.

Dus als Renault niet voluit kan gaan OMDAT de motor onbetrouwbaar is, mogen ze gewoon wijzigingen aanbrengen om die betrouwbaarheid te verbeteren. Dat het als consequentie heeft dat de auto's nu wel voluit mogen, is niet geheel verrassend en eerlijk gezegd ook niet iets wat ik als verkeerd zie.

Is dat zo? Heb ik nooit geweten. Dacht altijd dat motoren verzegeld moesten zijn. Dat betekent dat niks gemodificeerd kan worden.

Dat dacht ik ook eerst. Maar dat is dus niet zo. Bepaalde onderdelen mogen aangepast worden om de motor betrouwbaar te maken. De altenator van RBR in 2012 mocht bijvoorbeeld ook aangepast worden.

Wings

@Perton: Oké, dan heb ik het altijd verkeerd begrepen. Ik dacht juist dat er een verbod was op ontwikkelen. Dus ook als de motor betrouwbaarder kan worden. Want vaak hangt betrouwbaarheid samen met het vermogen. Dus kunnen fabrikanten niet linksom ontwikkelen, gaan ze rechtsom. In dat geval zou de regel eigenlijk onzin zijn want dan is er geen verbod om te ontwikkelen maar liggen er restricties op hoe je mag ontwikkelen.

Wings

Citaat van: Sabai op 14 maart 2014 - 18:03:03
Dat dacht ik ook eerst. Maar dat is dus niet zo. Bepaalde onderdelen mogen aangepast worden om de motor betrouwbaar te maken. De altenator van RBR in 2012 mocht bijvoorbeeld ook aangepast worden.

Alternator is een onderdeel van de motor. Bovendien meen ik mij te herinneren dat koelproblemen het issue waren. Dus niet direct met het onderdeel zelf. Hoe hebben ze het destijds opgelost? Andere alternator of hebben ze -bijvoorbeeld- het bodywork aangepast of de koelsystemen?

Sabai

Citaat van: Wings op 14 maart 2014 - 18:06:15
Citaat van: Sabai op 14 maart 2014 - 18:03:03
Dat dacht ik ook eerst. Maar dat is dus niet zo. Bepaalde onderdelen mogen aangepast worden om de motor betrouwbaar te maken. De altenator van RBR in 2012 mocht bijvoorbeeld ook aangepast worden.

Alternator is een onderdeel van de motor. Bovendien meen ik mij te herinneren dat koelproblemen het issue waren. Dus niet direct met het onderdeel zelf. Hoe hebben ze het destijds opgelost? Andere alternator of hebben ze -bijvoorbeeld- het bodywork aangepast of de koelsystemen?

Wat ik me ervan kan herinneren is er een nieuwe ontwikkeld en erin gezet.

Wings

Oké. Zou kunnen. Maar een dynamo is geen onderdeel dat je kan ontwikkelen en ineens harder kan of de motor langer mee kan. Ja, als-ie stuk gaat wel natuurlijk maar dat is met je radiator en band net zo.

Sabai

Citaat van: Wings op 14 maart 2014 - 18:11:36
Oké. Zou kunnen. Maar een dynamo is geen onderdeel dat je kan ontwikkelen en ineens harder kan of de motor langer mee kan. Ja, als-ie stuk gaat wel natuurlijk maar dat is met je radiator en band net zo.


Het lijkt me dat bepaalde onderdelen toch echt wel bevroren zijn en niet zomaar sneller "betrouwbaarder" gemaakt kunnen worden. Software matig weet ik niet hoe de regels zijn. Maar met een software update kan je een motor vrij simpel sneller en betroubaarder maken.

Wings

Daar lees ik graag een voorbeeld van.