Red Bull in 2014 / 2015

Gestart door Sabai, 01 maart 2014 - 13:12:55

« vorige - volgende »

Halen ze de finish in Melbourne?

ja
nee
ja met 1 auto minstens.

Fietser

Citaat van: Figge op 24 juni 2014 - 11:24:25
Citaat van: Matthijs op 24 juni 2014 - 08:26:56
Citaat van: Wings op 23 juni 2014 - 17:55:06
Horner schiet misschien wel licht door maar ik begrijp zijn frustratie wel. Renault is het probleem (mist vermogen en is onbetrouwbaar), niet het aerodynamicapakket. Dus waar leg je dan de druk? Toch waar het thuis hoort?

Volgens mij is Renault op dit moment de slechtste motor. Maar Red Bull heeft de afgelopen 4 jaar kampioenschappen op rij met Renault gewonnen. Niet dat daarmee Renault in het V8 tijdperk de beste was, maar ik vind dat ze wel veel meer credit verdienen dan ze nu krijgen van Red Bull.

Eens, zo ga je niet met je partners om. Ferrari is nu ook niet bepaald super met de motoren. Maar het punt is dat ze bij RBR verslaafd zijn aan winnen. RBR moet ook blijven winnen om de business case van F1 positief te houden. Ze hebben de afgelopen jaren toch de primaire aandacht van Renault gehad en daarmee successen behaald. Als RBR zn partners op deze manier behandeld, zullen toekomstige partners wel uitkijken op welke manier ze met hun in zee gaan. Renault kan zich met dit soort situaties geen negatievere publiciteit voorstellen. Ze worden als de mislukkelingen neergezet. Nieuwe partners zullen wel even nadenken, want in de publiciteit worden ze binnen no time tot losers gebombardeerd. Ik vind Horner een symphatieke kerel, maar dit soort teksten vind ik vanuit mijn persoonlijk opinie niet verstandig. Of hij nu gelijk heeft of niet. Hij is toch tot Renault veroordeeld. Hij kan beter met Renault in gesprek gaan over het ontwikkelen van een nieuwe aandrijflijn en in de media zeggen dat je weet waar het pijnpunt zit en dat dit niet in 2014 is op te lossen en zij als partners zich op 2015 zullen gaan focussen. Dan zeg je in feite het zelfde, je laat de teleurstelling blijken, maar blijft vertrouwen houden in de samenwerking en de toekomst.
Als ik een ander Renault team was zou ik kijken of ik niet een fabrieksteams van Renault zou kunnen worden.

Zoals ik hierboven al aangaf: formule 1 is geen theekransje. Sentimenten over in het verleden behaalde resultaten zijn voor softies. Sympathieën tussen partners zijn prachtig, maar ze gaan slechts tot bepaalde hoogten. (Zie Darwin.) Verslaafd zijn aan winnen is in deze business (sowieso in de wereld van de topsport - hoe verderfelijk ook) dan ook geen slechte eigenschap.
Alle romantiek ten spijt, zal iedere manager actie ondernemen als het niet loopt zoals hij/zij gehoopt had. Natuurlijk zal men eerst in gesprek gaan, wat ongetwijfeld al volop is gebeurd. Treedt er geen verbetering op, dan wordt de druk opgevoerd. Dat is Horner nu aan het doen. Of het sympathiek is, is hier geen enkel issue.

Figge

Ik heb gelezen, wat je schrijft. Blijkbaar zou jij t zo doen. Dat is prima hoor. Maar elke manager moet dan ook nadenken over de strategie naar de toekomst toe. Hij moet zich afvragen welke opties hij heeft. Hoe sterk is z'n onderhandelingspositie met die opties. Ik denk daarbij, volgens mij zijn er niet zoveel opties, behalve Renault, voor Horner. Dus spierballen politiek in de media laten zien maakt z'n positie niet strekker, maar door z'n gebrek aan opties kan hij juist het tegenovergestelde bereiken. Daarom vind ik het persoonlijk ongepast om op die manier met je partners om te gaan. Een beetje dom zelfs wel eigenlijk.

Perton

Dat is inderdaad een beetje wat ik bedoelde met 'ik word er moe van'. Kijk, als dit half jaren '90 was dat de fabrikanten in de rij stonden om met een Formule 1-team in zee te gaan, dan kan je het je nog wel veroorloven om wat kritisch te zijn.

Maar een recenter voorbeeld is Williams en BMW, waar er (al was dat meer op de achtergrond dan dit) ook allerlei verwijten over en weer waren. Ik meen dat Williams vond dat de onbetrouwbaarheid van de BMW kansen op titels verpestte dan dat BMW vond dat de auto gewoon niet goed genoeg was. Dat ging mis, en nu zal Renault niet uit de F1 verdwijnen, maar kijk hoe lang het voor Williams heeft geduurd om eindelijk weer een beetje op niveau te komen - en zo goed zijn ze eigenlijk nog niet eens dit jaar, vergeleken met de échte topteams. Nu is dat niet een scenario dat Red Bull zal overkomen, geld zat daar, maar mochten de successen uitblijven, dan is Red Bull een veel minder interessante partner dan toen ze wél succes hadden. En kunnen ze zich deze harde taal wat minder veroorloven.

Natuurlijk snap ik ook dat het een harde wereld is, en ik beweer nergens dat Horner hoofdkransjes van madeliefjes moet maken voor de mensen van Renault. Maar ik snap het nut er totaal niet van om Renault wekelijks weer te bekritiseren. En het punt is dat ze dat vorig jaar met Pirelli hadden en het jaar daarvoor waren "de andere teams zo jaloers". Er is altijd wel wat waar Red Bull iets over te zeuren heeft. Dat vind ik niet netjes. Harde zakenwereld of niet.

Franky R.

Citaat van: Perton op 24 juni 2014 - 13:35:46
Dat is inderdaad een beetje wat ik bedoelde met 'ik word er moe van'. Kijk, als dit half jaren '90 was dat de fabrikanten in de rij stonden om met een Formule 1-team in zee te gaan, dan kan je het je nog wel veroorloven om wat kritisch te zijn.

Maar een recenter voorbeeld is Williams en BMW, waar er (al was dat meer op de achtergrond dan dit) ook allerlei verwijten over en weer waren. Ik meen dat Williams vond dat de onbetrouwbaarheid van de BMW kansen op titels verpestte dan dat BMW vond dat de auto gewoon niet goed genoeg was. Dat ging mis, en nu zal Renault niet uit de F1 verdwijnen, maar kijk hoe lang het voor Williams heeft geduurd om eindelijk weer een beetje op niveau te komen - en zo goed zijn ze eigenlijk nog niet eens dit jaar, vergeleken met de échte topteams. Nu is dat niet een scenario dat Red Bull zal overkomen, geld zat daar, maar mochten de successen uitblijven, dan is Red Bull een veel minder interessante partner dan toen ze wél succes hadden. En kunnen ze zich deze harde taal wat minder veroorloven.

Natuurlijk snap ik ook dat het een harde wereld is, en ik beweer nergens dat Horner hoofdkransjes van madeliefjes moet maken voor de mensen van Renault. Maar ik snap het nut er totaal niet van om Renault wekelijks weer te bekritiseren. En het punt is dat ze dat vorig jaar met Pirelli hadden en het jaar daarvoor waren "de andere teams zo jaloers". Er is altijd wel wat waar Red Bull iets over te zeuren heeft. Dat vind ik niet netjes. Harde zakenwereld of niet.


Nog los van het feit hoelang Mateschitz er nog zeer veel geld in blijft pompen zolang de successen uitblijven? Hamilton zat er niet ver vandaan met zijn opmerking over 'racende energiedrankjesfabrikant'...

Mensen vergeten dat de F1 geen 'core-business' is voor Red Bull / Mateschitz.

Figge

Citaat van: Franky R. op 24 juni 2014 - 13:39:12
Citaat van: Perton op 24 juni 2014 - 13:35:46
Dat is inderdaad een beetje wat ik bedoelde met 'ik word er moe van'. Kijk, als dit half jaren '90 was dat de fabrikanten in de rij stonden om met een Formule 1-team in zee te gaan, dan kan je het je nog wel veroorloven om wat kritisch te zijn.

Maar een recenter voorbeeld is Williams en BMW, waar er (al was dat meer op de achtergrond dan dit) ook allerlei verwijten over en weer waren. Ik meen dat Williams vond dat de onbetrouwbaarheid van de BMW kansen op titels verpestte dan dat BMW vond dat de auto gewoon niet goed genoeg was. Dat ging mis, en nu zal Renault niet uit de F1 verdwijnen, maar kijk hoe lang het voor Williams heeft geduurd om eindelijk weer een beetje op niveau te komen - en zo goed zijn ze eigenlijk nog niet eens dit jaar, vergeleken met de échte topteams. Nu is dat niet een scenario dat Red Bull zal overkomen, geld zat daar, maar mochten de successen uitblijven, dan is Red Bull een veel minder interessante partner dan toen ze wél succes hadden. En kunnen ze zich deze harde taal wat minder veroorloven.

Natuurlijk snap ik ook dat het een harde wereld is, en ik beweer nergens dat Horner hoofdkransjes van madeliefjes moet maken voor de mensen van Renault. Maar ik snap het nut er totaal niet van om Renault wekelijks weer te bekritiseren. En het punt is dat ze dat vorig jaar met Pirelli hadden en het jaar daarvoor waren "de andere teams zo jaloers". Er is altijd wel wat waar Red Bull iets over te zeuren heeft. Dat vind ik niet netjes. Harde zakenwereld of niet.


Nog los van het feit hoelang Mateschitz er nog zeer veel geld in blijft pompen zolang de successen uitblijven? Hamilton zat er niet ver vandaan met zijn opmerking over 'racende energiedrankjesfabrikant'...

Mensen vergeten dat de F1 geen 'core-business' is voor Red Bull / Mateschitz.

Dat klopt. En zolang F1 geld oplevert voor of voldoende exposure loopt het nog wel los. Maar achteruit in het kampioenschap is minder inkomen. Algemene achteruitgang in kijkcijfers is minder exposure. En over dat sentimenten voor softies is? Das natuurlijk onzin. F1 is wellicht een wat aparte bedrijfstak, maar ook daar gelden de gewone regels van het internationaal zaken doen. Dat zijn langer lopende contracten. Waarbij imago van teams en mensen er belangrijk zijn. Kijk naar McLaren en Honda. Zijn dat softies omdat ze sentimenten uit het verleden hebben? RBR meet zich al een aantal jaren een imago aan van een stel arrogante kleuters. Als ze niet winnen gaan ze met de vingers wijzen naar anderen. Ze vinden zichzelf eigenlijk het beste, maar door Renault kunnen ze dat nu dus niet laten zien. Als ze bij RBR slim zouden zijn geweest, hadden ze dus hun motorendeal anders aangepakt. Iets in de trend van: Beste Renault, we doen al jaren goede zaken met elkaar. Maar in het turbo tijdperk willen wij graag doorgaan met winnen. Dat betekend dat wij ook de beste motor nodig hebben. Wij willen pas een deal met jullie als we zicht hebben op de prestaties van de motor en gaan ook met andere leveranciers in gesprek om hun product te evalueren en maken dan een beslissing. Dat hebben ze niet gedaan. Er is bij mijn weten nooit serieus met Ferrari en Mercedes gesproken over een deal. Dus moeten ze nu niet zeuren.

Franky R.

@Figge,


Een kleine correctie...McLaren blokkeerde destijds een toenadering tussen Red Bull en Mercedes. ;)
Daarna had vooral Brawn er geen zin in om de sterkste concurrent hun motor te geven...


Ferrari idem. Waarom een team jouw motor geven, terwijl je hun ontwerper graag aan je stal wilt toevoegen? ;D

Figge

Citaat van: Franky R. op 24 juni 2014 - 14:07:26
@Figge,


Een kleine correctie...McLaren blokkeerde destijds een toenadering tussen Red Bull en Mercedes. ;)
Daarna had vooral Brawn er geen zin in om de sterkste concurrent hun motor te geven...


Ferrari idem. Waarom een team jouw motor geven, terwijl je hun ontwerper graag aan je stal wilt toevoegen? ;D

Ja ik snap het. RBR zit dus eigenlijk helemaal niet in een comfortabele positie. De opties voor de toekomst zien er niet eens zo rooskleurig uit. Tenzij Renault voor komend jaar by far de sterkste motor bouwt is RBR nog even tot een bijrol veroordeeld.

Franky R.

Citaat van: Figge op 24 juni 2014 - 14:09:56
Citaat van: Franky R. op 24 juni 2014 - 14:07:26
@Figge,


Een kleine correctie...McLaren blokkeerde destijds een toenadering tussen Red Bull en Mercedes. ;)
Daarna had vooral Brawn er geen zin in om de sterkste concurrent hun motor te geven...


Ferrari idem. Waarom een team jouw motor geven, terwijl je hun ontwerper graag aan je stal wilt toevoegen? ;D

Ja ik snap het. RBR zit dus eigenlijk helemaal niet in een comfortabele positie. De opties voor de toekomst zien er niet eens zo rooskleurig uit. Tenzij Renault voor komend jaar by far de sterkste motor bouwt is RBR nog even tot een bijrol veroordeeld.


Red Bull zit idd. tussen wal en schip...Vandaar de geruchten over een eigenbouw motor. Of Mateschitz moet bij Cosworth met een bundel geldbiljetten zwaaien.


Die V6-turbo aldaar staat nu steeds in 'testbank-fase'...

Perton

Cosworth kan dan toch gewoon 'de eigen bouw' worden? Mateschitz betaalt, je noemt dat ding gewoon Red Bull, klaar. Net als de Playlife-motoren van Benetton bijvoorbeeld.

Franky R.

Citaat van: Perton op 24 juni 2014 - 14:16:55
Cosworth kan dan toch gewoon 'de eigen bouw' worden? Mateschitz betaalt, je noemt dat ding gewoon Red Bull, klaar. Net als de Playlife-motoren van Benetton bijvoorbeeld.


Ja, maar er zal een reden zijn waarom Mateschitz dat scenario niet volgt...

Perton

O uiteraard, maar ik reageerde op het woordje 'of' in jouw post :P Het kan namelijk best samengaan.

Figge

Alles kan. Maar Cosworth is toch eigendom van ene Bernie E? Of ben ik nu helemaal abuis? Zo nee, dan moet ik echt stoppen met posten vandaag :P
Maar iemand moet dan de ontwikkeling van dat dingen kostendekkend voor zn rekening nemen. En tuurlijk RBR heeft geld. Veel geld zelfs. Maar een competitieve krachtbron ontwikkelen is zelfs voor hen simpelweg te duur. Zeker als zij de enige afnemer zijn. En de beste motorbouwers werken waar ook al weer op dit moment?
Ik zie niet gebeuren dat RBR een motor zal inlijven met een grote ontwikkelingsachterstand, die hen ook nog eens 3x zoveel zal kosten als Renault nu.

Jozef

Het is veel eenvoudiger op dit moment om geld in Renault te pompen voor een betere motor vanaf 2015, dan om geld in Cosworth te pompen voor een motor die hooguit in zijn conceptuele fase zit.

F1Technical heeft de prestaties van de fabrikanten in Oostenrijk wat geanalyseerd en komt tot de conclusie dat Renault en Ferrari waarschijnlijk een andere turbo moeten ontwikkelen om de kloof met Mercedes te dichten (iets wat tijdens het seizoen niet mag, maar voor 2015 wel) (artikel F1T).

Volgend seizoen wordt het sowieso een nieuw spelletje. De motoren mogen op grote schaal aangepast worden en vanaf volgend jaar zijn variabele luchtinlaten toegestaan, die ook nog de nodige invloed kunnen hebben op vermogen/efficiëntie.

2014 is wat motoren betreft afgeschreven voor Renault en Ferrari maar in 2015 kunnen ze wel een slag slaan - al zitten ze bij Mercedes uiteraard ook niet stil.

Fietser

Citaat van: Figge op 24 juni 2014 - 12:24:25
Ik heb gelezen, wat je schrijft. Blijkbaar zou jij t zo doen. Dat is prima hoor. Maar elke manager moet dan ook nadenken over de strategie naar de toekomst toe. Hij moet zich afvragen welke opties hij heeft. Hoe sterk is z'n onderhandelingspositie met die opties. Ik denk daarbij, volgens mij zijn er niet zoveel opties, behalve Renault, voor Horner. Dus spierballen politiek in de media laten zien maakt z'n positie niet strekker, maar door z'n gebrek aan opties kan hij juist het tegenovergestelde bereiken. Daarom vind ik het persoonlijk ongepast om op die manier met je partners om te gaan. Een beetje dom zelfs wel eigenlijk.

Nee, ik zou het niet zo doen. Want ik ben geen manager van een F1-team, bovendien ben ik daar niet geschikt voor - veel te soft. Maar ik heb wel begrip voor degene die zich in die positie bevindt en dat WEL doet. Of de strategie (als daar sprake van is) werkt weet ik niet, dat zal de toekomst uitwijzen. Ik denk overigens dat niemand dat weet, want het is de chaos die uiteindelijk de uitslag bepaalt. (Misschien ben ik v.w.b. het laatste iets te filosofisch.)

Fietser

Citaat van: Perton op 24 juni 2014 - 13:35:46
Natuurlijk snap ik ook dat het een harde wereld is, en ik beweer nergens dat Horner hoofdkransjes van madeliefjes moet maken voor de mensen van Renault. Maar ik snap het nut er totaal niet van om Renault wekelijks weer te bekritiseren. En het punt is dat ze dat vorig jaar met Pirelli hadden en het jaar daarvoor waren "de andere teams zo jaloers". Er is altijd wel wat waar Red Bull iets over te zeuren heeft. Dat vind ik niet netjes. Harde zakenwereld of niet.

Zou het echt zijn dat Red Bull wekelijks zit te zeuren of zou het komen dat het journaille wekelijks (mogelijk zelfs 24/7) bij Horner op de stoep staat om te informeren naar zijn ideeën, meningen en plannen? Ik vrees het laatste. Zo gaat dat immers in het communicatielandschap waarin hoge bomen wel erg veel wind vangen. En vervolgens roeptoeteren de media alle gedane uitspraken de wereld in, meestal in uitvergrote vorm. En ten slotte branden wij - volgers - vanaf onze IKEA-bank los omtrent Horner en zijn uitspraken. Tsja.

Opmerking: de naam Horner kan hier eventueel ook vervangen worden door Van Gaal, Montezemelo, Rutte, Van Rompuy, Ballotelli en Abu Bakr al Baghdadi.