Testweek 2: Pre-season testing, Bahrain International Circuit, Sakhir

Gestart door Maikel0230, 13 februari 2014 - 19:30:34

« vorige - volgende »

Perton

Of doe gewoon de Indy 500-oplossing van een paar jaar terug (toen met dat Lotus-debacle): je mag gewoon starten, maar als je voor de race niet de juiste snelheid hebt weten te vinden, wordt je na een X aantal ronden uit de race gehaald als je rondentijden boven X% van de mannen vooraan ligt. Bij de Indy 500 was het, meen ik, 105%, wat natuurlijk op een oval is, je zou het in de Formule 1 naar bijvoorbeeld 110% kunnen brengen, of misschien zelfs wel iets meer.

Ik zeg niet dat dit de oplossing is, maar doen alsof er geen probleem met veiligheid is, is echt pure kortzichtigheid, sorry dat ik het zeg. Natuurlijk zijn het allemaal professionals, maar in tegenstelling tot endurancerijders zijn ze het niet gewend om met zó'n groot snelheidsverschil een achterblijver tegen te komen. Dat heeft niets met rijderskwaliteiten te maken, maar puur met het niet gewend zijn aan zulke zaken. Daar moet wel degelijk een oplossing voor worden bedacht. Dit uiteraard onder het voorbehoud dat het snelheidsverschil inderdaad structureel 30-35 km/u blijft.

gloudiesaurus

Ik verwacht dat de Renault-teams nog wel progressie boeken. Kan me niet voorstellen dat de 107% in geding komt.
Het is nog niet goed maar de progressie is er wel. Die zal de laatste 4 dagen in Bahrein wel worden voortgezet.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Matthijs

Citaat van: Kootje op 24 februari 2014 - 10:52:47
Citaat van: Matthijs op 24 februari 2014 - 10:41:45
De 107%-regel is in de jaren '90 geïntroduceerd omdat ze toen last hadden van teams als Life en Andrea Moda en rijders als Ricardo Rosset en Jean-Deniz Délétraz. Die waren een 'gevaar' voor zichzelf en de concurrentie.

Nu zijn er alleen maar professionele teams en alle rijders zijn in ieder geval F1-waardig. Als die buiten de 107% vallen is dat door omstandigheden. Tenzij er sprake is van een structureel onoverkoombaar snelheidsverschil moet je de 107%-regel gewoon schrappen.


Oh ja? Alle? ???

Over Gutierez zijn de meningen verdeeld, terwijl over Maldonado de algehele opinie juist het tegendeel bewijst.
Max Chilton doet ook weer mee en dan zijn er nog de rookys die zich eerst moeten bewijzen voordat je daar 'n oordeel over kunt vellen.
Van Magnussen verwacht ik wel dat die F1 waardig is, maar over Kvyat heb ik toch zo m'n twijfels.
Die twijfels heb ik dan weer niet over Ericsson, die zal me verbazen als hij F1 waardig blijkt.

Je kunt discussiëren over de term 'F1-waardig' maar ik hoef je het verschil toch niet uit te leggen tussen coureurs als Chilton, Gutierrez en Kvyat of een Délétraz of Rosset?

Wikipedia over Délétraz:
"He retired on lap 57 with gearbox failure, after he had already been lapped ten times. He was lapping the circuit 6 seconds slower than the leaders, 2 seconds slower than his teammate Hideki Noda and 1–2 seconds slower than the next slowest driver Schiattarella." en: "Delétraz was so out of his depth that after 3 laps, he was 40 seconds behind Coulthard, and was lapping the circuit 12 seconds slower than the leaders and 6–7 seconds than the next slowest driver Roberto Moreno in a Forti and 7–8 seconds slower than his teammate Montermini. He was lapped by the leaders after just seven laps of the race, and after fourteen he retired from the race with cramp in his left arm"

Over Rosset:
"Rosset was hired by Footwork in 1996 as team-mate to Jos Verstappen, but never matched the Dutch driver's pace (Verstappen was quicker in qualifying for all the races)" en: "The 1998 season was another unsuccessful one for Rosset, leading to a joke from Martin Brundle, who, upon Murray Walker's suggestion that people were debating whether Rosset was F1 quality, he remarked "it's a fairly short debate". Also, after severely damaging his car in qualifying at the 1998 Monaco Grand Prix and receiving a warning from the stewards, his furious mechanics switched the first and last letters of his surname on his paddock scooter to form the word "tosser"."

Lachen natuurlijk allemaal, maar het F1-circuit had echt te maken met dergelijke coureurs. Vergeleken met hen zijn de Chiltons en de Gutierrezsen talenten die zich bewezen hebben in juniorseries.

Perton

Vergeleken met hen wel ja, maar dat neemt niet weg dat ik me alsnog wel zorgen zou maken als Maldonado met een snelheidsverschil van 35 kilometer per uur een tegenstander voorbij moet. Als ik teambaas in het WEC zou zijn, zou hij in ieder geval niet hoog staan op mijn lijstje F1-coureurs die ik ooit nog in mijn team wil hebben.

Daarom zeg ik ook in mijn vorige post: het is allemaal leuk en aardig dat het niveau van coureurs nu behoorlijk hoog ligt, en dat geldt ook voor mensen als Ericsson en Chilton die van mij vandaag nog de Formule 1 mogen verlaten, maar ondanks dat, zal het alsnog een gevaarlijk spelletje worden als (met de nadruk op als) het snelheidsverschil daadwerkelijk zo hoog blijft.

gloudiesaurus

True. Maar Renault heeft nog met "geknepen" motoren gereden. Ik denk dat we zien dat de komende dagen zal verbeteren waardoor het verschil kleiner wordt.
Ik zie in ieder geval bij de Renault-teams vooruitgang.

En ze hebben nog 4 dagen om te testen...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Perton

Daarom had ik het in mijn post ook over 'onder voorbehoud van' ;). Als het zo extreem blijft, ligt het niet zo simpel als sommigen hier willen beweren en moet er echt worden nagedacht over een oplossing. Mocht Renault alsnog de snelheid verbeteren, met als eindresultaat 'gewoon' te langzaam, dan is er niet zoveel aan de hand, behalve ernstig gezichtsverlies voor ze, maar dat is niet iets waar de FIA zich druk over zou moeten maken.

Tuesday

Gewoon DRS afschaffen. Tot 30 km per uur lijkt het me zeker nog verantwoord, die verschillen zijn er afgelopen jaren ook wel geweest bij toepassing van DRS.

Perton

DRS gebeurt op bepaalde punten op het circuit en dat zie je als coureur ook aankomen, omdat je een bocht eerder nog binnen een seconde van de coureur zat die je gaat inhalen. Juist de 'normale' snelheidsverschillen gaan voor situaties zoals toen in Valencia met Webber en Kovalainen zorgen, want dan kan je zomaar een bocht uitkomen en daar plotseling een langzaam rijdende auto zien. In mijn ogen kan je de langzame Renaults dan ook niet vergelijken met DRS.

Kootje

Je zou DRS juist af moeten schaffen voor de niet Renault teams zodat de teams met, ook nog 'n kans maken. :P

Franky R.

Citaat van: Kootje op 24 februari 2014 - 18:36:46
Je zou DRS juist af moeten schaffen voor de niet Renault teams zodat de teams met, ook nog 'n kans maken. :P
:P :P :P
Punt intended... ;D
;)

Tuesday

Citaat van: Perton op 24 februari 2014 - 18:33:58
DRS gebeurt op bepaalde punten op het circuit en dat zie je als coureur ook aankomen, omdat je een bocht eerder nog binnen een seconde van de coureur zat die je gaat inhalen. Juist de 'normale' snelheidsverschillen gaan voor situaties zoals toen in Valencia met Webber en Kovalainen zorgen, want dan kan je zomaar een bocht uitkomen en daar plotseling een langzaam rijdende auto zien. In mijn ogen kan je de langzame Renaults dan ook niet vergelijken met DRS.
het ging toch vooral om topsnelheid??
verder zou ik gewoon de 107% regel aanhouden. Dan zie ik verder weinig verschil met afgelopen jaren waarin er ook auto's rondreden die 5 seconden langzamer waren dan de top.
Citaat van: Kootje op 24 februari 2014 - 18:36:46
Je zou DRS juist af moeten schaffen voor de niet Renault teams zodat de teams met, ook nog 'n kans maken. :P
Dat komt toch op hetzelfde neer?? DRS werkt in principe toch alleen maar als je sneller bent als je voorganger??

Kootje

Citaat van: Tuesday op 24 februari 2014 - 19:32:30
Citaat van: Kootje op 24 februari 2014 - 18:36:46
Je zou DRS juist af moeten schaffen voor de niet Renault teams zodat de teams met, ook nog 'n kans maken. :P
Dat komt toch op hetzelfde neer?? DRS werkt in principe toch alleen maar als je sneller bent als je voorganger??

Het was dan ook niet serieus bedoeld.

Perton

Citaat van: Tuesday op 24 februari 2014 - 19:32:30
het ging toch vooral om topsnelheid??
Zou kunnen, dan heb ik de eerdere nieuwsberichten wellicht wat verkeerd geïnterpreteerd en zal je inderdaad niet een bocht uitkomen om een langzame auto te zien terwijl je zelf accelereert. In dat opzicht had ik het dan inderdaad bij het verkeerde eind. Al was Webber/Kovalainen natuurlijk ook een incident dat door een verschil in topsnelheid kwam, dus ik blijf alsnog wel van mening dat als (en nogmaals: ALS) er serieus grote verschillen tussen bepaalde auto's zijn, er van te voren over een oplossing moet worden nagedacht.

Citaatverder zou ik gewoon de 107% regel aanhouden. Dan zie ik verder weinig verschil met afgelopen jaren waarin er ook auto's rondreden die 5 seconden langzamer waren dan de top.
Lijkt mij ook het meest logische, maar mijn posts over oplossingen waren vooral wat gefilosofeer over hoe de zaken aan te pakken indien je daar toch vanaf wijkt en langzame auto's wél laat starten. Maar het spreekt voor zich dat simpelweg het hanteren van de 107% en wie dat niet redt omdat ie een Renault-motor heeft dan maar pech heeft, het meest logische is.

NielsD

Maar waarom rijdt Renault met geknepen motoren? Helemaal in dit stadium, met de nieuwe motoren, lijkt het me dat je de motor optimaal wil gebruiken om ook de data op hoge snelheid te kunnen bekijken. Daarnaast lijkt het me dat de motoren op hogere topsnelheden nog warmer worden en Red Bull had toch last van gesmolten onderdelen in Jerez? Of heb ik dat bij het verkeerde eind?
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Franky R.

Citaat van: NielsD op 24 februari 2014 - 20:29:58
Maar waarom rijdt Renault met geknepen motoren? Helemaal in dit stadium, met de nieuwe motoren, lijkt het me dat je de motor optimaal wil gebruiken om ook de data op hoge snelheid te kunnen bekijken. Daarnaast lijkt het me dat de motoren op hogere topsnelheden nog warmer worden en Red Bull had toch last van gesmolten onderdelen in Jerez? Of heb ik dat bij het verkeerde eind?


Tja, je stelt logische vragen...Met langzaam rijden lost je niet veel op idd. Maar we hebben nog een testsessie te gaan. Straks knalt Vettel als vanouds de snelste tijden op het bord. Ik wacht gewoon rustig af.