Welk team wordt 11de in 2014?

Gestart door Jozef, 01 februari 2014 - 05:35:35

« vorige - volgende »

Welk team wordt 11e in het constructeurskampioenschap van 2014?

Caterham
7 (41.2%)
Marussia
6 (35.3%)
Williams
0 (0%)
Toro Rosso
0 (0%)
Sauber
1 (5.9%)
Force India
0 (0%)
McLaren
0 (0%)
Lotus
2 (11.8%)
Ferrari
1 (5.9%)
Mercedes
0 (0%)
Red Bull
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 15

Poll gesloten: 13 maart 2014 - 05:37:48

Dimensie

Citaat van: Jozef op 17 februari 2014 - 02:36:18
Citaat van: Dimensie op 07 februari 2014 - 23:24:58
Citaat van: Jozef op 07 februari 2014 - 02:09:04
*knip*
Marussia echter pakt uit met een wielbasis van zomaar eventjes 3700mm. :o Dit verklaart hoe ze hun sidepods zo netjes naar binnen kunnen knijpen achteraan terwijl Caterham (wielbasis 3460mm) daar niet in geslaagd is. Natuurlijk gaat Marussia hier op aerodynamisch gebied van profiteren maar ik maak me toch serieus zorgen over het gewicht dat het meebrengt om je chassis 25 centimeter te verlengen. Nu de gewichtslimiet voor veel teams problematisch is, denk ik dat Marussia het dikkerdje van de grid zal zijn.

De vraag is hoeveel gewicht die 25 cm is als het alleen carbon is?
Lotus heeft ook een tijdje geƫxperimenteerd met een langere auto dus misschien brengt het toch wat.

Toen Lotus experimenteerde met de langere wielbasis, ging dat over een paar centimeter en bij mijn weten ging dat puur om een aanpassing van de ophanging, niet om een verlenging van de hele auto (dat ging dus puur over voertuigdynamica).

Hoeveel gewicht het Marussia kost, weet ik natuurlijk ook niet, maar om even lomp te doen om een idee te krijgen van de orde van grootte: een F1-monocoque weegt ca. 70kg (Scarbs, 2006). Een verlenging van 3450 naar 3700mm is iets meer dan 7%. Als gewicht recht evenredig is met lengte, dan kun je dus spreken van 5kg. Nogmaals, dat is een grove versimpeling van de realiteit, maar het zal er ook niet extreem ver vanaf zitten. Vergeet ook niet dat als je je chassis verlengt, maar de stijfheid wil behouden, je het hele chassis stijver (dus zwaarder) moet maken.

Je hebt het toch over Marussia met de lange wielbasis en niet over een hele auto?
Ik zie het dikkertje probleem niet zo, de verschillen in gewicht bij de coureurs zijn nog groter.

Jozef

Daarom neem ik niet het hele gewicht van de auto, maar alleen de monocoque.

En over het gewicht van de coureurs wordt dus ook moeilijk gedaan dit jaar. Ook daar is Caterham overigens in het voordeel met een lichte Kobayashi (Ericsson, Bianchi en Chilton wegen nagenoeg hetzelfde).