McLaren Mercedes: End of an Era

Gestart door 0634, 09 februari 2014 - 13:37:23

« vorige - volgende »

0634

Zeker een end of an era, want ik vermoed dat velen hier niet eens een tijd kunnen herinneren dat McLaren nĂ­et met Mercedessen reed, maar met oer-Honda's, met TAG Porsches, met pruttelende Peugeots of met een degelijke Fordjes.

Ik heb sinds Jerez een redelijke hoop op een fraai laatste seizoen met hopelijk een zege of op zijn minst een podium hier en daar. Zou het deze historische combinatie wel gunnen. Ik weet nog wel dat er in 95 echt naar uit werd gekeken, de terugkeer van de Silberpfeilen. Zilver, spiegelend, prachtig. Nog even en het is ook weer allemaal verleden tijd.

Alan Henry heeft een mooi artikel geschreven over de mooiste races van deze combinatie, met fraaie zeges van mannen als Hakkinen, Raikkonen, Montoya, DC, Alonso en Hamilton. Hij besluit met een in mijn ogen terecht nummer 1. Mooi artikel. Mooie hommage aan een legendarische combinatie.

http://www.mclaren.com/formula1/blog/alan-henry/My-top-ten-GPs-powered-by-Mercedes/

Sabai

Met welke motor is McLaren eigenlijk het meest succesvol tot nu toe geweest? Ik weet ook niet beter dan dat ze altijd met Mercedes motoren gereden hebben.

janke

Pff sorry, the end?? Denk het niet. McLaren is een imperium. Vanaf Bruce en Hulme en daarna met grote andere coureurs tot nu. Hi Tech F1 team. Altijd al geweest. Was het met een top engine van Cosworth of Porsche. Slechte engines hebben ze ook gehad. Maar McLaren heeft het allemaal overleefd en dat zal zo blijven. Ook met een irritante chauvinistische Dennis.
Some things are too important to be left in the past.

0634

Citaat van: janke op 09 februari 2014 - 19:35:35
Pff sorry, the end?? Denk het niet. McLaren is een imperium.
The end als in de combi Mclaren en Mercedes ;).

Toch wel een legendarische combi. Als Williams Renault of Lotus Ford.

Wings

@Janke: Het einde van een tijdperk ja. Het Mercedes tijdpwerk welteverstaan. ;)
@Sabai: ik heb de statistieken niet bij de hand maar denk dat het Honda-tijdperk, dat een stuk korter duurde, zeker gemiddeld genomen veel succesvoller was.

0634

#5
Citaat van: Sabai op 09 februari 2014 - 19:13:13
Met welke motor is McLaren eigenlijk het meest succesvol tot nu toe geweest? Ik weet ook niet beter dan dat ze altijd met Mercedes motoren gereden hebben.

Volgens mij heb ik zo alle Mclaren titels op een rijtje:

1. Honda: 8 wereldtitels (Van 88 t/m 91 4 x beide wereldtitels op rij)
2. TAG Porsche:  5 wereldtitels (beide titels in 84 en 85, en rijderstitel in 86)
3. Mercedes: 4 wereldtitels (98: beide titels; 99 rijderstitel; 08: rijderstitel)
4. Ford: 3 wereldtitels (74 beide titels; 76: rijderstitel)


Dus als ik me niet vergis is het antwoord op jouw vraag: Honda!

En als het aan McLaren ligt gaan daar binnen afzienbare tijd nog een paar titels bijkomen ;).

janke

Citaat van: Jeroen op 09 februari 2014 - 19:57:42
Citaat van: janke op 09 februari 2014 - 19:35:35
Pff sorry, the end?? Denk het niet. McLaren is een imperium.
The end als in de combi Mclaren en Mercedes ;).

Toch wel een legendarische combi. Als Williams Renault of Lotus Ford.

Williams Cosworth was ook een  to beat team. Maareh ik begrijp nu het verhaal. Sorry. Gaat het om Mercedes, benieuwd wat de kwaliteiten van die engine dit jaar zullen zijn. Ferrari en Renault zullen toch niets minder op de grid zetten? Denk het niet, alleen de betrouwbaarheid......

Blij dat McLaren overgaat op Honda. De competitie wordt er alleen maar groter door.
Some things are too important to be left in the past.

0634

Williams-Ford bedoel je toch? Met Jones en Rosberg als kampioenen. Zeker een grootse combi.

Wat te denken van Williams-Honda? De jaren 85 en 86 met twee constructeurstitels en 1 rijderstitel. Gouden combinatie ook.

Of Brabham-BMW met een paar titels begin jaren 80 met Bernie en Piquet.



janke

Citaat van: Jeroen op 09 februari 2014 - 20:29:18
Williams-Ford bedoel je toch? Met Jones en Rosberg als kampioenen. Zeker een grootse combi.


Yep met de Cosworth/Ford V8.
Some things are too important to be left in the past.

SDG

#9
Citaat van: Jeroen op 09 februari 2014 - 20:08:55
Volgens mij heb ik zo alle Mclaren titels op een rijtje:

1. Honda: 8 wereldtitels (Van 88 t/m 91 4 x beide wereldtitels op rij)
2. TAG Porsche:  5 wereldtitels (beide titels in 84 en 85, en rijderstitel in 86)
3. Mercedes: 4 wereldtitels (98: beide titels; 99 rijderstitel; 08: rijderstitel)
=. Ford: 4 wereldtitels (72: rijderstitel; 74 beide titels; 76: rijderstitel)


Dus als ik me niet vergis is het antwoord op jouw vraag: Honda!

En als het aan McLaren ligt gaan daar binnen afzienbare tijd nog een paar titels bijkomen ;).

In 1972 behaalde Lotus met Fittipaldi de rijderstitel. Emmo maakte pas in 1974 de overstap naar McLaren - en werd daar meteen kampioen. 1974, dat was ook het jaar waarin de samenwerking met Marlboro begon, die tot en met 1996 zou duren. Is toch wel de langstlopende hoofdsponsor uit de hele Formule 1-geschiedenis, als ik het goed heb?

gloudiesaurus

De mooiste combi vind ik toch de McLaren - Honda - Senna - Prost combi  :)
Misschien wel het sterkste team ooit in de historie van de Formule 1.

Goed dat McLaren-Honda hersteld wordt... en Mercedes kan lekker door met haar eigen team.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

0634

Citaat van: SDG op 09 februari 2014 - 20:58:43
Citaat van: Jeroen op 09 februari 2014 - 20:08:55
Volgens mij heb ik zo alle Mclaren titels op een rijtje:

1. Honda: 8 wereldtitels (Van 88 t/m 91 4 x beide wereldtitels op rij)
2. TAG Porsche:  5 wereldtitels (beide titels in 84 en 85, en rijderstitel in 86)
3. Mercedes: 4 wereldtitels (98: beide titels; 99 rijderstitel; 08: rijderstitel)
=. Ford: 4 wereldtitels (72: rijderstitel; 74 beide titels; 76: rijderstitel)


Dus als ik me niet vergis is het antwoord op jouw vraag: Honda!

En als het aan McLaren ligt gaan daar binnen afzienbare tijd nog een paar titels bijkomen ;).

In 1972 behaalde Lotus met Fittipaldi de rijderstitel. Emmo maakte pas in 1974 de overstap naar McLaren - en werd daar meteen kampioen. 1974, dat was ook het jaar waarin de samenwerking met Marlboro begon, die tot en met 1996 zou duren. Is toch wel de langstlopende hoofdsponsor uit de hele Formule 1-geschiedenis, als ik het goed heb?

Ach ja, dat wist ik eigenlijk wel, van Emmo... suf. Maar ik wist wel dat als er een fout in zou staan, jij die er wel uit zou halen ;D.

Ik heb het aangepast ;).

Perton

McLaren-Mercedes was (is) een mooie combinatie, maar eigenlijk... doet het me niet zoveel dat het ten einde loopt. Dat is overigens geen desinteresse of zo, maar naar mijn idee liep die relatie al zo'n beetje ten einde op het moment dat McLaren zich op de automarkt begon te begeven. Vanaf dat moment begonnen de geruchten al wel een beetje dat de samenwerking op enig moment zou stoppen, wat natuurlijk nog eens werd versterkt toen Mercedes terugkeerde als fabrieksteam. Het was wat dat betreft een kwestie van tijd voor McLaren-Mercedes daadwerkelijk zou stoppen. Bovendien is dat uiteindelijke moment iets waar we toch zo'n 1,5 jaar naar toe leven, sinds de Honda-bekendmaking. Dus juist omdat het allemaal zo geleidelijk, en redelijk voorspelbaar, gaat en is gegaan, heb ik eigenlijk niet de emotie of het gevoel dat zou moeten horen bij het einde van dit tijdperk - want een einde van het tijdperk is het uiteraard wel.

0634

Ben ik met je eens, Perton. Het is mooi geweest, en hopelijk kan de combinatie nog 1 of 2 fraaie zeges toevoegen in het laatste jaar. Zou een mooie einde zijn. Want een jaar zoals afgelopen seizoen verdient het niet om het laatste te zijn van zo'n illustere combi.

Dus ik duim dit jaar hard voor Jenson Button (of Magnusson natuurlijk, maar dat is misschien nog een stapje te ver). Zeker ook omdat ik nou eenmaal een enorm zwak voor Mclaren heb.

Wings

Citaat van: Perton op 09 februari 2014 - 21:47:17
McLaren-Mercedes was (is) een mooie combinatie, maar eigenlijk... doet het me niet zoveel dat het ten einde loopt. Dat is overigens geen desinteresse of zo, maar naar mijn idee liep die relatie al zo'n beetje ten einde op het moment dat McLaren zich op de automarkt begon te begeven. Vanaf dat moment begonnen de geruchten al wel een beetje dat de samenwerking op enig moment zou stoppen, wat natuurlijk nog eens werd versterkt toen Mercedes terugkeerde als fabrieksteam. Het was wat dat betreft een kwestie van tijd voor McLaren-Mercedes daadwerkelijk zou stoppen. Bovendien is dat uiteindelijke moment iets waar we toch zo'n 1,5 jaar naar toe leven, sinds de Honda-bekendmaking. Dus juist omdat het allemaal zo geleidelijk, en redelijk voorspelbaar, gaat en is gegaan, heb ik eigenlijk niet de emotie of het gevoel dat zou moeten horen bij het einde van dit tijdperk - want een einde van het tijdperk is het uiteraard wel.

Ik heb het zelfde. Maar heb Mercedes altijd een grijze muis in het geheel gevonden dus heb er geen gevoel bij. Ik kijk nu al uit naar de Honda periode!