Over de top

Gestart door Breaktest, 05 februari 2014 - 12:44:49

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 06 februari 2014 - 14:24:06
Citaat van: Kronos op 06 februari 2014 - 13:49:15
Citaat van: Jeroen op 06 februari 2014 - 13:44:33
CitaatGemiddelde pensioensleeftijd F1 coureur (sinds 2000, inclusief onvrijwillige pensioneringen) is 30 jaar
Maar dat heeft niks met leeftijd te maken, maar meer met de onvrijwillige pensioneringen. Want geen rijder vind het op zijn 30e al genoeg.

Klopt maar geeft wel een indicatie van de gemiddelde leeftijd toch? (dat is het ook namelijk).
Mochten oudere coureurs meer in trek blijven (door welke reden dan ook) dan zou ook dit gemiddelde hoger liggen.
Mwah... als een Schumacher wenst terug te keren al is hij 40 dan doet hij dat. Alonso zal ook nog jaren mogen racen. Of Hamilton of welke andere rijder van statuur. Die bepalen hun eigen exit wel. Zelfs Webber haalde de 38.

Het gemiddelde zegt meer over de enorme houdbaarheid van rijders in de F1. Als je niet boven het maaiveld uitsteekt wordt je al heel snel vervangen door een jong talent (of door iemand met geld). Degene die nog lang niet over hun top zijn maar ingewisseld worden is tientallen malen hoger dan degene die hun afscheid zelf mogen bepalen.
maar die oudere coureurs presteerden toch weinig, je noemt nu Schumacher en Webber (was net 37 trouwens, laatste overwinning was ie 35), maar kijk eens naar al die andere oudere coureurs als Barichello, Trulli, De La Rosa, die voegden toch bar weinig meer toe in hun laatste jaren. Maar goed, bij F1 heb je ook nog zoiets als het ontwikkelen van een auto wat oudere coureurs nog een tijdje langer houdbaar houdt.

Perton

Voegden ze weinig toe, omdat ze überhaupt niets meer presteerden, of is het wat geflatteerd omdat ze niet langer voor topteams reden? En als het antwoord optie 2 is, dan kan er natuurlijk worden gediscussieerd over de vraag waarom ze niet meer voor topteams reden. En dan zou het antwoord wel eens inderdaad kunnen zijn dat ze over hun top waren.

0634

Kán. Maar er worden nu gemiddelde rijders genoemd die nooit echt door topteams achtervolgd zijn, ook niet in hun hoogtijdagen. Barrichello werd maar één keer gecontracteerd door een topteam, en dat was stijf als tweede man. Webber is zelfs nooit gecontracteerd door een topteam, maar toen het team een topteam werd, zette het pardoes alles in op zijn teamgenoot. Trulli: nooit gecontracteerd door een topteam. De la Rosa? Alleen als testcoureur door topteam vastgelegd.

Je kan je dus afvragen of zij daadwerkelijk op basis van hun allround kwaliteiten sowieso interessant waren voor topteams, los nog van de periode in hun loopbaan waarin ze verkeerden. Feitelijk zijn die jongens nooit of slechts zelden benaderd door topteams. Dus waarom zouden die ineens voor de deur staan als ze eenmaal voorbij de 35,36 waren?

Voor de goede orde: natuurlijk raken rijders over hun top, maar ik denk dat dat meer motivatie gerelateerd is dan leeftijdgerelateerd (wel tot een bepaalde grens natuurlijk). Webber was daar de laatste tijd een mooi voorbeeld van, denk ik. Hakkinen is het mooiste voorbeeld, die sprak het zelf ook uit dat hij simpelweg de drive niet meer had.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 06 februari 2014 - 18:16:08
Kán. Maar er worden nu gemiddelde rijders genoemd die nooit echt door topteams achtervolgd zijn, ook niet in hun hoogtijdagen. Barrichello werd maar één keer gecontracteerd door een topteam, en dat was stijf als tweede man. Webber is zelfs nooit gecontracteerd door een topteam, maar toen het team een topteam werd, zette het pardoes alles in op zijn teamgenoot. Trulli: nooit gecontracteerd door een topteam. De la Rosa? Alleen als testcoureur door topteam vastgelegd.

Je kan je dus afvragen of zij daadwerkelijk op basis van hun allround kwaliteiten sowieso interessant waren voor topteams, los nog van de periode in hun loopbaan waarin ze verkeerden. Feitelijk zijn die jongens nooit of slechts zelden benaderd door topteams. Dus waarom zouden die ineens voor de deur staan als ze eenmaal voorbij de 35,36 waren?

Voor de goede orde: natuurlijk raken rijders over hun top, maar ik denk dat dat meer motivatie gerelateerd is dan leeftijdgerelateerd (wel tot een bepaalde grens natuurlijk). Webber was daar de laatste tijd een mooi voorbeeld van, denk ik. Hakkinen is het mooiste voorbeeld, die sprak het zelf ook uit dat hij simpelweg de drive niet meer had.
het gaat er helemaal niet om of ze benaderd zijn door topteams of er ooit voor gereden hebben, ik noemde juist bewust wat namen van de subtoppers en middenmoters omdat er veel meer is dan alleen Schumacher en Webber die jij noemde. Hoe meer namen je bekijkt hoe duidelijker je ziet dat vanaf begin dertig de prestatie's minder worden. Trulli heeft misschien nooit voor een topteam gereden, maar was vroeger wel een kwalificatiebeest, zn laatste jaren was dat ook wel weg en dan is het gewoon einde oefening. Barichello was tot achterin de 30 wel F1 waardig, maar wat mij betreft ook duidelijk niet meer zo goed als vroeger. Maar goed, dr zijn nog zoveel andere voorbeelden, DC, Heidfeld, Ralf, Montoya, Fischichella, Villeneuve. Allemaal coureurs die hun top (bij de één hoger als bij de ander) in hun 20er jaren hadden en uiteindelijk redelijk geruisloos uit de F1 zijn verdwenen.

0634

Ik ga in op de vraag of ze ooit door topteams benaderd werden omdat dat in de post boven mij werd gesuggereerd. Dus in zoverre gaat het er wél om, of in ieder geval míjn post ging erom.

Ik ben het er ook helemaal niet mee eens dat prestaties vanaf begin 30 minder worden. Sterker, dat is aantoonbaar niet waar. Hakkinen, Prost, Senna, Schumacher, Alonso, Hill, Mansell, Lauda, Stewart, wie dan ook, er zijn er zat die uitstekend presteren vanf begin 30. En ook de mindere goden als Trulli, Patrese, Barrichello, Berger, Alesi, presteerden prima toen ze begin 30 waren.

Als je nou midden 30 had gezegd, had je wellicht een punt gehad, maar begin 30 is gewoon feitelijk niet waar.


Kootje

Met midden 30 was ik het ook niet eens geweest, juist omdat bv Alonso en Räikkönen imo nu op hun sterkst zijn, ondanks dat het alweer van even terug is dat ze hun titel(s) behaalden.


Daarom ben ik van mening dat je er geen (gemiddelde) leeftijd aan kan verbinden wanneer men over z'n top gaat of er juist op zit. Dit is van zoveel verschillende factoren afhankelijk, leeftijd is er daar slechts eentje van. Daarnaast is leeftijd 'n relatief begrip omdat niet iedereen van 35 ook echt 35 is. Letterlijk genomen natuurlijk wel, maar fysiek en/of mentaal kan dat zo ver uiteen liggen.

0634

Citaat van: Kootje op 06 februari 2014 - 20:17:21
Met midden 30 was ik het ook niet eens geweest, juist omdat bv Alonso en Räikkönen imo nu op hun sterkst zijn, ondanks dat het alweer van even terug is dat ze hun titel(s) behaalden.

Ik ook niet, maar dan had ik me er meer bij kunnen voorstellen. Daarom had ik ook heel sneaky het woord 'wellicht' er tussen gezet ;).

CitaatDaarom ben ik van mening dat je er geen (gemiddelde) leeftijd aan kan verbinden wanneer men over z'n top gaat of er juist op zit. Dit is van zoveel verschillende factoren afhankelijk, leeftijd is er daar slechts eentje van. Daarnaast is leeftijd 'n relatief begrip omdat niet iedereen van 35 ook echt 35 is. Letterlijk genomen natuurlijk wel, maar fysiek en/of mentaal kan dat zo ver uiteen liggen.
Ben ik met je eens. Zelf denk ik dat het heel lastig is om een jaar of 15 je focus of motivatie op het niveau te houden dat vereist is. Je moet er namelijk alles voor op zij zetten om ultieme successen te behalen. Wat dat betreft is het interessant om een jongen als Vettel te volgen, die extreem jong succesvol was. Ben heel benieuwd of hij op zijn 35, 37e nog altijd de ultieme focus heeft.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 06 februari 2014 - 19:14:46
Ik ga in op de vraag of ze ooit door topteams benaderd werden omdat dat in de post boven mij werd gesuggereerd. Dus in zoverre gaat het er wél om, of in ieder geval míjn post ging erom.

Ik ben het er ook helemaal niet mee eens dat prestaties vanaf begin 30 minder worden. Sterker, dat is aantoonbaar niet waar. Hakkinen, Prost, Senna, Schumacher, Alonso, Hill, Mansell, Lauda, Stewart, wie dan ook, er zijn er zat die uitstekend presteren vanf begin 30. En ook de mindere goden als Trulli, Patrese, Barrichello, Berger, Alesi, presteerden prima toen ze begin 30 waren.

Als je nou midden 30 had gezegd, had je wellicht een punt gehad, maar begin 30 is gewoon feitelijk niet waar.
nogmaals, ik heb het over de echte piek in een carriëre. Dat iemand na zn dertigste nog prima presteert is helemaal geen argument om mijn mening onderuit te halen. Ik vind zelf vooral de laatste 10 jaar van belang, omdat de sport toch wel behoorlijk veranderd is sinds de jaren 80 en zeker de weg er naartoe. Coureurs komen steeds jonger in de F1, bouwen dus sneller ervaring op en zijn dus redelijk ervaren op het moment dat ze fysiek/mentaal etc op hun top zijn. De oudste 3 coureurs zijn nu allemaal WK's, die kunnen het niveau nog makkelijk aan, maar leeftijdgenoten zijn inmiddels allemaal voorbijgestreefd door de jongere garde, die qua talent misschien gelijk zijn, maar gewoon op een ander moment (dicht bij hun top) in hun carriere zitten. Je kunt dat negeren en met voorbeelden uit het verleden komen, maar momenteel is dit de realiteit.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 06 februari 2014 - 21:08:30
Citaat van: Kootje op 06 februari 2014 - 20:17:21
Met midden 30 was ik het ook niet eens geweest, juist omdat bv Alonso en Räikkönen imo nu op hun sterkst zijn, ondanks dat het alweer van even terug is dat ze hun titel(s) behaalden.

Ik ook niet, maar dan had ik me er meer bij kunnen voorstellen. Daarom had ik ook heel sneaky het woord 'wellicht' er tussen gezet ;).
vooralsnog was 2012 Alonso zn beste jaar (volgens hemzelf), toen was hij 30/31. En vrijwel iedereen (van wat ik gelezen heb) vind de Raikkonen van McLaren beter als die van Lotus.

0634

Citaat van: Tuesday op 06 februari 2014 - 21:14:37
Citaat van: Jeroen op 06 februari 2014 - 19:14:46
Ik ga in op de vraag of ze ooit door topteams benaderd werden omdat dat in de post boven mij werd gesuggereerd. Dus in zoverre gaat het er wél om, of in ieder geval míjn post ging erom.

Ik ben het er ook helemaal niet mee eens dat prestaties vanaf begin 30 minder worden. Sterker, dat is aantoonbaar niet waar. Hakkinen, Prost, Senna, Schumacher, Alonso, Hill, Mansell, Lauda, Stewart, wie dan ook, er zijn er zat die uitstekend presteren vanf begin 30. En ook de mindere goden als Trulli, Patrese, Barrichello, Berger, Alesi, presteerden prima toen ze begin 30 waren.

Als je nou midden 30 had gezegd, had je wellicht een punt gehad, maar begin 30 is gewoon feitelijk niet waar.
nogmaals, ik heb het over de echte piek in een carriëre. Dat iemand na zn dertigste nog prima presteert is helemaal geen argument om mijn mening onderuit te halen. Ik vind zelf vooral de laatste 10 jaar van belang, omdat de sport toch wel behoorlijk veranderd is sinds de jaren 80 en zeker de weg er naartoe. Coureurs komen steeds jonger in de F1, bouwen dus sneller ervaring op en zijn dus redelijk ervaren op het moment dat ze fysiek/mentaal etc op hun top zijn. De oudste 3 coureurs zijn nu allemaal WK's, die kunnen het niveau nog makkelijk aan, maar leeftijdgenoten zijn inmiddels allemaal voorbijgestreefd door de jongere garde, die qua talent misschien gelijk zijn, maar gewoon op een ander moment (dicht bij hun top) in hun carriere zitten. Je kunt dat negeren en met voorbeelden uit het verleden komen, maar momenteel is dit de realiteit.

jij zegt letterlijk: Hoe meer namen je bekijkt hoe duidelijker je ziet dat vanaf begin dertig de prestatie's minder worden. Dat is geen mening, dat is de weergave van een feit. Alleen is het geen feit, integendeel. Prestaties worden vanaf begin 30 aantoonbaar helemaal níet minder.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 06 februari 2014 - 21:39:14
Citaat van: Tuesday op 06 februari 2014 - 21:14:37
Citaat van: Jeroen op 06 februari 2014 - 19:14:46
Ik ga in op de vraag of ze ooit door topteams benaderd werden omdat dat in de post boven mij werd gesuggereerd. Dus in zoverre gaat het er wél om, of in ieder geval míjn post ging erom.

Ik ben het er ook helemaal niet mee eens dat prestaties vanaf begin 30 minder worden. Sterker, dat is aantoonbaar niet waar. Hakkinen, Prost, Senna, Schumacher, Alonso, Hill, Mansell, Lauda, Stewart, wie dan ook, er zijn er zat die uitstekend presteren vanf begin 30. En ook de mindere goden als Trulli, Patrese, Barrichello, Berger, Alesi, presteerden prima toen ze begin 30 waren.

Als je nou midden 30 had gezegd, had je wellicht een punt gehad, maar begin 30 is gewoon feitelijk niet waar.
nogmaals, ik heb het over de echte piek in een carriëre. Dat iemand na zn dertigste nog prima presteert is helemaal geen argument om mijn mening onderuit te halen. Ik vind zelf vooral de laatste 10 jaar van belang, omdat de sport toch wel behoorlijk veranderd is sinds de jaren 80 en zeker de weg er naartoe. Coureurs komen steeds jonger in de F1, bouwen dus sneller ervaring op en zijn dus redelijk ervaren op het moment dat ze fysiek/mentaal etc op hun top zijn. De oudste 3 coureurs zijn nu allemaal WK's, die kunnen het niveau nog makkelijk aan, maar leeftijdgenoten zijn inmiddels allemaal voorbijgestreefd door de jongere garde, die qua talent misschien gelijk zijn, maar gewoon op een ander moment (dicht bij hun top) in hun carriere zitten. Je kunt dat negeren en met voorbeelden uit het verleden komen, maar momenteel is dit de realiteit.

jij zegt letterlijk: Hoe meer namen je bekijkt hoe duidelijker je ziet dat vanaf begin dertig de prestatie's minder worden. Dat is geen mening, dat is de weergave van een feit. Alleen is het geen feit, integendeel. Prestaties worden vanaf begin 30 aantoonbaar helemaal níet minder.
van dat lijstje dat ik noemde wel hoor. Hoe dan ook, voor mij is het duidelijk, ik heb geen zin om hier een heel punt van te maken. Je kunt mij niet wijsmaken dat je op je 35e nog op je absolute top zou moeten zitten en dat dan de oudste coureur gewoon maar 34 is en het overgrote deel onder de 30. Dat is gewoon realiteit, we leven niet meer in de 80s.

0634

Ik heb ook een lijstje genoemd. Dus kan ik ook stellen dat ik mijn punt bewezen hebt. Wat onzin is, want er valt ook een lijstje aan te wijzen die het tegendeel bewijst.

Verder is er geen argument te bedenken waardoor een rijder na zijn 30e minder wordt. Nergens in de wetenschap staat dat. Niemand heeft ooit kunnen aantonen dat dat wel zo is. Dat komt, en daar ben ik van overtuigd, omdat er geen vaste lijn is waarop iemand minder wordt.

Dat doet iedereen op zijn eigen moment. De ene piekt vroeg en verliest de focus, de andere blijft jarenlang on the ball. Dat is veel logischer dan een denkbeeldige streep die onderbouwt is met eenzijdig gelichte 'feiten' en zeggen dat als je daar boven komt je over je hoogtepunt heen bent.

Dimensie

#57
Van ervaring word ook een te groot punt gemaakt vind ik.
(Als je ouderdom vs ervaring bij een coureur op de weegschaal zou leggen)
Waar vroeger vergelijkbare klassen er niet waren, heb je nu overal simulators en leer je op de playstation de banen al kenen.
Ik zie nergens genoeg sterke voor beelden coureurs die echt na hun 30e op hun top waren,
de rij van coureurs die minder werden is een stuk groter.
Schumacher die tot nu toe volgens de statistieken de beste allertijden is, heeft er 5 titels op zitten na zijn 30e meen ik.
Die zou de gemiddelden wat op kunnen krikken.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 06 februari 2014 - 22:03:36
Ik heb ook een lijstje genoemd. Dus kan ik ook stellen dat ik mijn punt bewezen hebt. Wat onzin is, want er valt ook een lijstje aan te wijzen die het tegendeel bewijst.

Verder is er geen argument te bedenken waardoor een rijder na zijn 30e minder wordt. Nergens in de wetenschap staat dat. Niemand heeft ooit kunnen aantonen dat dat wel zo is. Dat komt, en daar ben ik van overtuigd, omdat er geen vaste lijn is waarop iemand minder wordt.

Dat doet iedereen op zijn eigen moment. De ene piekt vroeg en verliest de focus, de andere blijft jarenlang on the ball. Dat is veel logischer dan een denkbeeldige streep die onderbouwt is met eenzijdig gelichte 'feiten' en zeggen dat als je daar boven komt je over je hoogtepunt heen bent.
ja, jij hebt ook een lijstje genoemd, maar met voornamelijk namen van vroeger. Vind ik niet echt relevant meer, dr is zoveel veranderd sindsdien. Ik heb alleen namen genoemd die de afgelopen 10 jaar uit de F1 zijn verdwenen. Dr is zeker geen vaste lijn waarop iemand minder wordt, maar je kunt niet om de gemiddelde's heen lijkt mij. Het is niet voor niks dat die al jarenlang aan het teruglopen is en in de buurt komt van veel andere sporten.

0634

#59
Okee. Nou ja, er staan niet alleen namen van vroeger, als jij Villeneuve en DC noemt mag ik toch zeker Schumacher, Hakkinen en Trulli noemen, maar okee, jij jouw mening, ik de mijne.