Welk team wordt 11de in 2014?

Gestart door Jozef, 01 februari 2014 - 05:35:35

« vorige - volgende »

Welk team wordt 11e in het constructeurskampioenschap van 2014?

Caterham
7 (41.2%)
Marussia
6 (35.3%)
Williams
0 (0%)
Toro Rosso
0 (0%)
Sauber
1 (5.9%)
Force India
0 (0%)
McLaren
0 (0%)
Lotus
2 (11.8%)
Ferrari
1 (5.9%)
Mercedes
0 (0%)
Red Bull
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 15

Poll gesloten: 13 maart 2014 - 05:37:48

Jozef

De eerste testweek zit erop. We hebben alle auto's gezien (behalve de Lotus) en met wisselend succes hebben ze rondgereden over het circuit van Jerez. Er wordt druk gespeculeerd welke motorenfabrikant en welk team er het best voor staat.

Maar ik wil ook eens naar de andere kant van de grid kijken: welk team wordt in 2014 de paria van de formule 1 en zal de top 10 van het constructeurs-WK niet halen? De grootste kanshebbers zijn uiteraard Caterham en Marussia, de twee teams die het al een paar jaar uitvechten voor de 10de en 11de plek.


De auto's

Hun auto's zien er voor dit jaar totaal verschillend uit. Ik vermoed dat er dan ook heel verschillende ontwerpfilosofieën zijn toegepast. Enerzijds heb je de Caterham-Renault die van alle teams waarschijnlijk de opvallendste neus heeft (volgens velen ook de lelijkste, maar dat laat ik in het midden). Een mooi staaltje out-of-the-box-denken. Ik ben geen aerodynamicus maar bij Caterham is er vast over nagedacht dus wie weet werkt het nog goed ook! De luchtstroom naar de bodemplaat is in elk geval weinig belemmerd door deze neus.

Verder is de Caterham waarschijnlijk wel de meest conservatieve auto op de grid. Vooral de enorme sidepods springen in het oog en zijn ongetwijfeld zo ontworpen om de 'power unit' voldoende koeling te geven. Een keuze die volgens mij gemaakt is met het oog op "zoveel mogelijk races uitrijden".




Niet zo bij de Marussia. Bij Marussia worden de sidepods op z'n Red Bulls samengeknepen wat in aerodynamisch opzicht een gigantisch voordeel is. Het laat echter wel minder ruimte tussen alle componenten en ook minder ruimte voor een goeie koeling. Als ze niet goed opletten, zitten ze dus voor ze het weten met oververhitte onderdelen. Voor de rest is de Marussia wel een weinig in het oog springende auto: geen speciale neus (nu ja, dat is relatief), geen voorvleugel vol aerodynamische versiersels, etc.




De eerste testweek

Marussia begon slecht aan 2014. Net voor het geplande vertrek naar Jerez werd een probleem ontdekt waardoor de auto twee dagen te laat op het circuit aankwam. De bolide werd pas donderdagochtend in elkaar gezet, maar eens vertrokken ging het toch best lekker. De laatste testdag werd afgesloten met 25 gereden ronden en een snelste tijd van 1:32.222 op een vochtige baan (4 seconden achter Massa). Donderdag en vrijdag samen reed Marussia 30 rondjes.

Anderzijds is er de Caterham-Renault. Renault hoor ik u al zeggen, dat was deze week helemaal niks met die motoren. Maar van alle Renault-teams testte Caterham voorlopig het best. Oké, donderdag met Frijns werd er nauwelijks gereden (daar gaat één van Robins contractueel vastgelegde testdagen). Maar vooral dag 2 en 4 waren succesvol met in totaal 76 afgelegde rondjes. Snelheid was er echter niet, de snelste ronde was een 1:37.975 op dinsdag (14 seconden achter Button). Er werd dus wel gereden, maar er werd duidelijk niet echt doorgereden.


Het verdict

Maar goed, de eerste testweek zegt nog niet zo veel. Renault (en Caterham) kan de betrouwbaarheidsproblemen ongetwijfeld nog aanpakken voordat we naar Australië gaan. Die zeer verschillende ontwerpen van de auto's vind ik wel interessant. Voor mij lijkt het er toch echt op:
- de Caterham is conservatief gebouwd, ze willen dus zo veel mogelijk races uitrijden, weinig last krijgen van gridstraffen, en hopen dat ze een keer een goed resultaat behalen omdat andere teams wel uitvallen
- de Marussia is agressiever gebouwd, zal daarom volgens mij in principe sneller zijn (zeker naar het einde van het seizoen toe) maar zal wellicht minder betrouwbaar zijn

Daarom denk ik toch dat het er voor Marussia beter uit ziet. Als Caterham de strijd moet winnen dankzij een GP met veel uitvallers, dan moet dat een GP zijn waarin ook de beide Marussia's uitvallen (tenzij Caterham sneller is, maar daar ga ik dus niet vanuit). Of Kobayashi moet het halen op betere stuurmanskunsten dan Chilton, dat kan ook nog.


Outsiders

Of eindigen Caterham en Marussia beide in de top 10 en is het een ander team dat een rampjaar kent? Mij lijkt het onwaarschijnlijk. Williams was in 2013 slecht maar lijkt het nu toch echt beter voor mekaar te hebben. Toro Rosso? Sauber? Misschien worden ze wel verslagen door Caterham OF door Marussia, maar volgens mij toch niet door allebei.

Wat denken jullie ervan?

Kootje

Nu ben je alleen zelf vergeten te stemmen Jozef. :P


Wat mijn stem betreft wacht ik nog even af wat de komende tests gaan brengen. Er is door beide teams te weinig gereden, en dat beetje dat ze reden werd er rustig aan gedaan. Ik vind het op dit moment dan ook te vroeg 'm'n stem uit te brengen.
Zou ik dat toch moeten doen, dan stem ik Caterham omdat ik dat hoop. En dat hoop ik omdat ze, in tegenstelling tot Marussia, Williams, Toro Rosso e.d., voor hun neus een zéér gewaagd concept hebben bedacht. Dat soort innovaties dienen imo beloond te worden.

0634

Tja, geen idee nog. Wel denk ik vrij zeker te weten dat het inderdaad tussen Marussia en Caterham zal gaan. Kan me niet voorstellen dat één van die twee teams, laat staan allebei, een enorme sprong vooruit zijn gegaan deze winter en STR of Sauber in hebben gehaald, teams die toch al jaren heel stabiel presteren.

Het is niet meer dan een schot voor de boeg maar ik ga dan toch voor het team van Marussia. In een jaar waarin betrouwbaarheid de doorslag wel eens kan gaan geven, zie ik meer in conservatieve ontwerpen als de Caterham dan in de Marussia. Maar het is een flinterdun argument natuurlijk.

0634

Citaat van: Kootje op 01 februari 2014 - 08:08:01
Nu ben je alleen zelf vergeten te stemmen Jozef. :P


Wat mijn stem betreft wacht ik nog even af wat de komende tests gaan brengen. Er is door beide teams te weinig gereden, en dat beetje dat ze reden werd er rustig aan gedaan. Ik vind het op dit moment dan ook te vroeg 'm'n stem uit te brengen.
Zou ik dat toch moeten doen, dan stem ik Caterham omdat ik dat hoop. En dat hoop ik omdat ze, in tegenstelling tot Marussia, Williams, Toro Rosso e.d., voor hun neus een zéér gewaagd concept hebben bedacht. Dat soort innovaties dienen imo beloond te worden.
Dan moet je juist op Marussia stemmen, Kootje ;).

Kootje

Wat is er zo innovatief aan de neus van Marussia dan?

0634

Dat bedoel ik niet. Jij zegt, als ik je goed begrijp, dat Caterham vóór Marussia zal eindigen toch? Dan moet je dus op Marussia stemmen, aangezien de stelling is wie er als laatste eindigt.

Kootje


Franky R.

#7
Moeilijk, moeilijk...Marussia deed het vorig jaar niet onverdienstelijk met de Cosworth en heeft nu een Ferrari-krachtbron wat vooralsnog minder problemen geeft dan de Renault.


Caterham daartegen sukkelt met de Renault, maar zou best kunnen profiteren van haar zeer conservatieve aanpak qua sidepods. Immers is het voor hen makkelijker om in de loop van het seizoen, die sidepods stukje bij beetje aan te passen. Ik denk dat Caterham sterker aan het seizoen zal beginnen, maar daarna wegzakt?


I.i.g. zette het de toon door als enige Renault-team meer dan een GP-afstand te rijden. Ik kan nu echt niets over de performance van geen enkel team zeggen...


BTW, ik las ergens dat Renault een beperking van 250 kilometer had ingelast voor de motoren? Dus al voor Jerz wisten de Fransen dat er technische problemen waren?


ik zal het eens opzoeken....

Dimensie

Citaat van: Franky R. op 01 februari 2014 - 16:20:35

*knip*

BTW, ik las ergens dat Renault een beperking van 250 kilometer had ingelast voor de motoren? Dus al voor Jerz wisten de Fransen dat er technische problemen waren?


ik zal het eens opzoeken....

Van tj13 zeker?
Eigenlijk geloof ik er daarom weinig van.
In iedergeval heeft Caterham er 335km mee gereden.

Jozef

Citaat van: Franky R. op 01 februari 2014 - 16:20:35Caterham daartegen sukkelt met de Renault, maar zou best kunnen profiteren van haar zeer conservatieve aanpak qua sidepods. Immers is het voor hen makkelijker om in de loop van het seizoen, die sidepods stukje bij beetje aan te passen.

Dat lijkt me sterk, de sidepod is niet zomaar een plaatje bodywork. Het is integraal onderdeel van de monocoque en van de crashstructuur voor zij-impact. En de sidepod heeft niet voor niets die vorm, maar omdat er onderdelen onder zitten. Wil je de sidepod verkleinen, moet je dus waarschijnlijk met interne onderdelen gaan schuiven én een hele nieuwe monocoque bouwen én die monocoque crashtests af laten leggen.

Franky R.

Citaat van: Jozef op 01 februari 2014 - 17:31:09
Citaat van: Franky R. op 01 februari 2014 - 16:20:35Caterham daartegen sukkelt met de Renault, maar zou best kunnen profiteren van haar zeer conservatieve aanpak qua sidepods. Immers is het voor hen makkelijker om in de loop van het seizoen, die sidepods stukje bij beetje aan te passen.

Dat lijkt me sterk, de sidepod is niet zomaar een plaatje bodywork. Het is integraal onderdeel van de monocoque en van de crashstructuur voor zij-impact. En de sidepod heeft niet voor niets die vorm, maar omdat er onderdelen onder zitten. Wil je de sidepod verkleinen, moet je dus waarschijnlijk met interne onderdelen gaan schuiven én een hele nieuwe monocoque bouwen én die monocoque crashtests af laten leggen.


Hm, ok. Goed punt, maar dan vraag ik mij wel af wat Newey gaat doen aan zijn RB10. Zijn ontwerp is duidelijk te aerodynamisch, want te weinig koeling en de de interne delen zouden te dicht op elkaar zitten.

Dimensie

Citaat van: Jozef op 01 februari 2014 - 17:31:09
Citaat van: Franky R. op 01 februari 2014 - 16:20:35Caterham daartegen sukkelt met de Renault, maar zou best kunnen profiteren van haar zeer conservatieve aanpak qua sidepods. Immers is het voor hen makkelijker om in de loop van het seizoen, die sidepods stukje bij beetje aan te passen.

Dat lijkt me sterk, de sidepod is niet zomaar een plaatje bodywork. Het is integraal onderdeel van de monocoque en van de crashstructuur voor zij-impact. En de sidepod heeft niet voor niets die vorm, maar omdat er onderdelen onder zitten. Wil je de sidepod verkleinen, moet je dus waarschijnlijk met interne onderdelen gaan schuiven én een hele nieuwe monocoque bouwen én die monocoque crashtests af laten leggen.

Sinds wanneer is dat precies?
De monocogue is de overlevingscell en daarom heen kan je zeker keinere radiateurs plaatsen.
Groter lijkt me wat lastiger.

Tuesday

sorry, ik hou niet echt van dit soort theoriën. Ik ga/kan echt niet op basis van sidepods zeggen wie er 10e of 11e gaat worden. De afgelopen jaren ging het vooral om geluk. Maar op zich wel een goed idee om hier wat aandacht aan te geven. Alleen niet nu.

Perton

Het lijkt mij dat de strijd gewoon tussen Marussia en Caterham zal gaan. Dat blijven de teams met de laagste budgetten en ik verwacht niet dat ze radicaal sneller zullen zijn. Dat is na de eerste testweek echter compleet nergens op gebaseerd, dus ik heb er verder ook geen argumenten voor. Voor de rest is het gewoon afwachten hoe groot de invloed van de motoren zal zijn. Dus om die reden ben ik nu geneigd Caterham te zeggen, maar voor hetzelfde geldt zijn alle Renault-problemen in Bahrein weer voorbij, en neig ik wellicht weer naar Marussia. Daarom zal ik pas na de Bahrein-tests op de poll stemmen.

-edit- plus wat Tuesday zegt, het is natuurlijk puur geluk.

Franky R.

Citaat van: Tuesday op 01 februari 2014 - 22:41:02
sorry, ik hou niet echt van dit soort theoriën. Ik ga/kan echt niet op basis van sidepods zeggen wie er 10e of 11e gaat worden. De afgelopen jaren ging het vooral om geluk. Maar op zich wel een goed idee om hier wat aandacht aan te geven. Alleen niet nu.


Daarom ook...


CitaatI.i.g. zette het de toon door als enige Renault-team meer dan een GP-afstand te rijden. Ik kan nu echt niets over de performance van geen enkel team zeggen...