Moet het constructeurskampioenschap op de schop?

Gestart door Breaktest, 31 januari 2014 - 14:32:46

« vorige - volgende »

3phasE

Volgens mij is het vrij simpel; een fabrieksteam is een onderdeel van een bedrijf dat productieauto's fabriceert (Mercedes, McLaren en Ferrari).
The future is electric!

0634

Goed, nu heb ik 26 verschillende antwoorden op mijn vraag ;D

Perton

Toont alleen maar aan dat de klassieke scheiding tussen privateer en fabrieksteam niet meer bestaat.

Wings


3phasE

Ik geloof ook wel dat met de huidige reglementen, en dus het feit dat de huidige motoren ook in WEC bruikbaar zijn, er meer autofabrikanten (als motorenleverancier of fabrieksteam) gaan instappen...
The future is electric!

Arthur

Citaat van: Wings op 02 februari 2014 - 14:32:27
Overigens staat Williams F1 in je rijtje maar naar mijn weten is het een beursgenoteerd bedrijf sinds een paar jaar. Dat betekent dat sportsuccessen niet meer hun primair doel is en het winstgevend 'moet' zijn. Naar mijn weten wordt ook niet van het F1-team Williams gesproken maar van het bedrijf Williams.

Maar wel vanuit de privateer Williams [net zoals McLaren]. En over Ferrari, was dat een privateer die opgekocht is door FIAT?
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

0634

Ferrari is gewoon een fabrikant die zelfstandig zijn wagens produceert. Daar is niks privateers (meer) aan.

Arthur

Citaat van: Jeroen op 02 februari 2014 - 17:39:08
Ferrari is gewoon een fabrikant die zelfstandig zijn wagens produceert. Daar is niks privateers (meer) aan.

Geen onderdeel van FIAT dan?
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel


Arthur

Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

0634

Citaat van: Arthur op 02 februari 2014 - 17:41:24
Citaat van: Jeroen op 02 februari 2014 - 17:39:08
Ferrari is gewoon een fabrikant die zelfstandig zijn wagens produceert. Daar is niks privateers (meer) aan.

Geen onderdeel van FIAT dan?

Wel, maar doet het ertoe dan? De vraag is of Ferrari een privateer is, en dat is het niet. Het is een autofarbrikant. Met of zonder FIAT als eigenaar, dat doet er weinig toe. Ferrari is volgens mij een zelfstandig opererend bedrijf.

Bovendien, al zou je het FIAT willen noemen, dan is het nog altijd een fabrikant. ;)

Citaat van: Arthur op 02 februari 2014 - 17:49:24
Citaat van: Kootje op 02 februari 2014 - 17:45:42
Wel onderdeel van FIAT

Zonder FIAT dus geen bestaansrecht in F1....?

Waarom niet?

Wings

Citaat van: Arthur op 02 februari 2014 - 17:33:52
Citaat van: Wings op 02 februari 2014 - 14:32:27
Overigens staat Williams F1 in je rijtje maar naar mijn weten is het een beursgenoteerd bedrijf sinds een paar jaar. Dat betekent dat sportsuccessen niet meer hun primair doel is en het winstgevend 'moet' zijn. Naar mijn weten wordt ook niet van het F1-team Williams gesproken maar van het bedrijf Williams.

Maar wel vanuit de privateer Williams [net zoals McLaren]. En over Ferrari, was dat een privateer die opgekocht is door FIAT?

Precies. Dus terugkomend op je uitspraak dat McLaren begon als privateer kunnen we stellen dat het geen sterk argument is. Als ik de situatie van McLaren naast je criteria en uitspraken leg zijn we het eens dat wij ze als fabrikant mogen beschouwen.

Arthur

Citaat van: Jeroen op 02 februari 2014 - 17:58:03
Citaat van: Arthur op 02 februari 2014 - 17:41:24
Citaat van: Jeroen op 02 februari 2014 - 17:39:08
Ferrari is gewoon een fabrikant die zelfstandig zijn wagens produceert. Daar is niks privateers (meer) aan.

Geen onderdeel van FIAT dan?

Wel, maar doet het ertoe dan? De vraag is of Ferrari een privateer is, en dat is het niet. Het is een autofarbrikant. Met of zonder FIAT als eigenaar, dat doet er weinig toe. Ferrari is volgens mij een zelfstandig opererend bedrijf.

Bovendien, al zou je het FIAT willen noemen, dan is het nog altijd een fabrikant. ;)

Citaat van: Arthur op 02 februari 2014 - 17:49:24
Citaat van: Kootje op 02 februari 2014 - 17:45:42
Wel onderdeel van FIAT

Zonder FIAT dus geen bestaansrecht in F1....?

Waarom niet?

Of ze steun van FIAT nodig hebben.... Verder; Ferrari ontwikkelt chassis en motor dus frabikant. Voortkomend uit F1 of andersom?
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Kootje

Oke ... het Ferrari verhaal ontgaat me nu 'n beetje.

Ferrari is ooit begonnen als privateer, maar is ondertussen gewoon fabrieksteam. Daar waar hun core-bussines in eerste instantie autosport was, is dat al jaren niet meer zo. In hoeverre FIAT daar de hand in heeft gehad is niet relevant.

McLaren daarentegen, zie ik nog steeds als privateer. Net als Ferrari vroeger, bouwen en verkopen ze supercars, maar dit is 'n nevenactiviteit. Hun core-bussines is nog steeds F1. Bij Williams gaat dat ook op, ondanks hun beursnotering en hun handel in hybride systemen.

Maar goed, dat is mijn definiƫring. ;)

0634

Mij ontgaat het Ferrari verhaal ook enigszins.

Enzo was ooit een privateer, maar nu is het een fabrieksteam. In McLaren, dat met Bruce ook als privateer startte, kan ik met de beste wil van de wereld geen gewone privateer meer in zien. Maar ik zie er ook niet echt een fabrieksteam in. Geldt ook voor Red Bull. Dat is geen privateer m.i., maar natuurlijk ook geen fabrikant.

Ach, lekker boeiend eigenlijk. Ze racen allemaal :).