Moet het constructeurskampioenschap op de schop?

Gestart door Breaktest, 31 januari 2014 - 14:32:46

« vorige - volgende »

0634

Overigens is het altijd lastig want wat is een privateer en wat is een fabrikant? Dat laatste is vrij simpel, maar is al het andere dan ineens privateer?

Kunnen wij hier met een stalen gezicht vertellen dat McLaren (nog steeds) een privateer is? Of Red Bull? Is dat een privateer? Was BAR destijds een privateer?

Vind ik toch altijd een lastige definitie.

Arthur

Mwoah. In mijn visie is een fabrikant een onderneming die auto's [straat/sport] ontwerpt en produceert als corebusiness. Een privateer is enkel met F1 bezig. RBR, Williams, McLaren, Sauber etc zie ik dus als echte privateers waarbij de historie van RBR natuurlijk betrekkelijk is en de vraag is hoe lang die aktief blijven. Lotus is dan weer een apart verhaal omdat dat team onderwerp van een belegging is.

Voer voor discussie ;)
 
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Kootje

Voor mij ben je privateer als je core-bussines Formule 1 is. Bij McLaren is dat het geval, bij Red Bull niet. Ondanks dat zij, en BAR destijds, dus geen autofabrikant zijn, zijn het wel fabrikanten imo. Maar idd .... het is 'n lastige. ::)

Perton

Citaat van: Jeroen op 02 februari 2014 - 12:35:06
Edit: hoewel... Red Bull is ook geen fabrikant... En sympahtiek... mwah.

Red Bull is natuurlijk een geval apart, want het bedrijf dat daarachter zit heeft net zoveel geld als een fabrikant te besteden. Privateer vind ik toch iemand die bestaat om het racen en da's Red Bull niet. Williams wel, al hebben ze de laatste jaren natuurlijk wel wat fabrikantenuitstapjes gedaan (zoals het ontwerpen van de Formule 2-auto), en een team als McLaren is zich natuurlijk ook steeds meer als fabrikant aan het ontpoppen. De lijn tussen fabrikant en privateer lijkt daarom ook steeds meer te vervagen.


O ik zie nu pas dat je er zelf ook een post over had geplaatst. Daarom ben ik het dus ook oneens met Arthur dat een privateer enkel met F1 bezig is. Of ja het kan wel, maar dan moeten Williams en McLaren niet als privateer worden beschouwd, want die zijn niet enkel met F1 bezig. Het is nog steeds hun core business, maar niet meer het enige. Dat toont aan dat er dus toch niet zo'n duidelijke lijn is. Waar ligt namelijk de grens tussen nog wel een privateer zijn en een auto(sport)onderneming? Want Williams valt tegenwoordig, wat mij betreft, toch meer in dat laatste, al zullen we het altijd als privateer blijven beschouwen.

Arthur

Citaat van: Kootje op 02 februari 2014 - 13:07:32
Voor mij ben je privateer als je core-bussines Formule 1 is. Bij McLaren is dat het geval, bij Red Bull niet. Ondanks dat zij, en BAR destijds, dus geen autofabrikant zijn, zijn het wel fabrikanten imo. Maar idd .... het is 'n lastige. ::)

De definitie van autofabrikant zou de oplossing moeten brengen. RBR|BAR|Lotus| moeten dan gezien worden als privateer met een vermogende eigenaar zijnde een rechtspersoon die een ander werkvlak hebben dan autosport?
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Perton

Maar is het dan direct een privateer? We kunnen ook accepteren dat er ook op dit vlak evolutie bestaat en er dus een derde vorm bij is gekomen: de privaterikant. Naja, dan een wél serieuze term natuurlijk. De lijn privateer-autofabrikant bestaat simpelweg niet meer, dus of we gaan moeilijk doen en proberen alsnog alles in een categorie te plaatsen, of we maken simpelweg een derde categorie. Ik nijg naar het laatste.

Arthur

Nog een mooie [?] Wat zou je zeggen van Instutionele privateers Ik denk dat die de juiste omschrijving het beste benadert?
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Perton

Ik vind hem persoonlijk wel mooi, maar ik denk dat dat voor Henk en Ingrid misschien een wat rare term zal zijn ;D

Arthur

Citaat van: Perton op 02 februari 2014 - 13:35:35
Ik vind hem persoonlijk wel mooi, maar ik denk dat dat voor Henk en Ingrid misschien een wat rare term zal zijn ;D

Volgens mij hebben we hier geen Henk en Ingrid dus dat is geen probleem  ;D
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Wings

Citaat van: Arthur op 02 februari 2014 - 13:06:20
Mwoah. In mijn visie is een fabrikant een onderneming die auto's [straat/sport] ontwerpt en produceert als corebusiness. Een privateer is enkel met F1 bezig. RBR, Williams, McLaren, Sauber etc zie ik dus als echte privateers waarbij de historie van RBR natuurlijk betrekkelijk is en de vraag is hoe lang die aktief blijven. Lotus is dan weer een apart verhaal omdat dat team onderwerp van een belegging is.

Voer voor discussie ;)


Ik heb het idee dat je aan het feit voorbij fietst dat McLaren straatauto's produceert. Volgens de criteria dus een fabrieksteam: http://cars.mclaren.com/home.html

Arthur

Citaat van: Wings op 02 februari 2014 - 13:52:17
Citaat van: Arthur op 02 februari 2014 - 13:06:20
Mwoah. In mijn visie is een fabrikant een onderneming die auto's [straat/sport] ontwerpt en produceert als corebusiness. Een privateer is enkel met F1 bezig. RBR, Williams, McLaren, Sauber etc zie ik dus als echte privateers waarbij de historie van RBR natuurlijk betrekkelijk is en de vraag is hoe lang die aktief blijven. Lotus is dan weer een apart verhaal omdat dat team onderwerp van een belegging is.

Voer voor discussie ;)


Ik heb het idee dat je aan het feit voorbij fietst dat McLaren straatauto's produceert. Volgens de criteria dus een fabrieksteam: http://cars.mclaren.com/home.html

Van oorsprong was het een privateer... Maar ik had die al wel verwacht Wings  ;) Overigens is hun corebusiness F1
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Maikel0230

#71
Zoals Perton zegt bestaat er de dag van vandaag een middenvorm, private teams die een afdeling hebben die auto's produceren. Toch kan McLaren niet beschouwt worden als volwaardig fabrieksteams omdat het haar eigen motoren niet zelf bouwt en ontwikkeld maar aankoopt bij Mercedes. Caterham valt onder hetzelfde stelsel.

Een privaterikant dus zoals Perton stelt.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Maikel0230

#72
*fout gepost*

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Wings

Citaat van: Arthur op 02 februari 2014 - 14:01:05
Citaat van: Wings op 02 februari 2014 - 13:52:17
Citaat van: Arthur op 02 februari 2014 - 13:06:20
Mwoah. In mijn visie is een fabrikant een onderneming die auto's [straat/sport] ontwerpt en produceert als corebusiness. Een privateer is enkel met F1 bezig. RBR, Williams, McLaren, Sauber etc zie ik dus als echte privateers waarbij de historie van RBR natuurlijk betrekkelijk is en de vraag is hoe lang die aktief blijven. Lotus is dan weer een apart verhaal omdat dat team onderwerp van een belegging is.

Voer voor discussie ;)


Ik heb het idee dat je aan het feit voorbij fietst dat McLaren straatauto's produceert. Volgens de criteria dus een fabrieksteam: http://cars.mclaren.com/home.html

Van oorsprong was het een privateer... Maar ik had die al wel verwacht Wings  ;) Overigens is hun corebusiness F1

Dan is Ferrari ook een privateer. Want van oorsprong is het een raceteam.

Wings

Overigens staat Williams F1 in je rijtje maar naar mijn weten is het een beursgenoteerd bedrijf sinds een paar jaar. Dat betekent dat sportsuccessen niet meer hun primair doel is en het winstgevend 'moet' zijn. Naar mijn weten wordt ook niet van het F1-team Williams gesproken maar van het bedrijf Williams.