Moet het constructeurskampioenschap op de schop?

Gestart door Breaktest, 31 januari 2014 - 14:32:46

« vorige - volgende »

Arthur

Ik zie nog een kampioenschap niet zitten. Maak het niet allemaal ingewikkeld. En over klantenchassis met een budgetcap. Misschien denk ik erg kort door de bocht maar wat nu als bijvoorbeeld een RBR zijn klantenchassis zo duur maakt dat de kleinere teams een groot deel van het budget daar aan kwijt zijn dan schieten ze er natuurlijk weinig mee op.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

3phasE

Nee, ik denk ook dat nog een kampioenschap geen goed idee is.
Ook een budgetplafond hoeft van mij niet zo nodig.
Met de reglementswijzigingen zou het juist aantrekkelijk moeten worden voor autofabrikanten om weer in te stappen, dus dan is een budgetplafond juist geen goed idee denk ik.
Ik bedoel we hebben het wel over de koningsklasse van de autosport, teams moeten (binnen de reglementen natuurlijk) maximaal kunnen ontwikkelen, alleen dan is het interessant voor topteams/autofabrikanten....
The future is electric!

Sabai

Citaat van: Keijmel op 02 februari 2014 - 07:20:11
Nee, ik denk ook dat nog een kampioenschap geen goed idee is.
Ook een budgetplafond hoeft van mij niet zo nodig.
Met de reglementswijzigingen zou het juist aantrekkelijk moeten worden voor autofabrikanten om weer in te stappen, dus dan is een budgetplafond juist geen goed idee denk ik.
Ik bedoel we hebben het wel over de koningsklasse van de autosport, teams moeten (binnen de reglementen natuurlijk) maximaal kunnen ontwikkelen, alleen dan is het interessant voor topteams/autofabrikanten....


Eigenlijk ben ik het met je eens maar we kunnen niet negeren in wat voor omstandigheden we op dit moment leven. Er is nog steeds een crisis . Ook als je kijkt naar het aantal sponsoren voor de teams is ook best dramatisch.  McLaren Lotus Marussia Sauber allen hebben geen hoofdsponsor op dit moment .

Kootje

Wat heeft iedereen toch met fabrieksteams?

Ik heb juist veel liever dat het voor de echte liefhebbers als Dave Richards, Gene Haas, Jaques Villeneuve, Craig Pollock, Stefan ? (StefanGP) etc. etc. makkelijker en aantrekkelijker wordt gemaakt om de sport in te stappen. Dat zijn gasten die komen "out of love for the game" en zullen niet bij 'n beetje tegenslag hun helm aan de willigen hangen. Fabrikanten daarentegen .... die hebben met aandeelhouders, CEO's ed te maken en hebben slechts een doel, geld verdienen. Wordt de verhouding kosten/baten te scheef of komt er 'n nieuwe Raad van Bestuur, dan trekken ze zich net zo makkelijk terug.

Nee .... geef mij maar de privateers.

Sabai

Misschien zouden ze het wk in tweeën moeten splitsen net als in het wttc. 1 voor de fabrieksteams en 1 voor privateers en dan ook voor beiden prijzengeld toe bedelen.

Maikel0230

Ik denk dat we gewoon een goed evenwicht moeten proberen te zoeken tussen de twee. Ik vindt persoonlijk ook dat er meer autofabrikanten in de F1 moeten komen. Natuurlijk is dat niet evident want die hebben meer te verliezen als een privaat team maar om nu te stellen dat alleen die komen om geld willen verdienen is ook niet 100% waar, kijk maar naar Lotus, 'nuff Said zou ik zo denken.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Kootje

Citaat van: Maikel0230 op 02 februari 2014 - 11:00:55
Ik denk dat we gewoon een goed evenwicht moeten proberen te zoeken tussen de twee. Ik vindt persoonlijk ook dat er meer autofabrikanten in de F1 moeten komen. Natuurlijk is dat niet evident want die hebben meer te verliezen als een privaat team maar om nu te stellen dat alleen die komen om geld willen verdienen is ook niet 100% waar, kijk maar naar Lotus, 'nuff Said zou ik zo denken.

Het team dat de naam Lotus draagt heeft niets met de autofabrikant te maken, maar is 'n investeringsmaatschappij. Hoe lang zij nog in de F1 blijven is nog maar de vraag, maar gezien de financiële situatie van het team denk ik datdit weleens het laatste jaar zou kunnen zijn..
De autofabrikant Lotus is actief onder de naam Caterham en die hebben al aangegeven dat de resultaten dit jaar beter moeten omdat ze anders de stekker eruit trekken. En dat is dus precies het punt dat ik probeer te maken.

Privateers zijn liefhebbers die uiteraard graag willen presteren, maar meedoen voorop stellen. Neem 'n Frank Williams of 'n Peter Sauber die maar aan blijven modderen.
Fabrikanten (Ferrari uitgezonderd) gebruiken F1 slechts als marketingtool en verlangen daardoor resultaten. Blijven deze uit, dan wordt zonder pardon de stekker er weer uitgetrokken. (Zie Toyota, BMW, Honda)


Perton

De autofabrikant lotus heeft nooit iets met Caterham te maken gehad.

Perton

Dat was even snel vanaf de telefoon. Nu wat uitgebreider: Lotus Cars (de autofabrikant dus) werd sponsor/naamgever van het team dat Genii had gekocht (Renault), nadat een Maleisische onderneming de rechten van het oude Formule 1-team Lotus had gekocht. Qua rechten twee totaal verschillende bedrijven, Team Lotus en Lotus Cars. Dus er was wat gedoe met de namen. Even later dacht Tony Fernandes, nee ik wil het oude merk Caterham weer leven inblazen, dus ik noem mijn F1-team zo en Lotus Cras trok zich intussen uit het Formule 1-project, maar de naam van het team veranderde niet en bleef Lotus.

Dus de autofabrikant Lotus heeft nu überhaupt niets te maken met welk Formule 1-team dan ook, maar was vroeger wel betrokken bij wat nu nog Lotus was. Met het huidige Caterham heeft men nooit iets te maken gehad, behalve de ruzie om de naam.

0634

Bovendien zijn er een hell of a lot privateers geweest die niets toevoegden aan de sport. Het zijn niet allemaal Frank Williamsen of Jack Brabhams geweest. Ik heb ook wel sympathie voor privateers, maar de F1 heeft simpelweg ook gewoon fabrikanten nodig. Bovendien zijn er net zo goed fabrikanten die enorm veel betekend hebben voor de sport.

Kootje

Citaat van: Perton op 02 februari 2014 - 11:26:56
De autofabrikant lotus heeft nooit iets met Caterham te maken gehad.

Je hebt gelijk, ik was in de veronderstrelling dat Caterham onder de Lotus vlag viel. Nader onderzoek wijst echter uit dat dit niet het geval is.


Desondanks doet dat niets af aan m'n standpunt dat ik liever privateers dan fabrieksteams zie. :)

Perton

Kootje heeft daarentegen wel gelijk dat die even makkelijk verdwijnen, ook al betekenen ze veel. Zie Honda bijvoorbeeld. Komen ook altijd terug, maar toch. Daarom zou ik de fabrikanten liever, jaren '90-stijl, als motorleveranciers dan als teams willen. En met de complexiteit van de huidige Formule 1-auto's, zou dat zelfs zo'n nauwe samenwerking kunnen worden, dat de fabrikant dan ook echt wel iets met de auto te maken heeft.

Dan heb je de privateers die altijd wel blijven, en ook fabrikanten die komen en gaan. Dat is voor mij de ideale situatie.

Kootje

Citaat van: Jeroen op 02 februari 2014 - 12:09:16
Bovendien zijn er een hell of a lot privateers geweest die niets toevoegden aan de sport. Het zijn niet allemaal Frank Williamsen of Jack Brabhams geweest. Ik heb ook wel sympathie voor privateers, maar de F1 heeft simpelweg ook gewoon fabrikanten nodig. Bovendien zijn er net zo goed fabrikanten die enorm veel betekend hebben voor de sport.

Datzelfde geld voor fabrikanten.
Echter is het juist de passie voor de sport die de gemiddelde fabrikant ontbeert, en dat kun je van privateers niet zeggen. :P

0634

Dat ben ik ook met jou (en Kootje) eens hoor. Maar er zijn ook enorm veel privateers gekomen en weer gegaan zonder iets toe te voegen. De sport heeft ze m.i. beiden nodig, al ben ik het met Kootje eens dat de privateers meer sympathie oproepen.

Edit: hoewel... Red Bull is ook geen fabrikant... En sympahtiek... mwah.

Arthur

Privateers zijn met liefde voor de sport bezig. Fabrikanten met resultaten en marketing. Daarnaast moeten fabrikanten presteren anders wordt het project nog eens goed geevalueerd en gaat zonodig de stekker er uit. Ergens in de toekomst is het evenwel mogelijk dat ze weer terugkeren. Privateers blijven ondanks de resultaten. Helaas bij financiele problemen moeten ze soms [als het kan] verkopen of erger nog faillissement en dan verdwijnt een privateer uit de sport.

Ik denk ook dat de sport geen [commercieel] bestaansrecht heeft zonder de fabrikanten.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel