Downloaden: Do of Don't?

Gestart door Edwin90, 26 januari 2014 - 14:53:16

« vorige - volgende »

0634

#75
Citaat van: Perton op 26 januari 2014 - 22:42:50
Maar voor romans... jezelf op de kaart zetten met een gratis boek, zou in theorie moeten werken.
Je doet het voorkomen of het een keuze is, maar we hebben het over het illegaal verwerven van een boek. Het is talloze schrijvers gelukt met een betaalde uitgave, dus ik zie de noodzaak niet zo om meer dan een jaar voor niks te werken. Je hebt geen enkele garantie dat je volgende boek dan ineens goed verkocht wordt. Volgens mij gaf Marco Borsato zijn eerste cd ook niet gratis weg.

Het is overigens wel gebeurd wat je zegt: Bij het boek Generatie 1000 euro. Twee schrijvers hadden het eerst online gezet. Het werd zo bruut afgenomen dat een uitgever besloot het uit te geven. Wel een aardig boek overigens, maar niet de hype waard die het in Italie overigens wel was.


Perton

Ja maar jij redeneert vanuit het oude verdienmodel. Zo is kodak ook failliet gegaan.

Die talloze schrijvers is het gelukt in het pre-internet-tijdperk. In dat internettijdperk lukt het talloze schrijvers om toch succesvol te zijn door te innoveren met hun promotie.

Wings

Citaat van: Perton op 26 januari 2014 - 22:13:58
Welke pakkans? Voor de zoveelste keer: downloaden van films is honderd procent legaal in Nederland. De pakkans is dus niet-bestaand. Voor de rest: als het allemaal niet meer zo populair is als vroeger, is het grote probleem dat er volgens de entertainment-industrie is, dus ook niet zo groot als verondersteld.

Uploaden/delen niet. Aanbieders hebben niet voor niks hun virtuele deuren moeten sluiten.

Perton

Klopt. En dat is relevant voor downloaders hoe? Voor elke aanbieder die wordt neergehaald, komen er juist 10 terug. Sterker nog, het gebruik van The Pirate Bay is in Nederland gestegen sinds die site werd geblokkeerd en volgens mij ook in Engeland. Brein (en haar buitenlandse neefjes en nichtjes) maakt één grote fout: aandacht besteden aan iets op het internet vergroot de populariteit ervan, het Barbara Streisand-effect. Ik zou juist willen stellen dat het aantal aanbieders de afgelopen jaren is gestegen. Eerst had je Mininova, die ging vervolgens weg en toen werd The Pirate Bay populair. En als die écht gesloten gaat worden, komt er wel weer een ander alternatief.

Arthur

Pirate Bay, Mininova, torrents, allemaal achterhaald. Het betere [legale] downloaden gaat via Nieuwsgroepen. En daarna volgt er weer een ander medium.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Arthur

Citaat van: Jeroen op 27 januari 2014 - 06:42:54
Citaat van: Arthur op 26 januari 2014 - 22:45:44
Citaat van: Jeroen op 26 januari 2014 - 22:36:47
En ondertussen blijf ik volhouden dat als het toenemende illegale markt van ebooks heel, heel erg slecht kan uitpakken voor de toch al niet zo rijke boekenwereld :).

Dat weet ik nog net zo niet [ebooks]. Ik kan enorme bestanden downen en dus boeken gaan lezen die ik niet zou kopen. Als ze niet gratis waren zou ik het boek waarschijnlijk niet eens kopen met het risico dat het niet helemaal aan mijn verwachting zou doen. In dat opzicht maakt het voor de auteur niet uit, ik had het boek toch al niet gekocht dus is er ook geen omzetverlies....


Dat is dan jou insteek en niet die van iedereen. Vind het overigens (niet lullig bedoeld) een merkwaardige manier van iets rechtpraten wat krom is. IK wil het eigenlijk niet hebben us eigen ik het me gratis toe. Vind ik apart.

Ik praat niets recht. Ik geef in het voorbeeld aan dat er per definitie helemaal geen omzetverlies hoeft te zijn.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Perton

#81
Citaat van: Arthur op 27 januari 2014 - 19:16:35
Pirate Bay, Mininova, torrents, allemaal achterhaald. Het betere [legale] downloaden gaat via Nieuwsgroepen. En daarna volgt er weer een ander medium.
Uiteraard, maar ik ging even door op Wings, want ik vermoed dat hij het had over het grote publiek (dat vermoed ik tenminste uit zijn eerdere post, als ik het mis heb, excuses), en dat is volgens mij nog wel torrents.

Ik herinner me nog het downloaden via IRC en dat er dan blabla.r51 corrupt was en je die weer apart moest fixen op de speciale kanalen daarvoor. Dat waren nog eens tijden.

Arthur

Citaat van: Perton op 27 januari 2014 - 19:22:23
Citaat van: Arthur op 27 januari 2014 - 19:16:35
Pirate Bay, Mininova, torrents, allemaal achterhaald. Het betere [legale] downloaden gaat via Nieuwsgroepen. En daarna volgt er weer een ander medium.
Uiteraard, maar ik ging even door op Wings, want ik vermoed dat hij het had over het grote publiek (dat vermoed ik tenminste uit zijn eerdere post, als ik het mis heb, excuses), en dat is volgens mij nog wel torrents.

Ik herinner me nog het downloaden via IRC en dat er dan blabla.r51 corrupt was en je die weer apart moest fixen op de speciale kanalen daarvoor. Dat waren nog eens tijden.

WinMX, Limewire, Bearshare [vooral muziek]. Voor grotere bestanden zoals films kwamen de torrents [Mininova] waar je moest uploaden en voor het downloaden afhankelijk was van het online zijn en de snelheid van de uploader. En inderdaad een statisch IP-adres aanmaken en een poort openzetten in je firewall. En ach, voor Nieuwsgroepen moet je ook wat inregelen en voor de oudere content heb je weer een payserver nodig. Klinkt allemaal heel ingewikkeld [en weerhoudt wellicht heel mensen ervan] maar eenmaal ingeregeld werkt het super eenvoudig.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Perton

#83
Over gratis content beschikbaar stellen, trouwens dit:

http://blog.chron.com/techblog/2014/01/tvs-new-business-model-gives-life-to-harry-bosch/

Dit is een tactiek die Amazon vorig jaar ook deed. Ze hadden 14 series online gegooid om gratis te bekijken (de pilots dan) en er zijn 2 uiteindelijk een echte serie geworden (Alpha House en Betas). Natuurlijk werkt deze tactiek alleen als je al wat geld hebt om te investeren in die pilots voordat het zich terug gaat verdienen, maar het is wel weer een voorbeeld van een modern internetbedrijf dat haar producten (in dit geval series) op een alternatieve wijze aan de man probeert te brengen.

Ik noem het bewust geen televisieseries, aangezien ze niet op televisie verschijnen.

-edit- Zoals schrijver Michael Connelly al aangeeft, staat er een fout in het artikel. Volgens het artikel kunnen alleen Amazon Prime-leden de pilot zien, da's dus niet waar.

Arthur

En zie dus ook de voordelen voor de film-[en aanverwanten]industrie [daar hoor je ze dan weer niet over]...
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Arthur

Op Nu.nl.... [hoe actueel  ;)]


OM mocht uploader 5000 e-books niet vervolgen



Een 23-jarige man die vijfduizend e-books verspreidde via de torrentsite The Pirate Bay, is niet veroordeeld voor auteursrechtenschending. Het Openbaar Ministerie (OM) had een strafzaak tegen hem aangespannen, maar het Gerechtshof Den Haag heeft die zaak maandag niet-ontvankelijk verklaard. Het OM had volgens de rechtbank namelijk geen recht om de man te vervolgen. Bij auteursrechtenschending mag dat alleen als dat in het 'algemeen belang' is. In principe moeten eigenaren van auteursrecht zelf een civiele zaak aanspannen tegen uploaders.

Omdat de man niet beroepsmatig uploadde en geen winst maakte was er geen sprake van algemeen belang tot vervolging, oordeelde de rechtbank. Civielrechtelijk is de man niet aangeklaagd. Een politierechter kwam vorig jaar al tot dezelfde conclusie. Het OM ging tegen die uitspraak in beroep.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

0634

Citaat van: Perton op 27 januari 2014 - 18:02:35
Ja maar jij redeneert vanuit het oude verdienmodel. Zo is kodak ook failliet gegaan.

Die talloze schrijvers is het gelukt in het pre-internet-tijdperk. In dat internettijdperk lukt het talloze schrijvers om toch succesvol te zijn door te innoveren met hun promotie.

Daarom gaf ik ook een voorbeeld dat laat zien dat je inderdaad handig gebruik kan maken van internet ;).

Dat voorbeeld daargelaten begrijp ik nog steeds niet echt waarom je als beginnend schrijver je eerste boek gratis weg moet geven om bekend te worden, terwijl het al tientallen jaren lukt om ook je eerste boek gewoon te verkopen. Dat kan dus ook gewoon, mits goed genoeg, maar dat geldt sowieso altijd. Dus wat is nou het voordeel dan?

Arthur

Citaat van: Jeroen op 27 januari 2014 - 20:06:45
Citaat van: Perton op 27 januari 2014 - 18:02:35
Ja maar jij redeneert vanuit het oude verdienmodel. Zo is kodak ook failliet gegaan.

Die talloze schrijvers is het gelukt in het pre-internet-tijdperk. In dat internettijdperk lukt het talloze schrijvers om toch succesvol te zijn door te innoveren met hun promotie.

Daarom gaf ik ook een voorbeeld dat laat zien dat je inderdaad handig gebruik kan maken van internet ;).

Dat voorbeeld daargelaten begrijp ik nog steeds niet echt waarom je als beginnend schrijver je eerste boek gratis weg moet geven om bekend te worden, terwijl het al tientallen jaren lukt om ook je eerste boek gewoon te verkopen. Dat kan dus ook gewoon, mits goed genoeg, maar dat geldt sowieso altijd. Dus wat is nou het voordeel dan?

Nieuwe vorm van reclame maken voor je boek, kost niets en je hoeft het niet gratis weg te geven. Zet er zoals eerder vermeld een deel op je site of die van je uitgever.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Perton

Ik zeg ook niet dat het moet, ik zeg dat het kan. Tenminste, dat is wat ik bedoelde, misschien zei ik het wel op zo'n manier dat je het opvatte dat ik het vond moeten.

Maar goed, een reden dat je ervoor zou kunnen kiezen, is dat de boekenwinkel steeds schaarser wordt (iets wat ik overigens dood- en doodzonde vind). Waar je vroeger nog in de winkel even een paar minuten in het boek kon bladeren om te kijken of het wat is, is dat nu helaas minder goed mogelijk. Wil je dan toch mensen bereiken, dan zou het online zetten van je boek een oplossing kúnnen zijn. Je kan ook opgepikt worden door een grote uitgever, die je bij Matthijs van Nieuwkerk aan tafel zet en dan kom je er ook wel natuurlijk.

En over dat artikel van Arthur, tsja daar ben ik het dan weer niet mee eens. Uploaden is strafbaar en dan vind ik dat je daar ook voor moet worden vervolgd. Tuurlijk, de oma die je 15 mp3'tjes deelt en daar een boete van enkele tienduizenden dollars voor krijgt, zoals daadwerkelijk in Amerika wel eens is voorgevallen, moet je niet vervolgen, maar 5000 ebooks, dan ben je in mijn ogen toch wel een grootverbruiker en dan moet je ook straf krijgen. Maar goed, de rechter zegt ook dat dat kan, op civiele wijze.

Arthur

Citaat van: Perton op 27 januari 2014 - 20:21:23
Ik zeg ook niet dat het moet, ik zeg dat het kan. Tenminste, dat is wat ik bedoelde, misschien zei ik het wel op zo'n manier dat je het opvatte dat ik het vond moeten.

Maar goed, een reden dat je ervoor zou kunnen kiezen, is dat de boekenwinkel steeds schaarser wordt (iets wat ik overigens dood- en doodzonde vind). Waar je vroeger nog in de winkel even een paar minuten in het boek kon bladeren om te kijken of het wat is, is dat nu helaas minder goed mogelijk. Wil je dan toch mensen bereiken, dan zou het online zetten van je boek een oplossing kúnnen zijn. Je kan ook opgepikt worden door een grote uitgever, die je bij Matthijs van Nieuwkerk aan tafel zet en dan kom je er ook wel natuurlijk.

En over dat artikel van Arthur, tsja daar ben ik het dan weer niet mee eens. Uploaden is strafbaar en dan vind ik dat je daar ook voor moet worden vervolgd. Tuurlijk, de oma die je 15 mp3'tjes deelt en daar een boete van enkele tienduizenden dollars voor krijgt, zoals daadwerkelijk in Amerika wel eens is voorgevallen, moet je niet vervolgen, maar 5000 ebooks, dan ben je in mijn ogen toch wel een grootverbruiker en dan moet je ook straf krijgen. Maar goed, de rechter zegt ook dat dat kan, op civiele wijze.

Het geeft maar weer eens aan hoe wetgeving [jurisprudentie] uitgelegd kan worden. Je stelt dat uploaden strafbaar is maar vervolging is dan weer niet zo eenvoudig....
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel