''Schumacher gewond bij ski-ongeluk''

Gestart door Terminator, 29 december 2013 - 13:52:49

« vorige - volgende »

Wings

Citaat van: Maikel0230 op 30 december 2013 - 13:11:09
Dat is de marginaliteit voorbij gewoon!

Kan het niet beter verwoorden. Enorm triest. Ik vraag me wel eens af of die mensen levenservaring dan wel een goed werkend besef hebben? Dat wat familie Schumacher in het bijzijn van de zoon van Michael gebeurd gun je je ergste vijand nog niet.

Tuesday

Citaat van: Wings op 30 december 2013 - 14:36:55
Citaat van: Jeroen op 30 december 2013 - 11:14:33
Citaat van: M@rc op 30 december 2013 - 09:21:05
Ik zou eigenlijk niet weten waarom er niet gesproken zou mogen worden over het waarom hij naast de piste moest gaan en wat de gevaren daarvan zijn. Ze is misschien niet belangrijk nu, maar dat komt nog wel. Moest zijn zoon op zijn plaats liggen zou Schumacher diezelfde vraag mogen uitleggen aan zijn mevrouw.
Eens.

Mee oneens. Het is pas relevant indien men praat over de schuldvraag niet als wordt gesproken over het ziektebeeld en herstel. Zo las ik vanmorgen een tweet van een jongeman die zei geen fan van hem te zijn. Maar deze overwinning gunt hij Schumacher als iedere andere en dat Schumacher deze maar wint ook. Zo iets vind ik veel meer bijdragen dan al dat gemekker en gezeur. Maar goed, ontopic, volgens mij is er weinig nieuws. Her en der lees ik conclusies die ik zelf ook al had getrokken dat het er niet goed uitziet. Nu is Schumacher wel ontzettend fit en lees ik dat hij ook nu nog steeds topfit was maar wat zegt dat over de impact van de klap? Bovendien vraag ik mij meer af dat mocht hij deze dagen overleven wat zijn kansen zijn om normaal te functioneren als voorheen.
op zich moet iedereen dat zelf weten, ik zit niet op die discussie te wachten, maar iedereen reageert en denkt op zn eigen manier. Feit is echter dat er nog een onderzoek moet plaatsvinden naar het hele gebeuren, alleen op het feit 'off piste' kun je geen conclusie's trekken.

0634

Citaat van: Wings op 30 december 2013 - 14:36:55
Citaat van: Jeroen op 30 december 2013 - 11:14:33
Citaat van: M@rc op 30 december 2013 - 09:21:05
Ik zou eigenlijk niet weten waarom er niet gesproken zou mogen worden over het waarom hij naast de piste moest gaan en wat de gevaren daarvan zijn. Ze is misschien niet belangrijk nu, maar dat komt nog wel. Moest zijn zoon op zijn plaats liggen zou Schumacher diezelfde vraag mogen uitleggen aan zijn mevrouw.
Eens.

Mee oneens. Het is pas relevant indien men praat over de schuldvraag niet als wordt gesproken over het ziektebeeld en herstel. Zo las ik vanmorgen een tweet van een jongeman die zei geen fan van hem te zijn. Maar deze overwinning gunt hij Schumacher als iedere andere en dat Schumacher deze maar wint ook. Zo iets vind ik veel meer bijdragen dan al dat gemekker en gezeur.

Niemand heeft het over schuld en iedereen wenst hem het beste toe. Daarom mag je nog wel kijken/praten/vragen stellen over het hoe en waarom. BLijft allemaal hartstikke speculatief, maar dat is praten over zijn gezondheid ook.

0634

Ik heb er overigens een slecht gevoel bij, al zal iedereen dat wel hebben. Niet alleen dat hij wellicht dood gaat, maar ook wat er verder gaat gebeuren met hem als hij niet dood gaat.

Wings

Dat laatste baart me ook grote zorgen. Mij is ooit verteld dat hoe langer het duurt voordat een diagnose gesteld kan worden, dus positief nieuws kan worden gebracht, hoe groter vaak het letsel is.

0634

Yup. Met Friso werd dat toen ook gezegd.

janke

Hier een uitleg wat er KAN zijn gebeurd met zijn hoofd/hersenen en wat er KAN gebeuren allemaal nu. Klinkt allemaal niet echt hoopgevend.

Hersenexpert: 'Het klinkt erg slecht'

TILBURG -
Hoewel topsporters over het algemeen een groter herstelvermogen hebben, klinkt de situatie van Formule 1-coureur Michael Schumacher niet goed. ,,Sterker nog, het klinkt erg slecht", zegt klinisch neuropsycholoog Henk Eilander in reactie op het zware skiongeluk van Schumacher. ,,Het klinkt alsof de kans heel erg klein is dat hij ooit volledig zal herstellen", zegt Eilander.

Eilander is niet betrokken bij de behandeling van de 44-jarige Duitser, maar als deskundige kan hij wel algemene uitspraken doen naar aanleiding van de persconferentie van de behandelend artsen maandagochtend. Schumacher liep zondag zwaar hersenletsel op bij een zwaar ongeval tijdens het skiën in de Franse Alpen. Zijn toestand is buitengewoon ernstig; hij wordt kunstmatig in coma gehouden. ,,Het is na zo'n flinke klap belangrijk om de hersenen zo min mogelijk te laten werken, het brein eigenlijk op een laag pitje te houden", zegt Eilander. ,,Hersenen hebben veel energie nodig, ook als je in rust bent. Door iemand kunstmatig in slaap te houden, kan de energie die normaal naar de hersenen zou gaan nu in het herstel van kapot weefsel worden gestoken."
Dat de autocoureur bij kennis was toen hij in het ziekenhuis arriveerde, maar erg in de war, duidt volgens de klinisch neuropsycholoog op zwaar letsel. ,,Dat hij er niet in slaagde om vragen te beantwoorden, geeft aan dat het brein toen al niet meer goed functioneerde."
Bij zwaar letsel, bijvoorbeeld door een flinke klap, komt er veel druk op de hersenen. Die druk neemt met het uur toe en kan zo hoog worden dat er steeds meer functies uitvallen. De behandelend artsen gaven daarom al aan dat het de eerste prioriteit was om de druk op de hersenen te verlagen. ,,Dat kan door een deel van de schedel weg te nemen of bijvoorbeeld een gat in de schedel te boren en een drain in te brengen. Op die manier kan het vocht worden afgevoerd en zo wordt de druk minder", legt Eilander uit.
De neuropsycholoog vindt het lastig om iets over het vervolgtraject te zeggen. ,,Het hangt ook van de eventuele andere complicaties af. Wat we algemeen weten is dat hoe zwaarder het letsel is, hoe groter de kans op blijvende beschadiging."
Stel dat de hersenstam ook beschadigd is, dan is het zelfs mogelijk dat de coureur nooit meer bij kennis komt. ,,Bij een beschadigde hersenstam kan iemand niet meer zelfstandig ademen. In Nederland is het gebruikelijk om dan na 2 tot 4 weken de kunstmatige beademing te staken en dan overlijdt de patient." Het is Eilander niet bekend wat de procedure in Franse ziekenhuizen is, maar in bijvoorbeeld Duitsland of Oostenrijk is het hoogst ongebruikelijk om iemand van de beademing te halen. Iemand kan daar dus jaren in coma blijven liggen.

Some things are too important to be left in the past.

Wings

Dat laatste vind ik bijzonder mensonwaardig. Ik heb al eens een verhaal gelezen over een Italiaanse vader wiens, als ik mij niet vergis, dochter al járen in een coma lag. In het begin bid je in de hoop dat iemand tot leven komt maar naar verloop van tijd hoop je dat het afgelopen is. Opgelucht zijn dat iemand heen kan gaan vind ik extreem doorgeschoten in het doel van de geneeskunde. Maar goed, daar kunnen de meningen over verschillen.

Perton

Coma duurt zelden langer dan vier tot zes weken. Indien de patiënt niet komt te overlijden zijn er ruwweg drie mogelijke uitkomsten: ontwaken tot volledig bewustzijn, overgang naar een minimaal-bewuste toestand (Eng. minimally conscious state, MCS) of overgang naar een persisterende vegetatieve toestand (Eng. persistent vegetative state, PVS). Vaak wordt door leken beweerd dat mensen jaren in coma kunnen liggen of er na jaren uit komen; dit is dus een incorrecte opvatting. De meest voorkomende doodsoorzaak van comapatiënten is een infectie zoals longontsteking.

(Wikipedia)

Wings


Tuesday

Het gaat nu toch om een kunstmatig coma?? De vergelijking met Friso gaat volgens mij redelijk mank, die was weliswaar ook off piste aan het skiën, maar die heeft gewoon heel lang geen zuurstof gehad.  Andere overeenkomst is dan misschien nog dat er toen ook van buitenaf van alles geroepen werd zonder dat men eigenlijk precies wist wat er aan de hand was. Toen was men juist relatief positief en bleek het uiteindelijk allemaal veel erger te zijn.  Hopelijk is nu het omgekeerde het geval

Wings

Nja, hoe dan ook, dat wat Perton post spreekt het bericht van Janke tegen en het feit dat Friso maanden lang in coma heeft gelegen. Dus ik vat 'm niet echt.

janke

Die Dr Eilander ( te vinden op Google) heeft het over als de hersenstam ook beschadigd is dan KAN M Schumacher misschien wel niet meer bij kennis komen. Staat dus buiten de kunstmatige coma waarin de coureur nu verkeerd.

Maar experts zijn aanwezig. Die zullen voor hem vechten. Maar wat de einduitslag wordt is hun nu ook niet bekend. Laten we hopen op een goed bericht zéér snel. Meer kunnen wij en de rest vd wereld die met hem meeleven niet doen.
Some things are too important to be left in the past.

Tuesday

#163
Citaat van: Wings op 30 december 2013 - 15:55:06
Nja, hoe dan ook, dat wat Perton post spreekt het bericht van Janke tegen en het feit dat Friso maanden lang in coma heeft gelegen. Dus ik vat 'm niet echt.
bij Perton's post moet je dan denk ik denken aan coma's waar mensen uit zichzelf weer uitkomen. Dan past het prima naast elkaar. Duurt het langer dan 4-6 weken is het in principe hopeloos, maar kan de persoon nog wel in leven gehouden worden.

Maar goed, het gaat hier om een kunstmatig coma, puur om herstel te bevorderen, dus ik denk dat we daar niet al teveel van moeten schrikken.

Wallie

Het is niet best, ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat de komende dagen.
Nobody wins, unless everybody wins - bruce springsteen