Welk Team Wint 2014s Constructors Titel

Gestart door jende, 25 december 2013 - 14:15:55

« vorige - volgende »

Welk Team wint de 2014 Constructors Titel?

Red Bull
Mercedes
Ferrari
Mclaren
Lotus
Williams
Force India

Jehoentelaar

Sinds wanneer maakt je beroep je argument sterker? Ik heb geen ervaring met autorijden (los van die paar rijlessen), maar vind het verhaal van Wings helemaal zo gek nog niet.

Wings

#46
Los daarvan begrijp ik de toonzetting niet helemaal. Lijkt mij toch dat ik mag omschrijven hoe ik de karakterverschillen ervaar en dat mag projecteren naar de Formule 1? Ik zeg nergens dat het beeld dat ik heb de enige juiste is en geef zelfs aan dat mijn standpunt helemaal niet vastzit geschroefd en het meer nieuwsgierigheid is. Daarover wil ik graag filosoferen. En als iemands zijn of haar beleving niet naadloos aansluit op de mijne lees ik dat graag en vind ik het hooguit leerzaam.

Fietser

Citaat van: Sabai op 27 december 2013 - 13:42:57
Blijkbaar mag je Kimi niet zo :). Maar over de meeste dingen die je over hem zegt spreken de feiten het tegen.Dat hij geen vechter zou zijn bv.Wat volgens mij juist zijn grootste taltent is . Dit seizoen de meeste en mooiste inhaal acties. Meeste races op rij in de punten ooit. Met een ongelooflijke rugpijn nog zulke prestaties neerzetten. Perez komt niet eens in de buurt van Kimi ofAlonso die op hun " retour " zijn. Over Hulkenberg ben ik wel met je eens en had hem liever in de RBR of Ferrari gezien. Grosjean heeft de snelheid maar moet zich nog bewijzen dit niveau vast te kunnen houden.Maar in 2012 kwam hij tekort en de eerste helft van 2013 ook.

Ik mag Raikkonen zeker wel, maar niet meer of minder dan de anderen. Iemand mogen of niet is hier ook niet zo relevant. Ik heb geen favorieten en probeer zonder enige sympathie voor wie dan ook een beeld te vormen en de verhoudingen te duiden. Ook zoiets als 'mooie inhaalacties' of 'rugpijn' neem ik niet mee in mijn beschouwingen, dat is me te romantisch en (dus) te diffuus.

Fietser

Citaat van: Wings op 27 december 2013 - 16:56:12
@Fietser: dank voor de toelichting. Ik kan me er niet in vinden. Nou ja, ik deel je mening dat Kimi wordt overhyped maar hetgeen dat je er achter vastniet -wat betreft Pérez- is een groei die nog moet plaatsvinden en misschien nog wel járen duurt. Dan is het nog maar de vraag of Pérez die groei ook daadwerkelijk zal maken. Ikzelf ben sceptisch wat Pérez aangaat en vind hem, net als Kimi, overhyped. Zo verschrikkelijk goed 'is hij niet' anders had Ferrari hem niet laten lopen, McLaren hem niet laten lopen [lees: ontslagen] en was er wel interesse van een topteam [Red Bull, Mercedes, Lotus] in zijn diensten geweest. Hoe goed iemand wordt is héél lastig in te schatten dus moeten we het doen met de feiten. En dan kan ik niks anders dan concluderen dat beiden fractioneel te kort komen om door te schieten naar de top. Want hoe graag ik Hülkenberg ook mag en zie rijden, doorstromen doet hij niet, terwijl hij wel overal in beeld is en dus wordt gemonitord. Al met al hebben ze te min kunnen overtuigen, nog niet gestreden om titels, nog geen zeges, terwijl Alonso en Räikkönen twee rijders zijn die al jaren op topniveau meedraaien en titels achter hun naam hebben staan. Het Ferrari-duo als een minder sterk duo wegzetten dan Perez en Hulk vind ik dan ook een te groot aanname gehalte hebben en daarom onterecht. Neemt niet weg dat je dat natuurlijk wel mag vinden.

Mee eens dat het een grote aanname is. Maar is niet alles in de F1 aanname tot aan de weergave op het scorebord? Ik heb geen verstand van techniek, maar heb begrepen dat vrijwel iedereen from scratch begint in het seizoen 2014. Dus draait nu juist alles (nog) om aannames. Voor het gemak had ik kunnen zeggen dat Red Bull, Mercedes of Ferrari er met de constructeurtitel vandoor gaan, maar op basis aannames en een flinke portie gokwerk zet ik mijn geld op Force India. (Niet letterlijk nemen s.v.p.)

Wings

Mee eens. En als ik naar het scorebord kijk, zoals je omschrijft, is het toch volstrekt logisch dat Alonso en Räikkönen hoger kunnen worden aangeslagen dan Hülkenberg en Pérez?

Fietser

Citaat van: Wings op 28 december 2013 - 10:25:01
Mee eens. En als ik naar het scorebord kijk, zoals je omschrijft, is het toch volstrekt logisch dat Alonso en Räikkönen hoger kunnen worden aangeslagen dan Hülkenberg en Pérez?

Op basis van hun behaalde prestaties kunnen Alonso en Raikkonen zeker hoger worden aangeslagen. En terecht. Maar we gaan 2014 in - de insteek van dit onderwerp. Bovendien liet het scorebord mij ook zien dat Perez in de loop van 2013 zich naast en zelfs boven teamgenoot Button vocht. Datzelfde geldt voor Grosjean t.o.v. Raikkonen. De ene gaat opwaarts, de ander naar beneden, zo lijkt mij. Ik geef toe dat het een smalle basis is om te oordelen, maar je moet toch ergens van uitgaan. Bovendien tellen Raikkonens wereldkampioenschap en GP overwinningen niet mee in 2014. Ik schat daarom in dat Perez voor straks en later zich boven Raikkonen uitwerkt. En als dat uitkomt - en als de techniek meewerkt - komt het nieuwe Force India-duo m.i. in de breedte boven het nieuwe Ferrari-duo uit. Maar, zoals ik al eerder schreef, het zijn slechts gedachtenspinsels. Volgend jaar deze tijd weten we meer.

Jehoentelaar

Dan nog zijn de resources van Ferrari een stuk groter dan Force India. Uiteraard kan FI een voltreffer hebben met het design en Ferrari een miskleun, maar uiteindelijk zou Ferrari toch in staat moeten zijn om dat verschil weer goed te maken.

Wings

Citaat van: Fietser op 28 december 2013 - 14:02:41
Op basis van hun behaalde prestaties kunnen Alonso en Raikkonen zeker hoger worden aangeslagen. En terecht. Maar we gaan 2014 in - de insteek van dit onderwerp.

Niet vervelend bedoeld maar we gaan in 2014 niet een andere sport beoefenen. Dat Kimi en Fernando behoren tot één van de beste stuurmannen in de Formule 1 bewijst het verleden. Ik vind het dus volstrekt onlogisch om twee rijders die nu -nog- te kort schieten om door te breken, boven deze bewezen talenten te plaatsen. Dat druist tegen alle logica in. Vandaar dat ik er op reageer.   

CitaatBovendien liet het scorebord mij ook zien dat Perez in de loop van 2013 zich naast en zelfs boven teamgenoot Button vocht. Datzelfde geldt voor Grosjean t.o.v. Raikkonen. De ene gaat opwaarts, de ander naar beneden, zo lijkt mij. Ik geef toe dat het een smalle basis is om te oordelen, maar je moet toch ergens van uitgaan.

Ik had juist niet de indruk dat Pérez zich goed ontwikkelde en heb me gedurende het seizoen opgeworpen tot één van de critici die hem regelmatig onder vuur nam. Kan me nog herinneren dat ik vrijwel alleen stond toen ik voorspelde dat hij niet mocht blijven en het niet raar zou vinden als McLaren afscheid nam, wat achteraf wel is gebleken. Dan kunnen we vinden wat we willen vinden, laten we het eens zijn dat McLaren geen mannen ontslaat die in staat zijn om op korte termijn zichzelf te ontwikkelen tot kampioenschapskandidaten. In het verlengde daarvan vind ik het apart om Pérez, die toch te kort is geschoten en niet is mogen blijven, boven rijders te plaatsen die door menig één wordt gezien als de maatstaf van de Formule 1.

CitaatBovendien tellen Raikkonens wereldkampioenschap en GP overwinningen niet mee in 2014. Ik schat daarom in dat Perez voor straks en later zich boven Raikkonen uitwerkt. En als dat uitkomt - en als de techniek meewerkt - komt het nieuwe Force India-duo m.i. in de breedte boven het nieuwe Ferrari-duo uit. Maar, zoals ik al eerder schreef, het zijn slechts gedachtenspinsels. Volgend jaar deze tijd weten we meer.

Ik zou niet weten waarom behaalde resultaten er niet toe doen? Alleen zo leg je de basis van een contract en de basis van het vormen van een mening. Dat Pérez leeftijdstechnisch zich kan ontwikkelen tot een betere rijder en Kimi niet meer beter zal worden ben ik met je eens, maar de term 'leeftijdstechnisch' dekt mijns inziens meteen de lading. Laten we niet aan de feiten voorbij fietsen dat Sergio niet is opgepikt door Ferrari, bij McLaren onvoldoende heeft laten zien om te mogen blijven en geen enkel ander topteam de intentie heeft gehad Sergio, nu hij een vrije man was, te contracteren. Spijt me ten zeerste maar als ik dat achter elkaar plaats mogen we best aannemen dat hij minder goed ontwikkeld [en stuurt] dan jij suggereert. Enfin, iedereen mag natuurlijk er iets van vinden maar als je het mij vraagt moet er nog veel gebeuren vooraleer ik Sergio boven bewezen talenten, racewinnaars en kampioenen plaats. In dit stadium vind ik hem goed genoeg om te mogen blijven in de Formule 1 en hoop ik dat hij beter wordt maar meer ook niet.

janke

Citaat van: Jehoentelaar op 27 december 2013 - 23:36:33
Sinds wanneer maakt je beroep je argument sterker? Ik heb geen ervaring met autorijden (los van die paar rijlessen), maar vind het verhaal van Wings helemaal zo gek nog niet.

Ik test nog wel eens een auto voor die de deur uitgaat. Maar als werkelijk de kont wat zwaarder wordt zoals gezegd, wordt dat op de auto ergens anders wel gecompenseerd. Maar wat weegt die engine in V6 plus turbo configuratie en de oude V8?  Niet een F1 team die een auto een oversteer (zeg maar) modus meegeeft. Kost tijd en ook nog eens banden. Dat is mijn ervaring.

Maar misschien gelden voor een F1 auto andere afstellingen? Zit niet in die wereld maar boeit mij. Maar kan het me niet echt voorstellen. Je wilt nu eenmaal bijna op rails door een bocht heen.
Some things are too important to be left in the past.

Sabai

Ook al zal je het niet denken maar er zit altijd meer gewicht in de voorkant " midden" .weleens opgelet als ze een f1 auto optakelen.  De neus hangt altijd naar beneden ook al is deze beschadigt.

Tuesday

Citaat van: Sabai op 28 december 2013 - 19:40:05
Ook al zal je het niet denken maar er zit altijd meer gewicht in de voorkant " midden" .weleens opgelet als ze een f1 auto optakelen.  De neus hangt altijd naar beneden ook al is deze beschadigt.
dat kun je alleen zeggen als ze m dan ook precies in het midden optillen. Maar zelfs als ze dat iets verder naar achter doen helt ie nog over naar achteren (volgens deze foto)
http://www.thecheckeredflag.co.uk/wp-content/uploads/2013/05/Grosjean-Monaco-25May13.jpg

maar goed, uiteindelijk doet een beetje extra downforce voor of achter natuurlijk ook heel wat, het gaat niet alleen om gewicht natuurlijk

Sabai

Dan heb ik het toch verkeerd onthouden of het verschilt per team misschien. Maar het lijkt mij het meest ideale als het gewicht in het midden zit. Dit denk ik omdat een sportwagen met middenmotor ook het beste is kwa balans.

janke

Citaat van: Tuesday op 28 december 2013 - 20:00:53
Citaat van: Sabai op 28 december 2013 - 19:40:05
Ook al zal je het niet denken maar er zit altijd meer gewicht in de voorkant " midden" .weleens opgelet als ze een f1 auto optakelen.  De neus hangt altijd naar beneden ook al is deze beschadigt.


maar goed, uiteindelijk doet een beetje extra downforce voor of achter natuurlijk ook heel wat, het gaat niet alleen om gewicht natuurlijk

Zekers niet.
Some things are too important to be left in the past.

Tuesday

Citaat van: Sabai op 28 december 2013 - 20:07:44
Dan heb ik het toch verkeerd onthouden of het verschilt per team misschien. Maar het lijkt mij het meest ideale als het gewicht in het midden zit. Dit denk ik omdat een sportwagen met middenmotor ook het beste is kwa balans.
Tegenwoordig is dat zelfs geregeld in het regelement, vanaf 2011 geloof ik:
4.2 Weight distribution :
For 2014 only, the weight applied on the front and rear wheels must not be less than 314kg and 369kg respectively at all times during the qualifying practice session.
If, when required for checking, a car is not already fitted with dry-weather tyres, it will be weighed on a set of dry-weather tyres selected by the FIA technical delegate.

Franky R.

Heren,


Dat is toch verschillend per race? Tenminste, ik kan het mij voorstellen dat je als coureur in Monaco geen onderstuur wil...waar het op de Hungaroring een minder nijpend probleem is?


???