Welk Team Wint 2014s Constructors Titel

Gestart door jende, 25 december 2013 - 14:15:55

« vorige - volgende »

Welk Team wint de 2014 Constructors Titel?

Red Bull
Mercedes
Ferrari
Mclaren
Lotus
Williams
Force India

janke

Met driften door een bocht gaat tijd kosten  Franky. Welk circuit dan ook. De juiste Apex vinden lijkt me belangrijk. Niet met de kont naar buiten of de neus die in een bocht de neiging heeft om rechtdoor te gaan. Compromie. Maar dat heeft ook te maken met de balans van een auto. Gewichtsverdeling, waar aangedreven enz. Heeft uiteraard allemaal invloed op een wegligging van een auto, ook een F1. Tenminste lijkt mij.
Some things are too important to be left in the past.

Wings

Citaat van: Franky R. op 28 december 2013 - 21:32:06
Heren,


Dat is toch verschillend per race? Tenminste, ik kan het mij voorstellen dat je als coureur in Monaco geen onderstuur wil...waar het op de Hungaroring een minder nijpend probleem is?


???

Een auto heeft vanaf de basis een onder- of oversturend karakter. Dat kun je niet zomaar veranderen. Zo kon Schumacher niet overweg met de auto ontwikkeld op Button, die een ondersturend karakter had, en konden velen niet overweg met de auto van Schumacher die oversturend karakter had. De gewichtsverdeling speelt daarin een essentiële rol en kan niet zomaar aangepast worden omdat de bolide onderhevig is aan een technisch reglement. Dat onder- en oversturende karakteristieke eigenschappen effect kunnen hebben op prestaties en niet altijd overal goed uitpakken zie je terug in de prestatiewisselingen. Vandaag is [for example] Lotus sterk, dominant, morgen rijden ze op P7 en P10 rond. Je kunt maar 1 auto ontwikkelen helaas...

0634

Maar waarom kon Button (onderstuurder) dan wel overweg met een McLaren die voor Hamilton (overstuurder) was ontwikkeld?

(gewoon een vraag hoor, geen cynische opmerking ;))

Ik heb namelijk (kwam net ook een beetje ter sprake in het ricciardo topic) het idee dat échte toprijders zich wel aanpassen. Dan bedoel ik dus niet te zeggen dat MS geen échte toprijder was, maar dat er andere redenen waren (over de hill, te lang weggeweest, oud, Merc niet zo heel goed).

De meeste jongens die zich 'verschuilen' achter dat soort excuses zijn toch meestal gewoon de net-niet rijders. Barrichello natuurlijk als mooiste voorbeeld, zowel in zijn Ferrari-tijd als in zijn Brawn-tijd.


Wings

Het antwoord zit verscholen in je vraagstelling: waarom plaats je achter Button de term onderstuurder en achter Hamilton de term overstuurder en waarom wordt de McLaren überhaupt op iemands rijstijl ontwikkeld in plaats van op het circuit als echte toprijders zich wel aanpassen?

Qua invloed van materiaal:

Neem nu 2009. Button is dominant, wint de zes van de eerste zeven races, Brawn past de auto aan en prompt rijdt Button geen deuk meer in een pakje boter terwijl Barrichello er nog 2-3(?) wint? Hoe zou jij het willen verklaren? Dat Button het rijden was verleerd? Alles staat en valt met je materiaal en hoe een rijder zich voelt in de auto. Daarom worden auto's op maat ontwikkeld.

0634

#64
Daar ben ik het dus ook niet helemaal mee eens (gedeeltelijk wel hoor, natuurlijk helpt het namelijk).

In 2009 lag het verschil hem bij Barrichello en Red Bull. In de tweede seizoenshelft was de opkomst van Red Bull al duidelijk aan het worden en waren zij gewoon sneller dan Brawn.

De opkomst van Rubens wordt nogal overschat. In de eerste seizoenshelft haalde Button namelijk veel meer punten dan Rubens, (15 of zo), in de tweede seizoenshelft haalden ze echter (ongeveer) evenveel punten (het scheelde welgeteld maar 5 punten vanaf Duitsland).

Er wordt altijd net gedaan alsof Rubens toen excelleerde, maar het scheelde vrijwel niets in punten, waarbij nog aangetekend dient te worden dat Button door Grosjean in Belgie werd geelimineerd terwijl Rubens alles finishte. Rubens won twee keer, maar in alle andere races eindigde hij gewoon (soms zelfs heel ver) van het podium. In de races die ze samen finishten einigde JB 5 keer voor Rubens en 3 keer achter hem.

Rubens zal dus ongetwijfeld wat voordeel hebben gehad en Jenson nadeel (daarom ben ik het ook gedeeltelijk wel met je eens hoor), maar zo heel veel scheelde het allemaal niet. Alleen de Bulls werden steeds sneller, waardoor er minder gewonnen werd.

Maar nogmaals: ik denk dat we het niet geheel oneens zijn met elkaar, ik denk alleen dat het bij toppers minder invloed heeft dan jij denkt.

Wings

Nou ja, het meest recent voorbeeld is Button die geheel belangeloos aangaf dat het niet goed uit de verf komen van Schumacher te maken had dat de auto voor hem [lees: Button] is ontwikkeld. Als het geen raakvlakken had met de waarheid gaat Button dat natuurlijk niet roepen en deze uitspraak is natuurlijk niks nieuws onder de zon. Er zijn situaties waar je aan kunt twijfelen, doordat rijders daarmee hun eigen matig optreden willen verklaren, maar dat was tijdens die uitspraak niet het geval. Als ik mij niet vergis heb ik al eens een YouTube filmpje geplaatst, dat over invloed van rijders ging met betrekking tot het ontwikkelen, waarin Newey benadrukt dat bolides wel degelijk gepersonaliseerd worden. Dus de rol van rijders is prominent. Wie ben ik om dat te ondermijnen? Natuurlijk mag je er wat van vinden en in hoeverre het effect mag hebben op prestatie is discutabel maar dat het contrast groter wordt doordat een team zich toelegt op de wensen van hun eerste rijder geloof ik wel. Daarom vraag ik mij hardop af of Webber altijd even terecht is bekritiseerd en hoe goed hij zou zijn zonder deze invloed van Vettel. En dan kijk ik met name naar mijzelf want heb vaak vooraan gestaan wat het bekritiseren van Webber betreft. Al met al denk ik dat de rol van een secondant vaak onderschat wordt.

SDG

Moeilijk om daar nu al een antwoord op te geven. Om toch maar enkele grote lijnen aan te geven: de top drie zal ongetwijfeld dezelfde zijn als dit jaar, maar in welke volgorde zal afwachten worden. Ik vermoed - en hoop - dat Red Bull iets minder dominant zal zijn, maar ze blijven hoe dan ook weer topfavoriet voor de titel. Ik verwacht verder dat McLaren terug een stap naar voren zet en dit ten koste van Lotus, dat de problemen die het de afgelopen maanden moest ondergaan (financiële onzekerheid, personeel dat vertrok naar andere teams, achterstand in de ontwikkeling van de nieuwe auto) duur zal betalen. Indien Maldonado zich weet te beheersen, kan het mogelijks nog voor de vijfde plaats strijd leveren, anders gaat die wellicht naar Force India. Ook Williams zal zich wellicht opnieuw wat herpakken en in het middenveld strijd leveren met Toro Rosso en Sauber, dat met Sutil een degelijk maar kleurloos seizoen tegemoet gaat. En achteraan zullen ook dit jaar weer de usual suspects Caterham en Marussia bengelen. Als ze kunnen profiteren van de verwachte betrouwbaarheidsproblemen kan er mogelijks eindelijk eens een puntje voor beide teams inzitten.

Fietser

Citaat van: Wings op 28 december 2013 - 17:24:48
Citaat van: Fietser op 28 december 2013 - 14:02:41
Op basis van hun behaalde prestaties kunnen Alonso en Raikkonen zeker hoger worden aangeslagen. En terecht. Maar we gaan 2014 in - de insteek van dit onderwerp.

Niet vervelend bedoeld maar we gaan in 2014 niet een andere sport beoefenen. Dat Kimi en Fernando behoren tot één van de beste stuurmannen in de Formule 1 bewijst het verleden. Ik vind het dus volstrekt onlogisch om twee rijders die nu -nog- te kort schieten om door te breken, boven deze bewezen talenten te plaatsen. Dat druist tegen alle logica in. Vandaar dat ik er op reageer.   

CitaatBovendien liet het scorebord mij ook zien dat Perez in de loop van 2013 zich naast en zelfs boven teamgenoot Button vocht. Datzelfde geldt voor Grosjean t.o.v. Raikkonen. De ene gaat opwaarts, de ander naar beneden, zo lijkt mij. Ik geef toe dat het een smalle basis is om te oordelen, maar je moet toch ergens van uitgaan.

Ik had juist niet de indruk dat Pérez zich goed ontwikkelde en heb me gedurende het seizoen opgeworpen tot één van de critici die hem regelmatig onder vuur nam. Kan me nog herinneren dat ik vrijwel alleen stond toen ik voorspelde dat hij niet mocht blijven en het niet raar zou vinden als McLaren afscheid nam, wat achteraf wel is gebleken. Dan kunnen we vinden wat we willen vinden, laten we het eens zijn dat McLaren geen mannen ontslaat die in staat zijn om op korte termijn zichzelf te ontwikkelen tot kampioenschapskandidaten. In het verlengde daarvan vind ik het apart om Pérez, die toch te kort is geschoten en niet is mogen blijven, boven rijders te plaatsen die door menig één wordt gezien als de maatstaf van de Formule 1.

CitaatBovendien tellen Raikkonens wereldkampioenschap en GP overwinningen niet mee in 2014. Ik schat daarom in dat Perez voor straks en later zich boven Raikkonen uitwerkt. En als dat uitkomt - en als de techniek meewerkt - komt het nieuwe Force India-duo m.i. in de breedte boven het nieuwe Ferrari-duo uit. Maar, zoals ik al eerder schreef, het zijn slechts gedachtenspinsels. Volgend jaar deze tijd weten we meer.

Ik zou niet weten waarom behaalde resultaten er niet toe doen? Alleen zo leg je de basis van een contract en de basis van het vormen van een mening. Dat Pérez leeftijdstechnisch zich kan ontwikkelen tot een betere rijder en Kimi niet meer beter zal worden ben ik met je eens, maar de term 'leeftijdstechnisch' dekt mijns inziens meteen de lading. Laten we niet aan de feiten voorbij fietsen dat Sergio niet is opgepikt door Ferrari, bij McLaren onvoldoende heeft laten zien om te mogen blijven en geen enkel ander topteam de intentie heeft gehad Sergio, nu hij een vrije man was, te contracteren. Spijt me ten zeerste maar als ik dat achter elkaar plaats mogen we best aannemen dat hij minder goed ontwikkeld [en stuurt] dan jij suggereert. Enfin, iedereen mag natuurlijk er iets van vinden maar als je het mij vraagt moet er nog veel gebeuren vooraleer ik Sergio boven bewezen talenten, racewinnaars en kampioenen plaats. In dit stadium vind ik hem goed genoeg om te mogen blijven in de Formule 1 en hoop ik dat hij beter wordt maar meer ook niet.

Duidelijk. Maar ik reageerde slechts op de vraag 'welk team wint 2014s construction titel', het jaar waarin behaalde resultaten weinig garanties bieden, dunkt mij. Ik gokte daarbij (met de nadruk op 'gokte', schreef ik eerder) op Force India in plaats van een gevestigd team (lekker makkelijk). En ik legde uit dat het verband hield met de kwaliteit van hun nieuw rijdersduo. Dit alles in mijn optiek natuurlijk. Dat ik daarbij een pleidooi hield voor Perez (door vrijwel iedereen op dit forum met argwaan bekeken) mag. En dat ik denk dat Raikkonen zijn beste tijd gehad heeft is ook mijn vrijheid. Zoals ik schreef: we zullen het zien in 2014. Misschien rijden McLaren en  of Mercedes iedereen naar huis en zijn de duo's Alonso-Raikkonen en Hulkenberg-Perez helemaal nergens. In dat geval is Magnussen de nieuwe wereldkampioen en Mercedes gaat aan de haal met de contructeurstitel. Ook dat is een gok, en niet eens een absurde.   

0634

Citaat van: Wings op 29 december 2013 - 10:09:23
Nou ja, het meest recent voorbeeld is Button die geheel belangeloos aangaf dat het niet goed uit de verf komen van Schumacher te maken had dat de auto voor hem [lees: Button] is ontwikkeld. Als het geen raakvlakken had met de waarheid gaat Button dat natuurlijk niet roepen en deze uitspraak is natuurlijk niks nieuws onder de zon.
Daarom ontken ik ook niet dat het ermee te maken heeft. Ik schat het rijdersaandeel hierin echter hoger in dan jou, dat is (denk ik) het enige echte verschil tussen ons in deze discussie.

Daarom hou ik er nu maar mee op, niet om lullig te doen, zeker niet, maar om nou te gaan kissebissen terwijl we helemaal niet zover uit elkaar liggen vind ik wat onzinnig. Bovendien is er geen kraakhelder 'bewijs' in dit soort zaken en al evenmin een 'gelijk'.

0634

#69
Citaat van: Fietser op 29 december 2013 - 10:29:08

Duidelijk. Maar ik reageerde slechts op de vraag 'welk team wint 2014s construction titel', het jaar waarin behaalde resultaten weinig garanties bieden, dunkt mij. Ik gokte daarbij (met de nadruk op 'gokte', schreef ik eerder) op Force India in plaats van een gevestigd team (lekker makkelijk). En ik legde uit dat het verband hield met de kwaliteit van hun nieuw rijdersduo. Dit alles in mijn optiek natuurlijk. Dat ik daarbij een pleidooi hield voor Perez (door vrijwel iedereen op dit forum met argwaan bekeken) mag. En dat ik denk dat Raikkonen zijn beste tijd gehad heeft is ook mijn vrijheid. Zoals ik schreef: we zullen het zien in 2014. Misschien rijden McLaren en  of Mercedes iedereen naar huis en zijn de duo's Alonso-Raikkonen en Hulkenberg-Perez helemaal nergens. In dat geval is Magnussen de nieuwe wereldkampioen en Mercedes gaat aan de haal met de contructeurstitel. Ook dat is een gok, en niet eens een absurde.

Dus jij schat rookie Magnusson dít seizoen meteen al hoger in dan de ervaren kampioen Button (niet dat het onmogelijk is, gezien Alonso/Hamilton in 2007)?

Wings

Citaat van: Jeroen op 29 december 2013 - 10:46:56
Citaat van: Wings op 29 december 2013 - 10:09:23
Nou ja, het meest recent voorbeeld is Button die geheel belangeloos aangaf dat het niet goed uit de verf komen van Schumacher te maken had dat de auto voor hem [lees: Button] is ontwikkeld. Als het geen raakvlakken had met de waarheid gaat Button dat natuurlijk niet roepen en deze uitspraak is natuurlijk niks nieuws onder de zon.
Daarom ontken ik ook niet dat het ermee te maken heeft. Ik schat het rijdersaandeel hierin echter hoger in dan jou, dat is (denk ik) het enige echte verschil tussen ons in deze discussie.

Daarom hou ik er nu maar mee op, niet om lullig te doen, zeker niet, maar om nou te gaan kissebissen terwijl we helemaal niet zover uit elkaar liggen vind ik wat onzinnig. Bovendien is er geen kraakhelder 'bewijs' in dit soort zaken en al evenmin een 'gelijk'.

d'Accord. Ik denk ook wel dat de waarheid ergens in het midden zal liggen.