Hoe goed wordt Daniel Ricciardo?

Gestart door 0634, 25 december 2013 - 09:59:23

« vorige - volgende »

Wat denk je?

Ricciardo wordt de nieuwe Vettel
2 (8%)
Ricciardo wordt de nieuwe Webber
8 (32%)
Ricciardo zweeft daar egens tussen in
8 (32%)
Geen flauw idee
7 (28%)

Totaal aantal stemmen: 20

Jozef

Tja, "als Vettel voor Ricciardo de pits uit was gekomen"... Hij heeft het toch zelf verloren, hij kreeg nota bene de undercut en verloor alsnog de positie. Iemand anders schreef op dit forum dat Vettel de verkeerde strategie kreeg maar dat is echt niet zo. Zoals Horner al zei, Ricciardo reed gewoon een dijk van een inlap. Ik heb de rondetijden net bestudeerd.

In ronde 22-35 pakt Ricciardo 5.3 seconden op Vettel, ik weet niet wat de omstandigheden waren (zat Vettel vast achter iemand?), maar het is wel zo. In ronde 36 pit Vettel, in ronde 37 Ricciardo. Zetten we hun in- en outlap naast elkaar:

              VET             RIC           delta
in         1:36.058     1:35.162    -0.896
out       1:22.043     1:21.285    -0.758
totaal   2:58.101      2:56.447    -1.654

Volgens Horner was de pitstop van Ricciardo 0.2 seconden sneller dus dat heeft iets geholpen, maar niet het verschil gemaakt. Dat deed Ricciardo zelf. Op oudere banden, want zijn tweede stint was 3 ronden langer dan die van Vettel.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 09 juni 2014 - 16:35:16
Tja, "als Vettel voor Ricciardo de pits uit was gekomen"... Hij heeft het toch zelf verloren, hij kreeg nota bene de undercut en verloor alsnog de positie. Iemand anders schreef op dit forum dat Vettel de verkeerde strategie kreeg maar dat is echt niet zo. Zoals Horner al zei, Ricciardo reed gewoon een dijk van een inlap. Ik heb de rondetijden net bestudeerd.

In ronde 22-35 pakt Ricciardo 5.3 seconden op Vettel, ik weet niet wat de omstandigheden waren (zat Vettel vast achter iemand?), maar het is wel zo. In ronde 36 pit Vettel, in ronde 37 Ricciardo. Zetten we hun in- en outlap naast elkaar:

              VET             RIC           delta
in         1:36.058     1:35.162    -0.896
out       1:22.043     1:21.285    -0.758
totaal   2:58.101      2:56.447    -1.654

Volgens Horner was de pitstop van Ricciardo 0.2 seconden sneller dus dat heeft iets geholpen, maar niet het verschil gemaakt. Dat deed Ricciardo zelf. Op oudere banden, want zijn tweede stint was 3 ronden langer dan die van Vettel.
ja, maar daar gaat het nou net om, Vettel komt in verkeer terecht, dus wat had hij meer kunnen doen? hij zat vast achter iemand en hij komt achter iemand terecht, tja dan heb je natuurlijk niks aan de undercut en daarnaast waren de banden ook nog in prima staat dus kon Ricciardo voor Vettel komen. Tja, ik weet niet wat het alternatief was, maar dit was verre van ideaal natuurlijk en pakte zeer ongelukkig uit voor Vettel. Daar kunnen we lang en breed over lullen, maar da's gewoon een feit.

Wings

Hij koos er toch zelf voor? Dus door zijn eigen toedoen pakt het niet voordelig uit. Los daarvan vind ik 'vast achter iemand komen te zitten' een non-argument. Als iemand langzamer is zul je er langs moeten. Sterker nog, dat is de essentie van racen. Als dat niet lukt was je misschien niet goed genoeg. Bovendien heeft ook Ricciardo niet zijn eigen tempo kunnen rijden en was hij sneller als ze vrij baan hadden. 

Jozef

Citaat van: Tuesday op 09 juni 2014 - 17:03:47
Citaat van: Jozef op 09 juni 2014 - 16:35:16
Tja, "als Vettel voor Ricciardo de pits uit was gekomen"... Hij heeft het toch zelf verloren, hij kreeg nota bene de undercut en verloor alsnog de positie. Iemand anders schreef op dit forum dat Vettel de verkeerde strategie kreeg maar dat is echt niet zo. Zoals Horner al zei, Ricciardo reed gewoon een dijk van een inlap. Ik heb de rondetijden net bestudeerd.

In ronde 22-35 pakt Ricciardo 5.3 seconden op Vettel, ik weet niet wat de omstandigheden waren (zat Vettel vast achter iemand?), maar het is wel zo. In ronde 36 pit Vettel, in ronde 37 Ricciardo. Zetten we hun in- en outlap naast elkaar:

              VET             RIC           delta
in         1:36.058     1:35.162    -0.896
out       1:22.043     1:21.285    -0.758
totaal   2:58.101      2:56.447    -1.654

Volgens Horner was de pitstop van Ricciardo 0.2 seconden sneller dus dat heeft iets geholpen, maar niet het verschil gemaakt. Dat deed Ricciardo zelf. Op oudere banden, want zijn tweede stint was 3 ronden langer dan die van Vettel.
ja, maar daar gaat het nou net om, Vettel komt in verkeer terecht, dus wat had hij meer kunnen doen? hij zat vast achter iemand en hij komt achter iemand terecht, tja dan heb je natuurlijk niks aan de undercut en daarnaast waren de banden ook nog in prima staat dus kon Ricciardo voor Vettel komen. Tja, ik weet niet wat het alternatief was, maar dit was verre van ideaal natuurlijk en pakte zeer ongelukkig uit voor Vettel. Daar kunnen we lang en breed over lullen, maar da's gewoon een feit.

Oké, dus Vettel zat in zijn outlap vast en had daardoor een outlap die 0.758s trager was dan die van Ricciardo. Dat verklaart nog niet de volle seconde van de inlap, noch de 5.4 seconden van de 12 ronden ervoor.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 09 juni 2014 - 17:48:30
Citaat van: Tuesday op 09 juni 2014 - 17:03:47
Citaat van: Jozef op 09 juni 2014 - 16:35:16
Tja, "als Vettel voor Ricciardo de pits uit was gekomen"... Hij heeft het toch zelf verloren, hij kreeg nota bene de undercut en verloor alsnog de positie. Iemand anders schreef op dit forum dat Vettel de verkeerde strategie kreeg maar dat is echt niet zo. Zoals Horner al zei, Ricciardo reed gewoon een dijk van een inlap. Ik heb de rondetijden net bestudeerd.

In ronde 22-35 pakt Ricciardo 5.3 seconden op Vettel, ik weet niet wat de omstandigheden waren (zat Vettel vast achter iemand?), maar het is wel zo. In ronde 36 pit Vettel, in ronde 37 Ricciardo. Zetten we hun in- en outlap naast elkaar:

              VET             RIC           delta
in         1:36.058     1:35.162    -0.896
out       1:22.043     1:21.285    -0.758
totaal   2:58.101      2:56.447    -1.654

Volgens Horner was de pitstop van Ricciardo 0.2 seconden sneller dus dat heeft iets geholpen, maar niet het verschil gemaakt. Dat deed Ricciardo zelf. Op oudere banden, want zijn tweede stint was 3 ronden langer dan die van Vettel.
ja, maar daar gaat het nou net om, Vettel komt in verkeer terecht, dus wat had hij meer kunnen doen? hij zat vast achter iemand en hij komt achter iemand terecht, tja dan heb je natuurlijk niks aan de undercut en daarnaast waren de banden ook nog in prima staat dus kon Ricciardo voor Vettel komen. Tja, ik weet niet wat het alternatief was, maar dit was verre van ideaal natuurlijk en pakte zeer ongelukkig uit voor Vettel. Daar kunnen we lang en breed over lullen, maar da's gewoon een feit.

Oké, dus Vettel zat in zijn outlap vast en had daardoor een outlap die 0.758s trager was dan die van Ricciardo. Dat verklaart nog niet de volle seconde van de inlap, noch de 5.4 seconden van de 12 ronden ervoor.
jawel, want Vettel kwam na zn 1e pitstop vrij snel klem te zitten achter Hulkenberg en zat daarachter tot aan zn 2e stop. Hier kun je alles terugvinden http://184.106.145.74/f1-championship/f1-2014/f1-2014-07/2014_07_CAN_F1_R0_Timing_RaceHistoryChart_V01.pdf

Tuesday

ok, heb nog even wat teruggekeken en moet toch wel eerlijk zeggen dat Vettel niet heel erg kort op Perez zit  (1,6 sec) en dat Ricciardo uiteindelijk precies in dat gaatje beland. Dus waarschijnlijk heeft Vettel idd zelf ook ergens iets laten liggen, of hij was te druk met Raikkonen voor wie hij net de pits uitkwam. Als hij idd een foutje heeft gemaakt was het een hele dure.

Enzo

Citaat van: Jozef op 09 juni 2014 - 15:42:02
Citaat van: NielsD op 09 juni 2014 - 15:36:56
Citaat van: Jozef op 09 juni 2014 - 15:30:34
Als het minder ging met Red Bull, was Webber hem ook regelmatig de baas. Voorlopig moet Ricciardo dus niet gek veel beter zijn dan Webber (hij kan dat wel nog worden).

Dat je iemand een keer de baast bent, prima, Massa versloeg Schumacher ook weleens. Maar dat je ondanks een diskwalificatie - waar veel punten zijn verloren voor Ricciardo - nog steeds boven Vettel staat, zegt voor mij wel genoeg. En Ricciardo is vaak sneller dan Vettel in de kwalificaties.

Ricciardo had die diskwalificatie in een race waarin Vettel überhaupt niet aan de finish kwam en dat is Vettel daarna nog overkomen. Dus als je het over pech gaat hebben dan kun je echt niet zeggen dat Ricciardo zonder pech nog hoger had gestaan.

En het is wat ik zeg: Ricciardo is Vettel nu inderdaad vaak de baas, maar zet hen in de beste wagen en ik wil het nog wel eens zien. Vettel is een machine als hij de beste wagen heeft, een waar fenomeen, en sinds het begin van 2014 voel ik gewoon dat het hem nu wat minder kan boeien nu hij 4 titels op rij heeft gewonnen en vervolgens niet eens om de titel meer kan strijden. Stiekem denk ik dat het Vettel niet uitmaakt of hij derde of vijfde wordt in de stand, Ricciardo is daarentegen in een nieuwe wereld terechtgekomen en geniet met volle teugen zelfs als hij met veel moeite een P3 kan pakken. De spirit bij beide heren is volledig anders, door hun andere achtergrond. Maar laat ze om de titel strijden en ik denk dat Vettel er gewoon weer staat.

Helemaal eens met Jozef, voor mij is Ricciardo ook niet de betere. Het pakt allemaal gewoon een stuk beter uit voor de vrolijke Australiër en dat gun ik hem ook van harte, maar tevens vertekend het beeld hierdoor.

Het is vergelijkbaar met Rosberg en Hamilton, of vinden jullie Hamilton ook de mindere rijder?


Perton

Uiteraard pakt het goed uit, maar wanneer hij de kansen krijgt, grijpt hij ze wel. En dat is het ook met Rosberg. Klein foutje van Hamilton in kwalificatie zaterdag en de pole was voor Rosberg. En daarin schuilt ook de kracht van een goede coureur, vind ik persoonlijk. Niets ten nadele van Vettel of Hamilton uiteraard.

0634

Vind het ook kul. Dus Vettel is alleen maar goed in de beste wagen en anders gelooft hjj het verder wel? 

Tja, dat zou mij hevig teleurstellen. Ik geloof best dat Ricciardo lekker ongecompliceerd kan rijden en voor Vettel is het anders. Maar voorlopig rijdt hij gewoon verdomd goed.

Arthur

Citaat van: Jeroen op 09 juni 2014 - 22:00:15
Vind het ook kul. Dus Vettel is alleen maar goed in de beste wagen en anders gelooft hjj het verder wel? 

Tja, dat zou mij hevig teleurstellen. Ik geloof best dat Ricciardo lekker ongecompliceerd kan rijden en voor Vettel is het anders. Maar voorlopig rijdt hij gewoon verdomd goed.

Tja, Vettel heeft hem al vier keer te pakken. Kwestie al van aan de top komen en blijven?
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Wings

Citaat van: Enzo op 09 juni 2014 - 21:42:57
Helemaal eens met Jozef, voor mij is Ricciardo ook niet de betere. Het pakt allemaal gewoon een stuk beter uit voor de vrolijke Australiër en dat gun ik hem ook van harte, maar tevens vertekend het beeld hierdoor.

Het is vergelijkbaar met Rosberg en Hamilton, of vinden jullie Hamilton ook de mindere rijder?

Vettel zei nog niet zo heel lang geleden dat Ricciardo het gewoon beter voor elkaar heeft. En laten we eerlijk zijn, dat Ricciardo Vettel verslaat, is niet een dagsucces. Dat gebeurd vrij structureel. Dan vind ik het niet terecht als we gaan miepen als Vettel eens niet bergaf kan met de wind in de rug.

Enzo

Citaat van: Wings op 09 juni 2014 - 23:53:08
Citaat van: Enzo op 09 juni 2014 - 21:42:57
Helemaal eens met Jozef, voor mij is Ricciardo ook niet de betere. Het pakt allemaal gewoon een stuk beter uit voor de vrolijke Australiër en dat gun ik hem ook van harte, maar tevens vertekend het beeld hierdoor.

Het is vergelijkbaar met Rosberg en Hamilton, of vinden jullie Hamilton ook de mindere rijder?

Vettel zei nog niet zo heel lang geleden dat Ricciardo het gewoon beter voor elkaar heeft. En laten we eerlijk zijn, dat Ricciardo Vettel verslaat, is niet een dagsucces. Dat gebeurd vrij structureel. Dan vind ik het niet terecht als we gaan miepen als Vettel eens niet bergaf kan met de wind in de rug.

Ik miep er verder ook niet over, was zelfs erg blij met Ricciardo's overwinning.
Het lijkt me een erg aardige gozer en een prima rijder, maar geen Vettel that's all.

Wings

Nee. Beter dan Vettel. ;) :P Nou ja, misschien doe ik wel cynisch, maar Ricciardo heeft Vettel -tot nu toe- wel in de greep. Er waren genoeg mensen die zeiden dat Vettel zonder blow-diffuser(-effect) niet meer exceptioneel goed. Dat werd duidelijk in de periode dat er een verbod kwam op blown-diffusers. Webber zat stukker korter op Vettel en kon bijblijven. Red Bull wist niet hoe snel ze dit effect moesten nabootsen. Ik las dat het met turbomotoren onmogelijk was dit met engine-mapping te creëren. Nu ben ik best technisch onderlegd maar dit verhaal gaat mij boven de pet. Ik kan het dus ook niet verder uitzetten. Wat ik wel zie is dat Vettel niet meer met hoofd en schouders boven zijn teamgenoot uitsteekt. Iets wat hem een ongekend fenomeen maakt. De onaantastbaarheidsfactor is er vanaf. Vettel is te verslaan. En wel door een rijder die zichzelf nog niet bewezen heeft. Hoe goed Ricciardo is en kan worden, weet ik niet, maar hij zet de situatie aardig naar zijn hand in het natuurlijke habitat van Vettel (die werd gezien als de allerbeste rijder die de Formule 1 ooit heeft gehad). Kort samengevat heb ik weinig op- of aan te merken op Ricciardo en diens prestaties en denk ik zelfs dat niemand die had durven te dromen. 

Figge

Daniel is gewoon een toprijder. Voor mij heeft hij zich wel bevestigd na zn eerste 6 races bij RBR. Of ie ooit WK kan worden. Ja als de situatie goed is dan kan hij dat. Kijk maar naar Rosberg dit jaar. De toekomst zal het leren. Hij is iig lekker bezig.

Fietser

Citaat van: Wings op 09 juni 2014 - 23:53:08
Citaat van: Enzo op 09 juni 2014 - 21:42:57
Helemaal eens met Jozef, voor mij is Ricciardo ook niet de betere. Het pakt allemaal gewoon een stuk beter uit voor de vrolijke Australiër en dat gun ik hem ook van harte, maar tevens vertekend het beeld hierdoor.

Het is vergelijkbaar met Rosberg en Hamilton, of vinden jullie Hamilton ook de mindere rijder?

Vettel zei nog niet zo heel lang geleden dat Ricciardo het gewoon beter voor elkaar heeft. En laten we eerlijk zijn, dat Ricciardo Vettel verslaat, is niet een dagsucces. Dat gebeurd vrij structureel. Dan vind ik het niet terecht als we gaan miepen als Vettel eens niet bergaf kan met de wind in de rug.

Geheel mee eens: Ricciardo is momenteel structureel de betere Red Bull-coureur. Dat heeft m.i. niets met een rijdersinstelling of wat dan ook te maken. Dat wil geenszins zeggen dat Vettel ineens door het ijs is gezakt, zeker niet, maar het doet zijn glansrijke loopbaan zeker pijn. De Duitser zal heus nog wel een keer flink terugslaan, want hij is een fantastisch coureur. Maar hij zal blijvend 'last' hebben van teamgenoot Ricciardo. Ik zeg het beslist niet graag, maar Vettels glory days are over. Jammer, vind ik, maar het is niet anders. Overigens overkomt dat iedere GP-piloot, vroeg of laat. In geval van sympathieke Vettel hoop ik dat ik er goed naast zit.