Hoe goed wordt Daniel Ricciardo?

Gestart door 0634, 25 december 2013 - 09:59:23

« vorige - volgende »

Wat denk je?

Ricciardo wordt de nieuwe Vettel
2 (8%)
Ricciardo wordt de nieuwe Webber
8 (32%)
Ricciardo zweeft daar egens tussen in
8 (32%)
Geen flauw idee
7 (28%)

Totaal aantal stemmen: 20

Maikel0230

Citaat van: F1fan2987 op 20 maart 2014 - 12:04:57
Citaat van: Maikel0230 op 20 maart 2014 - 11:47:25
Webber was een goed coureur (Punt) daar durven weinig mensen aan twijfelen denk ik dat Vettel gewoon een veel hoger niveau heeft, die behoort tot de absolute toppers.

Maar goed het gaat over Ricciardo dacht ik, ik vind het nog te vroeg om een defenitief oordeel te vellen over de jongeman, zijn debuut voor het team in Melbourne was uitstekend maar het is maar de vraag wat Vettel had gedaan als zijn wagen ook zo optimaal werkte.

Ik wacht tot we halverwege het seizoen zijn om eens een analyse te maken van de aussie, of ie echt tegenstand is voor Herr Vettel.
Het was overigens niet als aanval bedoelt op Vettel. Wilde even duidelijk maken waar mijn gedachte vandaan komt dat Vettel het dit jaar moeilijker gaat krijgen en dat Vettel Ricciardo niet zomaar gaat verslaan zoals hij dat met Webber deed.

Ik had dat ook niet als Aanval op Vettel gezien trouwens, gaf gewoon mijn mening omtrent de twee.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Figge

Grappige discussie hoor. Afgaande op de race in Melbourne kun je er simpelweg nog niet zoveel van zeggen. Vettels auto deed het gewoon niet. Dus meten tussen Daniel en zn kopman kun je sowieso niet maken. Daarnaast kun je ook niet inschatten hoe goed de RBR werkelijk is als die volgens de regels brandstof consumeert.
Eerst Maleisie afwachten om een beter beeld van Seb vs. Daniel te krijgen.

Tuesday

Citaat van: F1fan2987 op 20 maart 2014 - 12:49:16
Citaat van: Tuesday op 20 maart 2014 - 12:27:03
Citaat van: F1fan2987 op 20 maart 2014 - 10:12:51
Citaat van: Wings op 20 maart 2014 - 09:11:44
Vergeet niet dat Webber ook het vuur aan Vettels schenen kon leggen in het begin. Het contrast werd pas echt groot toen bleek dat Vettel beter met het 'diffuser effect' kon omgaan. Dat effect hebben ze na het verbod kunnen 'nabootsen' maar is nu weer verdwenen doordat met turbomotoren wordt gereden.
Het verschil tussen Webber en Vettel verraste mij eigenlijk. Verraste me heel erg als ik eerlijk  ben. Ik denk dat 2010 een betere verhouding weergeeft dan de overige jaren.
Ik ben nog steeds ontzettend verbaasd dat Vettel 2010 heeft gewonnen en (hoe stom het ook klinkt) ik verdenk RBR er wel van dat ze het met opzet hebben gedaan. Die pitstop is gewoon niet te verklaren. Maar het grootste verschil in 2011, 2012 en 2013 was dat de auto perfect bij de rijstijl van Vettel paste. Webber had er enorm veel moeite mee. Daarom vind ik het altijd zo raar dat mensen zeggen dat Vettel zo veel beter is dan Webber. Webber kon gewoon niet aan passen aan de auto en dat is natuurlijk ook een rijders kwaliteit en daar faalt Webber dan in.
Ik verwacht dat Vettel het dit jaar heel moeilijk gaat krijgen, niet alleen met Ricciardo, maar ook met de auto. De concurentie nog niet eens mee genomen.
En daar mee wil ik niet zeggen dat Vettel slechte coureur is, want dat is hij niet.
je bedoeld die pitstop in de laatste race?? reed Webber niet vlak daarvoor tegen de vangrail (goede verklaring lijkt mij) en kwalificeerde hij zich zelf niet heel slecht voor de race?? Daarnaast had Webber zelfs aan een 2e plaats niet genoeg gehad om voor Vettel te eindigen. Vettel was dat jaar ook gewoon duidelijk de betere van de 2 al was dat qua consistentie wel zn minste jaar denk ik.
Dat van de vangrail kan ik me niet herinneren. Zou idd logische verklaring zijn. Hij kwalificeerde zich wel wat teleurstellend, maar op P5 toch goed in het zicht van de titel. Met P2 was Webber WDC geloof ik. Vettel was wel de betere, maar maakte ook meer fouten.
P2 was niet voldoende voor Webber, dan was hij op gelijke hoogte gekomen met Vettel, maar die had meer overwinningen. Vettel maakte idd een paar fouten (Turkije en Spa), maar had zoals gezegd ook meer pech (3x in leidende positie, wat m gewoon 63 punten heeft gekost), daarnaast was er ook nog de lekke band op Silverstone in de eerste ronde. Volgens mij is Webber geen enkele race uitgevallen met pech, dus dan vertekend het beeld natuurlijk aardig. Al met al zou je zo op een voorsprong van zo'n 100 punten voor Vettel kunnen komen en dat was dan nog in Vettel zn minste seizoen.

FolkertE

Je hebt gelijk. Ik was even in de war met plek 8 qua punten. 

Jozef

Citaat van: Kootje op 20 maart 2014 - 12:03:22
Citaatzijn debuut voor het team in Melbourne was uitstekend maar het is maar de vraag wat Vettel had gedaan als zijn wagen ook zo optimaal werkte.

Of waar hij zich had gekwalificeerd en geklasseerd als z'n team zich aan de brandstofreglementen had gehouden! ???

Had hij dan ook op P2 van start gemogen?
En zoja: Had hij dan die positie vast kunnen houden, of was hij juist teruggevallen tot achter Button of erger nog, Alonso of Bottas?
Zoniet: Had hij zich dan naar voren kunnen knokken of was hij op 'n voor hem doodnormale P6, P7 doorgekomen?


Zolang ik niet weet waar hij staat tov Vettel en in hoeverre hij voordeel had van dat brandstofverhaal, ga ik m'n mening over hem iig niet bijstellen. Sowieso zijn daar meerdere races voor nodig en vind ik het, indien onschuldig, ietwat voorbarig om nu al de loftrompet uit te hangen. Een zwaluw maakt nog geen zomer nietwaar?

Ze konden in de kwalificatie nauwelijks volgas rijden door de regen (te zien aan het uitbreken van verscheidene auto's op plaatsen die normaal gemakkelijk volgas zijn), dus veel voordeel heeft Ricciardo zaterdag niet gehad door dat brandstofgedoe, dat waarschijnlijk überhaupt maar gaat om pakweg 1% meer vermogen. Op het droge wordt het al wat anders, maar dan nog hebben we het over hooguit 0.2s per ronde (wat in mijn ogen geen verschil zou hebben gemaakt voor de race van Ricciardo).

Kootje

Oke, qua Q heb je uiteraard gelijk. Had er niet bij stil gestaan dat het toen regende/nat was en het voordeel van extra vermogen daardoor wegvalt. Echter vraag ik me wel af waar jij de 0.2 sec. per rondje op het droge op baseert? Heb je dit ergens gelezen of is dat iets wat jij denkt? Ik bedoel ... ik twijfel niet aan jouw technische kennis, die heb je hier al vaak genoeg tentoon gespreid, maar ben gewoon benieuwd hoe je aan die cijfers komt.

Tuesday

Citaat van: Kootje op 20 maart 2014 - 13:54:30
Oke, qua Q heb je uiteraard gelijk. Had er niet bij stil gestaan dat het toen regende/nat was en het voordeel van extra vermogen daardoor wegvalt. Echter vraag ik me wel af waar jij de 0.2 sec. per rondje op het droge op baseert? Heb je dit ergens gelezen of is dat iets wat jij denkt? Ik bedoel ... ik twijfel niet aan jouw technische kennis, die heb je hier al vaak genoeg tentoon gespreid, maar ben gewoon benieuwd hoe je aan die cijfers komt.
ik denk zelf dat het nog veel minder is, als er uberhaupt al voordeel was. Ja, tov van een aantal coureurs misschien wel die hun max verbruik wel ietwat hebben teruggeschroeft, maar hoeveel coureurs waren dit en wie?

Perton

Citaat van: F1fan2987 op 20 maart 2014 - 10:12:51
Citaat van: Wings op 20 maart 2014 - 09:11:44
Vergeet niet dat Webber ook het vuur aan Vettels schenen kon leggen in het begin. Het contrast werd pas echt groot toen bleek dat Vettel beter met het 'diffuser effect' kon omgaan. Dat effect hebben ze na het verbod kunnen 'nabootsen' maar is nu weer verdwenen doordat met turbomotoren wordt gereden.
Het verschil tussen Webber en Vettel verraste mij eigenlijk. Verraste me heel erg als ik eerlijk  ben. Ik denk dat 2010 een betere verhouding weergeeft dan de overige jaren.
Ik ben nog steeds ontzettend verbaasd dat Vettel 2010 heeft gewonnen en (hoe stom het ook klinkt) ik verdenk RBR er wel van dat ze het met opzet hebben gedaan. Die pitstop is gewoon niet te verklaren. Maar het grootste verschil in 2011, 2012 en 2013 was dat de auto perfect bij de rijstijl van Vettel paste. Webber had er enorm veel moeite mee. Daarom vind ik het altijd zo raar dat mensen zeggen dat Vettel zo veel beter is dan Webber. Webber kon gewoon niet aan passen aan de auto en dat is natuurlijk ook een rijders kwaliteit en daar faalt Webber dan in.
Ik verwacht dat Vettel het dit jaar heel moeilijk gaat krijgen, niet alleen met Ricciardo, maar ook met de auto. De concurentie nog niet eens mee genomen.
En daar mee wil ik niet zeggen dat Vettel slechte coureur is, want dat is hij niet.
Ik ben het in zekere zin met je eens, maar je kan ook stellen dat het juist de topcoureurs van de goede coureurs worden onderscheiden, juist omdat ze met verschillende situaties kunnen omgaan (wat jij natuurlijk ook een beetje aangeeft met dat het een gefaal van Webber is).

Dus juist het argument dat de auto en reglementen beter voor Vettel waren.. dat maakt het grote verschil sinds 2011 misschien wat geflatteerd, maar het verklaart ook waarom er juist überhaupt een verschil is.

Overigens ben ik nooit echt overtuigd geweest van Webber en vind ik daarom Vettel ook nog lang niet de legende die sommigen van hem maken, maar da's een ander verhaal. Let wel: ik zeg legende he, ik zeg niet dat ik Vettel niet tot de absolute top van de huidige coureurs vind behoren, want daar behoort ie zonder twijfel wel toe, zelfs als ie vanaf dit jaar geen deuk meer in een pakje boter zou rijden.

Perton

#83
Citaat van: Tuesday op 20 maart 2014 - 12:27:03
je bedoeld die pitstop in de laatste race?? reed Webber niet vlak daarvoor tegen de vangrail (goede verklaring lijkt mij) en kwalificeerde hij zich zelf niet heel slecht voor de race?? Daarnaast had Webber zelfs aan een 2e plaats niet genoeg gehad om voor Vettel te eindigen. Vettel was dat jaar ook gewoon duidelijk de betere van de 2 al was dat qua consistentie wel zn minste jaar denk ik.
Ik ben het eens met je dat Vettel gewoon duidelijk de snellere was, en in dat opzicht snap ik ook wel dat Red Bull zei: 'we gaan de coureurs gewoon laten vechten' ipv de op papier veel logischere gedachte om Vettel de laatste races in dienst van Webber te laten rijden.

Maar juist die inconsistentie van fouten maakten het ook wel heel erg spannend. Red Bull gaf Vettel wel heel veel vertrouwen. Dat kwam voor hen gelukkig helemaal goed, vanwege de flater van Ferrari in Abu Dhabi, maar ik vind (overigens niet jij persoonlijk hoor, ik zie bij jou een duidelijke nuance in de post, ik bedoel het juist in het algemeen) dat mensen soms wel heel luchtig en makkelijk doen over Vettel in 2010, terwijl het met een paar kleine veranderingen compleet anders had kunnen aflopen.

Dus stellen dat hij de betere was dat jaar: absoluut, geen speld tussen de krijgen, maar we moeten niet vergeten dat  de inconsistentie net iets minder goed had kunnen aflopen en dan was of Ferrari kampioen geworden, of Webber, en dan hadden we na 2010 met zijn allen gezegd: leuke snelle coureur die Vettel, maar te wild om een titel te kunnen binnenslepen. Het zou de jaren daarna alsnog wel goedgekomen zijn, maar dan was er nog meer dan nu de twijfel over hoe goed Vettel nou eigenlijk was en hoe erg het verschil met Webber te verklaren valt door de auto. Los van dat Vettel inderdaad veel pech had, maar zoiets als Turkije blijft nou eenmaal heel erg in de hoofden van mensen hangen. Vandaar dat ik bedoel dat zijn reputatie anders was geweest indien hij dat jaar geen kampioen was geworden. Jij en ik, en iedereen op dit forum snappen de feiten natuurlijk wel waarom hij het niet geweest zou zijn, maar veel mensen van het grote publiek hadden zich vooral de fouten herinnerd.

Dit is dus geen kritiek op Vettel ofzo he, maar meer een uiteenzetting dat hij qua reputatie in zijn handjes mag knijpen dat 2010 goed voor hem is afgelopen. Overigens vind ik hem de overduidelijk terechte kampioen van dat jaar hoor, dat daar ook geen twijfel over is.

0634

Citaat van: Wings op 20 maart 2014 - 07:48:39
Citaat van: Jeroen op 19 maart 2014 - 22:05:02
Eigenlijk wel leuk om de (voorzichtige) meningen te peilen na zijn debuut in de Red Bull.

Grappig. Want had je geen 'kritiek' dat ik Kimi bekritiseerde dat het wel erg voorbarig is dat te doen? Of heb ik je misschien verkeerd begrepen?

Och, je weet dat ik je kritiek op Kimi wel deel, maar een definitief oordeel is nog wat vroeg. Voor Ricciardo ook, daar heb je gelijk in, en daarom zei ik ook voorzichtig.


0634

Citaat van: Wings op 20 maart 2014 - 09:11:44
Vergeet niet dat Webber ook het vuur aan Vettels schenen kon leggen in het begin. Het contrast werd pas echt groot toen bleek dat Vettel beter met het 'diffuser effect' kon omgaan. Dat effect hebben ze na het verbod kunnen 'nabootsen' maar is nu weer verdwenen doordat met turbomotoren wordt gereden.

Vettel was in 2009 en 10 nog niet de Vettel van nu, daardoor kon Webber ook aanklampen denk ik. Die Vettel heeft zich doorontwikkeld en Webber had natuurlijk die leeftijd niet meer, die was als rijder al 'af'. Ricciardo zal de komende jaren, als het goed is, nog beter worden. 

Wings

@JeroenIk schrijf Kimi ook niet af hé. Maar stel vast dat het contrast dit weekend groot was. Dat meldde ik. Ik kreeg de indruk dat mensen, waaronder jij, dat wegzette als zijnde 'te vroeg' vandaar dat ik verbaasd was over je bericht om een eerste indruk te projecteren. Maar goed, geeft niet en kan me er ook mee verenigen maar wilde het wel opmerken.

Verder ben ik het met je eens dat Vettel een flinke ontwikkeling heeft doorstaan en de afstand tussen hem en Webber stukken groter is dan toen maar ik vind het opmerkelijk dat toen de de diffuser verboden was en er nog geen sprake was van het 'diffuser effect' Webber weer stukken korter op Vettel zat. Dan durf ik best te stellen dat het contrast groter leek dan het was. Nu het effect niet nagebootst kan worden is Vettel wel weer een voordeel kwijt wat natuurlijk in het voordeel spreekt van Ricciardo. Wat ik wil aangeven is dat het moeilijk is, of gaat zijn, om vast te stellen hoe Ricciardo zich verhoud tegen Vettel ten opzichte van Webber. Op de één of andere manier vind ik het jammer dat Webber net nu de Formule 1 verliet. Had nog wel eens een seizoen kunnen worden waarin hij zijn gram kon gaan halen. Dan bedoel ik niet Vettel verslaan maar wel kunnen bewijzen dat het contrast niet zo groot was als de getallen nu beweren. Enfin, terugkomend en afrondend wat betreft Ricciardo heeft hij bij mij een goede indruk achtergelaten. Zowel zaterdag als zondag zat hij er goed bij en was hij bovenaan de lijsten te vinden. En ik geloof ook wel dat je kan sturen als een team als Red Bull jou contracteert.

0634

Wings, je hebt over mij en Kimi ook wel een punt. Maar omdat ik al een anti-Kimi reputatie heb op dit forum (ten onrechte overigens want ik heb niets tegen hem), wil ik vooral niet na 1 race hem hier openlijk afbranden. Ik wacht nog even met branden ;).

Wings


0634

Ik schreef ooit toen ik nog redactielid was een 'negatief' stukje over hem (was niet eens negatief, maar zo werd dat wel opgevat) en daarna een positieve (was niet eens positief, maar zo werd het wel opgevat), maar het blijkt dat het negatieve er dan uit wordt gepikt en wordt onthouden. Ten onrechte m.i., maar daarom geef ik hem nu nog wat respijt ;).