12e team kansloze missie?

Gestart door Breaktest, 12 december 2013 - 15:34:06

« vorige - volgende »

Wings

Citaat van: Matthijs op 13 december 2013 - 09:29:37
Citaat van: Sabai op 13 december 2013 - 09:15:41
HRT was al vanaf de eerste wintertests dat ze mee zouden doen een mislukking. Ik mis ze niet. Bij Catherham en Marussia zie ik wel wat vooruitgang en hoop voor ze dat ze volgend jaar weer een stap kunnen maken.
Sabai: niet lullig of bijdehand bedoeld, maar het is Caterham, niet Catherham. Ik zie je deze fout ook in een ander topic maken.

Kun je nagaan hoeveel indruk deze teams maken.

Perton

Mwoah. Ik kom ook genoeg mensen tegen die McClaren of MacLaren schrijven. Of Guido van der Garde. Of Olaf Mol. Dus dat iemand een naam verkeerd schrijft (en nog met een legitieme reden ook, want autocorrect), lijkt me niet zo'n sterke indicatie van hoeveel indruk er wordt gemaakt.

Wings

Was ook niet heul serieus. ;)

Citaat van: gloudiesaurus op 13 december 2013 - 09:53:36
Caterham begint dat nu pas (na het 3e jaar) een beetje op orde te krijgen.

Vreemd genoeg roep je dit in het jaar dat ze voor het eerst niet in de top tien staan en voor het eerst Marussia voor zich moeten dulden.

gloudiesaurus

Klopt ik bedoel dat ze ook vooral de faciliteit voor het eerst pas op orde hebben.
Ze hebben nu pas de apparatuur (fabriek in Leafield) om een beetje een goede auto te kunnen bouwen.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jehoentelaar

Als je op nul moet beginnen met minimaal budget vind ik dat op zich niet na 'pas' drie jaar.

Maikel0230

Inderdaad want ze hebben er nu vier seizoenen opzitten ;), en infrastructuur doet het ook niet altijd, Force India zit nog altijd in de oude Jordan fabriek nabij Silverstone is tot op heden een van de kleinste fabrieken van alle teams, Leafield is gewoon groter.

Ik ga mee in de stelling dat teams zoals Caterham en Marussia an sich niet veel toevoegen aan de formule 1, maar laten we niet vergeten dat zij naar de F1 gelokt zijn met beloftes waar niets van is gekomen, dat zij het zolang hebben uitgehouden mag een wonder heten en daarmee bewijzen ze naar mijn mening wel thuis te horen in onze geliefde sport. Ik hoop voor hen dat ze met de nieuwe reglementen op zijn minst de aansluiting kunnen maken met het middenveld.

Het mag ironisch genoemd worden dat reuzen zoals Sauber en Lotus met financiële kopzorgen zitten terwijl er zulke signalen niet komen vanuit de kleintjes.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Jehoentelaar

Als je een klein team hebt met een klein budget is er ook minder geld om je überhaupt zorgen over te maken.

Perton

Dat het juist Lotus en Sauber zijn geeft ook wel aan dat het qua financiële problemen wel meevalt in de Formule 1. Lotus heeft te lang te veel geleend geld uitgegeven, ik zou niet weten hoe dat de schuld van de sport is. Sauber heeft niet snel genoeg haar budget van fabrieksteam (BMW weet je nog) naar privateer weten om te zetten. Net als een ploeg die uit de Eredivisie (of iets vergelijkbaars in België) degradeert, die zal ook zijn budget aan moeten passen aan dat van de Eerste Divisie. Anders ontstaan er problemen. Pure logica. Dus dat Lotus en Sauber zelf voor financiële problemen hebben gezorgd, en dan vervolgens gaan klagen dat er problemen in de Formule 1 zijn, is een beetje treurig en lachwekkend.

Dat neem echter niet weg dat de sport an sich gewoon te duur is. Het is natuurlijk een beetje raar dat een team gewoon de top kan behalen door maar geld te blijven uitgeven. Daarom is een budgetcap ook zo'n goed idee. Zo kan elk team door hard werken de stap naar voren maken en is dat niet alleen voor de teams met een gigantische auto- of drankjesfabrikant achter zich.

De kosten van de sport (en de discussie over een budgetcap) staat wat mij betreft volledig los van de problemen bij Lotus en Sauber, want die hebben vrij weinig met de situatie van sport zelf te maken.

gloudiesaurus

Citaat van: Maikel0230 op 16 december 2013 - 14:18:40
Inderdaad want ze hebben er nu vier seizoenen opzitten ;), en infrastructuur doet het ook niet altijd, Force India zit nog altijd in de oude Jordan fabriek nabij Silverstone is tot op heden een van de kleinste fabrieken van alle teams, Leafield is gewoon groter.

Ik ga mee in de stelling dat teams zoals Caterham en Marussia an sich niet veel toevoegen aan de formule 1, maar laten we niet vergeten dat zij naar de F1 gelokt zijn met beloftes waar niets van is gekomen, dat zij het zolang hebben uitgehouden mag een wonder heten en daarmee bewijzen ze naar mijn mening wel thuis te horen in onze geliefde sport. Ik hoop voor hen dat ze met de nieuwe reglementen op zijn minst de aansluiting kunnen maken met het middenveld.

Het mag ironisch genoemd worden dat reuzen zoals Sauber en Lotus met financiële kopzorgen zitten terwijl er zulke signalen niet komen vanuit de kleintjes.

Caterham is eind vorig jaar pas verhuisd. En beschikt sinds dit jaar pas over alle benodigde apparatuur. Ze hebben het dit jaar pas eigenlijk echt op de rit in Leafield. Ben benieuwd of we dat volgend jaar terug zien op het circuit.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Kootje

Citaat van: Perton
De kosten van de sport (en de discussie over een budgetcap) staat wat mij betreft volledig los van de problemen bij Lotus en Sauber, want die hebben vrij weinig met de situatie van sport zelf te maken.

Niet mee eens, die problemen hebben alles met de situatie vd sport zelf te maken. De situatie vd sport vraagt er namelijk om om dat soort exorbitant hoge bedragen uit te geven als je serieus mee wilt draaien. Tuurlijk is het hun eigen fout dat ze financiële problemen hebben, zij hebben er nu eenmaal voor gekozen competatief te willen zijn. Maar het is de sport die daarom vraagt.

Ik bedoel .... het wordt hier al door meerderen geroepen, teams als Caterham en Marussia voegen niets toe aan de F1*. Deze teams hebben geen enorme budgetten en weten ook niet beter. Voor hen is het de normaalste zaak om niet competatief te zijn en te roeien met de riemen die ze hebben. Lotus en Sauber zijn dit niet gewend natuurlijk, die hebben altijd mooie budgetten gehad. Lotus was Renault en heeft lange tijd hun steun gehad, valt ineens weg. Daarbij kostte Kimi ze dankzij z'n bonussen zo'n 12 miljoen per jaar meer als verwacht. Sauber had 'n mooie deal, dachten ze tenminste, met Telmex die na 'n jaar alweer verdween.

Dus ja ..... deels eigen schuld, maar nee ..... niet louter eigen schuld.



(*Om heel eerlijk te zijn vindt ik dat de laatste jaren ook steeds meer voor m'n geliefde Williams opgaan. Zonder hun historie had men daar nu waarschijnlijk hetzelfde over gezegd. Ik heb dat gevoel iig wel steeds vaker tegenwoordig.)

Perton

In dat opzicht heb je wel gelijk inderdaad dat je flink moet betalen om mee te kunnen doen. Maar het blijft een eigen keuze om te veel geld uit te geven en daar kan ik vrij weinig medelijden mee hebben. Dan heb ik meer met jouw williams dan met met sauber.

Kootje

Blijft idd 'n keus. Echter vind ik dat voor Sauber dan alweer minder waar dan voor Lotus.

Bij Lotus hebben ze zich gewoon compleet verkeken op hoe goed die auto eigenlijk was en moesten ze A: Kimi veel meer betalen dan verwacht, en B: meer uitgeven aan de ontwikkeling om dat niveau vast te houden. Maar bij Sauber ligt het iets gevoeliger in mijn optiek, want die hadden'hun budget rond dankzij Telmex die vervolgens opstapt en z'n geld terug wil dat al uitgegeven was. Dat kun je hen imo niet aanrekenen.

Perton

#57
Als ik de verhalen mag geloven heeft sauber te lang gewacht met het inkrimpen van het team nadat bmw was vertrokken. Op de lange termijn niet goed en dat merkt men nu. Dat telmex niet langer bleef is inderdaad een lullige tegenslag maar het had niet zover hoeven komen.

Dieyer rencken schreef eerder dit jaar iets over honderden miljoenen schuld. Dat lijkt me aanzienlijk overdreven voor sauber maar het is duidelijk dat het een fors bedrag zal.zijn. dat ligt echt niet alleen aan telmex, zo gigantisch was die bijdrage nu ook niet.

Kan natuurlijk zijn dat de verhalen niet kloppen en dan heb ik het mis over sauber.

Kootje

ligt ook niet alleen aan TElmex natuurlijk, zo bedoelde ik dat ook niet
echter is dat wel de spreekwoordelijke druppel geweest die de toch al volle emmer deed overlopen

Sabai

Volgens mij was afgelopen seizoen ook het eerste dat er geen steun meer was van BMW