12e team kansloze missie?

Gestart door Breaktest, 12 december 2013 - 15:34:06

« vorige - volgende »

0634

Er zijn gewoon veel teams die nooit iets hebben toegevoegd en die na 2,3 jaar weer verdwenen omdat ze hun zaakjes niet op orde maken. Daar hebben we niks aan, die hoeven we niet te hebben. Dat zijn dus níet teams als Minardi.

Matthijs

Caterham (Lotus), Marussia (Virgin) en HRT zijn in de F1 gelokt met een budgetcap die nooit kwam. Het is een wonder dat ze het zo lang volhouden/volgehouden hebben. Je kunt niet kritiek hebben op deze drie teams zonder kritiek te hebben op de Formule 1 die deze teams heeft omarmd om vervolgens de spelregels te veranderen.

NielsD

Uiteindelijk komt dat budgetcap d'r wel, al heeft HRT het niet gehaald. Ach, vind ik dat erg? Neuh.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Sabai

HRT was al vanaf de eerste wintertests dat ze mee zouden doen een mislukking. Ik mis ze niet. Bij Catherham en Marussia zie ik wel wat vooruitgang en hoop voor ze dat ze volgend jaar weer een stap kunnen maken.

Matthijs

Citaat van: Sabai op 13 december 2013 - 09:15:41
HRT was al vanaf de eerste wintertests dat ze mee zouden doen een mislukking. Ik mis ze niet. Bij Catherham en Marussia zie ik wel wat vooruitgang en hoop voor ze dat ze volgend jaar weer een stap kunnen maken.
Sabai: niet lullig of bijdehand bedoeld, maar het is Caterham, niet Catherham. Ik zie je deze fout ook in een ander topic maken.

gloudiesaurus

Ik vind een team erbij toch wel een aanwinst. Ook HRT had wel wat...

Een nieuw team is leuk, moet Bernie alleen niet meteen gaan roepen dat hij ze liever kwijt dan rijk is.
En het budgetcap moet werken in 2015. Het klinkt leuk maar het is in de praktijk heeeel moeilijk te controleren.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Sabai

Citaat van: Matthijs op 13 december 2013 - 09:29:37
Citaat van: Sabai op 13 december 2013 - 09:15:41
HRT was al vanaf de eerste wintertests dat ze mee zouden doen een mislukking. Ik mis ze niet. Bij Catherham en Marussia zie ik wel wat vooruitgang en hoop voor ze dat ze volgend jaar weer een stap kunnen maken.
Sabai: niet lullig of bijdehand bedoeld, maar het is Caterham, niet Catherham. Ik zie je deze fout ook in een ander topic maken.

Ik zit op mobiel en dat doet de automatische spelling gebeurt wel vaker idd

Sabai

Citaat van: gloudiesaurus op 13 december 2013 - 09:32:39
Ik vind een team erbij toch wel een aanwinst. Ook HRT had wel wat...

Een nieuw team is leuk, moet Bernie alleen niet meteen gaan roepen dat hij ze liever kwijt dan rijk is.
En het budgetcap moet werken in 2015. Het klinkt leuk maar het is in de praktijk heeeel moeilijk te controleren.

Een nieuw team erbij zou idd mooi zijn en het zou dan nog mooier zijn als ze competitief kunnen worden. Maar we hebben gezien dat het lastig is om dat met een beperkt budget te bereiken.

gloudiesaurus

Citaat van: Sabai op 13 december 2013 - 09:41:50
Citaat van: gloudiesaurus op 13 december 2013 - 09:32:39
Ik vind een team erbij toch wel een aanwinst. Ook HRT had wel wat...

Een nieuw team is leuk, moet Bernie alleen niet meteen gaan roepen dat hij ze liever kwijt dan rijk is.
En het budgetcap moet werken in 2015. Het klinkt leuk maar het is in de praktijk heeeel moeilijk te controleren.

Een nieuw team erbij zou idd mooi zijn en het zou dan nog mooier zijn als ze competitief kunnen worden. Maar we hebben gezien dat het lastig is om dat met een beperkt budget te bereiken.

Klopt je begint gewoon al op een enorme achterstand als je de faciliteiten niet hebt...
Caterham begint dat nu pas (na het 3e jaar) een beetje op orde te krijgen.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

NielsD

Citaat van: gloudiesaurus op 13 december 2013 - 09:53:36
Citaat van: Sabai op 13 december 2013 - 09:41:50
Citaat van: gloudiesaurus op 13 december 2013 - 09:32:39
Ik vind een team erbij toch wel een aanwinst. Ook HRT had wel wat...

Een nieuw team is leuk, moet Bernie alleen niet meteen gaan roepen dat hij ze liever kwijt dan rijk is.
En het budgetcap moet werken in 2015. Het klinkt leuk maar het is in de praktijk heeeel moeilijk te controleren.

Een nieuw team erbij zou idd mooi zijn en het zou dan nog mooier zijn als ze competitief kunnen worden. Maar we hebben gezien dat het lastig is om dat met een beperkt budget te bereiken.

Klopt je begint gewoon al op een enorme achterstand als je de faciliteiten niet hebt...
Caterham begint dat nu pas (na het 3e jaar) een beetje op orde te krijgen.

Bij Force India duurde het ook een aantal jaren, ook bij Red Bull hadden ze de zaakjes na langere tijd pas op orde. Het duurt altijd even, al zie ik Marussia niet beter worden dan dit.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Perton

Marussia heeft natuurlijk het probleem gehad dat ze zich volledig op de praatjes van Nick Wirth focusten en zich volledig op CFD hebben gericht. Dat was een mislukking en dus moesten ze weer over naar wat een 'normaal' team doet. 2012 was in dat opzicht een overgangsjaar, en in 2013 moest het dan komen. En de eerste paar races was dat ook gewoon zo. Het is een enorm cliché dat mooie auto's snel zijn, en ik vond de Marussia echt mooi bij de presentatie, dus dat verklaart ook wel waarom ze sneller dan Caterham waren!

Nee, zonder gekheid, ik denk dat Marussia wel heeft bewezen an sich een degelijke auto te kunnen bouwen (met beperkte middelen), maar dat het met de ontwikkeling nog niet goed zit. Die was bij Caterham gewoon beter dit jaar. Eigenlijk is 2013 het enige jaar geweest waarop je Marussia echt eerlijk kan afrekenen (2010 en 2011 waren verloren jaren door CFD, 2012 was een opbouwjaar), en in dat jaar zijn ze tiende geworden. Geflatteerd, maar het is ze wel gelukt. Het zal nu interessant zijn om te zien hoe Marussia zich weet te verbeteren wat betreft het ontwikkelen van de auto. Het zal dan niet plots een punten scorend team worden (daarvoor moet er echt nog meer in de F1 gebeuren, hopelijk zal de budget cap helpen), maar ik denk dat de strijd met Caterham wel wat feller zal worden. Afhankelijk van hoe Caterham zich ontwikkelt natuurlijk.

Ik ben zelf nooit zo'n fan van Virgin/Marussia geweest, omdat ze na elk jaar een andere coureur naast Glock namen, terwijl Caterham wat meer voor de lange termijn bezig leek te zijn. Maar het zou me niet zoveel verbazen als Marussia over enkele jaren (dat is natuurlijk budgetgebonden) zich wel degelijk weet te verbeteren.

Matthijs

Citaat van: Perton op 13 december 2013 - 11:34:55
Marussia heeft natuurlijk het probleem gehad dat ze zich volledig op de praatjes van Nick Wirth focusten en zich volledig op CFD hebben gericht. Dat was een mislukking en dus moesten ze weer over naar wat een 'normaal' team doet.
Echt superjammer dat de CFD is 'mislukt' (lees: niet zo effectief als een windtunnel). Stel je voor wat de mogelijkheden waren geweest als een computer het werk van de windtunnel had kunnen overnemen: voor veel minder geld en in een veel korter tijdsbestek een auto ontwikkelen. Eigenlijk zou de FIA CFD verplicht moeten stellen. De kosten worden drastisch gereduceerd en de auto's rijden er maar nauwelijks langzamer door (Marussia reed met een auto die zonder windtunnel was ontwikkeld, 'slechts' 4 of 5 seconden langzamer dan een Red Bull, met de windtunnel is dat nu ook 4 seconden).

Perton

Zal uiteindelijk ook wel gebeuren, maar net als met alles geldt: zolang het op de oude manier goed gaat, heeft men gaan behoefte aan verandering. Kijk naar Ferrari dat in eerste instantie geen motor achterin wilde (was Ferrari toch?). Er komt een keer een moment dat iemand wél met CFD de gewenste resultaten gaat boeken, en dan gaat iedereen wel overstag.

Jozef

Het is een en-en-verhaal, natuurlijk doen alle teams al enorm uitgebreid aan CFD. Nu windtunneltests beperkt zijn op een schaal van 60% en een windsnelheid van 50 m/s, zijn die al een stuk minder nuttig geworden dan voordien. En CFD laat toe om de hele tijd kleine ontwerpwijzigingen te tekenen en te simuleren.

Alleen is CFD niet perfect want het blijft een rekenmodel en zoals in elk rekenmodel moeten er ergens aannames gemaakt worden om de realiteit te vereenvoudigen. CFD is daarom slechts een eerste stap in het aerodynamische ontwerpproces; windtunneltests zijn onontbeerlijk om de CFD-resultaten te valideren; tracktests zijn dan weer onontbeerlijk om de windtunnelresultaten te valideren want de windtunnel is ook verre van perfect.

Franky R.

Citaat van: Breaktest op 13 december 2013 - 01:30:16
Citaat van: Wings op 12 december 2013 - 18:28:51
@Breaktest: Zonder dat de Formule 1 goedkoper wordt vind ik het oninteressant. Zoals eerde gevraagd: wat hebben Caterham, Marussia en HRT toegevoegd? Mis je HRT nu ze niet meer deelnemen?
Hier wordt vaak schamper gedaan over kleine teams, maar zelf doe ik daar niet aan mee.  HRT an sich mis ik niet, maar wel het type team waar zij voor staan. De historie van de formule 1 loopt over van dit soort teams. De verhalen die hierachter schuilgaan, vaak gekenmerkt door veel meer geworstel, vindingrijkheid en kleurrijker figuren dan aan de top te vinden is, vormen wat mij betreft het hart van de formule 1. Zij hebben minstens zoveel bijgedragen aan tot wat de formule 1 nu is als de heldendaden van kampioenen. Maar de aanwas is tot stilstand gekomen, de geschiedenis van de f1 verschraalt. Je kunt dat professionalisering noemen, je kunt ook zeggen dat de formule 1 zichzelf heeft verloochend.


Helemaal mee eens!!! Daarom koester ik de jaren 1980 en 1990 van de F1. Ik zou het e-zine aan de lopende band vol kunnen plempen met verhalen uit die tijd... ;) ...Dat doe ik ook, maar ik doseer het speciaal voor jullie... ;D


@Jeroen & Wings,


Natuurlijk kwamen en gingen ook in die jaren teams, coureurs en "sponsors" [die achteraf voor kleurrijke verhalen zorgen]...maar...er zat toen géén beperking qua deelnemers. Dat is IMHO de fout die met name Ecclestone heeft gemaakt.
Hij deed er goed aan om tot een minimum aan deelnemende teams te komen, de fout is echter dat hij een maximum instelde.


Ja, en nu smeekt de FIA welhaast om een 12e team...in crisistijd. Ik vind dat onzin. Gewoon die inschrijving open laten ipv dom gewauwel [van opa Bernie] over 'kwaliteit voor kwantiteit'.