12e team kansloze missie?

Gestart door Breaktest, 12 december 2013 - 15:34:06

« vorige - volgende »

Jehoentelaar

Citaat van: Maikel0230 op 12 december 2013 - 16:38:57
@Franky, feit is wel dat ondertussen de mentaliteit van de britse teams al een tijdje is veranderd. Iets wat ik dus niet zie bij de Amerikaanse racerij.
Dat is geen mentaliteit, het is als Brits team simpelweg interessanter om in een peperdure vnl. Europese/Aziatische raceklasse te racen. Wat moet een Amerikaans team in de Formule 1 doen als je voor veel minder geld veel vaker in eigen land racet, wetende dat er qua Formule 1 gewoon weinig eer te halen valt in Amerika?

Maikel0230

#16
Heb je gelijk in maar ik doel op het het verschil tussen het kopen van een wagen en het bouwen van een wagen. Een Amerikaans team is gewoon gedoemd om te falen omdat zij niet die drijfveer hebben om hun eigen chassis te bouwen, zij kopen liever omdat hen dat goedkoper uitkomt en omdat dat gewoon niet in hun aard ligt.

Misschien ben ik wat te bevooroordeeld tegenover ami's.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Jehoentelaar

Citaat van: Maikel0230 op 12 december 2013 - 16:47:58
Heb je gelijk in maar ik doel op het het verschil tussen het kopen van een wagen en het bouwen van een wagen. Een Amerikaans team is gewoon gedoemd om te falen omdat zij niet die drijfveer hebben om hun eigen chassis te bouwen, zij kopen liever omdat hen dat goedkoper uitkomt en omdat dat gewoon niet in hun aard ligt.
Uiteraard ga je goedkoper racen in Amerika dan peperduur racen buiten Amerika als je Amerikaans bent.

CitaatMisschien ben ik wat te bevooroordeeld tegenover ami's.
Ja.

Wings

@Breaktest: eigenlijk zal mij dit een worst zijn en heb ik geen zin om mij hierom druk te maken. Wat mij meer boeit is hoe teams als Lotus en Sauber te behouden zonder dat investeerders nodig zijn die tevens de sport om zeep helpen door chauvinisme [lees: landgenoten te verkiezen voor talent, zoals dat bij Maldonado het geval is]. Dáárom vind ik de budgetcap een uitkomst: maak de sport betaalbaar en daardoor toegankelijk. Dat is het enige redmiddel als je het mij vraagt. Al het andere vind ik zo zinloos en van tijdelijke aard want laten we eerlijk zijn, wat voegen Marussia, Caterham en wat voegde HRT nu eigenlijk toe?

Jehoentelaar

Overigens, afgaande op de openingspost: achttien auto's zou geen historisch dieptepunt zijn. Wat snelle fotoresearch leert mij dat we dat aantal zeer geregeld hebben gezien bij Grands Prix in het verleden, en zelfs nog minder dan dat.

Breaktest

#20
Citaat van: Jehoentelaar op 12 december 2013 - 17:23:00
Overigens, afgaande op de openingspost: achttien auto's zou geen historisch dieptepunt zijn. Wat snelle fotoresearch leert mij dat we dat aantal zeer geregeld hebben gezien bij Grands Prix in het verleden, en zelfs nog minder dan dat.
Dat klopt inderdaad, maar dan hebben we het over een zeer grijs verleden waarbij de meesten van ons waarschijnlijk nog aan moeders tiet hingen, of erger - dus voor het gemak tel ik dat maar even niet mee. Overigens, als we zo beginnen: in 1953 stonden wel 34 auto's aan de start.

Breaktest

Citaat van: Wings op 12 december 2013 - 17:17:10
@Breaktest: eigenlijk zal mij dit een worst zijn en heb ik geen zin om mij hierom druk te maken. Wat mij meer boeit is hoe teams als Lotus en Sauber te behouden zonder dat investeerders nodig zijn die tevens de sport om zeep helpen door chauvinisme [lees: landgenoten te verkiezen voor talent, zoals dat bij Maldonado het geval is]. Dáárom vind ik de budgetcap een uitkomst: maak de sport betaalbaar en daardoor toegankelijk. Dat is het enige redmiddel als je het mij vraagt. Al het andere vind ik zo zinloos en van tijdelijke aard want laten we eerlijk zijn, wat voegen Marussia, Caterham en wat voegde HRT nu eigenlijk toe?
Ik begrijp niet helemaal wat je punt is. Je bent voor een  budget cap, en de arme teams ook, maar juist die vind je niks toevoegen. De rijke teams houden deze juist tegen of saboteren het. Bijvoorbeeld reeds zes jaar geleden stapte Spyker F1 in omdat het door de FIA de worst van budget cap was voorgehouden. Tussen 1990 en 2008 kwamen en gingen er welgeteld 28 teams. Het F1 circus communiceert al tientallen jaren maar 1 boodschap naar nieuwkomers: welkom, achteraan sluiten en ophoepelen. Ben benieuwd wie deze keer in die drol trapt.

Franky R.

Citaat van: Jehoentelaar op 12 december 2013 - 17:23:00
Overigens, afgaande op de openingspost: achttien auto's zou geen historisch dieptepunt zijn. Wat snelle fotoresearch leert mij dat we dat aantal zeer geregeld hebben gezien bij Grands Prix in het verleden, en zelfs nog minder dan dat.


Maar toen was de autosport slechts een duurbetaalde hobby en niet het commercieel gedrocht van nu... ;)

Jehoentelaar

Citaat van: Breaktest op 12 december 2013 - 17:39:45
Citaat van: Jehoentelaar op 12 december 2013 - 17:23:00
Overigens, afgaande op de openingspost: achttien auto's zou geen historisch dieptepunt zijn. Wat snelle fotoresearch leert mij dat we dat aantal zeer geregeld hebben gezien bij Grands Prix in het verleden, en zelfs nog minder dan dat.
Dat klopt inderdaad, maar dan hebben we het over een zeer grijs verleden waarbij de meesten van ons waarschijnlijk nog aan moeders tiet hingen, of erger - dus voor het gemak tel ik dat maar even niet mee. Overigens, als we zo beginnen: in 1953 stonden wel 34 auto's aan de start.
Dat versterkt mijn punt alleen maar: het startveld is onderhevig aan een hoop factoren waardoor de aantallen nogal uiteenlopend zijn van jaar tot jaar en zelfs van race tot race. Wat ik wel vind -en ik vermoed jij ook- is dat het op dit moment niet nodig zou zijn om te moeten vrezen voor een startveld van achttien auto's als de financiële chaos zou worden aangepast aan de economische chaos waar de hele wereld mee te maken heeft.

Wings

@Breaktest: Zonder dat de Formule 1 goedkoper wordt vind ik het oninteressant. Zoals eerde gevraagd: wat hebben Caterham, Marussia en HRT toegevoegd? Mis je HRT nu ze niet meer deelnemen? 

0634

Nee. Hierin ga ik mee met Wings. Ik ben HRT alweer vergeten. Voetnoot in de geschiedenis. Hadden hun zaakjes niet voor elkaar. Toedeloe.

janke

#26
Citaat van: Jeroen op 12 december 2013 - 18:52:14
Nee. Hierin ga ik mee met Wings. Ik ben HRT alweer vergeten. Voetnoot in de geschiedenis. Hadden hun zaakjes niet voor elkaar. Toedeloe.


Hier net zo. Wat moet je met nieuwe teams die nauwelijks F1 kennis, laat staan het juiste budget hebben? Een jaartje of 2 en hop ze verdwijnen weer. Maar vroeger had je ze ook. RIAL, Simtek enz. Maar die kwamen zelf. Maar als de FIA al gaat (bijna) bedelen om wat teams?? En dat anno 2013 met zaken als budgetplafond, waar weinig mee is en word gedaan? Auto-producenten die eruit stappen. De F1 zal nooit meer 12/13 teams krijgen. Zekers niet in de huidige situatie. Laten we blij zijn dat (laten we het hopen) Lotus, Sauber, Caterham en Marussia volgend jaar op de grid staan.

@
Breaktest,

Waarom zullen de topteams de boel saboteren? Is toch werkelijk niet nodig. Die zijn onderling druk met elkaar bezig. Die interesseren de voorbijkomers toch niet. Het zal hun allemaal een rotzorg zijn. Ze overleven die armoe teams toch wel.
Some things are too important to be left in the past.

Jehoentelaar

De topteams waren eerder ook tegen de budgetcap. Niet omdat ze zoveel last hebben van kleine teams, wel omdat ze dan zelf ook minder mogen uitgeven. Een regel die geldt voor alle teams heeft invloed op het gaan en staan van alle teams.

Breaktest

Citaat van: Wings op 12 december 2013 - 18:28:51
@Breaktest: Zonder dat de Formule 1 goedkoper wordt vind ik het oninteressant. Zoals eerde gevraagd: wat hebben Caterham, Marussia en HRT toegevoegd? Mis je HRT nu ze niet meer deelnemen?
Hier wordt vaak schamper gedaan over kleine teams, maar zelf doe ik daar niet aan mee.  HRT an sich mis ik niet, maar wel het type team waar zij voor staan. De historie van de formule 1 loopt over van dit soort teams. De verhalen die hierachter schuilgaan, vaak gekenmerkt door veel meer geworstel, vindingrijkheid en kleurrijker figuren dan aan de top te vinden is, vormen wat mij betreft het hart van de formule 1. Zij hebben minstens zoveel bijgedragen aan tot wat de formule 1 nu is als de heldendaden van kampioenen. Maar de aanwas is tot stilstand gekomen, de geschiedenis van de f1 verschraalt. Je kunt dat professionalisering noemen, je kunt ook zeggen dat de formule 1 zichzelf heeft verloochend.

Wings

Ik ben dat oneens met je. Per sé een twaalfde of een dertiende team wensen vind ik een kwantiteit verhaal. Tot nu toe is het zo dat Marussia en Caterham in hun jaren lang bestaan niet in de buurt komen van wat wij noemen de gevestigde orde. Dat zou het zelfde zijn als we FC Eekwerderdraai in de eredivisie laten mee voetballen en jaren lang laten verliezen met 10-0/0-10 om maar een 18de voetbalploeg te hebben. De teams die toetreden bezitten niet de tools dan wel de financiële middelen om zich beter te ontwikkelen dan de gevestigde orde. Daarom gaan de budgetten ook aan banden. Alleen zo wordt het interessant om in de toekomst toe te treden. Nu is dat niet het geval. Tenzij je prat gaat op teams die járen lang de hekken sluiten zonder ook maar een steek verder te komen.