Helmen en nummers topic 2014

Gestart door Perton, 09 december 2013 - 22:41:45

« vorige - volgende »

Jehoentelaar

Dat coureurs meer zelf moeten nadenken en minder gedetailleerde informatie krijgen van het team. Zonder boardradio krijgen ze niet meer informatie dan wat er op het pitbord staat en wat de marshalls aan vlaggen zwaaien. Of, voor de enkeling, wat ze op de TV-schermen meekrijgen tijdens het rijden.

Kootje

Citaat van: Tuesday op 28 januari 2014 - 16:54:50
Citaat van: Perton op 28 januari 2014 - 16:43:58
Dat getal is dus vanuit de onboard-camera op de kop....

Man o man, die coureurs denken ook echt niet na over wat precies het doel is van de regel van de FIA dat het nummer zichtbaar op de helm moet staan. Dit gebeurt er dus wanneer coureurs voor zichzelf gaan nadenken ;D Nu ben ik helemaal voorstander van het afschaffen van de boardradio. Worden komische races.
en dat doel is?

'n stukje extra herkenbaarheid tijdens het racen

en dan heeft het weinig zin om het nr op de achterzijde vd helm te zetten, of aan de bovenzijde met de nadruk naar voren

Tuesday

Citaat van: Kootje op 28 januari 2014 - 16:58:27
Citaat van: Tuesday op 28 januari 2014 - 16:54:50
Citaat van: Perton op 28 januari 2014 - 16:43:58
Dat getal is dus vanuit de onboard-camera op de kop....

Man o man, die coureurs denken ook echt niet na over wat precies het doel is van de regel van de FIA dat het nummer zichtbaar op de helm moet staan. Dit gebeurt er dus wanneer coureurs voor zichzelf gaan nadenken ;D Nu ben ik helemaal voorstander van het afschaffen van de boardradio. Worden komische races.
en dat doel is?

'n stukje extra herkenbaarheid tijdens het racen

en dan heeft het weinig zin om het nr op de achterzijde vd helm te zetten, of aan de bovenzijde met de nadruk naar voren
als dat de bedoeling van de FIA was, dan hadden ze dat duidelijker moeten communiceren. Ik denk eerlijk gezegd dat er iets anders achter zit, maar k weet niet precies wat. Kan het iig niet onder woorden brengen ;)

Tuesday

Citaat van: Jehoentelaar op 28 januari 2014 - 16:56:53
Dat coureurs meer zelf moeten nadenken en minder gedetailleerde informatie krijgen van het team. Zonder boardradio krijgen ze niet meer informatie dan wat er op het pitbord staat en wat de marshalls aan vlaggen zwaaien. Of, voor de enkeling, wat ze op de TV-schermen meekrijgen tijdens het rijden.
ik doelde op de nr's ';)

Jehoentelaar


Kootje

Citaat van: Tuesday op 28 januari 2014 - 17:00:11
Citaat van: Kootje op 28 januari 2014 - 16:58:27
'n stukje extra herkenbaarheid tijdens het racen

en dan heeft het weinig zin om het nr op de achterzijde vd helm te zetten, of aan de bovenzijde met de nadruk naar voren
als dat de bedoeling van de FIA was, dan hadden ze dat duidelijker moeten communiceren. Ik denk eerlijk gezegd dat er iets anders achter zit, maar k weet niet precies wat. Kan het iig niet onder woorden brengen ;)

Vanuit FIA oogpunt kan ik geen andere reden bedenken. Vanuit commercieel oogpunt dan weer wel, maar ja .... daar heeft de FIA weer geen boodschap aan.

Tuesday

Citaat van: Kootje op 28 januari 2014 - 17:09:52
Citaat van: Tuesday op 28 januari 2014 - 17:00:11
Citaat van: Kootje op 28 januari 2014 - 16:58:27
'n stukje extra herkenbaarheid tijdens het racen

en dan heeft het weinig zin om het nr op de achterzijde vd helm te zetten, of aan de bovenzijde met de nadruk naar voren
als dat de bedoeling van de FIA was, dan hadden ze dat duidelijker moeten communiceren. Ik denk eerlijk gezegd dat er iets anders achter zit, maar k weet niet precies wat. Kan het iig niet onder woorden brengen ;)

Vanuit FIA oogpunt kan ik geen andere reden bedenken. Vanuit commercieel oogpunt dan weer wel, maar ja .... daar heeft de FIA weer geen boodschap aan.
niet direct nee, maar dat geldt dan eigenlijk ook wel voor het invoeren van vaste nummers. Ik denk wel dat je het meer in die richting moet zoeken.

Kootje

Klopt, de meerwaarde van die regel zie ik voor de FIA ook niet


Maar goed .... wat ook de reden is voor deze regels, dan nog had de FIA zich wel iets duidelijker mogen specificeren. Slechts zeggen dat het nummer duidelijk zichtbaar moet zijn zal altijd voer voor discussie blijven. Want:

1-Wanneer is iets duidelijk zichtbaar? De achterkant is prima zichtbaar buiten de auto, maar daarin ..... nee, niet echt/

2-En wat is duidelijk? Arabisch? Chinees? Romeins? De VI van Nico is voor de een direct duidelijk, terwijl anderen hier absoluut geen 6 in zien. Laat staan de 10 van Kobayashi als deze besluit voor het Chinese schrift (+) te gaan. (wordt ook in Japan gebruikt)

3-Om van het formaat nog maar niet te spreken, hoe groot/klein moet/mag dat ding zijn? Ik pak wederom de VI van Nico erbij, want ik denk dat het voor velen duidelijker was geweest als deze 'n stuk kleiner op de helm stond. En zo kan je straks ook iemand krijgen die het in de ogen van velen juist te klein aanbrengen.

Perton

Citaat van: Tuesday op 28 januari 2014 - 16:54:50
en dat doel is?
[/quote]Reageren op klachten van de afgelopen jaren dat nummers niet zichtbaar genoeg zijn. In dat opzicht luistert de FIA eindelijk naar haar fans. Of het nuttig is om het op de helm verplicht te stellen, dat vraag ik me ook af. Maar het zal daar wel mee te maken hebben.

Tuesday

#279
Citaat van: Perton op 28 januari 2014 - 17:52:29
Citaat van: Tuesday op 28 januari 2014 - 16:54:50
en dat doel is?
Reageren op klachten van de afgelopen jaren dat nummers niet zichtbaar genoeg zijn. In dat opzicht luistert de FIA eindelijk naar haar fans. Of het nuttig is om het op de helm verplicht te stellen, dat vraag ik me ook af. Maar het zal daar wel mee te maken hebben.
stond vorig jaar ook al in de reglementen dat het nummer op de auto duidelijk zichtbaar moest zijn.

Jozef

Wanneer krijg je op tv de helm in close-up te zien? Toch alleen wanneer de coureur niet in z'n auto zit. En dan maakt het niet uit of het nummer op de zijkant of de achterkant staat. De cameraman kan er leuk op inzoomen, herkenbaarheid voor de kijkers, tsjakka commercie.

Denken dat een nummer op de helm kan helpen om iemand te herkennen tijdens het racen is een beetje naïef en ik denk ook niet dat dat de bedoeling is geweest van de FIA.

0634

Bovendien, wat is duidelijk? Al die nummers zijn duidelijk zichtbaar op een helmfoto of als je dat ding in je hand heb. Het wordt allemaal een stuk onduidelijker als die op het hoofd van een rijder zit die tempo 300 rijdt.

Als je het echt duidelijk wilt hebben moet je iedereen een witte helm geven met een groot zwart cijfers op de zijkant, een gewoon cijfer welteverstaan, geen romeins, arabisch of weet ik veel wat voor cijfer.

Vind het ook een onzinnige regel, een cijfer verplicht op de helm. Schept nauwelijks meer herkenbaarheid voor vaste volgers en voor niet-vaste volgers zegt zo'n cijfers ook geen drol.

Perton

Citaat van: Tuesday op 28 januari 2014 - 18:08:34
Citaat van: Perton op 28 januari 2014 - 17:52:29
Citaat van: Tuesday op 28 januari 2014 - 16:54:50
en dat doel is?
Reageren op klachten van de afgelopen jaren dat nummers niet zichtbaar genoeg zijn. In dat opzicht luistert de FIA eindelijk naar haar fans. Of het nuttig is om het op de helm verplicht te stellen, dat vraag ik me ook af. Maar het zal daar wel mee te maken hebben.
stond vorig jaar ook al in de reglementen dat het nummer op de auto duidelijk zichtbaar moest zijn.
je hoort mij ook nergens zeggen dat er logica achter de fia zit. Maar het is wel de reden, lijkt me

T.Nuvolari

Toch helemaal niet Jeroen. Ik snap niet hoe ik 24 seizoenen heb kunnen raden wie in die auto zat, dat kleine cijfertje op de helm zal alles voor mij veel duidelijker maken.  ::)  :)

Heeft ook niks met herkenbaarheid te maken, eerder met geldmachines die moeten blijven draaien.

0634

Citaat van: M@rc op 28 januari 2014 - 20:49:22
Toch helemaal niet Jeroen. Ik snap niet hoe ik 24 seizoenen heb kunnen raden wie in die auto zat, dat kleine cijfertje op de helm zal alles voor mij veel duidelijker maken.  ::)  :)


Weten we eindelijk wie Alonso is, of Sutil ;D.


CitaatHeeft ook niks met herkenbaarheid te maken, eerder met geldmachines die moeten blijven draaien.

Ja, maar wat heeft de FIA daaraan? Die zullen toch niets verdienen aan de replica helm van Button met 22 erop of aan een petje van Alonso met nummer 14?