Helmen en nummers topic 2014

Gestart door Perton, 09 december 2013 - 22:41:45

« vorige - volgende »

janke

Citaat van: robbert op 23 januari 2014 - 23:26:01
Citaat van: Perton op 23 januari 2014 - 23:12:43
De helm an sich vind ik wel wat hebben. Beetje basic wel, daar hou ik wel van (of heel wild, zoals Wurz). Maar de '6' is natuurlijk totaal niet duidelijk. Aan de andere kant, de FIA heeft in de reglementen ook nergens gespecificeerd dat het Arabische cijfers moesten zijn. Niet het Arabische schrift natuurlijk, maar wel het Arabische systeem.

het moet wel herkenbaar en duidelijk leesbaar zijn volgesn de fia. En romeinse cijfers zijn voor sommige fans niet leesbaar. dus ze zouden dat moeten verbieden

Als jij je verdiept in alles en nog wat over de F1, dan moet je toch ook weten hoe Romijnse cijfers in elkaar zitten. ;)
Some things are too important to be left in the past.

Kootje

Kan ... maar er staat wel dat het startnummer duidelijk zichtbaar moet zijn. Getuige sommige reacties hier en het gebrek aan kennis van het Romeinse numerieke systeem bij het gros vd wereldbevolking, zou de FIA hier best weleens in kunnen grijpen. Het is weliswaar zichtbaar, maar het is niet duidelijk dat het hier 'n cijfer betreft, simpelweg omdat niet iedere I, V en/of X als Romeins cijfer door kunnen gaan. Daar is 'n specifieke schrijfwijze voor en Nico gebruikt deze wijze niet in zijn design. De horizontale streepjes aan de uiteinden ontbreken, waardoor het eigenlijk gewone letters zijn ipv cijfers. Das weliswaar mierenneuken, maar ja ... daar doen ze bij instanties als de FIA nooit zo moeilijk over.


Perton

He, helemaal eens met je. Ik vind het ook niet kunnen. Maar één ding is de bedoeling van een reglement, één ding is wat er daadwerkelijk in het reglement staat. Ik weet niet of je je Brazilië 2007 nog kan herinneren, toen Raikkonen kampioen werd en Hamilton de titel verloor. Er was toen sprake van dat Williams en nog een team, ben even kwijt welke, zouden worden gediskwalificeerd. Het reglement schreef namelijk voor dat brandstof niet mocht worden afgekoeld tot minder dan tien graden Celsius onder de buitentemperatuur (want koude dingen nemen natuurlijk minder ruimte in).

Echter, er stond nergens in het reglement van welk weerstation men moest uitgaan. Dus die teams gingen uit van Meteo France, die de temperatuur op een graad ofzo lager doorgaf dan het weerstation van de FIA. De FIA bedoelde wel haar weerstation met dat reglement, en Williams en dat andere team wisten dat natuurlijk stiekem ook wel, maar het stond nergens in het reglement, dus de diskwalificatie volgde niet. En Raikkonen bleef dus kampioen, want anders was het Hamilton geworden. Maar dat is voor mijn punt natuurlijk niet relevant.

En zo zal het met die nummers ook zo zijn. De FIA heeft gezegd: "Het moet herkenbaar zijn." En jij en ik weten ook wel dat VI niet per se voor iedereen herkenbaar is, maar dat heeft de FIA niet gespecificeerd. Dus ze kunnen Rosberg eigenlijk reglementair niets maken. Dat we allemaal weten dat ze westerse nummers bedoelen, doet daar niets aan af.

Ik ben het natuurlijk wel met je eens dat dit niet zou moeten kunnen, maar zo werken reglementen helaas niet.

Perton

@Kootje, pin me er niet op vast, want het is alweer een paar jaar geleden dat ik Latijn had op de middelbare school. Maar volgens mij zijn de streepjes een Middeleeuwse uitvinding. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

janke

Citaat van: Kootje op 23 januari 2014 - 23:31:40
Kan ... maar er staat wel dat het startnummer duidelijk zichtbaar moet zijn. Getuige sommige reacties hier en het gebrek aan kennis van het Romeinse numerieke systeem bij het gros vd wereldbevolking, zou de FIA hier best weleens in kunnen grijpen. Het is weliswaar zichtbaar, maar het is niet duidelijk dat het hier 'n cijfer betreft, simpelweg omdat niet iedere I, V en/of X als Romeins cijfer door kunnen gaan. Daar is 'n specifieke schrijfwijze voor en Nico gebruikt deze wijze niet in zijn design. De horizontale streepjes aan de uiteinden ontbreken, waardoor het eigenlijk gewone letters zijn ipv cijfers. Das weliswaar mierenneuken, maar ja ... daar doen ze bij instanties als de FIA nooit zo moeilijk over.

Het gaat er toch om dat de cijfers op de auto duidelijk zichtbaar zijn. En dat een coureur dat anders interpreteerd op zijn helm heeft er toch niets mee vandoen????
Some things are too important to be left in the past.

janke

#185
Citaat van: Perton op 23 januari 2014 - 23:35:13
@Kootje, pin me er niet op vast, want het is alweer een paar jaar geleden dat ik Latijn had op de middelbare school. Maar volgens mij zijn de streepjes een Middeleeuwse uitvinding. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Yep. ;) En dat dit niet kan? Nou het zal wel. Ik heb er geen problemen mee.
Some things are too important to be left in the past.

Perton

Citaat van: janke op 23 januari 2014 - 23:35:28
Het gaat er toch om dat de cijfers op de auto duidelijk zichtbaar zijn. En dat een coureur dat anders interpreteerd op zijn helm heeft er toch niets mee vandoen????
Nee, ook op de helm.

robbert

nee en ook niet of de helmen nu lelijk of mooi zijn. De races, die zijn belangrijk

Maikel0230

Tja, dit is nu eenmaal het 'helmen en nummers' topic Robbert  ;)

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

janke

Citaat van: Perton op 23 januari 2014 - 23:36:51
Citaat van: janke op 23 januari 2014 - 23:35:28
Het gaat er toch om dat de cijfers op de auto duidelijk zichtbaar zijn. En dat een coureur dat anders interpreteerd op zijn helm heeft er toch niets mee vandoen????
Nee, ook op de helm.

Had al gereageerd. Ee V en een I is dan een zes. Weten we dat ook weer.
Some things are too important to be left in the past.

Kootje

@Perton,

Dat verhaal over Hamilton en Räikkönen is compleet nieuw voor me, maar je punt is duidelijk. Echter zal het niet de eerste keer zijn dat de FIA 'n grijs gebied alsnog dichttimmert voor of gedurende het seizoen. Ik zou als ik Nico was iig nog allerminst zeker zijn of dit wel toegestaan is. Tenminste ... niet zolang ik die goedkeuring nog niet gekregen heb en wie weet .... heeft hij die allang en breed op zak.


Citaat van: Perton op 23 januari 2014 - 23:35:13
@Kootje, pin me er niet op vast, want het is alweer een paar jaar geleden dat ik Latijn had op de middelbare school. Maar volgens mij zijn de streepjes een Middeleeuwse uitvinding. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Kan zijn, ik heb nooit geen Latijn. Maar goed ... sindsdien is dat met die streepjes de officiële schrijfwijze en daar heb je je dan even zwart/wit gezegd ook gewoon aan te houden. Vroeger was JE GE en schreef je EENS met SCH ipv louter 'n S om maar 'n paar voorbeelden te noemen. Is nu ook niet goed meer. ;)


Citaat van: janke op 23 januari 2014 - 23:35:28
Het gaat er toch om dat de cijfers op de auto duidelijk zichtbaar zijn. En dat een coureur dat anders interpreteerd op zijn helm heeft er toch niets mee vandoen????

Nope ... auto & helm.

Perton

Naja Raikkonen en Hamilton waren eigenlijk irrelevant verder, het ging niet om hun teams - maar als er diskwalificatie was geweest, had dat wel invloed gehad op de uitslag van het kampioenschap. Ik herinner het me nog goed omdat ik destijds op een forum pleitte voor: "Neem ze de constructeurspunten af, maar laat ze verder in de uitslag, zodat het geen invloed heeft op het kampioenschap", en alsnog werd ik beschuldigd van Hamilton-fanboy zijn, wat me nogal raar lijkt, aangezien ik juist pleitte voor het NIET toekennen van de titel aan hem. Maar goed, daarom herinner ik me dat het hele verhaal nog zo goed ;D

En over de cijfers, ik vermoed dat als Rosberg een 'onze' 6 op de auto zet en het rondje sluit niet perfect aan op de grote halve cirkel, er zit nog een centimeter ruimte tussen, dan is het ook niet volgens de juiste hedendaagse norm geschreven, maar is het alsnog herkenbaar :P

Uiteraard is het een discussie die volledig over randzaken gaat, maar het lijkt me wel handig dat de FIA even contact opneemt met de coureurs en zegt: "He allemaal leuk en aardig dit, maar we willen wel graag westerse cijfers zien, zou je het nog willen aanpassen alsjeblieft?"

-edit- sorry voor mijn compleet grammaticale falen in de tweede alinea. Portieketentje gehad met de buren. Er was bier.

janke

#192
En als Rosberg boven op zijn plaat duidelijk de #6 zet en aan de zijkanten een VI? Waar is het probleem dan? Geloof niet dat de FIA zich daar druk overmaakt, toch?? BTW, vroeger kon je de nummers op de auto goed zien. Tegenwoordig wat minder. Als Ollie Mol al geen helmen uit elkaar kan halen, dan had hij toch ook problemen met het niet zien van de cijfers  op de auto. :D Verder geen probleem hoor. Ik zie het wel.

Verder is de F1 wereldwijd. Dus dat Europese gevoel moet je maar even laten varen, volgens mij.
Some things are too important to be left in the past.

Perton

Volgens mij is het de bedoeling dat het in rijdende positie zichtbaar is en dan is het bovenop natuurlijk niet zichtbaar. Maar goed ten eerste zie je dat niet vanaf een tribune en ten tweede, tenzij er een close-up shot is, zie je het op televisie ook niet direct. Dus ik moet nog zien of het echt gaat werken om het ook op de helm te zetten, maar dat zullen we vanzelf zien.

Jehoentelaar

Je zit met je helm zo ver in je auto weggezakt dat het sowieso lastig zichtbaar is. Of ze moeten met vlaggetjes gaan werken.