Flinke regelveranderingen in Formule 1

Gestart door Perton, 09 december 2013 - 19:28:21

« vorige - volgende »

Tweedaagse F1-weekeinde. Ja of Nee?

Nee. Laat het zoals het is
1 (33.3%)
Ja. Meer onzekerheid, meer spanning
0 (0%)
Doen, maar niet voor alle circuits geschikt (Monaco)
1 (33.3%)
Anders...
1 (33.3%)

Totaal aantal stemmen: 3

Poll gesloten: 04 november 2020 - 12:32:07

Breaktest

Citaat van: Perton op 30 januari 2014 - 23:30:32
Citaat van: Breaktest op 30 januari 2014 - 15:57:04
1. F1 moet de hoogste vorm van racen en meest veeleisende open wiel klasse zijn.
2. F1 moet veilig bedreven kunnen worden, maar niet ten koste van alles.
3. F1 moet zo ingericht worden dat er een aanzienlijke kans is op verrassende uitslagen, maar de beste coureurs op lange termijn aan het langste eind trekken.
4. Bovenstaande regels moeten  tegen laagst mogelijke kosten gerealiseerd worden.

Punt 1, 2 en 4 eens. Punt 3 gedeeltelijk, als in: het moet mogelijk zijn dat een team dat goed haar best doet een incidenteel goed resultaat kan behalen (zoals in IndyCar bijvoorbeeld, dat Dale Coyne wel eens op een stratencircuit weet te winnen, of zoals Force India dat destijds eens in België tweede werd, of Williams dat de Spaanse Grand Prix won omdat het dat weekend perfect ging), maar het moet niet aanvoelen als een loterij. Wellicht is dit ook wat je bedoelde hoor, en dan ben ik het dus wel volledig met je eens ;)

CitaatOok de veelgehoorde mythe dat de gewone auto-industrie van F1 zou kunnen profiteren is allang doorgeprikt, daar zijn veel efficiëntere wegen voor.
Ik weet dat niet zo. Volgens mij is de seemless shift versnellingsbak een F1-uitvinding, geen idee of die de weg naar de autoindustrie al heeft gevonden overigens. En Williams haar vliegwiel-KERS is natuurlijk overgenomen door Porsche. Dat bevindt zich nu weliswaar in het wat hogere segment auto's, maar zou in de toekomst evengoed op de middenklasse-auto's kunnen komen. Nu weet ik vrij weinig van techniek, ik heb dat vaker gezegd, maar in mijn ogen is er nog wel relevantie. Zo ook de technieken van McLaren die nu op de intensive care van een ziekenhuis in Londen worden gebruikt. Oké daar ontbreekt de relevantie met de autoindustrie natuurlijk, maar het toont aan dat F1 nog wel op punten relevant kán zijn.

Ik meen dat de meest geroemde F1 uitvinding die in productie auto's terechtkwam de schijfrem is. Maar dat is een succes waar nu het al veertig jaar op teert. Ik kan me overigens niet voorstellen dat deze zonder de F1 niet zou zijn uitgevonden. De spin-offs die je noemt vind ik veelzeggend: een Porsche, een Ferrarri Enzo en een handvol andere supercars zullen best van F1 technieken profiteren, maar of de mensheid nou daar op zit te wachten...  De ene witte raaf profiteert van de andere witte raaf, zullen we maar zeggen.  Het lijkt er toch echt op dat de meeste afgeleide F1-technologie daar strandt. Ik geloof er niks van dat we over een paar jaar onze fiets-imperiaal voor een diffuser inwisselen. Ironisch genoeg worden stuurflippers en high tech elektronica door de meeste autojournalisten helemaal niet zo gewaardeerd. Er bestaat dus ook iets als misplaatste F1 technologie.
Feit is dat 99% van de F1 uitvindingen helemaal niet relevant is voor de gewone auto-industrie. En hulpmiddelen die dat wel zijn zoals GPS en ABS (al ontwikkeld in de jaren 20), daar heb je helemaal geen Formule 1 voor nodig. Eigenlijk zie je eerder een omgekeerde trend. Ik bedoel: wie was er nu eerder met een energy return systeem? De Toyota Prius of de Formule 1? Kortom die verafgoding van F1 technologie omdat het nu eenmaal F1 technologie is, van mij mag het wel een onsje minder.

Perton

O maar dat laatste doe ik ook niet aan mee. En natuurlijk hoeft niet alles uit de f1 haar weg naar onze auto's te vinden, als 1 vd 10 uitvindingen dat doet vind ik dat een prima aantal. En ik denk dat als het juist wordt aangepakt, dat aantal nog steeds mogelijk.

Ik had trouwens altijd begrepen dat abs uit de vliegtuigindustrie kwam, maar dat lijkt me dan niet kloppen als ze er al bijna 100 jaar mee bezig zijn :p

0634

Het hoeft van mij zelfs helemaal niet. Het is sport, het dient geen hoger doel dan de wedstrijden en het vermaak dat men er van heeft.

Perton

In principe eens, maar in samenhang met het punt dat de Formule 1 meer autofabrikanten zou moeten aantrekken, is het natuurlijk wél meer dan een sport. Autofabrikanten zullen, met wellicht uitzondering van Ferrari, niet puur meedoen ter vermaeck van ons plebs, of omdat ze het leuk vinden. Daarom zal Formule 1 altijd een balans moeten blijven tussen pure sport en iets wat toch interessant is voor die fabrikanten.

Franky R.

Citaat van: Perton op 31 januari 2014 - 20:35:29
In principe eens, maar in samenhang met het punt dat de Formule 1 meer autofabrikanten zou moeten aantrekken, is het natuurlijk wél meer dan een sport. Autofabrikanten zullen, met wellicht uitzondering van Ferrari, niet puur meedoen ter vermaeck van ons plebs, of omdat ze het leuk vinden. Daarom zal Formule 1 altijd een balans moeten blijven tussen pure sport en iets wat toch interessant is voor die fabrikanten.


Een soort speeltuin voor hun ingenieurs zogezegd...

Arthur

Citaat van: Franky R. op 31 januari 2014 - 21:16:09
Citaat van: Perton op 31 januari 2014 - 20:35:29
In principe eens, maar in samenhang met het punt dat de Formule 1 meer autofabrikanten zou moeten aantrekken, is het natuurlijk wél meer dan een sport. Autofabrikanten zullen, met wellicht uitzondering van Ferrari, niet puur meedoen ter vermaeck van ons plebs, of omdat ze het leuk vinden. Daarom zal Formule 1 altijd een balans moeten blijven tussen pure sport en iets wat toch interessant is voor die fabrikanten.


Een soort speeltuin voor hun ingenieurs zogezegd...

Het mekka dus voor Adrian Newey ;D
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Breaktest

Ah, de aap is uit de mouw. De reden waarom men de laatste (1 tot 3?) GP's met dubbele punten wil belonen is omdat gedurende de seizoensfinale van 2013 het aantal kijkers met 50 miljoen terugliep. De kunstgreep uit de koker van Bernie Ecclestone is dus bedoeld om het aantal kijkers op te krikken.
Typisch Ecclestone. Focus op de kijkcijfertjes, analyse van een watervlo wat betreft de oorzaak van het probleem, en ook nog eens een dikke vinger opstekend naar heel veel andere fans.  Als bezoeker van die andere 17 GP's zou ik in ieder geval een flinke korting bedingen of gewoon wegblijven, want die stellen voortaan een stuk minder voor.
Bovendien kun je je sterk afvragen of zijn oplossing gaat werken. Kijkcijfers lopen mijns inziens terug om twee redenen:
-de races zelf zijn niet spannend.
-het kampioenschap is niet spannend.
Met de puntentruc hoopt men in ieder geval iets aan het laatste te doen, maar mijns inziens is dat een valse suggestie. Als een bepaald team gedurende het seizoen dominant is, is er geen enkele reden om aan te nemen dat dit de laatste drie gp's ook niet dominant is. Kortom, het zou wel eens eerder averechts kunnen uitpakken.
En zoals gebruikelijk, om het echte probleem - gebrek aan spanning in de races - wordt met een grote boog heen gelopen.

Sabai

Ik snap niet dat Bernie niet kan begrijpen dat vorig jaar een overgang jaar was en dat niemand zijn geld wilde  weggooien en daarom na de zomerstop zich op 2014 is gaan richten. We zullen zien dat het dit jaar waarschijnlijk heel anders gaat lopen en de grote teams tot aan het einde blijven doorontwikkelen en daarmee hopelijk ook de strijd in het wk spannend houden.

Wings

Citaat van: Breaktest op 03 februari 2014 - 13:49:41
Typisch Ecclestone. Focus op de kijkcijfertjes,

Daar draait het toch ook om? Kijkcijfers en prestige? Of ben ik nu gekke Henkie?

Perton

Naja in principe wel. Maar ik vind niet dat je regelveranderingen moet doorvoeren om de kijkcijfers. Je moet in mijn ogen regelveranderingen doorvoeren om het sportieve gebeuren te verbeteren, met als consequentie dat de kijkcijfers dan vast ook zullen verbeteren.

Breaktest

Citaat van: Wings op 03 februari 2014 - 17:09:14
Citaat van: Breaktest op 03 februari 2014 - 13:49:41
Typisch Ecclestone. Focus op de kijkcijfertjes,

Daar draait het toch ook om? Kijkcijfers en prestige? Of ben ik nu gekke Henkie?
Voor Ecclestone wel. Voor mij niet. Dus ja, jij bent gekke Henkie.  :D

0634

Citaat van: Breaktest op 03 februari 2014 - 13:49:41
Als bezoeker van die andere 17 GP's zou ik in ieder geval een flinke korting bedingen of gewoon wegblijven, want die stellen voortaan een stuk minder voor.
Hoezo? Je gaat toch om een race te kijken, niet om punten te tellen? Ik ben een aantal keren bij een GP geweest, maar nooit was de reden het aantal punten dat er te verdienen viel.

0634

Citaat van: Perton op 03 februari 2014 - 17:22:16
Naja in principe wel. Maar ik vind niet dat je regelveranderingen moet doorvoeren om de kijkcijfers. Je moet in mijn ogen regelveranderingen doorvoeren om het sportieve gebeuren te verbeteren, met als consequentie dat de kijkcijfers dan vast ook zullen verbeteren.
Gaat hand in hand met elkaar. Bernie wordt vaak beschuldigd alles voor geld te doen en voor kijkcijfers, maar hij ís de commerciele baas van de F1, het zou gek zijn als hij niet bezig zou zijn met de vraag hoe er zoveel mogelijk mensen naar de F1 gaan kijken.

Sabai

Citaat van: Perton op 03 februari 2014 - 17:22:16
Naja in principe wel. Maar ik vind niet dat je regelveranderingen moet doorvoeren om de kijkcijfers. Je moet in mijn ogen regelveranderingen doorvoeren om het sportieve gebeuren te verbeteren, met als consequentie dat de kijkcijfers dan vast ook zullen verbeteren.

En juist door de regelveranderingen zijn de kijkcijfers gedaald.

0634

Citaat van: Sabai op 03 februari 2014 - 18:40:06
Citaat van: Perton op 03 februari 2014 - 17:22:16
Naja in principe wel. Maar ik vind niet dat je regelveranderingen moet doorvoeren om de kijkcijfers. Je moet in mijn ogen regelveranderingen doorvoeren om het sportieve gebeuren te verbeteren, met als consequentie dat de kijkcijfers dan vast ook zullen verbeteren.

En juist door de regelveranderingen zijn de kijkcijfers gedaald.
Welke regelveranderingen bedoel je? De dubbele punten en turbo's moeten nog komen.