Flinke regelveranderingen in Formule 1

Gestart door Perton, 09 december 2013 - 19:28:21

« vorige - volgende »

Tweedaagse F1-weekeinde. Ja of Nee?

Nee. Laat het zoals het is
1 (33.3%)
Ja. Meer onzekerheid, meer spanning
0 (0%)
Doen, maar niet voor alle circuits geschikt (Monaco)
1 (33.3%)
Anders...
1 (33.3%)

Totaal aantal stemmen: 3

Poll gesloten: 04 november 2020 - 12:32:07

Kootje

Ik geloof ook niet dat er hier heftige voor- of tegenstanders te vinden zijn. Volgens mij heeft iedereen wel zoiets van: Het maakt me eigenlijk geen moer uit! Het enige wat imo de discussie al zo lang in leven houd is de wijze waarop er tegenaan gekeken wordt. De een vindt het onzinnig om ze af te schaffen, want het voegt niets toe. De ander vindt het onzinnig om ze te houden, want het voegt niets toe. ;D

0634

Als omstandigheden veranderen veranderen meningen ook. Dat is veel logischer dan star vasthouden aan een in beton gegoten mening. De gegroefde banden waren geen argument, want die had hij toen niet meer.

Maikel0230

Citaat van: Jeroen op 26 januari 2014 - 12:30:06
Als omstandigheden veranderen veranderen meningen ook. Dat is veel logischer dan star vasthouden aan een in beton gegoten mening. De gegroefde banden waren geen argument, want die had hij toen niet meer.

Tja, ik kon ook niet echt afleiden vanuit jouw post wanneer hij dat nu gezegd had, ik gokte op vroeger, voor zijn comeback en ik zat verkeerd.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

0634

Citaat van: Maikel0230 op 26 januari 2014 - 12:32:38
Citaat van: Jeroen op 26 januari 2014 - 12:30:06
Als omstandigheden veranderen veranderen meningen ook. Dat is veel logischer dan star vasthouden aan een in beton gegoten mening. De gegroefde banden waren geen argument, want die had hij toen niet meer.

Tja, ik kon ook niet echt afleiden vanuit jouw post wanneer hij dat nu gezegd had, ik gokte op vroeger, voor zijn comeback en ik zat verkeerd.

Ai ai ai... Shame on you... ;D


Tuesday

Citaat van: Jeroen op 26 januari 2014 - 12:30:06
Als omstandigheden veranderen veranderen meningen ook. Dat is veel logischer dan star vasthouden aan een in beton gegoten mening. De gegroefde banden waren geen argument, want die had hij toen niet meer.
gegroefde banden waren ook vast niet Schumacher zn argument. Voorkeuren van rijders veranderen niet zo snel hoor denk ik. Dit heeft iig niks te maken met star vasthouden aan een in beton gegoten mening.

Wings

Citaat van: Tuesday op 26 januari 2014 - 12:05:19
sorry hoor, maar dan begrijp je mijn post toch echt verkeerd. Als iedereen het gebruikt voegt het gewoon weinig tot niks toe.

Dus moeten de teams nu maar stoppen met ontwikkelen. Want als ze allen ontwikkelen voegt het niks meer toe.......

CitaatBovendien is het geen hoogstaande technologie. En of het rondetijd gaat kosten? ik denk het niet, zoals gezegd zit er genoeg ruimte voor verbetering in de Pirelli's.

Als er geen negatief effect zou zijn stond het niet ter discussie maar was het afgeschaft.

CitaatDe F1 zal in 2015 sneller zijn als in 2014, dat lijkt met het probleem niet zo.
We kunnen er wel allerlei meningen van anderen bij gaan halen, maar die zijn erg verdeeld. De bandenleveranciers zien er geen problemen in en de coureurs moeten zich maar aanpassen. Ik kan me voorstellen dat als je 20 jaar met bandenwarmers hebt gereden en je niet beter weet, dat je ze dan liever behoudt. Maar goed, de nieuwe regel is er dus ik ben blij.

Om eerlijk te zijn begrijp ik dit niet: je bent blij om iets wat -volgens eigen zeggen- niet verandert? :D

Tuesday

Citaat van: Wings op 26 januari 2014 - 14:42:38
Citaat van: Tuesday op 26 januari 2014 - 12:05:19
sorry hoor, maar dan begrijp je mijn post toch echt verkeerd. Als iedereen het gebruikt voegt het gewoon weinig tot niks toe.

Dus moeten de teams nu maar stoppen met ontwikkelen. Want als ze allen ontwikkelen voegt het niks meer toe.......

CitaatBovendien is het geen hoogstaande technologie. En of het rondetijd gaat kosten? ik denk het niet, zoals gezegd zit er genoeg ruimte voor verbetering in de Pirelli's.

Als er geen negatief effect zou zijn stond het niet ter discussie maar was het afgeschaft.

CitaatDe F1 zal in 2015 sneller zijn als in 2014, dat lijkt met het probleem niet zo.
We kunnen er wel allerlei meningen van anderen bij gaan halen, maar die zijn erg verdeeld. De bandenleveranciers zien er geen problemen in en de coureurs moeten zich maar aanpassen. Ik kan me voorstellen dat als je 20 jaar met bandenwarmers hebt gereden en je niet beter weet, dat je ze dan liever behoudt. Maar goed, de nieuwe regel is er dus ik ben blij.

Om eerlijk te zijn begrijp ik dit niet: je bent blij om iets wat -volgens eigen zeggen- niet verandert? :D
ok, dit is echt het laatste wat ik er over zeg. Verder gaan we hier toch niet uitkomen, hoeft ook niet, want zo belangrijk is het nou ook weer niet.

Wat betreft je eerste punt; dat is het nou net, bandenwarmers daar zit geen ontwikkeling in, die doen al jaren hetzelfde!
Quote 2: het negatieve effect zal m vooral in de eerste bochten zitten. Waar halen jij en Jozef vandaan dan dat het 1 of 2 seconden gaat kosten elke ronde?? Iedereen weet toch dat Pirelli veel betere banden kan leveren dan dit?? Nogmaals, Bridgestone destijds en Pirelli nu zien er geen problemen in.
Quote 3: Ik doel op de nieuwe regels van dit jaar, waardoor F1 volgens kenners in eerste instantie langzamer gaat worden maar er wel een enorme ontwikkeling op gang zal komen en steeds weer sneller zal worden.

Wings

Citaat van: Tuesday op 26 januari 2014 - 15:14:21
Quote 2: het negatieve effect zal m vooral in de eerste bochten zitten. Waar halen jij en Jozef vandaan dan dat het 1 of 2 seconden gaat kosten elke ronde?? Iedereen weet toch dat Pirelli veel betere banden kan leveren dan dit?? Nogmaals, Bridgestone destijds en Pirelli nu zien er geen problemen in.

Omdat het niet dezelfde band is. Pirelli dringt niet voor niks aan op een besluit. Als het effect van de bandenwarmers teniet zou kunnen worden gedaan zonder tijdverlies was er geen discussie.

Tuesday

Citaat van: Wings op 26 januari 2014 - 15:22:12
Citaat van: Tuesday op 26 januari 2014 - 15:14:21
Quote 2: het negatieve effect zal m vooral in de eerste bochten zitten. Waar halen jij en Jozef vandaan dan dat het 1 of 2 seconden gaat kosten elke ronde?? Iedereen weet toch dat Pirelli veel betere banden kan leveren dan dit?? Nogmaals, Bridgestone destijds en Pirelli nu zien er geen problemen in.

Omdat het niet dezelfde band is. Pirelli dringt niet voor niks aan op een besluit. Als het effect van de bandenwarmers teniet zou kunnen worden gedaan zonder tijdverlies was er geen discussie.
die discussie ging vooral over de eerste ronden/bochten (veiligheid), niet zozeer over tijdverlies overall, want dat zal minimaal zijn en totaal niet vergelijkbaar met afschaffen van bv de beamwing/uitlatensysteem.

Gisteren waren het hier trouwens wel redelijk over eens volgens mij?

Citaat van: Wings op 25 januari 2014 - 12:42:54
Is zeker mogelijk. Al vinden ze een ultra zachte toplaag uit die een ronde meegaat en zorgt voor veel grip in de eerste paar bochten. ;)

Wings

Oh...die toplaag moet ook de band tevens opwarmen... ;) De wink gaf aan dat deze niet zo héél serieus was. Verder hebben we het over het wel en wee van bandenwarmers in het algemeen. Maar zoals jij het stelt klopt het gewoon niet. Als Pirelli het effect zonder verlies kon opheffen had de discussie helemaal niet bestaan, niet bij rijders, niet bij de teams en niet bij ons. Dat staat los van alle standpunten van wie dan ook. Maar goed, ik denk dat er genoeg gezegd is, dus laat ik het hierbij [tenzij nieuwe argumenten worden genoemd].

Jozef

Citaat van: Maikel0230 op 26 januari 2014 - 12:05:43
Ben het ook niet met mijn grote held eens, trouwens toen hij dat gezegd heeft werden er nog V10 motoren gebruikt, de V6 motoren die we vanaf nu gaan gebruiken hebben zoveel vermogen niet. Trouwens met zoveel koppel zijn die banden in geen tijd warm,

Die banden die Schumacher toen had, de gegroefde banden, dat je daar bandenwarmers voor nodig had kan ik nog inkomen maar de slicks van nu hebben veel meer contact met het wegdek en zijn daarom ook veel sneller warm.

Sorry maar nu heb je in heel weinig tekst toch heel veel onjuistheden verpakt. Ten eerste zei Schumacher dat in 2012. Ten tweede gaat het vermogen amper omlaag omdat ERS 120 kW (160 pk) mag leveren. Ten derde wordt dat grotere koppel van de motor tenietgedaan door het lagere toerental en dus kleinere eindoverbrenging; dat grotere koppel waar iedereen het altijd over heeft betekent werkelijk niets. Ten vierde, als het wel wat zou uitmaken, zou het nog steeds alleen voor de achterbanden werken en niet voor de voorbanden.

Ten vijfde maakt het wel of niet gegroefd zijn weinig uit (voor de voorbanden zelfs bijna niets, de warmte komt hier vooral uit de remschijven) aangezien er bij een gegroefde band dezelfde verticale kracht door een kleiner contactoppervlak gaat en de wrijving en opwarming dus relatief groter zijn.

Jozef

Citaat van: Tuesday op 26 januari 2014 - 15:14:21
Quote 2: het negatieve effect zal m vooral in de eerste bochten zitten. Waar halen jij en Jozef vandaan dan dat het 1 of 2 seconden gaat kosten elke ronde?? Iedereen weet toch dat Pirelli veel betere banden kan leveren dan dit?? Nogmaals, Bridgestone destijds en Pirelli nu zien er geen problemen in.

Prima, als jij weet hoe Pirelli betere banden moet ontwikkelen dan stel ik voor dat je met je plan naar hen toestapt want ze hebben dan vast een vetbetaalde baan voor je. Seriously...

Dat het prestaties gaat kosten weet ik wel zeker, aangezien de banden nu toegespitst zijn op een zeer smalle range van temperaturen waarbij ze goed werken. Een coureur merkt het nu meteen als de band te koud of juist te warm is. Schaf je bandenwarmers af, dan kan dat niet meer. Een band van 20 graden zal nog steeds behoorlijk moeten werken. Dit houdt inherent in dat een ander rubber ontwikkeld zal moeten worden en het is onvermijdelijk dat de piekprestatie die ze nu bijvoorbeeld halen tussen 80 en 100 graden, in de toekomst een stuk lager zullen uitvallen. En aangezien een F1-wagen altijd op de limiet van z'n grip zit behalve op het rechte stuk bij meer dan 200 km/h, maken slechtere banden per definitie een wereld van verschil.

Maikel0230

#507
Citaat van: Jozef op 27 januari 2014 - 01:38:35
Citaat van: Maikel0230 op 26 januari 2014 - 12:05:43
Ben het ook niet met mijn grote held eens, trouwens toen hij dat gezegd heeft werden er nog V10 motoren gebruikt, de V6 motoren die we vanaf nu gaan gebruiken hebben zoveel vermogen niet. Trouwens met zoveel koppel zijn die banden in geen tijd warm,

Die banden die Schumacher toen had, de gegroefde banden, dat je daar bandenwarmers voor nodig had kan ik nog inkomen maar de slicks van nu hebben veel meer contact met het wegdek en zijn daarom ook veel sneller warm.

Sorry maar nu heb je in heel weinig tekst toch heel veel onjuistheden verpakt. Ten eerste zei Schumacher dat in 2012. Ten tweede gaat het vermogen amper omlaag omdat ERS 120 kW (160 pk) mag leveren. Ten derde wordt dat grotere koppel van de motor tenietgedaan door het lagere toerental en dus kleinere eindoverbrenging; dat grotere koppel waar iedereen het altijd over heeft betekent werkelijk niets. Ten vierde, als het wel wat zou uitmaken, zou het nog steeds alleen voor de achterbanden werken en niet voor de voorbanden.

Ten vijfde maakt het wel of niet gegroefd zijn weinig uit (voor de voorbanden zelfs bijna niets, de warmte komt hier vooral uit de remschijven) aangezien er bij een gegroefde band dezelfde verticale kracht door een kleiner contactoppervlak gaat en de wrijving en opwarming dus relatief groter zijn.

Ten eerste

Citaat van: Maikel0230 op 26 januari 2014 - 12:32:38
Citaat van: Jeroen op 26 januari 2014 - 12:30:06
Als omstandigheden veranderen veranderen meningen ook. Dat is veel logischer dan star vasthouden aan een in beton gegoten mening. De gegroefde banden waren geen argument, want die had hij toen niet meer.

Tja, ik kon ook niet echt afleiden vanuit jouw post wanneer hij dat nu gezegd had, ik gokte op vroeger, voor zijn comeback en ik zat verkeerd.

Ten tweede kan je best gelijk hebben, ik nam aan toen ik twee jaar terug een filmpje zag van Pirelli waarin gesteld werd dat een slick veel sneller opwarmt dan een gegroefde band omdat die meer contact heeft met het wegdek dat ik op die informatie kan vetrouwen. Dankzij jouw stelling leer ik weer bij.

Ten derde

Citaat van: Maikel0230 op 24 januari 2014 - 18:43:36
Goed dat men dit wil afschaffen, ik ben hier nooit fan van geweest, als tijdens een race banden op die wagen worden gemonteerd krijgen die altijd wel wat warmte van de remmen dus koud zullen die nooit echt zijn.

Het is ook gewoon kostenbesparend.

Nu ja, of ze het nu wel of niet afschaffen, het maakt me niet echt uit omdat de impact naar mijn mening te klein is. Dat de remmen veel warmte afgegeven aan de banden, dat wist ik ondertussen wel al.

Maar goed ik heb mijn zegje gedaan en ik trek me dan nu ook terug uit deze discussie.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Franky R.

@Maikel,


CitaatTen tweede kan je best gelijk hebben, ik nam aan toen ik twee jaar terug een filmpje zag van Pirelli waarin gesteld werd dat een slick veel sneller opwarmt dan een gegroefde band omdat die meer contact heeft met het wegdek dat ik op die informatie kan vetrouwen. Dankzij jouw stelling leer ik weer bij.


Meuh, of Jozef het beter weet dan Pirelli zelf? :P  Of je had dat filmpje niet helemaal begrepen, maar volgens mij warmt een slick sneller op dan een band met profiel.


Anders zou het niets uitmaken waarmee men gaat racen...

Maikel0230

Citaat van: Franky R. op 27 januari 2014 - 14:24:06
@Maikel,


CitaatTen tweede kan je best gelijk hebben, ik nam aan toen ik twee jaar terug een filmpje zag van Pirelli waarin gesteld werd dat een slick veel sneller opwarmt dan een gegroefde band omdat die meer contact heeft met het wegdek dat ik op die informatie kan vetrouwen. Dankzij jouw stelling leer ik weer bij.


Meuh, of Jozef het beter weet dan Pirelli zelf? :P  Of je had dat filmpje niet helemaal begrepen, maar volgens mij warmt een slick sneller op dan een band met profiel.


Anders zou het niets uitmaken waarmee men gaat racen...

Tja, dat dacht ik dus ook

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25