Flinke regelveranderingen in Formule 1

Gestart door Perton, 09 december 2013 - 19:28:21

« vorige - volgende »

Tweedaagse F1-weekeinde. Ja of Nee?

Nee. Laat het zoals het is
1 (33.3%)
Ja. Meer onzekerheid, meer spanning
0 (0%)
Doen, maar niet voor alle circuits geschikt (Monaco)
1 (33.3%)
Anders...
1 (33.3%)

Totaal aantal stemmen: 3

Poll gesloten: 04 november 2020 - 12:32:07

Perton

#450
Lijkt mij persoonlijk irrelevant of je het wel of niet kijkt. In de GP2 leren coureurs ook om met koude banden de baan op te gaan na een pitstop, dat zijn ze in de Formule 1 niet plotseling verleerd ofzo.

-edit- Ik weet overigens dat dat niet het punt is dat Tuesday wilde maken, maar ik maak em nu wel :P  Eigenlijk besef ik me door Tuesday dat het van den zotte is dat F1-coureurs niet zouden kunnen omgaan met de koude banden. In feite hoor je geen superlicentie te krijgen tenzij je een aansprekend F3, GP2 of FR3.5-resultaat behaalt (dat de FIA daar keer op keer van afwijkt is een andere discussie), en in die laatste twee klassen wordt gewoon met pitstops en daarop volgende koude banden gewerkt. Dus eigenlijk is het raar dat in deze discussie naar voren komt dat mensen misschien raar gaan verdedigen en weet ik het allemaal - want in feite hebben ze al geleerd om ermee om te gaan.

Wings

Dus ook maar weg met stuurbekrachtiging en alle andere technische [moderne] ontwikkelingen? Want het is voor de zotte dat de coureurs niet kunnen schakelen met een pookje en stuurbekrachtiging nodig hebben om de bocht rond te komen.

0634

Citaat van: Perton op 25 januari 2014 - 21:43:07
Lijkt mij persoonlijk irrelevant of je het wel of niet kijkt. In de GP2 leren coureurs ook om met koude banden de baan op te gaan na een pitstop, dat zijn ze in de Formule 1 niet plotseling verleerd ofzo.

Hoe kan ik een mening vormen over een aspect van GP2 als ik GP2 verder nauwelijks ken?

Ik snap ook wel dat rijders zónder bandenwarmers kúnnen rijden, maar ik snap ook dat het iets meer risico inhoudt. Wat de GP2 daar verder mee van doen heeft, zou ik niet weten eigenlijk.

Tuesday

Citaat van: Wings op 25 januari 2014 - 21:47:56
Dus ook maar weg met stuurbekrachtiging en alle andere technische [moderne] ontwikkelingen? Want het is voor de zotte dat de coureurs niet kunnen schakelen met een pookje en stuurbekrachtiging nodig hebben om de bocht rond te komen.
die zijn vandaag al eerder langsgekomen.. moet je misschien maar ff teruglezen. Denk niet dat het zin heeft om dat nog weer te gaan herhalen

Perton

@Wings: Nee. Dat is mijn punt niet, en dat weet je stiekem zelf ook wel. Mijn punt is dat coureurs in de lagere klassen al leren omgaan met koude banden na een pitstop en dat het dus in de Formule 1 geen probleem hoeft op te leveren, omdat ze het al gewend zijn. Koude banden zijn in de Formule 1 niet plotseling heel anders. Als ze in lagere klassen met een pook zouden rijden, dan zou het inderdaad niet raar zijn om dat ook in de Formule 1 te doen, maar dat doen ze niet, dus moet je het in de Formule 1 ook doen. Niet mijn woorden gaan verdraaien s.v.p.

@Jeroen: Mijn punt is dat het niet per se meer risico zou moeten inhouden, omdat ze het in de GP2 al geleerd zouden moeten hebben. Ik heb straks in mei weer statistiek 2-tentamen, er wordt dan ook geacht dat ik alle kennis van statistiek 1 nog in mijn hoofd heb zitten. Dat is hier niet anders. Voor coureurs die alweer wat langer in de Formule 1 rijden zal het wellicht weer even wennen zijn, maar voor de rest moet iedereen al gewoon met koude banden kunnen omgaan.

Wings

@Jeroen/Perton: De bandentemperaturen zijn stukken lager in lagere klassen. Schumacher was járen lang tegenstander en riep ook regelmatig dat we dat niet moesten afzetten tegen die lagere klassen. Het vergelijk wordt begrijpelijk maar onterecht gemaakt. Ik heb het artikel er meteen bijgezocht: http://www.formule1.nl/nieuws/detail/bandenwarmers-mogelijk-afgeschaft-om-kosten-te-besparen/

Tuesday

Citaat van: Wings op 25 januari 2014 - 21:54:58
@Jeroen/Perton: De bandentemperaturen zijn stukken lager in lagere klassen. Schumacher was járen lang tegenstander en riep ook regelmatig dat we dat niet moesten afzetten tegen die lagere klassen. Het vergelijk wordt begrijpelijk maar onterecht gemaakt. Ik heb het artikel er meteen bijgezocht: http://www.formule1.nl/nieuws/detail/bandenwarmers-mogelijk-afgeschaft-om-kosten-te-besparen/
Bridgestone was voorstander en Pirelli ziet het ook wel zitten!

Perton

Allicht zullen de temperaturen lager zijn, dat mag ik ook wel hopen, anders is het treurig gesteld met de technologie en snelheid van een Formule 1-auto ;D

Even serieus: het is natuurlijk de techniek achter het omgaan met koude banden die in feite niet heel anders is. Het finetunen van die techniek gebeurt automatisch wel tijdens de testsessies, want ook daar zullen geen bandenwarmers meer worden gebruikt (indien het doorgaat), en zoals Whitmarsh zegt in het door jou aangehaalde artikel: het moet ook niet met de huidige banden gebeuren.

De operatietemperatuur zal in andere raceklassen inderdaad lager liggen, maar het principe zal niet heel veel anders zijn. Het lijkt mij ook, maar dat is mijn eigen hersenspinsel, dat het opwarmen zelf met een Formule 1-auto ook wat sneller zal gaan dan met een Formule Ford.

Wings

Citaat van: Perton op 25 januari 2014 - 21:53:54
@Wings: Nee. Dat is mijn punt niet, en dat weet je stiekem zelf ook wel. Mijn punt is dat coureurs in de lagere klassen al leren omgaan met koude banden na een pitstop en dat het dus in de Formule 1 geen probleem hoeft op te leveren, omdat ze het al gewend zijn. Koude banden zijn in de Formule 1 niet plotseling heel anders. Als ze in lagere klassen met een pook zouden rijden, dan zou het inderdaad niet raar zijn om dat ook in de Formule 1 te doen, maar dat doen ze niet, dus moet je het in de Formule 1 ook doen. Niet mijn woorden gaan verdraaien s.v.p.

Niemand zegt dat rijders zonder banden op bedrijfstemperatuur hun auto niet -meer- kan [of moet kunnen] besturen dus vind ik je post noch kant noch wal raken. Omdat te verduidelijken trek ik dat door naar andere hulpmiddelen. Wat overblijft is de vraag wat het nut is om bandenwarmers te verbieden. Daarmee zeg ik [en Jeroen] niet dat de rijders het verleerd zijn om met koud rubber rond te rijden. Dat zou inderdaad van de zotte zijn. Geldt voor andere hulpmiddelen ook. Mijn punt is [en zover ik heb begrepen, ook die van Jeroen] dat als je iets wilt verbieden dat samen zou moeten gaan met een goede motivatie. En deze blijft uit.

Perton

#459
Naja als een van de argumenten uit dit topic is dat coureurs alles zullen geven om hun positie te behouden, vind ik dat onzin, omdat ze uit een lagere klasse dus zouden moeten weten hoe daarmee om te gaan. Daarmee vind ik persoonlijk dat ik de kant wel degelijk raak. En de wal. De overige hulpmiddelen erbij halen, vind ik dan eerlijk gezegd erg flauw.

Ik was wellicht onduidelijk dat het me om dat punt ging in plaats van het besturen an sich (ook in mijn post die erna kwam), maar alsnog blijft staan, dat het qua veiligheid dus eigenlijk helemaal niet onveiliger zou moeten zijn - want de coureurs zouden in theorie al moeten weten niet als een gek te gaan verdedigen.

-edit- (hopelijk lees je dit nog voor je reageert): dat coureurs wellicht alsnog wild gaan verdedigen, heeft, zoals ik al eerder in dit topic stelde, heel andere oorzaken: het gebrek aan juiste straffen in de lagere klassen. Dat gaat hand in hand samen met dom verdedigen op koude banden.

Perton

En of de goede motivatie uitblijft. 3 á 4 ton vind ik eerlijk gezegd wel een goede besparing indien de budgetcap er daadwerkelijk komt, want dan kan dat geld aan veel nuttigere zaken worden besteed. Als die er niet komt, zou ik zelf ook geen goede motivatie kunnen bedenken.

Wings

Citaat van: Perton op 25 januari 2014 - 22:01:04
Allicht zullen de temperaturen lager zijn, dat mag ik ook wel hopen, anders is het treurig gesteld met de technologie en snelheid van een Formule 1-auto ;D

Even serieus: het is natuurlijk de techniek achter het omgaan met koude banden die in feite niet heel anders is. Het finetunen van die techniek gebeurt automatisch wel tijdens de testsessies, want ook daar zullen geen bandenwarmers meer worden gebruikt (indien het doorgaat), en zoals Whitmarsh zegt in het door jou aangehaalde artikel: het moet ook niet met de huidige banden gebeuren.

De operatietemperatuur zal in andere raceklassen inderdaad lager liggen, maar het principe zal niet heel veel anders zijn. Het lijkt mij ook, maar dat is mijn eigen hersenspinsel, dat het opwarmen zelf met een Formule 1-auto ook wat sneller zal gaan dan met een Formule Ford.

Juist niet. Hoe hoger de bedrijfstemperatuur des te meer tijd kost het deze erin te krijgen en erin te houden. Zeker omdat je niet voluit kan wat min of meer wel een vereiste is. Overigens, in het verlengde hiervan heb ik een vraag waar ik geen weet van heb: in de Formule 1 komt het wel eens voor dat rijders de banden niet goed op temperatuur krijgen, komt dat ook voor in de GP2? De races die ik keek heb ik dat niet vernomen wat niet betekent dat het ook niet voorkomt.

Perton

Heb ik zelf nog nooit over gehoord. Maar dat is dan ook een spec-serie met banden op maat gemaakt voor die auto. Dat zal ook wel helpen, lijkt mij.

Natuurlijk als een coureur/team er eens met een afstelling naast zit, zal het wellicht wat moeite kosten, maar ik kan me zo even niet voor de geest halen dat ik er ooit echt iemand over heb horen klagen. Snel slijtende banden wel, maar dat is een kwestie van te hard pushen aan het begin van een stint.

Maar ik zou het niet met zekerheid durven stellen dat dat in andere klassen geen probleem is.

Wings

Citaat van: Perton op 25 januari 2014 - 22:11:37
En of de goede motivatie uitblijft. 3 á 4 ton vind ik eerlijk gezegd wel een goede besparing indien de budgetcap er daadwerkelijk komt, want dan kan dat geld aan veel nuttigere zaken worden besteed. Als die er niet komt, zou ik zelf ook geen goede motivatie kunnen bedenken.

Mee oneens.

1. Ik zie de noodzaak van de budgetcap maar zie graag een vrijheid van besteding. De bovengrens is wat bij betreft het enige wat vast mag staan. Teams moeten zelf kunnen bepalen waar en hoe ze hun geld besteden. De één zal kiezen voor Alonso als rijder, de ander Newey als ontwerper, een derde geeft meer uit aan technische snufjes.
2. Brawn heeft dit verhaal al eens genuanceerd. Want zonder bandenwarmers kost het meer tijd en ronden om temperatuur in je banden te krijgen. Als je de materiaalkosten wegstreept is het goedkoper.  Mocht ik dat nog eens vinden zal ik het zeker plaatsen. Bovendien zou ik die kosten wel eens beraamt willen zien want heb een vermoeden dat aanschafkosten erin zitten en die zijn niet terugkerend. Maar dit even terzijde want ik doe, net als iedere andere, aannames.

Perton

He, even iets anders he, dit valt me nu pas op in het artikel van Autosport:

CitaatFurther changes for 2015 include the fact that teams will no longer need to design and manufacture their own unique suspension and brake ducts, which should help reduce costs.

Wees als FIA dan ook geen mietje en zeg gewoon dat klantenchassis in de toekomst ook mogen. En het smoesje dat dat het constructeurskampioenschap in de war zou schoppen, moet men ook houden. Want een constructeur is nog altijd wat anders dan een team. Koop je je auto? Dan ook punten voor dat kampioenschap en dus ook niet zoveel geld.