Flinke regelveranderingen in Formule 1

Gestart door Perton, 09 december 2013 - 19:28:21

« vorige - volgende »

Tweedaagse F1-weekeinde. Ja of Nee?

Nee. Laat het zoals het is
1 (33.3%)
Ja. Meer onzekerheid, meer spanning
0 (0%)
Doen, maar niet voor alle circuits geschikt (Monaco)
1 (33.3%)
Anders...
1 (33.3%)

Totaal aantal stemmen: 3

Poll gesloten: 04 november 2020 - 12:32:07

Jozef

Citaat van: Jehoentelaar op 25 januari 2014 - 17:13:58
Volgens mij verschilt dat in de praktijk nog altijd minder dan in de huidige situatie. Bandenwarmers maken de banden niet zo snikheet als dat ze worden na een paar rondjes racen. Het is ook niet zo gek dat men ondanks bandenwarmers wel altijd een opwarmrondje gebruikt om extra temperatuur in de banden te krijgen.

Het kan zijn dat het zonder bandenwarmers een paar bochten langer duurt voor je banden op temperatuur zijn, maar ik geloof niet dat het een enorm dramatische impact zal hebben op gevechten. Vandaar dat het mij eigenlijk ook weinig uitmaakt of ze er zijn of niet.

Edit: Perton post net iets sneller.

Ik denk dat je hier de plank misslaat. Bandenwarmers gaan boven de 100 graden, de optimale temperatuur van de banden is ongeveer 90 graden. De bandenwarmers gaan hoger om de redenen die Wings hierboven noemde.

Om de band op temperatuur te krijgen, moet hij minstens twee uur lang in de bandenwarmer zitten. Als hij op de auto zit gaat het natuurlijk een stuk sneller, omdat de remmen naar 1000 graden gaan en enorm veel hitte op de velg afstralen. Maar dan nog moet er echt veel wamte in zo'n band gepompt worden, omdat je niet alleen het rubber moet opwarmen maar ook het stikstof en vooral de metalen onderdelen (i.e. het karkas en het wiel zelf). Daar is nu eenmaal veel warmte voor nodig. Dus het opwarmen van volledig koude banden gaat echt wel langer duren dan een paar bochten, vooral op circuits als Silverstone waar nauwelijks geremd wordt.

En ik geloof heel erg dat het een grote impact zal hebben op de rondetijden. Pirelli zal inderdaad banden moeten ontwikkelen die dat tegengaan, maar dat zal onvermijdelijk betekenen dat er prestatie ingeleverd wordt wanneer de banden wel op temperatuur zijn (m.a.w. de F1 zal weer een stukje langzamer worden ten opzichte van de andere klassen).

De opwarmronde is er om heel veel redenen, het opwarmen van de banden is daar maar een kleine van. Het gaat ook om het afstellen van de koppeling, het opwarmen van de motor en vooral het opwarmen van de remmen. 

0634

Citaat van: Jehoentelaar op 25 januari 2014 - 17:01:35
Het argument dat het gevechten bij het uitkomen van de pits wegneemt is al (deels) weerlegd in een post van Perton: teams moeten daar vanuit strategisch oogpunt op anticiperen.

Ja, en rijders moeten de eerste 1,5 ronde maar rustig aandoen. Dat kan allemaal zo wezen, maar Wings heeft natuurlijk groot gelijk als hij zegt dat het er simpelweg minder veilig op wordt. Want hoe teams ook anticiperen, er gaan zeker gevechten ontstaan na het uitkomen van de pits, dat weten we allemaal. En er gaan ook jongens zijn die hun plek op koud rubber met hand en tand gaan verdedigen.

Perton

Dan moet er maar wat aan de mentaliteit veranderen he. Het hoeft geen IndyCars te worden waar je überhaupt niet van je lijn af mag, maar daar is de mentaliteit nou eenmaal zo dat je met koude banden niet al te erg moet veranderen.

Uiteraard heeft Wings gelijk dat het minder veilig wordt, maar het grootste probleem dat jongens met hand en tand gaan verdedigen, ligt niet bij de koude of warme banden. Dat ligt bij het feit dat er in de Formule Renault, Formule 3, Formule Renault 3.5 en GP2 totaal geen serieuze straffen worden uitgedeeld voor ernstige misstappen. Je krijgt in de GP2 es een grid-penalty van tien plekken terwijl je door je crash + uitvalbeurt toch al als 23e moet starten. Dat maakt geen indruk. Als ze nou eens beginnen met het probleem van 'roekeloosheid' (laat ik het voor het gemak maar even die term geven) bij de kern aan te pakken, en dat is in de juniorklassen, dan hoeft die 'angst' voor die jongens die met hand en tand verdedigen er ook niet te zijn.

In dat kader zou een bandenwarm-ban per 2015 natuurlijk niet passen, dat snap ik ook wel. Maar nogmaals, het probleem van de eventuele onveilige situaties die ontstaan, liggen niet in het feit dat de banden koud zijn, maar in de verknipte mentaliteit en het gevoel van ontastbaarheid van de (jonge) coureurs.

Tuesday

en na een safety car dan?? misschien moeten ze die naam maar veranderen en er unsafetycar van maken. Gewoon stil leggen die wedstrijd, troep opruimen, banden in de warmers en opnieuw beginnen.

0634

Tuurlijk. Of nog beter, we stoppen het rubber voor aanvang in een bak met ijs. Moet kunnen. Zijn immers de beste rijders ter wereld.

Wings

Citaat van: Tuesday op 25 januari 2014 - 19:07:09
en na een safety car dan?? misschien moeten ze die naam maar veranderen en er unsafetycar van maken. Gewoon stil leggen die wedstrijd, troep opruimen, banden in de warmers en opnieuw beginnen.

Je slaat door. Natuurlijk zijn de banden dan niet op bedrijfstemperatuur maar ook niet koud. Bovendien geldt het dan voor iedereen en is de strijd gelijk.

Perton

Citaat van: Jeroen op 25 januari 2014 - 19:17:56
Tuurlijk. Of nog beter, we stoppen het rubber voor aanvang in een bak met ijs. Moet kunnen. Zijn immers de beste rijders ter wereld.
Slicks verplicht zolang het geen tropische storm is.

0634

Citaat van: Perton op 25 januari 2014 - 19:20:24
Citaat van: Jeroen op 25 januari 2014 - 19:17:56
Tuurlijk. Of nog beter, we stoppen het rubber voor aanvang in een bak met ijs. Moet kunnen. Zijn immers de beste rijders ter wereld.
Slicks verplicht zolang het geen tropische storm is.
Eens. Zoals het weer laatst in Canada was, dan mogen er pas fullwets onder.

Jozef

Citaat van: Tuesday op 25 januari 2014 - 19:07:09
en na een safety car dan?? misschien moeten ze die naam maar veranderen en er unsafetycar van maken. Gewoon stil leggen die wedstrijd, troep opruimen, banden in de warmers en opnieuw beginnen.

Waarom denk je dat ze achter de safety car allemaal slingeren en af en toe bruusk remmen? Inderdaad, zodat de banden warm blijven. Totaal onvergelijkbaar dus.

janke

#399
Citaat van: Wings op 25 januari 2014 - 19:19:03
Citaat van: Tuesday op 25 januari 2014 - 19:07:09
en na een safety car dan?? misschien moeten ze die naam maar veranderen en er unsafetycar van maken. Gewoon stil leggen die wedstrijd, troep opruimen, banden in de warmers en opnieuw beginnen.

Je slaat door. Natuurlijk zijn de banden dan niet op bedrijfstemperatuur maar ook niet koud. Bovendien geldt het dan voor iedereen en is de strijd gelijk.

Nou iedereen op koude banden laten starten is natuurlijk die strijd ook gelijk. Maar Tuesday, dat is natuurlijk wel een andere situatie. Dat weet je zelf ook wel. ;)
Some things are too important to be left in the past.

0634

Als iedereen met drie banden rijdt is de strijd ook gelijk. Maar met koude banden starten is ook gewoon een groter risico. Dus waarom zou je het doen?

Perton

Naja met koude banden starten zal het probleem niet zo zijn, lijkt me. Daarvoor is de opwarmronde. Dan is het niet heel veel anders dan na een safety car. Iets kouder, maar niet schokkend erg denk ik. Het gaat natuurlijk om het verschil na een pitstop tussen warme en koude banden.

Franky R.

Waarom is het een groter risico. Als de coureur een fout maakt op koude banden, dan had hij zijn verstand maar moeten gebruiken. Ik vind het bizar dat er voor 1995 iedereen gewoon 'koud' de pits uit reed, maar dat het nu 'oh, zo gevaarlijk is'... ::)

Tuesday

Citaat van: Jozef op 25 januari 2014 - 19:23:11
Citaat van: Tuesday op 25 januari 2014 - 19:07:09
en na een safety car dan?? misschien moeten ze die naam maar veranderen en er unsafetycar van maken. Gewoon stil leggen die wedstrijd, troep opruimen, banden in de warmers en opnieuw beginnen.

Waarom denk je dat ze achter de safety car allemaal slingeren en af en toe bruusk remmen? Inderdaad, zodat de banden warm blijven. Totaal onvergelijkbaar dus.
zei jij net niet dat Jehoentelaar met zn opwarmronde theorie de plank missloeg?? dit is toch hetzelfde?

janke

Citaat van: Jeroen op 25 januari 2014 - 19:25:15
Als iedereen met drie banden rijdt is de strijd ook gelijk. Maar met koude banden starten is ook gewoon een groter risico. Dus waarom zou je het doen?

Omdat de FIA daar een idee over heeft. Was dat niet zo dan zaten we hier niet te babbelen over koude banden. Is toch mooi. Dit topic is bijvoorbaard al een succes.
Some things are too important to be left in the past.