Flinke regelveranderingen in Formule 1

Gestart door Perton, 09 december 2013 - 19:28:21

« vorige - volgende »

Tweedaagse F1-weekeinde. Ja of Nee?

Nee. Laat het zoals het is
1 (33.3%)
Ja. Meer onzekerheid, meer spanning
0 (0%)
Doen, maar niet voor alle circuits geschikt (Monaco)
1 (33.3%)
Anders...
1 (33.3%)

Totaal aantal stemmen: 3

Poll gesloten: 04 november 2020 - 12:32:07

Jozef

Nee, wat het des te verbazender maakt. Maar gelukkig ben jij het tenminste wel met me eens. :P

Maikel0230


#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

0634

Positief. Misschien kunnen er in de loop van 2014 eens knopen doorgehakt worden, qua kosten.

Jozef

Ik lees op de frontpage dat de FIA er weer is met een voorstel tot het verbieden van bandenwarmers. Ik vraag me af waarom ze het blijven proberen, de teams hebben toch herhaaldelijk gezegd dat ze hier tegen zijn.

Het gaat niet over twee seconden zoals Franky schrijft, het gaat vooral over de verwarming van de band en het wiel terwijl deze in de pits liggen. Het is imo echt onwenselijk om een coureur na een pitstop op pad te sturen met koude banden en wielen, dat gaat vele seconden rondetijd schelen en gevaarlijke situaties opleveren door het snelheidsverschil met coureurs die wel nog warme banden hebben.

0634

Vooral dat laatste. Tijdverlies, ach, dat hebben ze dan allemaal, maar het is simpelweg gevaarlijk. En dat moet je niet willen.

Tuesday

#305
dan moet je ook geen Pirelli's willen. Die geven/gaven nog veel grotere verschillen in rondetijden. Ik vind dit wel een goede zet iig, dat maakt het voor de coureurs weer een tikje lastiger (op een natuurlijke manier) en daar is niks mis mee.

Maikel0230

Wat mij vooral opvalt is dat alle teams percies bang zijn om tegen Ecclestone en zijn dubbele punten in te gaan. Als ik zulke zaken lees wil ik die kleine dictator nog sneler weg.  :'(

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Kootje

Citaat van: Jeroen op 24 januari 2014 - 06:31:56
Vooral dat laatste. Tijdverlies, ach, dat hebben ze dan allemaal, maar het is simpelweg gevaarlijk. En dat moet je niet willen.

Hoezo gevaarlijk?

In de juniorklasses zijn er ook geen bandenwarmers, net zomin als deze er in de Indycars zijn. Nu ben ik niet de meest ingewijde persoon in al die klasses, maar ik heb nog nooit gehoord van 'n ongeval dat daar aan was te wijten. Nu wil dat natuurlijk niet zeggen dat het nooit voorgekomen is, zal best weleens gebeurt zijn, maar niet met regelmaat. En zolang dat niet het geval is, zou ik het niet gevaarlijk willen noemen, of iig toch niet gevaarlijker dan dat autosport sowieso is.

Kronos

Citaat van: Kootje op 24 januari 2014 - 11:16:36
Citaat van: Jeroen op 24 januari 2014 - 06:31:56
Vooral dat laatste. Tijdverlies, ach, dat hebben ze dan allemaal, maar het is simpelweg gevaarlijk. En dat moet je niet willen.

Hoezo gevaarlijk?

In de juniorklasses zijn er ook geen bandenwarmers, net zomin als deze er in de Indycars zijn. Nu ben ik niet de meest ingewijde persoon in al die klasses, maar ik heb nog nooit gehoord van 'n ongeval dat daar aan was te wijten. Nu wil dat natuurlijk niet zeggen dat het nooit voorgekomen is, zal best weleens gebeurt zijn, maar niet met regelmaat. En zolang dat niet het geval is, zou ik het niet gevaarlijk willen noemen, of iig toch niet gevaarlijker dan dat autosport sowieso is.

Natuurlijk zullen er vast en zeker ongevallen zijn geweest die te wijten zijn aan koude banden (het meest in het oog springende ongeluk was wel het ongeluk van Zanardi die na een pitstop spinde en hierdoor geraakt werd door een auto op volle snelheid).

Echter ben ik van mening dat dit echt uitzonderingen zijn en bestaan uit samenloop van omstandigheden (lees perfect storm relaas over het ongeluk van Dan Wheldon).

Je kunt alles zo veilig maken als je wilt (zoals bijvoorbeeld asfalt stroken naast de baan waardoor menig F1 circuit lijkt op een vliegveld).
Maar je mist toch ook een bepaalde charme en er wordt ook iets extra's gevraagd van de coureur.

Ik zie echt wel mooie inhaalacties gebeuren tussen iemand die nog net koude banden heeft en iemand die reeds versleten banden heeft...

De veiligheid van de Formule 1 draaft soms een beetje te ver door, ik pleit niet voor een situatie zoals bij de TT van Isle of Man (ook al heeft dat ook zeer zeker zijn charme) maar iets minder gefocussed op enkel en alleen maar veiligheid zou ook mogen.

Tuesday

bandenwarmers zijn toch ook nooit geintroduceert ter verbetering van de veiligheid?

robbert

Citaat van: Maikel0230 op 24 januari 2014 - 09:18:58
Wat mij vooral opvalt is dat alle teams percies bang zijn om tegen Ecclestone en zijn dubbele punten in te gaan. Als ik zulke zaken lees wil ik die kleine dictator nog sneler weg.  :'(

ik wil hem al lang weg hoor, met zijn onmogelijke beslissingen toch altijd

Kootje

Citaat van: Kronos op 24 januari 2014 - 11:24:38
Natuurlijk zullen er vast en zeker ongevallen zijn geweest die te wijten zijn aan koude banden (het meest in het oog springende ongeluk was wel het ongeluk van Zanardi die na een pitstop spinde en hierdoor geraakt werd door een auto op volle snelheid).

Maar op zo'n moment vraag ik me dan wel af of dit met bandenwarmers niet gebeurd zou zijn. Met andere woorden: In hoeverre ligt het aan de koude banden, of ligt het eigenlijk aan de coureur die daar geen rekening (genoeg) mee hield?


CitaatEchter ben ik van mening dat dit echt uitzonderingen zijn en bestaan uit samenloop van omstandigheden (lees perfect storm relaas over het ongeluk van Dan Wheldon).

Je kunt alles zo veilig maken als je wilt (zoals bijvoorbeeld asfalt stroken naast de baan waardoor menig F1 circuit lijkt op een vliegveld).
Maar je mist toch ook een bepaalde charme en er wordt ook iets extra's gevraagd van de coureur.

Ik zie echt wel mooie inhaalacties gebeuren tussen iemand die nog net koude banden heeft en iemand die reeds versleten banden heeft...

De veiligheid van de Formule 1 draaft soms een beetje te ver door, ik pleit niet voor een situatie zoals bij de TT van Isle of Man (ook al heeft dat ook zeer zeker zijn charme) maar iets minder gefocussed op enkel en alleen maar veiligheid zou ook mogen.

Amen!


Citaat van: Tuesday op 24 januari 2014 - 11:31:22
bandenwarmers zijn toch ook nooit geintroduceert ter verbetering van de veiligheid?

Nope, die zijn er puur ter verbetering vd rondetijden.

Kronos

Citaat van: Tuesday op 24 januari 2014 - 11:31:22
bandenwarmers zijn toch ook nooit geintroduceert ter verbetering van de veiligheid?

Nee dat klopt, echter worden wel direct veiligheidsoverwegingen aangehaald indien men ze wil afschaffen (waardoor er gewoon meer vaardigheden van de coureur gevraagd worden).

Stel dat er dit jaar een ongeluk gebeurt waarbij voorwielen en achterwielen (van twee verschillende auto's) elkaar raken en er overlijd een coureur.
Krijgen we zeker weer een discussie of we misschien toch niet de wielen moeten gaan afschermen (open wheel racing?!)

Net zoals bij het ongeluk van Dan Wheldon de discussie ontstond om met een gesloten cockpit te gaan rijden (net alsof die cockpit Dan Wheldon gered zou hebben als je met 200km/uur met je hoofd tegen een betonnen hekpaal stuiterd).

Bepaalde aanpassingen die de charme van het rijden niet verminderen vind ik prima; bijvoorbeeld dat de wielen niet meer zo gemakkelijk los komen van de auto bij een crash.

Franky R.

http://www.gppits.net/nieuws/fia_vult_reglement_2014_aan/


Ben het met Kootje eens...In de lagere klassen hebben ze niet eens bandenwarmers. Dus die onzin mag subiet weg. Liever dit jaar al, maar ik ben geduldig.

Perton

Van mij mogen de bandenwarmers ook weg. Het is flauwekul dat het anders gevaarlijk zou worden. Heb je koude banden en wordt je ingehaald? Dan misschien niet zo hard verdedigen als met opgewarmde banden. Nog meer zaak om je pitstops goed te plannen, zodat je niet in de ronde na je pitstop in een gevaarlijke positie belandt.