Flinke regelveranderingen in Formule 1

Gestart door Perton, 09 december 2013 - 19:28:21

« vorige - volgende »

Tweedaagse F1-weekeinde. Ja of Nee?

Nee. Laat het zoals het is
1 (33.3%)
Ja. Meer onzekerheid, meer spanning
0 (0%)
Doen, maar niet voor alle circuits geschikt (Monaco)
1 (33.3%)
Anders...
1 (33.3%)

Totaal aantal stemmen: 3

Poll gesloten: 04 november 2020 - 12:32:07

Jozef

Ik vind een punt voor pole op zich een leuk idee maar ik wil echt niet hebben dat iemand op zaterdag kampioen wordt omdat hij de pole pakt, of omdat de concurrent er niet in slaagt om de pole te pakken terwijl hij dat punt nodig heeft. Dus doe maar niet.

Snelste ronde kan weer wel vind ik.

0634

Naja, als hij na 19 races 50 punten voorstaat en hij pakt middels pole punt 51 vind ik dat een volkomen verdiende titel. Niks mis mee.

Jehoentelaar

Citaat van: Jeroen op 12 december 2013 - 19:01:04
Als ik mag antwoorden:

Pole: ja
Snelste ronde: nee.

Onder het huidige regelpakket zou ik de pole juist niet doen, omdat het (in ieder geval tot 2013) van strategisch belang kan zijn om niet de pole te pakken. Qua snelste ronde weet ik niet of het nodig is om de auto met de beste one-lap speed een bonus te geven, daar je dan ook de langste stint zou moeten belonen. Maar dat is puur vanuit dat oogpunt; op zich is de snelste ronde wel weer een prestatie an sich en wordt deze in de race behaald.

Tuesday

#168
Citaat van: Wings op 12 december 2013 - 18:58:51
Dat kan. Met iedere andere puntentelling uit het verleden zou dat beeld anders kunnen zijn. Daar is niks oneerlijks aan. De regels en dus kansen zijn voor iedereen het zelfde. Hoe sta jij tegenover een punt voor pole en een punt voor de snelste ronde?
oneerlijk tussen haakjes. Oneerlijk in de zin dat eenzelfde prestatie het ene weekend het dubbele waard is van het weekend daarvoor. Maar goed, als t van tevoren bekend is dan is oneerlijk niet de juiste term denk ik. Maar het idee achter de regel is wel slecht vind ik, bedoeld voor verschillen van meer dan 25 punten en meer dan 25 punten kun je eigenlijk alleen nog inlopen als de leider in het WK pech krijgt (wat dan dubbel afgestraft wordt). Kortom, de regel is gebaseerd op worst case scenario's. In t geval van een verschil van minder dan 25 punten heeft de regel natuurlijk ook invloed, maar ook dan vind ik m zeer discutabel.

Een punt voor pole vind ik op zich prima, maar t voegt niet echt een nieuw element toe. Geen team die voor dat punt concessies zal willen doen voor de race. Maar misschien voor de show wel goed. Met een punt voor de snelste raceronde, met de huidige banden, heb je nog kans dat coureurs buiten de top 10 vlak voor tijd gaan stoppen om toch nog een puntje binnen te slepen. Weet niet of je dat moet willen. Maar zou op zich wel leuk zijn als daar iets mee gedaan wordt.

Jehoentelaar

Ik geloof dat in sommige kampioenschappen het punt voor de snelste ronde niet geldt voor coureurs buiten de top zoveel. Daarmee voorkom je dat soort dingen.

Tuesday

Citaat van: Jehoentelaar op 12 december 2013 - 20:04:23
Ik geloof dat in sommige kampioenschappen het punt voor de snelste ronde niet geldt voor coureurs buiten de top zoveel. Daarmee voorkom je dat soort dingen.
ok, dat zou kunnen idd. Maar goed, wat mij betreft mogen ze het weg laten, zeker met de huidige banden en het tankverbod.

0634

Het mag van mij ook gewoon terug naar 10-6-4-3-2-1. Misschien ben ik een saaie lul, maar het was wel heel helder en overzichtelijk. Hoewel ik de afgelopen jaren ook prima vond. Maar liever geen fratsen.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 12 december 2013 - 20:46:05
Het mag van mij ook gewoon terug naar 10-6-4-3-2-1. Misschien ben ik een saaie lul, maar het was wel heel helder en overzichtelijk. Hoewel ik de afgelopen jaren ook prima vond. Maar liever geen fratsen.
Misschien ben je wel een saaie lul, maar niet vanwege deze uitspraak ;) Die verhoudingen vind ik iig prima, alleen vind ik 6 auto's in de punten wel wat weinig. 25-15-10-8-6-4-2-1 zou mij wel aanstaan.

SDG

Citaat van: Tuesday op 12 december 2013 - 21:04:00
Citaat van: Jeroen op 12 december 2013 - 20:46:05
Het mag van mij ook gewoon terug naar 10-6-4-3-2-1. Misschien ben ik een saaie lul, maar het was wel heel helder en overzichtelijk. Hoewel ik de afgelopen jaren ook prima vond. Maar liever geen fratsen.
Misschien ben je wel een saaie lul, maar niet vanwege deze uitspraak ;) Die verhoudingen vind ik iig prima, alleen vind ik 6 auto's in de punten wel wat weinig. 25-15-10-8-6-4-2-1 zou mij wel aanstaan.

Huidige puntentelling is OK, hoeft wmb niets aan te veranderen.

Maikel0230


#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Perton

Zes coureurs die punten krijgen stamt natuurlijk uit een tijd dat die auto's zo onbetrouwbaar als de pest waren. Dat is nu niet meer zo. Van mij mag zelfs de top twaalf wel punten krijgen. Als je de voorgaande seizoenen bekijkt, zie je dat de achterhoedeteams die positie de afgelopen jaren niet bijzonder vaak hebben gehaald. Lotus een keer twaalfde in 2010, en als Caterham elfde in Braziliƫ vorig jaar, met Marussia toen als twaalfde.

Natuurlijk valt er wat voor te zeggen dat een punt een beloning moet zijn, maar als Force India een regenrace wint, loopt iedereen ook te klappen, terwijl ze die snelheid eigenlijk niet hebben. Uiteindelijk zijn punten ook alleen maar bijzaak om te bepalen wie kampioen wordt. Het moet in mijn ogen alleen wel in verhouding staan tot wat er ongeveer aan de finish komt. En als dat er ongeveer 8 Ć” 10 zijn en je geeft de top zes prima, dan is het een beetje raar dat je nog steeds de top 6 punten geeft als er elke race 19 man aan de finish komen.

En stel de top 15 krijgt punten, dan krijg je achterin het veld ook een veel eerlijkere strijd om de tiende plaats (die mij wel behoorlijk kan boeien, al weet ik dat dat niet voor iedereen geldt). Dan is 5 keer 14e worden wel degelijk meer waard dan 1 keer 13e en verder niks presteren. Zo gaat het ook wanneer we bepalen wie kampioen wordt, waarom zou dat ook niet moeten gelden voor teams achterin?

0634

Citaat van: SDG op 12 december 2013 - 21:14:18
Citaat van: Tuesday op 12 december 2013 - 21:04:00
Citaat van: Jeroen op 12 december 2013 - 20:46:05
Het mag van mij ook gewoon terug naar 10-6-4-3-2-1. Misschien ben ik een saaie lul, maar het was wel heel helder en overzichtelijk. Hoewel ik de afgelopen jaren ook prima vond. Maar liever geen fratsen.
Misschien ben je wel een saaie lul, maar niet vanwege deze uitspraak ;) Die verhoudingen vind ik iig prima, alleen vind ik 6 auto's in de punten wel wat weinig. 25-15-10-8-6-4-2-1 zou mij wel aanstaan.

Huidige puntentelling is OK, hoeft wmb niets aan te veranderen.

Die van tot aan 2013 bedoel je, neem ik aan? Zonder dubbeltelrace dus?

Ja, ook prima. Doe ik het voor. Snap ook niet waarom er weer aan geknabbeld moet worden. Niemand klaagt. Iedereen vind het prima. Waarom dan weer veranderen?

Maikel0230

Echt weer zo een typische geval van "If it aint broken, don't fix it!" :P

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25


Franky R.

Citaat van: Maikel0230 op 12 december 2013 - 23:45:05
Echt weer zo een typische geval van "If it aint broken, don't fix it!" :P


Je weet inmiddels toch hoe de FIA werkt? 'Als het moeilijk kan, dan doen we het graag...' ::)