Flinke regelveranderingen in Formule 1

Gestart door Perton, 09 december 2013 - 19:28:21

« vorige - volgende »

Tweedaagse F1-weekeinde. Ja of Nee?

Nee. Laat het zoals het is
1 (33.3%)
Ja. Meer onzekerheid, meer spanning
0 (0%)
Doen, maar niet voor alle circuits geschikt (Monaco)
1 (33.3%)
Anders...
1 (33.3%)

Totaal aantal stemmen: 3

Poll gesloten: 04 november 2020 - 12:32:07

robbert

Citaat van: Keijmel op 10 december 2013 - 13:37:47
Veranderingen horen bij de formule1, net als het gezeur en gemopper erover bij voorbaat.
Eerst een jaartje aankijken hoe het één en ander uitpakt, en daarna pas een oordeel vellen is natuurlijk ook een optie. 
Sommige veranderingen pakken misschien niet helemaal goed uit, maar andere weer des te beter.
Neem de opzet van de kwalificatie zo'n tien jaar terug  ;)

ja zo denk ik er ook over. Alhoewel ik ook vind dat het idee over die punten vreemd klinkt, maar inderdaad het is beter om eerst het te bekijken en dan pas te klagen.

ik vraag mij af, als vettel weer aan de leiding staat en er wordt bvb alonso, hamilton of raikkonen wereldkampioen door voor vettel te eindigen met hulp van de dubbele punten, wat de reactie dan zal zijn ;D ;D ;D

Sabai

Citaat van: robbert op 10 december 2013 - 17:12:45
Citaat van: Keijmel op 10 december 2013 - 13:37:47
Veranderingen horen bij de formule1, net als het gezeur en gemopper erover bij voorbaat.
Eerst een jaartje aankijken hoe het één en ander uitpakt, en daarna pas een oordeel vellen is natuurlijk ook een optie. 
Sommige veranderingen pakken misschien niet helemaal goed uit, maar andere weer des te beter.
Neem de opzet van de kwalificatie zo'n tien jaar terug  ;)

ja zo denk ik er ook over. Alhoewel ik ook vind dat het idee over die punten vreemd klinkt, maar inderdaad het is beter om eerst het te bekijken en dan pas te klagen.

ik vraag mij af, als vettel weer aan de leiding staat en er wordt bvb alonso, hamilton of raikkonen wereldkampioen door voor vettel te eindigen met hulp van de dubbele punten, wat de reactie dan zal zijn ;D ;D ;D

Of juist andersom,dat zou nog veel erger zijn  ;D

Wings

Citaat van: Tuesday op 10 december 2013 - 11:23:10
en dr gaan nu ook mensen terugrekenen bij vorige kampioenschappen (bv op de bbc site). Vergeten daarbij alleen even (of laten bewust weg) dat de laatste races bij andere regels mogelijk anders verlopen zouden zijn. Vettel (2012), Hamilton (2008) en Schumacher (2003) zouden dan geen kampioen zijn geworden. Vettel zou meer risico hebben kunnen nemen in 2012 om alsnog 5e te worden en RBR had nog de mogelijkheid om Webber terug te laten zakken (al zou dat nog wel wat voeten in aarde hebben gehad). McLaren zou in 2008 niet Hamilton's max toerental naar beneden hebben geschroefd. Zelfde geld voor 2007, had je misschien ook wel een heel andere race gehad, waarin Hamilton juist wel de titel pakt.

Dus eigenlijk zeg je dat zo goed als beklonken kampioenschappen open worden gebroken en niet zomaar op standje cruisen kan worden geracet. Lijkt me niet direct een nadeel.

Perton


Tuesday

Citaat van: Wings op 10 december 2013 - 17:22:14
Citaat van: Tuesday op 10 december 2013 - 11:23:10
en dr gaan nu ook mensen terugrekenen bij vorige kampioenschappen (bv op de bbc site). Vergeten daarbij alleen even (of laten bewust weg) dat de laatste races bij andere regels mogelijk anders verlopen zouden zijn. Vettel (2012), Hamilton (2008) en Schumacher (2003) zouden dan geen kampioen zijn geworden. Vettel zou meer risico hebben kunnen nemen in 2012 om alsnog 5e te worden en RBR had nog de mogelijkheid om Webber terug te laten zakken (al zou dat nog wel wat voeten in aarde hebben gehad). McLaren zou in 2008 niet Hamilton's max toerental naar beneden hebben geschroefd. Zelfde geld voor 2007, had je misschien ook wel een heel andere race gehad, waarin Hamilton juist wel de titel pakt.

Dus eigenlijk zeg je dat zo goed als beklonken kampioenschappen open worden gebroken en niet zomaar op standje cruisen kan worden geracet. Lijkt me niet direct een nadeel.
nou, k weet niet of jij je die drie races nog kunt herinneren?? maar die waren verre van saai. Maar eh, dat 'cruisen' behoord nog steeds tot mogelijkheden hoor,  is allemaal afhankelijk van de grote van de voorsprong (uiteraard moet het tussen de 0 en 50 punten zijn), verloop van de wedstrijd etc. Hoe dan ook ik ben niet voor deze oneerlijke en kunstmatige vorm van spanning creëren of behouden, ongeacht eventueel positieve effecten.

Buxoq

Als de dubbele punten telling al in 2008 was ingevoerd dan weet ik wel dat 2008, 2010 en 2012 saaie races zouden geweest als ze net liepen als ze gegaan zijn. Dan wisten we namelijk al vrij snel dat Massa wk zou worden en in 2010 Vettel al zou dat in dat geval minder snel zijn en in 2012 Alonso. Hoe ik er nu tegenaan kijk kunnen die dubbele punten meer spanning verpesten dan dat ze iets goed doen.

Tuesday

Citaat van: Buxoq op 10 december 2013 - 18:15:16
Als de dubbele punten telling al in 2008 was ingevoerd dan weet ik wel dat 2008, 2010 en 2012 saaie races zouden geweest als ze net liepen als ze gegaan zijn. Dan wisten we namelijk al vrij snel dat Massa wk zou worden en in 2010 Vettel al zou dat in dat geval minder snel zijn en in 2012 Alonso. Hoe ik er nu tegenaan kijk kunnen die dubbele punten meer spanning verpesten dan dat ze iets goed doen.
t kan beide kanten op, t kan extra spanning geven en t kan spanning wegnemen. En dat veranderd de situatie bij de teams en rijders ook weer. Daarom is terugkijken naar oudere jaren nu ook totaal onzinnig omdat situatie's dan anders waren geweest. Misschien maakten Schumacher en Hamiton er zo'n zootje van juist omdat ze op safe reden, als ze wel op scherp hadden gestaan hadden ze misschien wel naar behoren gepresteerd. Elk kampioenschap die in de laatste 2 races beslist zijn hadden in principe nog een andere winnaar kunnen hebben bij dubbele punten in de laatste race.

Perton

Ik denk dat 2010 trouwens wel interessant zou zijn geweest, want Alonso had dan niet zomaar Webber kunnen coveren (met de huidige puntentelling achteraf ook niet, maar goed). Ik denk dat die nog wel interessant geweest zou kunnen zijn.

0634

Citaat van: Perton op 10 december 2013 - 18:04:06
Alle jaren waarin we een andere kampioen zouden hebben gehad:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/111810

Is Stirling Moss ineens een tweevoudig wereldkampioen ;D.

Maar echt, ik vind het een soort van oneerlijk. Als je met een race te gaan 49 punten voorsprong hebt, ben je voor mij de terechte wereldkampioen. Maar dat wordt nu dus ineens discutabel.

Tuesday

Citaat van: Perton op 10 december 2013 - 18:41:15
Ik denk dat 2010 trouwens wel interessant zou zijn geweest, want Alonso had dan niet zomaar Webber kunnen coveren (met de huidige puntentelling achteraf ook niet, maar goed). Ik denk dat die nog wel interessant geweest zou kunnen zijn.
had ie minimaal 2e moeten worden. Maar goed, dan was de hele situatie ook weer anders geweest. Vettel kon nu vrijuit racen, had het niet meer in eigen hand, in de nieuwe situatie zou ie het ook niet in niet helemaal in eigen hand hebben gehad, maar was de druk wel hoger geweest denk ik.

0634

Van origine wilden ze dus zelfs de laatste vier races dubbel laten tellen...  Zoals Helmut Marko zegt: dan is de rest van het seizoen bijna zinloos geworden (iets chargerend gezegd, maar er zit wel een punt in). Godzijdank is dat niet doorgegaan.

Wie verzint dit soort regels? Nintendo?

Maikel0230

#101
De strategy Group samen met de Formula one Commision heeft de regels van de nummers en de dubbele punten samen uitgewerkt.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Sabai

Lijkt wel op een aftreksel van slecht compromis tussen die twee partijen.

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 10 december 2013 - 18:53:01
Van origine wilden ze dus zelfs de laatste vier races dubbel laten tellen...  Zoals Helmut Marko zegt: dan is de rest van het seizoen bijna zinloos geworden (iets chargerend gezegd, maar er zit wel een punt in). Godzijdank is dat niet doorgegaan.

Wie verzint dit soort regels? Nintendo?


Beetlejuice? ::)

Wings

Citaat van: Tuesday op 10 december 2013 - 18:05:43
nou, k weet niet of jij je die drie races nog kunt herinneren?? maar die waren verre van saai. Maar eh, dat 'cruisen' behoord nog steeds tot mogelijkheden hoor,  is allemaal afhankelijk van de grote van de voorsprong (uiteraard moet het tussen de 0 en 50 punten zijn), verloop van de wedstrijd etc. Hoe dan ook ik ben niet voor deze oneerlijke en kunstmatige vorm van spanning creëren of behouden, ongeacht eventueel positieve effecten.

Ik zet de actualiteit af tegen de toekomst zoals jij hem projecteert. Daarin suggereer je dat Vettel nog harder had moeten rijden en McLaren [lees: Lewis Hamilton] niet op safe kon rijden en het maximaal aantal toeren naar beneden kon schroeven. Mijn conclusie is dat ze dan juist uit hun safemodus worden getrokken om maximaal te presteren. Als raceliefhebber wil ik juist een situatie waarin men maximaal moet presteren dus interpreteer ik jou aanvoer van argumenten niet direct als nadeel.

Grootste tegengewicht vind ik dat een uitvalbeurt zwaarder gestraft wordt en dat je door ondanks een betere prestatie toch kunt verliezen. Omdat je race A won en niet race B. Dezelfde prestatie, andere beloning. Maar nogmaals, het doel van het spel blijft onveranderd. Ik zou deze constructie niet hebben gekozen en gaan voor een punt voor pole en punt voor de snelste ronde maar vind het ook weer geen ramp.