Flinke regelveranderingen in Formule 1

Gestart door Perton, 09 december 2013 - 19:28:21

« vorige - volgende »

Tweedaagse F1-weekeinde. Ja of Nee?

Nee. Laat het zoals het is
1 (33.3%)
Ja. Meer onzekerheid, meer spanning
0 (0%)
Doen, maar niet voor alle circuits geschikt (Monaco)
1 (33.3%)
Anders...
1 (33.3%)

Totaal aantal stemmen: 3

Poll gesloten: 04 november 2020 - 12:32:07

rafael25

Wat een idioterie weer. Doe dan punten geven voor snelste ronden of beste kwalificatietijd.

3phasE

Veranderingen horen bij de formule1, net als het gezeur en gemopper erover bij voorbaat.
Eerst een jaartje aankijken hoe het één en ander uitpakt, en daarna pas een oordeel vellen is natuurlijk ook een optie. 
Sommige veranderingen pakken misschien niet helemaal goed uit, maar andere weer des te beter.
Neem de opzet van de kwalificatie zo'n tien jaar terug  ;)
The future is electric!

Buxoq

Citaat van: Keijmel op 10 december 2013 - 13:37:47
Veranderingen horen bij de formule1, net als het gezeur en gemopper erover bij voorbaat.
Eerst een jaartje aankijken hoe het één en ander uitpakt, en daarna pas een oordeel vellen is natuurlijk ook een optie. 
Sommige veranderingen pakken misschien niet helemaal goed uit, maar andere weer des te beter.
Neem de opzet van de kwalificatie zo'n tien jaar terug  ;)
Ik benieuwd hoe iedereen straks zal reageren als bijv. Hamilton, Alonso en Raikonen zo'n 45 punten voorstaan op Vettel en zij vallen allemaal uit en Vettel wint en is vervolgens voor de 5e maal WK. Ik weet dat dit een erg negatief scenario is maar het is wel mogelijk.

Tuesday

Citaat van: Keijmel op 10 december 2013 - 13:37:47
Veranderingen horen bij de formule1, net als het gezeur en gemopper erover bij voorbaat.
Eerst een jaartje aankijken hoe het één en ander uitpakt, en daarna pas een oordeel vellen is natuurlijk ook een optie. 
Sommige veranderingen pakken misschien niet helemaal goed uit, maar andere weer des te beter.
Neem de opzet van de kwalificatie zo'n tien jaar terug  ;)
ben ik het op zich mee eens, maar bij deze regel kun je toch precies inschatten hoe ie uit gaat pakken? Gezeur en gemopper heb je altijd, maar t grappige is dat dit er nu eens voor zorgt dat alle F1 fans (op een paar na) het met elkaar eens zijn, dat gebeurd zelden of nooit. Bovendien is het gewoon een 'oneerlijke' regel, daar zou ik ook niet te snel aan voorbij gaan als ik jou was.

Tuesday

Citaat van: Buxoq op 10 december 2013 - 14:04:25
Citaat van: Keijmel op 10 december 2013 - 13:37:47
Veranderingen horen bij de formule1, net als het gezeur en gemopper erover bij voorbaat.
Eerst een jaartje aankijken hoe het één en ander uitpakt, en daarna pas een oordeel vellen is natuurlijk ook een optie. 
Sommige veranderingen pakken misschien niet helemaal goed uit, maar andere weer des te beter.
Neem de opzet van de kwalificatie zo'n tien jaar terug  ;)
Ik benieuwd hoe iedereen straks zal reageren als bijv. Hamilton, Alonso en Raikonen zo'n 45 punten voorstaan op Vettel en zij vallen allemaal uit en Vettel wint en is vervolgens voor de 5e maal WK. Ik weet dat dit een erg negatief scenario is maar het is wel mogelijk.
Pff, moet je toch niet aan denken zeg, dan heb je de poppen wel aan het dansen. In principe zou ik zeggen, spelregels zijn van tevoren duidelijk, degene die de meeste punten heeft is gewoon kampioen, maar in t situatie zoals jij m schets weet ik niet of dat nog zo werkt

Kootje

ja precies, degene met de meeste punten is kampioen
maar dat maakt het toch des te oneerlijker dat coureur A straks 2 races moet winnen om coureur B, die slechts de seizoensfinale wint, op gelijke hoogte te houden?

Tuesday

Citaat van: Kootje op 10 december 2013 - 14:15:32
ja precies, degene met de meeste punten is kampioen
maar dat maakt het toch des te oneerlijker dat coureur A straks 2 races moet winnen om coureur B, die slechts de seizoensfinale wint, op gelijke hoogte te houden?
zekers

Perton

Even een vraagje, want ik herinner het me niet. Dat medaillesysteem van Bernie, dat werd destijds toch ook officieel door de FIA gepresenteerd, waarna er bizar veel kritiek kwam, en vervolgens werd de huidige puntentelling ingevoerd?

Ik houd dus nog een klein sprankje hoop.

Kootje

volgens mij niet
naar mijn weten is dat medaille verhaal nooit meer dan 'n luchtballonnetje geweest

SDG

Hier een oude draad over het onderwerp. Misschien dat jullie hier nog iets relevants terugvinden:

http://www.gppits.net/forum/index.php/topic,10478.0.html

Figge

Ach, wat zal ik er eens opzeggen. Ik ben wel voor een verandering in de puntentelling, maar niet op deze wijze.
Ik ben voor het invoeren van de paar grandslamachtige races, waar meer punten worden verdeeld (niet dubbel)
Punt voor polen, punt voor snelste ronde, punt voor snelste pitstop voor de constructeurs. Bied kansen voor de kleinere teams. Winnaar 30 punten, punten voor de eerste 12 rijders (weer een kansje voor de kleinere teams).
Zolang het allemaal niet te kunstmatig wordt boeit het mij niet super veel. Ik ben er van overtuigd dat de beste nog steeds kampioen wordt met deze aanpassing. Het positieve kan zijn dat een team dat ineens de weg naar boven inslaat in het kampioenschap zich langer kans hebben kan blijven beschouwen. En daarom nog niet de handdoek in de ring gooit om dat de kans op de titel nog realistisch ipv theoretisch.

Perton

Zolang het qua banden nog zo is dat je je kwalificeert op de band waarop je de race start, vind ik een punt voor pole onzin. Minder onzin dan in de niet-bijtanken-na-de-kwalificatie-periode, maar alsnog onzinnig. Wanneer de kwalificatie weer echt losstaat van de race, vind ik een punt prima. Snelste ronde valt nog wel wat voor te zeggen. Punten voor pitstops lijkt me juist in een periode waarin de FIA  op wat eerdere incidenten heeft gereageerd, ook even niet aan de orde. Daar moet je niet aan komen.

Dus met de huidige regels: punt voor snelste ronde prima, voor pole-position even niet en pitstop überhaupt niet. Naar mijn mening.

Perton

#87
Citaat van: Kootje op 10 december 2013 - 15:23:40
volgens mij niet
naar mijn weten is dat medaille verhaal nooit meer dan 'n luchtballonnetje geweest

http://www.autosport.com/news/report.php/id/73810
http://www.autosport.com/news/report.php/id/73875

Nu met deze berichten erbij, herinner ik het me weer. De FIA had het random 'bevestigd' maar toen bleek het regeltechnisch helemaal niet zo laat nog veranderd mogen worden en ging het niet door.

Verschil nu is geloof ik dat het regeltechnisch zo is dat wat de Strategy Group voorstelt (en dat het wordt aangenomen door de betrokken partij) ook daadwerkelijk doorgang zal vinden. Dus ik had het over het medaillesysteem mis dat het vanwege de kritiek werd teruggetrokken, dat waren dus regeltechnische redenen. Ik vrees dan ook dat het dubbele punten-dingetje niet zo makkelijk zal worden teruggetrokken. Maar ik blijf hopen.

Buxoq

Met al dat banden sparen wat we vorig jaar hadden dan hadden de Caterhams en de Marussia's zelf de snelste raceronde kunnen rijden door er een paar ronden voor het einde een vers setje zacht onder te gooien. Dan krijg je hetzelfde als met die pole positions waar Perton het over had want je zou alleen pole willen als je zeker weet dat je anders niet veel punten zou scoren.

Wings

Citaat van: Jeroen op 09 december 2013 - 22:12:56
Citaat van: Wings op 09 december 2013 - 21:14:00
Citaat van: Jeroen op 09 december 2013 - 21:07:45
Dat is inderdaad ook gebeurd toen in de jaren dat alleen de 11 (?) beste resultaten meetelden. Toen werd Senna kampioen en kreeg je ook de verhalen van 'ja maar Prost had meer punten'.

Was ook zo'n achterlijke puntenregel, die eeuwige discussies opleverde.

Het niet meetellen van behaald resultaat vind ik niet vergelijkbaar en terecht bekritiseerd. Maar goed, dat staat niet ter discussie.

Ik ook niet hoor, ik vind dit iets minder spannend. Maar iemand maakte een opmerking over het gezeur wat destijds kwam daarover (ja maar met een normale telling...blabla ) en inderdaad, dat zou je nu ook weer kunnen verwachten.

Iedere verandering geeft stof tot discussie. Dat is in mijn optiek geen argument om de puntentelling niet anders in te kleden.